Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prázdninové textovky - léto a textovky

  12:27aktualizováno  12:28
Ačkoliv jsou prázdniny za námi, náš seriál o textových hrách pokračuje dále. V tomto díle se dozvíte o čtvrtém levelu do hry Knight of Darkness, o třetím pokračování hry Last Cry, o připravované Fuckstory 4, o gamese Ten Little Indians od Vitware a navíc si budete moci přečíst i rozhovor s autorem posledně jmenované hříčky. Neváhejte a čtěte dále.

Léto už je skoro za námi. Ač by se mohlo zdát, že je docela české freeherní sucho, tak tomu tak úplně není... Nejenže se neustále pilně pracuje na všemožných projektech, ale dokonce se i některé hotové kousky již objevily. A tak když bude zrovna hospoda zavřená, vaše druhá polovička bude ležet doma s chřipkou a ukazatel vašeho nudění stoupne na kritickou hranici 100 % a k tomu bude ještě venku hnusně pršet, tak to není vůbec důvod k zoufání, protože textovek pro vaše pobavení je k dispozici více než dost. A že se blíží škola? No bože, najde se mnoho textovek, které vám zase tolik času nezaberou narozdíl od mnoha dnešních náročných komerčních her s desítkami levelů. I když pravda je, že mnoho dnešních textovek je dost dlouhých na to, aby vám zabraly i několik dní hracího času a i délka gamebooků se neustále prodlužuje, jak tomu prý bude například u připravované Fuckstory 4: Fuckulta...



Ten Little Indians (Vitware)

Je textová hra, která v několika posledních týdnech sklízí nemalé úspěchy a to i přesto, že je koncipována jako výuková hra anglického jazyka.
Váš úkol je jednoduchý - ve starém opuštěném domě najít deset sošek indiánů a to vše za pomoci zadávání anglických příkazů do příkazové řádky. Tentokrát ovšem v angličtině.

V dobách osmibitů bylo běžné, že se adventury a textovky ovládaly pomocí anglických příkazů. Dnes v době lokalizovaného softwaru už na anglicky mluvící adventury a textovky kouká mnoho lidí skrz prsty, ovšem Ten Little Indians je jakási výjimka. Nevím, zda je to dáno kvalitním zpracováním gamesy nebo příjemnou herní náplní, každopádně si Ten Little Indians získává více a více příznivců, na textovku vycházejí recenze (nedávno vyšla i na PH) a objevuje se na různých internetových softwarových archívech.


Hra navíc může sloužit i ve školách ke zpestření výuky. Proto studujete-li angličtinu, neváhejte a doneste gamesu svému vyučujícímu. Třeba mu dojde, že angličtinu lze učit i příjemněji - dle Komenského "ŠKOLA HROU" a nejenom nucením žáků biflovat se texty a slovíčka z učebnic, jak bývá na našich školách zvykem.
Gamesu vytvořil Mgr. Marek Vít pod hlavičkou Vitware.


Rozhovor s autorem gamesy Ten Little Indians lze nalézt níže, dozvíte se v něm mnoho zajímavého nejen o hře, ale i autorovi samotném a také o jeho další tvorbě.

Stáhnout hru (velikost: 4,5 MB)

Level 4 pro Knight of Darkness (Lushlife Software)

Lushlife Software, autor úspěšně textové gamesy Knight of Darkness, dokončil pro tuto textovku již čtvrtý level s podtitulem "Jeskyně". Doinstalujete ho jednoduše tak, že ho rozbalíte do podadresáře UPLOAD, který se nachází v adresáři s hrou a v menu Knight of Darkness pak zvolíte "upload". Osobně považuji Knight of Darkness za jednu z nejlepších českých textovek svého druhu. Předstihuje ji snad jen Crypta od Sosol Interactvie, ale každý má jiný vkus, že?
A teď pozor – budu citovat slova z oficiálních stránek Lushlife Software:
„Statisticky vzato, KOD (počítaje lev. 4) Vám již nabídl více než 90 kvalitně zpracovaných místností a více než 1,5MB čistého textu.“ K tomu můžu jen dodat, že to už je slušný výkon, před kterým nezbývá než smeknout.

