Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prázdninové textovky – dočkáme se soutěže?

  12:00aktualizováno  10. září 3:01
Programátoři nezahálí, a tak i o prázdninách vytvořili několik zajímavých textovek, které vám v dnešním obnoveném seriálu představíme. Kromě toho se podíváme i na připravovanou Fuckstory 3 a dozvíte se i o možné soutěži ve tvorbě textovek.

Náš "seriál" o textových hrách se sice na čas odmlčel, ale příznivci textovek dnes mohou opět mlátit do zvonů a volát "hurá", protože počínaje tímto měsícem pokračujeme dále v jeho vydávání.

Všechny hry, které dnes představím, mají jedno společné - jsou velmi dobré, až si připadám jako nějaký dobromil, co recenzované gamesy jenom chválí. U her níže recenzovaných je ale vidět, že si s nimi autoři dali práci a tak nebudu hledat zbytečně chyby, když klady evidentně převažují.

Bývají měsíce, kdy k dispozici není téměř žádná nová dobrá textovka. Vychází jen narychlo splácané HTML gamebooky s příběhem o ničem a krátké textovky o velikosti kolem 10 kB. Dnes je tomu jinak. Hry, o kterých zde chci mluvit, totiž možná budou ještě za pár let zaryty v srdcích hráčů textovek. Tak neváhejte a čtěte dále...

PREVIEW: Fuckstory 3: Gimpl (David Havlíček - Kapr Software)
Fuckstory 3 Asi nejočekávanější textovkou letošní konce roku je veselá gamebookovka Fuckstory 3: Gimpl a jak již název napovídá, bude se tentokrát odehrávat na gymnáziu. Těžko říci o Fuckstory něco nového, tak se alespoň pokusím zrekapitulovat to, co je již několik měsíců všeobecně známo. Hra se bude opět odehrávat v prostředí dnešních teenagerů. I když tentokrát již nepůjde o teenagery ze základky, ale o náctileté studenty střední školy. Hlavní hrdina Čeněk začal studovat gymnázium a jak asi tušíte, zase se potýká s hromadou všelijakých patálií, nerozumí si s kantory a místo biflování kravin, které stejně nejsou k ničemu, se raději dívá po holkách, chodí do hospody a kouří jedno cigárko za druhým. Měl jsem možnost hrát alfaverzi a nutno říci, že jsem se skvěle bavil (tak jako u předchozích dílů). Fuckstory 3: Gimpl je hrou, kterou asi nejlépe pochopí mladí hráči. Hůře už ji budou vnímat všichni ti přestárlí dogmatističtí kantoři, kterými naše školy překypují. Nehledě na to, že pro tyto pedagogy textovka, jak sám autor tvrdí, rozhodně určena není.

Fuckstory 3 je tentokrát o dost delší než první a druhý díl. Odehrává se ve dvou po sobě jdoucích dnech a kromě školy v ní navštívíte několik hospod, projedete se parníkem, mrknete se na pouť a pak i na jakýsi hudební festival. Vývoj hry byl dlouhý a několikrát to vypadalo, že hra na konec nebude vůbec dodělána. Asi dvakrát byly práce na Fuckstory 3 pozastaveny a tak je vlastně takový malý zázrak, že hra přeci jen vyjde, jak jsem byl několikrát samotným autorem ubezpečen. A ptáte se kdy? Bude to letos na podzim, proto se těšte, máte totiž na co...

RECENZE: One Minute In Life: Assassin (Galaxie Software)
One Minute in Life: Assassin Další hra, která stojí za stažení a zároveň jediná mnou dnes představovaná textová hra, která je primárně určena pro nejrozšířenější operační systém na světě - pro Windows. Je vytvořena pomocí programu Macromedia Flash MX a jedná se o klasickou a rozsáhlou, jak sami autoři uvádí, textovou gamebookovou gamesu, v níž se hráč ocitá v roli člověka, kterému se zhroutil život. Měl rodinu, přátele a práci. Jenže jednoho dne byl svědkem vraždy a to mu bylo osudné. Protože znal zabijákovu tvář, vrah se ho přichází zbavit. Nakonec ale hlavní hrdina neumírá a stává se také nájemným vrahem, jinou možnost nemá a tak se na Sicílii naučí, co je to být profesionální zabiják a za tučný honorář od bosse pak likviduje vybrané lidi, cestuje a schovává se.

Hra je rozdělena do kapitol a je plná napětí i akce. Je to vlastně napínavý příběh, kdy člověk nemusí jen čekat, co se stane a jak to všechno dopadne, ale kde do příběhu může vstupovat právě díky tomu, že se nejedná o knihu, nábrž o počítačovou gamesu.

Vypadá to, že se mi dnes všechny představované tituly líbily jen kvůli tomu, že jsem měl při psaní článku výjimečně dobrou náladu, ale není tomu tak. Pravda je jiná, všechny dnes představované tituly jsou prostě dobře propracované a tak mi přijde hloupé něco jim vytýkat, s mým vkusem to nemá nic společného. One Minute In Life: Assassin není po stránkách propracovanosti a kvality výjimkou, ba právě naopak, je to hra, která hráče může přitáhnout k monitoru na hodně dlouhou dobu a která ho může pobavit stejně tak dobře ve chvílích podzimních depresí, jako v době letních pařáků. Je to prostě další super textovka na české softwarové scéně.

