První Webovky: Webgame a Red Dragon 2

  12:34
Plné hry rozjíždějí krátký seriál článků zaměřujících se na snad nejpřehlíženější typ amatérských her, strategické hry hrané v prohlížeči. Tento specifický žánr je natolik specifický, že se mu dokonce nevěnuje žádný specializovaný web! Přestaňte přemýšlet nad (ne)kupováním vánočních dárků, v prvním čísle Webovek se podíváme na zub českým legendám žánru.
Na úvod a pro vysvětlení trochu terminologie. Webové hry, o kterých si v tomto seriálu budeme psát, nejsou krátké střílečky dělané ve Flashi, ačkoliv mohou kromě HTML kódu používat i Flash a Javu. Zároveň nejde ani o klasické, zhusta propírané MMORPG/RTS/FPS hry, například proto, že bych se zdráhal o většině webovek napsat, že jsou, co se týče počtu hráčů, v jakémkoliv smyslu massive.

Zkrátka, ve většině případů si k jejich hraní nemusíte nic stahovat, ani nic platit. Jde primárně o strategie, které by svým tabulkovým a abstraktním podáním leckomu mohly připomenout sportovní manažer, nebo třeba program UČTO. Z výše uvedeného vyplývá, že máte-li rádi hry s mnoha výbuchy, a pojmy jako Civilization nebo Heroes of Might and Magic vám nic neříkají, můžete přestat číst hned teď. Většina strategických webovek jsou tahové hry, hrají se na různé formy tahů. A i ti nejlepší hráči dříve či později začínají na každé hře od počátku - jednou za určitý čas, většinou několik týdnů, se statistiky hráčů restartují a začíná nový věk.

V našem seriálu o webových hrách se budeme zabývat především českými projekty, byť zabrousíme i k některým zahraničním titulům. České amatérské webovky mají nejlepší léta za sebou, s rychlým internetem a polokomerčními lokalizovanými webovkami ze zahraničí není dnes problém zahrát si po internetu cokoliv s trojrozměrnou grafikou nebo usednout k zahraniční webové hře se stovkami tisíci hráčů. Trend směřuje k MMO hrám. Byla by však chyba kvůli tomu přehlédnout bohatou historii webovek.

Webové hry jsou svým způsobem i značně kultovní záležitost – většina her, které zde budeme probírat, funguje pěknou řádku let. Často začínaly dávno v temných dobách temného panování Českého Telecomu, který si za hodinu na superpomalém internetu účtoval desítky korun. Zdlouhavé taktizování a domlouvání skrze och-tak-supermoderní ICQ si mohlo dovolit jenom několik lidí. V kombinaci s tím, že tyto strategie jsou bez výraznějšího grafického zpracování, to z hráčských komunit i dnes dělá poměrně malou a separovanou hardcore skupinu lidí. A autoři si jsou věrnosti svých hráčů dobře vědomi - stejně jako toho, že žádné kuře nehrabe zadarmo …

Dost ale moralizování a popisů, vnořme se do stále ještě živé historie.

Red Dragon 2 – mečem a magií

webovky01_screen01Zcela úmyslně má minirecenze RD2 stejný podtitul, jako čtyři roky starý článek Tomáše Krajči o webových hrách. Rudý drak je totiž skutečný dlouho žijící kult české webovkové scény. Vždyť tato hra, která si za svou existenci prošla značně dramatickým vývojem, je tu s námi už desátým rokem! Co původně Martin Šťava a Petr Nálevka vytvořili jako zajímavý pokus, se o dva roky později stalo obchodní investicí Cenegy. Ta do Red Dragonu nalila nemalé finanční částky a upgradovala ho na RD2, což v podstatě v roce 2003 vedlo k silně kontroverznímu zpoplatnění hry. V současné době je Red Dragon 2 znovu k mání zdarma, ale počty jeho hráčů jsou jen pouhým stínem jeho někdejší slávy.

RD2 má dost podobný způsob hraní jako Webgame, naše další dnešní hra. Red Dragon 2 je o něco propracovanější a, bohužel, také podle mého méně intuitivní. Za reálný časový úsek ve hře automaticky získáte tzv. tah. Na jakoukoliv činnost od stavění po vyslání útoku potřebujete nějaký tah. Každý den pak ve 4 hodiny ráno nastane přepočet, kdy se vyhodnotí útoky z předešlého dne, a jede se nanovo. Díky tomu je možné RD2 hrát kdykoliv během dne, aniž byste byli znevýhodněni.