Stáhnout 4. level (velikost: 145 kB)

Last Cry: Bleeding Spectre (Ecos)

Je třetím dílem slovenské hororové herní série Last Cry. Textovka je napsána v jazyce HTML a popravdě řečeno - gamesa se mi líbí čím dál méně. První díl jsem ještě s přimhouřeným okem dokázal respektovat, ovšem čeho je moc, toho je příliš. Pořád přibývají nové a nové díly, které ale vypadají stále příliš fádně na to, abych u hry dokázal nějaký čas vydržet a myslím si, že to určitě nebude jen můj problém.
Hra navazuje na předchozí díly a opět se točí kolem G-Virů a společnosti GIANT (Společnost pro světový výzkum). K dobru ji můžeme připočítat kromě snahy autora i možnost projít ji několika možnostmi. Někomu se navíc tato gameska může líbit, tak jsem se rozhodl zmínit se o ní i v tomto článku.

Stáhnout hru (velikost: 300 kB)

Fuckstory 4: Fuckulta (The Paranoia Pictures)

Textovky červenec Práce na čtvrtém pokračování textové hry Fuckstory jsou v plném proudu a povídkář The_Pretender z Paranoia Pictures (který převzal štafetu vývoje textovky po Davidu Havlíčkovi z Kapr Software) neúnavně připisuje nové herní situace a obrazovky. Nutno dodat, že mu to jde pěkně od ruky a že čtvrtý díl rozhodně ostudu svým předchůdcům neudělá, spíše naopak. Kam tentokrát cesty hlavního hrdinu zanesou, to budou zřejmě skalní příznivci textovky koukat. Náš vesničan Čenda se totiž shodou mnoha příjemných i nepříjemných událostí dostane do Ameriky a tam se budou zase dít nevšední věci, jak bývá u her ze série Fuckstory zvykem. Ptáte-li se jaké věci se tam budou dít? Řeknu vám, že to zatím autoři neprozrazují a tak Textovky červenec i my si ještě musíme nějaký čas počkat na oficiální betaverzi, která by se měla objevit letos na podzim. Engine, na kterém hra poběží, je tentokrát primárně určen pro operační systém Windows a je vyvíjen pod hlavičkou týmu Xagatron bratří Havlíčků. Screenshoty, které existují, jsou z alfaverze herního enginu a hra bude v konečném výsledku vypadat graficky trochu jinak, přesto ale k tomuto článku přikládáme screenshoty z Fuckstory 4. 

- Autoři aktuálně shání betatestery. Případní zájemci se mohou přihlásit například na oficiálních stránkách hry - http://fuckstory.lunet.sk

- Pokud by se našel někdo, kdo by později přeložil hru do polštiny, angličtiny či do jiného jazyka, může se autorům ozvat na mail dhm@centrum.cz nebo the_Pretender@post.cz

Rozhovor - Vitware

Textovky červenecKdy jste se poprvé setkal s počítačem jako jeho uživatel?
Je to skoro k nevíře, ale před dvaceti lety. Jak ten čas letí. Tehdy to bylo Atari 800 XL, potom přišel Commodore 64. 

Jak jste se dostal k programování a jak dlouho se již věnujete tvorbě softwaru?
Programuji už asi 15 let, začal jsem právě na onom Commodore 64, a právě textovými hrami. Vytvářel jsem tehdy textové hry v češtině a dokonce mi je jedna firma distribuovala a ve stařičkých C64 magazínech na ně vycházely recenze. Čím víc jsem se ale do tvorby ponořoval, tím méně a méně lidí mělo tento počítač. Takže nakonec moje přelomová textovka s názvem Experiment, kterou C64 Magazín označil za českou hru roku, vyzněla naprázdno, protože všichni přešli na "lepší" počítače. Nakonec jsem taky přesedlal a programoval chvíli na počítači Amiga, potom už na PC pro DOS a nakonec pro Windows.

Jak by jste vaší gamesku Ten Little Indians představil lidem, kteří se s ní nikdy nesetkali?
Ten Little Indians je textová hra typu adventure. Má také označení "výuková" (je určena pro studenty angličtiny), ale neděste se, je to hlavně hra. Hlavní hrdina hry vám popíše situaci (kde je, co vidí kolem sebe, kam může jít apod.) a vy ho provádíte herním prostředím pomocí příkazů psaných na klávesnici, jako např. OPEN THE DOOR, ENTER THE HOUSE, LOOK AT THE PICTURE atd. Hrdina na tyto příkazy bude reagovat buď kladně, tím že danou věc provede a sdělí vám výsledek, nebo záporně a vysvětlí vám, v čem je problém (dveře jsou zamčené, nemá potřebný nástroj atd., nebo jednoduše váš příkaz nepochopil). Takto s ním komunikujete jako s živým člověkem a musíte ho dovést až k cíli. Hra vás snadno vtáhne do děje a také se nenásilným způsobem naučíte nová slovíčka a dobře si je procvičíte.

