Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Profil Kloonigames - originalita až na prvním místě

  12:00aktualizováno  6:27
Crayon Physics a jedenáctka dalších originálních her je dílem téměř jediného člověka, vydávající jednu hru měsíčně. Jaké projekty má za sebou, kde získává nápady na své hry a jak při tvorbě v natolik krátkém čase postupuje? Dozvíte se v obsáhlém článku.

Kloonigames se od prvotního postu na své nově založené stránce zdálo být netradičním vývojářským týmem. Hned zpočátku totiž nebyl oznámen žádný megalomanský plán a obří herní projekt, nad nímž by stejně každý jen kroutil hlavou a odsuzoval jej za nesplnitelný. Místo toho zahájil jediný člověk vtipným postem svůj vlastní blog věnovaný hrám, gamedesignu a do pranice hodil jednu jedinou větu, které stejně nikdo nevěřil. „Budu vytvářet jednu hru měsíčně“. Po 11ti hrách na kontě ale musíme jen uznale kývat hlavou.

Inspirací k založení podobného týmu nebylo náhlé pohnutí mysli, spíše dlouhodobý plán a inspirace, kterou Petri Purho našel v jednom nevinném článku o Experimental Gameplay. Možná trochu kaskadérským návodem na vytvoření hry v pouhých sedmi dnech se začal do puntíku řídit, což mu vydrželo až nečekaně dlouhou dobu.

Průřez rozsáhlou a originální tvorbou

Jimmy’s Lost His Marbles
RECENZE
Autorova prvotina pod hlavičkou Kloonigames. Jeho cílem bylo zjistit, zda vůbec dokáže vytvořit hru kompletně v sedmi dnech. Povedlo se a výsledek je dokonce i poměrně slušně hratelný, ač patří k autorovým slabším kouskům. Cílem hry je uvnitř obří chlapcovy hlavy ničit stejně zabarvené kuličky a to vždy po skupinkách o třech členech, přičemž potřeba je zvolit dobrou strategii, jinak je level zcela nedohratelný.

Slimy Pete’s Singles Bar
RECENZE
Hned druhý projekt zkoušel své štěstí v poměrně slušné konkurenci jedné ze zahraničních soutěží, kde se rozhodně neztratil. Koncept projektu byl opět velice nápaditý a cílem bylo hledat tři stejné konverzační bubliny, které ve chvíli, kdy se dostaly na řádek zmizely a dvě postavy se posunuly blíže k sobě.

Pluto Strikes Back
RECENZE
Inspirací pro třetí projekt byl sen, v jehož návaznosti vznikla opět hra za dobu kratší než 7 dní. Pluto se zde ocitá v roli utlačované planety, která se rozhodla dát všem okolním velikánům co proto a to poměrně výmluvnou metodou – baseballovou pálkou.

Cacodemon’s Barbecue Party in Hell
RECENZE
Neuvěřitelná doba pod 24 hodin čistého času stačila Petrimu k dokončení své další experimentální hry. Ačkoliv od ní po obsahové stránce nelze čekat zázraky, základní myšlenku splnila. Cílem bude vařit pro své pekelné kamarádíčky a to výhradně kočičí pochoutky, které musíte před grilováním nejdříve zbavit srsti.

Druid Soccer
Pátou hrou oslavil vývojářský tým Kloonigames příchod nového roku 2007. Ta přináší opět něco nového, čímž je samozřejmě multiplayer. Ačkoliv Druid Soccer nabízí singleplayer mód, je přímo určený pro hru dvou hráčů na jednom PC. Hraje se s obřím kamenem, který musíte dotlačit do protivníkovy brány, stejně jako zabránit, aby on udělal to samé u vás.

The Truth About Game Development
RECENZE
Jak to funguje v takovém herním vývojářském týmu? Na tom vám možná odpoví Petriho další hra, která je trochu morbidním zpracováním pracovního procesu v běžné vývojářské firmě, kde je vaším úkolem likvidovat slabé články a zvládnout nasazený termín.

Moo at the Moon
RECENZE
Sedmá hra byla také určená pro zahraniční vývojářskou soutěž, což se promítlo na jejím zpracování. Úkolem soutěžících totiž bylo k svého projektu použít jen jediné tlačítko a hra se štítkem Kloonigames se s tím poprala poměrně slušně a to nejen co se týče grafického zpracování.

Forbidden.exe
RECENZE
Po poměrně vydařeném aprílovém žertíku vyšla téměř záhy opravdová hra s pořadovým číslem 8. Jedná se o takovou malou exkurzi do samotné duše počítačové hry a počítače samotného, který se musí potýkat s nepříjemným virem. Ten útočí na jeho obsah, programy, zkrátka a dobře napadá vše užitečné, s čímž si musíte vy sami poradit.

Daydreaming in the Oval Office
Devátá hra se netradičně chytá poměrně aktuální politické otázky a na post hlavního hrdiny staví prozatímního prezidenta USA, George Bushe. Ten je zobrazen ve své oválné kanceláři, kde sbírá materiály proti Iráku. Vše je ale samozřejmě v podstatně nadnesenějším duchu, a náš světově známý státník bude muset především udržet nad zemí balón.