Základní konstantou pro stavění jsou akry, čili pozemky, na kterých stavíte budovy. Na velikosti přece jenom záleží. Více akrů, více budov, větší armáda. Tím se oslím můstkem dostáváme k nejzajímavější části každé strategie, tedy k válce. Kromě několika pro každou rasu unikátních jednotek najdeme i ultimátní záležitost Červeného draka. Jak už to ve světech fantasy chodí, svoje legie můžete podpořit množstvím různorodých kouzel.

Neméně důležitá je ale i kooperace s ostatními hráči. Cílem každého věku je vybudovat Palác, což zajistí výhru té či oné alianci. Hierarchie v aliancích mnohdy připomíná vojenskou hierarchii, ale o tomhle sociálním aspektu webových her si povíme více příště. Pro dnes stačí dodat, že Red Dragon 2 patří mezi nejstabilnější a nejuznávanější dostupné webovky.

Webgame – ať žije národ

webovky01_screen02Webgame nedávno oslavila sedmé výročí svojí existence, a za tu dobu se stačila zapsat do povědomí českých hráčů jako jedna z trvale nejúspěšnějších webovek vůbec. Vzhledem k jednoznačné podobnosti s Red Dragonem je nasnadě, že se autoři Webgame inspirovali u staršího bratříčka. Na druhou stranu, zcela původně Webgame začínala jako školní projekt jistého Alpaky - bakalářka na VŠE simulující trh. Válečné aktivity byly doplněný až později.

Ve Webgame dostanete k řízení svůj malý moderní stát se vším komplexním, co k tomu patří. Od stavění rozličných budov, přes vědu a vývoj, až – samozřejmě – po zmíněné válečné operace. Důležité je slovo komplexní. Zatímco některé webovky sázejí na jednoduchost, Webgame vás (stejně jako Red Dragon 2) vrhne do víru desítek budov, rozdílných parametrů jednotek a mnoha technologií, které musíte vynalézat. Hra ale není zbytečně komplikovaná a nechce po vás například znát z hlavy tabulkovou sílu jednotek nebo se přespříliš patlat s profesemi občanů (na rozdíl od Red Dragonu 2). Takže, ačkoliv je samozřejmě i WG náročná na bravurní zvládnutí, může se u ní dobře pobavit de facto každý stratég.

Výhodou Webgame je možnost svobodně si zvolit rozličné styly hraní. Chcete být stalinistický diktátor banánové republiky, který ve válce posílá na smrt jednu vlnu pěchoty za druhou? Nebo se vám páčí spíše hi-tech demokracie, která má v populaci minoritu androidů a když už musí válčit, tak vysílá automatické mechy? Nebo se chcete, jak jen to nejvíc půjde, vykašlat na válku a raději hledat mimozemšťany? Máte rádi dirigování velké aliance, nebo jste osamělý vlk? Webgame dovoluje jakoukoliv z popsaných strategií, a ještě mnohem více. Limitováni jste pouze svou představivostí, nikoliv nutností vybrat si na začátku věku rasu nebo nějaký bonus.

Určitou nevýhodou Webgame je grafika. Nikdo po webovkách nechce super-dee-dupper 3D efekty, a měnit dnes stavění na WG na nějaké klikáni na mapu by zřejmě jen odehnalo staré hráče, nicméně troufám si tvrdit, že například přidat jednotkám a akcím nějaké líbivější obrázky, o hezčím skinu nemluvě, by hře také neuškodilo. V jistém smyslu je nevýhodou i chybějící přepočet, který má třeba RD2. Ve Webgame probíhají útoky ihned, což vás může poněkud poškodit v případě méně častého navštěvování hry. Tak jako tak, na svou první vystřelenou atomovku hráč Webgame nezapomene…

U obou her samozřejmě platí, že nejlepší dojem získáte praktickou zkouškou. Minimálně vášnivým stratégům doporučuju do problematiky webovek nakouknout. Takže, pusťte se do boje, nebo snad chcete číst věčně?!

V příštím díle se podíváme Dunu on-line a Bitefight.

1. díl (Webgame + Red Dragon)
2. díl (Duna Online + Bitefight)

Autor:
  • Nejčtenější

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii

10. ledna 2019

Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...

Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou

4. ledna 2019

V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...

Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství

14. prosince 2018  14:43

Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...

King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí

12. prosince 2018  14:35

Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...