Proč jste se tuto hru rozhodl vytvořit?
Je to tak: já sám jsem se anglicky začal učit právě z textovek, když mi bylo asi 15. Získal jsem tak docela dobrý základ v jazyce a hlavně to byla obrovská zábava, dobrodružství i výzva. Když jsem potom o mnoho let později začal učit na ZŠ a posléze na gymnáziu, potřeboval jsem nějakou vhodnou hru, která by vyhovovala úrovni angličtiny i hratelností a měla zajímavý příběh. A tak přišli Indiáni.

Měl jste někdy chuť s vývojem hry seknout?
Určitě, ale celkem mě práce na Indiánech bavila. Po svých cca deseti textovkách na C64 a DOS jsem se totiž rozhodl použít zcela nový algoritmus pro rozpoznání rozkazů (který jak se zdá skutečně rozumí, nejen že si v databázi příkazů a odpovědí najde tu správnou položku) a další nové prvky. Takže jsem se opravdu těšil, co z toho vyjde.

Pracujete jako učitel angličtiny, myslíte si, že se mohou děti formou počítačových her naučit znát jazyk snadněji než biflováním z učebnic?
Ano, biflování z učebnic obecně nedoporučuji. Je to nezábavné, nemotivující, nepraktické atd. Dnes existuje tolik možností, jak se dá jazyk učit zábavným způsobem a efektivně. Neříkám, že naučit se občas důležité věci z učebnice je špatné, ale nemůže to být to jediné. Existují filmy na DVD v původním znění (pro studenty doporučuji anglické titulky k tomu), internet, chat (začetujte si někdy anglicky a získáte, co vám žádná učebnice nedá), počítačové hry v angličtině, anglické knihy všech možných žánrů (dokonce přeložené do snadné angličtiny pro studenty) atd. atd. a to ani nemluvím o studijních cestách apod. 

V čem je hra Ten Little Indians napsána (naprogramována)? 
Je napsána v programovacím jazyce Basic (přesněji Visual Basic 6). Existují i lepší programovací jazyky ale v Basicu znám už za ta léta spoustu triků a díky Visual Basicu to vypadá i celkem dobře, takže u něho ještě zůstanu.

Jak dlouho vám trvala tvorba celého díla?
Tvorba Indiánů trvala… jak se to vezme. Vlastně jsem tuto hru psal pro DOS už v roce 1999, tehdy bez obrázků a vůbec. Potom před dvěma lety jsem začal tvořit tuto verzi pro Win. Trvalo mi to asi půl roku (byl to můj první projekt ve Visual Basicu a na Indiánech jsem se to vlastně učil). Potom jsem ji nainstaloval na našich školních počítačích. A po roce jsem ji trošku předělal, vylepšil a nabídl jako freeware na internetu.

A jak dlouho trvalo odlaďování chyb?
Vlastně asi rok a půl. Tím, že jsem ji používal v hodinách jsem jako programátor získal cenné zkušenosti: Viděl jsem vždy skupinu 15ti lidí, jak můj program používají a dělají s ním, co by mě vůbec nenapadlo. Tak si myslím, že dnes je už opravdu dobře odladěná, i když ještě před měsícem jsem v ní objevil ošklivou chybu. Tomu se ale člověk asi nevyhne.

Jaký je herní příběh Ten Little Indians? A jak to vše dopadne?
Malý kluk najde doma starý klíč a snaží se zjistit, k čemu slouží. Po dlouhém pátrání zjišťuje, že je to klíč od starého opuštěného domu po jeho pra-pra-pradědečkovi. Prý se v něm skrývá cenný poklad: deset malých sošek indiánů, které mají kouzelnou moc. Tak se s batohem a klíčem vydává dům prozkoumat. Dostat se dovnitř je hračka, uvnitř na něho ale čeká těžký úkol: najít všechny sošky. Ty jsou ukryté na všech možných i nemožných místech, vedou k nim různé stopy které musí rozluštit. 
Hra končí, když najdete všechny sošky, donesete je domů a postavíte je do kruhu. Co se stane, to nebudu prozrazovat. J

Textovky červenecJaké jsou ohlasy na vaši herní tvorbu?
Ohlasy na mé hry byly za celou moji programátorskou kariéru vcelku dobré. Ohlasy na Indiány byly ale až překvapivé. Nejen, že ve škole měla hra obrovský úspěch (studenti by uvítali cokoliv, jen aby se nemuseli "učit"), ale mnozí si ji pořídili domů a ve škole probíhaly debaty, jak kde co udělat… Hrajou ji jak děti v primě, tak i studenti v maturitních ročnících. Tuhle mi jedna studentka na "loučení se školou" před prázdninami řekla: "Já hraju jen dvě hry: Sims 2 a Ten Little Indians." :-)
To rozhodně potěší. 