Co se týče propracovanosti po stránce designu, hra má oproti jiným hrám tu výhodu, že je udělána za pomoci Macromedia Flash MX a proto i zde musím jen uznale potvrdit předešlá tvrzení o kvalitách One Minute In Life: Assassin.

Stránky týmu Galaxie Software, který je autorem hry, lze nalézt na www.galaxiesoftware.wz.cz

RECENZE: Monty Mole (Petr Kain)
Monty Mole Nedávno mi kamarádka vyprávěla o tom, jak na kole omylem přejela jednomu krtkovi nožičky a on chudák se ještě dokázal předními prackami zakopat do země. Bylo mi ho líto, protože krtek je, dle mého názoru, velmi hezké a ušlechtilé zvířátko a tak si rozhodně takto krutou (i když originální smrt) nezasloužilo. Je až s podivem, jak velmi málo se krtek objevuje v hlavních rolích počítačových her. Žáby, ježci, myši, psi, kočky, tučňáci jsou v gamesách pořád, ale krtci jen zřídkakdy. Tento trend se pokouší změnit zajímavá textovka o krtkovi Montym od Petra Kaina. Nese název Monty Mole a je určená opět pro starý dobrý Dos.

Vžijete se v ní do role krtka v důchodovém věku, jménem Monty, který přijíždí do Čech a jestli se ptáte proč, tak vězte, že za to může článek v ekonomické rubrice jistých zahraničních novin. V tomto článku se píše o firmě z České Republiky, která si nechala patentovat a zahájila i zkušební výrobu prostředku na totální vyhubení krtka obecného, škůdce zahrad.

Monty z toho nemá příliš dobrý pocit, vize děsivé krtčí genocidy mu nedají spát a proto se vypraví do Evropy s jediným cílem: "Zkázu těm, co chystají zkázu nám!"

Hra je opět velmi dobře zpracována a určitě dokáže zabavit na dlouhé hodiny. Nejedná se ani o gamebook ani o textovku s příkazovým řádkem, protože všechno, co chcete dělat, jednoduše vybíráte z bohatého menu pomocí myši.

Autoři nešetřili ani popisy prostředí, které jsou opět navíc téměř umělecky vyvedeny, takže nezbývá než si hru stáhnout například na stránkách www.textovky.cz a pomoci v ní zachránit Montymu miliony krtčích životů.

RECENZE: Knight of Darkness - level 3 (Lushlife Software)
A je tu další skvělá zpráva pro všechny textovkáře. Lushlife Software, autor kultovní a dokonale provedené fantasy gamesy Knight of Darkness si dal tu práci a vytvořil do této své herní prvotiny nový level. Je to první samostatný level vydaný k základnímu distribučnímu balíku, který je mimo jiné k dispozici na internetových stránkách týmu - na adrese http://www.lushlife-software.com...

Třetí level se na internetu objevil ke stažení 1. srpna kolem půl jedenácté večer a tak si i vy máte možnost užít propracovaný příběh, kterým KOD oplývá.

Autoři věří, že fanouškům a hráčům KOD stálo za to více než rok čekat a doufají, že je gamesa opět pohltí. Proto i vy navštivte stránky Lushlife Software a stáhněte si třetí kolo do KOD. Nejen já považuji tuto hru za jednu z nejlepších fantasy textovek v posledních letech. A to nejsem nějakým příliš velkým příznivcem fantasy a sci-fi žánru.

TÉMA: Dočkáme se soutěže?
A ještě jedna malá zajímavost - v diskusi na adrese www.textovky.cz padl návrh vyhlásit soutěž o vytvoření nejlepší textové hry na určité téma. Bohužel se zatím jednalo jen o návrh a žádná soutěž se nekoná, ale řeknu vám, já bych takovou soutěž uvítal. Určitě by měla publicitu a následně také kladnou odezvu. A hlavně by vznikla hromada nových textových her. Představte si třeba 50 nových Playboyů, 50 her podobných Fuckstory nebo 50x Knight of Darkness, to by byla bomba!

Ono vyhlásit soutěž, to není problém, stejně jako sehnat pro ní porotu. Jenže problém nastává s cenami pro soutěžící. A nejsou-li ceny, nejsou soutěžící. V dnešní době zadarmo ani kuře nehrabe. Sice by se pár kuřat našlo, ale moc by jich nebylo. Kdežto kdyby bylo možné v soutěži něco hodnotného vyhrát, účast by byla rozhodně mnohem větší a tudíž by vzniklo i více kvalitních games.

Aktuálně nám nezbývá nic jiného, než nasadit úsměv a s nadějí čekat, zda se někdy v budoucnosti podobná soutěž uskuteční nebo ne. A pokud se uskuteční, tak se ji musíme zúčastnit nebo jí pomoci s publicitou, aby vůbec měla nějaký smysl.

Autor:


Témata: Galaxie


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.