Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Phun - gravitace funguje

  12:00aktualizováno  9:01
Před několika lety byli hráči na celém světě fascinováni fyzikálními hrátkami uvnitř enginu Half-Life 2, a dnes už se podobná vymoženost dostává i na pole freeware her. Pokud tedy i vy toužíte vědět, zda-li padá cihla opravdu dolů a jak se bude po prolomení hráze šířit voda, freewarový fyzikální počin Phun vám odpoví.
80

Phun

Platforma: Freeware
Výrobce: Emil Ernerfelt

Stáhnout

PhunPhun má na svědomí Emil Ernerfeldt, student univerzity ve švédském městě Umeå. V prvé řadě těžko Phun označit za hru jako takovou, jedná se spíše o zajímavý software. Nemá levely, nemá cíl, dokonce by se dalo polemizovat i o přítomnosti hratelnosti jako takové. Phun je v podstatě pouhopouhý sandbox, na kterém si můžete dělat vše, co vám fyzikální engine umožní. Ernerfeldt hru označuje za "hřiště, kde můžete uplatnit svou kreativitu". Protože ale z tohoto asi moudří nejste, a recenze musí být delší, uvedu několik příkladů.

Na dvourozměrné ploše umístíte "podlahu", namalujete objekty, přidáváte jim jednoduché atributy, například barvu nebo hmotnost. Kromě toho můžete na plochu vložit i různé pružiny či jiné objekty, nebo skládat jednoduché pracující stroje opět z jednoduchých příkazů. Pak už je na vás, zda Phunsi takto složíte z domeček, jezdící auto nebo třeba hráz zadržující vodu. O reakci objektů už se postará fyzikální engine. Gravitaci můžete nechat vypnutou, což se hodí k tvorbě stroje, nebo ji můžete zapnout a pozorovat, jak se váš domeček boří, protože jste stropu dali moc velkou hmotnost a lehké podpěry se příliš prohýbají. Jak už to bývá s lidskou touhou ničit, mojí nejoblíbenější kratochvílí se stalo testování dopadů různých těles na několik z cihliček složených staveb (kde jsem trpce zjistil, že Phunu chybí simulace tlakové vlny). Jedno video vydá za tisíce slov, a pokud vám ani tento zmatený popis nestačil, strýčkové Google a YouTube vám po zadání hesla Phun ochotně pomůžou.

Svými způsobem Phun není odlišný například od Garry's Mod pro Half-Life 2, na rozdíl od něho ale simuluje události pouze na 2D ploše. Rozhodně není proPhun všechny, kvůli absenci cíle může na někoho působit jako několikaminutová kratochvíle. Také některým z nás připomene, že je čas upgradovat počítač, když se jim u složitějších scénářů Phunu trhaně zobrazuje i freewarovka. Nevylučuji ovšem, že hlavním viníkem může být moje obstarožní konfigurace.

Ačkoliv je Phun stále ve vývoji, už nyní má oddané fanoušky tvořící složitější scénáře. Ti tak alespoň částečně nahrazují chybějící levely. Emil Ernerfeldt rovněž plánuje v budoucnu uveřejnit zdrojový kód, Phunu se dá předpovídat velká budoucnost. Jak jsem napsal výše, nejsem si tak úplně jistý, zda lze označit Phun za klasickou hru. Na druhou stranu jsem se u něj bavil s různým nastavením několik hodin, což je několikanásobně déle, než třeba u takového Precisionu. S finálním hodnocením je to tedy složité - nicméně pokud jste alespoň trochu hračičkové, vyzkoušením nemůžete nic zkazit.

Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

80 %

Hodnocení čtenářů

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 50 čtenářů

Témata: Google+


Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.