Máte nějakou oblíbenou textovou hru?
Samozřejmě, jedná se ale o starší věci z osmi bitových počítačů, které si rád zahraji na emulátoru na mém PC. Např. Kayleth, Gremlins, Seabase Delta, The Jewel, The Black Knight atd. atd. Bohužel, chuť by byla, čas nikoliv.

Mnoho lidí říká, že textovky jsou dnes už dávno překonané a nemá cenu je tvořit. Co si o tom myslíte vy?
Mnoho lidí také říká, že knihy jsou již dnes překonané díky filmům… má vůbec cenu je psát? Určitě ano. Jen je stále méně čtenářů. S hrami je to podobné. Herní průmysl jde jinam, to je pochopitelné. Textovky, pokud jsou dobře udělané, mají ale svoje kouzlo a myslím, že je lidé budou hrát i dál. Indiáni myslím mnohé zatvrzelé pařiče přesvědčili, že textovky se také dají hrát. Indiáni jsou pro mě důkazem, že má cenu je tvořit.

Jste také autorem programu Language Lab... Prozraďte nám, o co se vlastně jedná?
To je můj "velký projekt" na kterém pracuji už asi dva roky. Je to další z programů, které ve škole používáme. Je to jednoduché: LL je nástroj, který vás naučí anglická slovíčka. Princip spočívá v tom, že si vyberete slovíčka, která se chcete naučit a počítač vás z nich zkouší. Opakuje slova, ve kterých děláte chyby, a slova, která už zvládáte ze zkoušení vyřazuje. Když takto celou lekci projdete, slovíčka už umíte. Takových programů je na netu spousta i volně ke stažení, Language Lab má ale mnoho výhod, např. zkouší i podle obrázků, výkladu slova v angličtině, nahrávek atd. atd. Obsahuje i slovní hry (jako např. klon známé hry Scrabble), slovníky a spousty dalších prvků. Language Lab je ale projekt komerční, protože jsem do něho musel investovat nejen hodně času a úsilí, ale i peněz. Obyčejného uživatele stojí 390,- Kč.
Slovník Language Labu používá i hra Ten Little Indians, stačí ve hře kliknout na slovíčko a slovník ho sám najde.

Kde lze nalézt vaše internetové stránky a co vše lze na nich najít?
Moje stránky najdete na www.vitware.cz. Najít na nich můžete informace o mých produktech a službách, především tedy o Indiánech a Language Lab. Občas se tam najde i nějaká soutěž apod. Jsou tam ke stažení Indiáni a demo Language Labu. Právě jsem tam jako bonus přidal i dvě moje starší DOSové textovky. Obě jsou to více méně předělávky her z osmibitů, jen jsem je trošku upravil.

Textovky červenecCo plánujete ve světě softwaru do budoucna?
Plánů mám hodně, především různé pomůcky na angličtinu a samozřejmě textové hry.

Nehodláte vytvořit pokračování Ten Little Indians nebo nějakou jinou podobnou textovou hru? A pokud ano, tak co to bude až to bude?
Vlastně ano. Indiáni končí tím, čím pokračování bude začínat. Bude se jmenovat Apache Gold, odehrávat se bude na divokém západě a budou v ní už opravdoví indiáni z masa, krve a kostí (vlastně bajtů, pixelů, proměnných). Už mám několik lokalit, ale v poslední době jsem dokončoval svůj Language Lab, takže herní tvorba šla stranou. Podělím se s vámi alespoň o pár obrázků. Bude to hra trošku inspirovaná jednou starou textovkou pro 8mi bity stejně jako Ten Little Indians.

Který vtip vás v poslední době nejvíce rozesmál?
Že by ten o tom, jak zvýší učitelům platy?

Co děláte ve volném čase, pokud neprogramujete nebo nesedíte u počítače?
Poslouchám R.E.M., čtu sci-fi a fantasy, a hlavně trávím čas se svýma dětičkama, Marečkem a Elinkou.

Co by jste vzkázal našim čtenářům?
Že jim opravdu děkuju za každý ohlas, který jsem od nich dostal. Povzbudil bych je k tomu, aby posílali ohlasy dál, a nejen mně, ale i ostatním vývojářům textovek. Dodáte nám chuť do další práce, nové nápady, a to jistě přinese kvalitnější produkty.

Autor:




Nejčtenější

ARAKO spol. s r.o. - Věra Ryšková
INSPEKTOR -KA KVALITY

ARAKO spol. s r.o. - Věra Ryšková
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 20 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.