Crayon Physics
RECENZE
Desítka je Petriho šťastné číslo. Jak jinak si lze vysvětlit, že právě desátá hra se stala takovým trhákem, s vyváženou hratelností, k níž musel sám autor posléze vytvořit editor pro nadšené hráče, kteří toužili do zajímavého konceptu přidat také něco svého. A to hra přitom obsahovala jednoduché zpracování, grafiku a základní principy gravitace.

The Amazing Flying Brothers
RECENZE
Prozatím poslední projekt je vpravdě artistické dílo. Přivádí nás totiž do oblasti cirkusu, kde máte za úkol na dvou lanových houpačkách vymyslet co nejefektivnější přemet bez dotyku se zemí, za což jsou vám neustále započítávány body.

Co bude dál?

Ačkoliv nám již téměř rok mladičký zahraniční vývojář dokazuje, že kvalitní hry v krátkém časovém intervalu skutečně tvořit lze, bude rozhodně zajímavé sledovat, jak dlouho se mu podaří tento trend udržet. Soudě dle jeho pracovního nadšení a zapálení se ale máme rozhodně na co těšit. Ostatně jak ukazuje neúprosné počítadlo na domovské stránce týmu, další hry z produkce tohoto vysoce originálního týmu bychom se měli dočkat již za pouhé čtyři dny. Těšíte se také tak jako já? ;-)

Zeptali jsme se Petri Purho na několik drobností

Kolik lidí je v Kloonigames potřeba k tvorbě tak skvělých her?
Já tvořím grafiku, programuju a designuju hry, proto se dá říct že v Kloonigames stačí jediný člověk na vytvoření hry. Ale téměř vždy používám cizí hudbu, stejně jako zvukové efekty od jiných lidí. V grafice také občas použiji nějaké fotografie. Tudíž i když se jedná téměř o sólo projekty, nemohly by být takové jaké jsou bez Creative Commons komunity.

Tvým cílem je tvořit jednu hru za měsíc. Proč jsi zvolil tak krátký čas? Stačí ti měsíc nebo jsi měl při výrobě některé ze svých her problém?
Začal jsem vydávat hry jednou za měsíc, protože jsem se chtěl naučit game design. A přišel jsem na to, že nejlepší cestou, jak se jej naučit by bylo vytvořit několik her. Vzhledem k tomu, že jsem líny, věděl jsem, že pokud si nedám striktní termín, neudělám nic.A jeden měsíc vypadal jako rozumná doba.
Problémů bylo hned několik a to téměř s každou hrou. I když mám na tvorbu celý měsíc, nechávám to většinou na poslední chvíli. Kupříkladu Crayon Physics jsem dokončil doslova za pět minut dvanáct. Když jsem na ní pracoval, podařilo se mi zamknout si svůj pokoj a protože jsem se právě stěhoval, smazali už od hlídačů všechny mé kontaktní informace, kteří mi z toho důvodu nemohli dveře otevřít. Musel jsem přespat u svého otce a pro klíč si jít až další den. Tím jsem ztratil celý jeden den určený k vývoji.

Jeden z nejzajímavějších projektů byl Crayon Physics. Kde jsi na nápad pro tento projekt přišel. Plánuješ pokračování?
K vytvoření Crayon Physics mě inspirovalo hned několik zdrojů Jedním z nich byl bezpochyby MIT physics illustration thing. Další podstatná inspirace byla že jsem si již s pastelkovou grafikou pohrával v předešlé hře a vytvořit celý engine pro podobnou hru mi přišlo jako hračka. K vytvoření hry mě také ovlivnil Line Rider.
Moc rád bych na projektu pracoval dále, ale nevím jestli na to bude dostatek času. Uvidíme později.

Co si myslíš o projektu Experimental Gameplay, jehož jsi také součástí? Máš odsud nějakou oblíbenou hru, kterou musíš hrát pořád dokola?
Experimental Gameplay doslova zbožňuji. Původní čtyřka (Kyle Gray, Kyle Gabler, Matt Kucic a Shalin Shodhan) byla mou inspirací v začátcích. Oni totiž dokázali, že je možné vytvářet zajímavé hry za méně než týden. To mi předtím připadalo téměř nemožné.
Rád si zahraji vše co tato čtverka vytvořila, ale ze všeho nejraději On a Rainy Day, Super Tummy Bubble! a Flip Out!

Plánuješ pokračovat i nadále ve vydávání her jednou za měsíc? Neláká tě vyzkoušet vytvořit něco většího?
Tvorba menších her mě rozhodně baví, ale nejsem si jistý, že budu i nadále pokračovat v jejich vytváření podle takovýchto pravidel. Když jsem tento projekt začínal, slíbil jsem si, že budu vytvářet hry měsíčně alespoň po dobu jednoho roku. A nyní jsem jednu hru před splněním cíle. Prozatím přemýšlím, že si nechám alespoň malou pauzu ve vydávání jedné hry měsíčně, ale kdo ví co se stane.

Autor:




Nejčtenější

The Catty Shack
The Catty Shack je jednoduchá, ale roztomilá plošinovka

Tucet koček se zatoulalo a mají hlad. Vy, ačkoliv jste duch, máte kočky velice rádi. Dokážete je všechny najít a naplnit jim misky tím, co jim chutná? The...  celý článek

Minotar
Minotaur je krásná cyber-punková adventura plná vtipu

I ve vzdálené a zářné budoucnosti alkohol funguje. Své o tom ví hlavní hrdina skvěle vypadající sci-fi adventury Minotaur, který se probouzí z deliria. Dostat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.