Zatímco přední stránky herních periodik zaměřených na komerční hry plní obrázky z enginů s kvalitou CGI animací, freeware indie scéna stále častěji utíká k minimalistickým pokusům vyrovnat se mainstreamu alespoň nápadem. Nedávno jsme tu měli Space Rot s jeho grafickou vychytávkou á la šedý zákal. Dnes se zase podíváme, jestli jde vytvořit trojrozměrnou střílečku pouze za pomocí dvou až tří barev.
QQUAK je 3D akcí od Jana Willema Ninjamana (sázím pivo, že to není jeho pravé příjmení!), přičemž se od Space Rot liší v té podstatné maličkosti, že je velmi dobře hratelná. Už z názvu vyplývá, že se jedná o poctu sérii Quake, ale kdyby to byla pocta Doomu, vyšlo by to nastejno. Nejde o nic jiného, než tradiční arena survival, avšak z nějakého důvodu jsem QQUAK vydržel hrát více než půl hodinu. (což je asi o 29 minut více, než Space Rot)
Co je příčinou dobré hratelnosti? Právě dvoubarevné prostředí dá vyniknout taktickým rozdílům mezi třemi levely. V jednom má své místo volné prostranství, v dalším úzké chodby. Každé kolo vyžaduje trochu jiný přístup, protože v "dead man walking" hratelnosti si náboje, zbraně a životy můžete sebrat jenom na jednom určitém místě. Minimalistické prostředí tří černobílých levelů je vždy dostatečně přehledné, tím tuplem, že nepřátelé jsou růžoví.
Dočkáte se několika druhů oponentů, některé se štíty a jiné zase hromsky rychlé; pokaždé platí, že pokud je nejde skolit silou, půjde to ještě větší silou. Vtipná je také přítomnost většího počtu zbraní. Ty sice vycházejí ze žánrových konvencí a objevíte tak pistoli, samopal, brokárnu i BFG, avšak nad roztomilým znázorněním několika pixely se nejde neusmát.
Nulové problémy s HW náročností, překvapivá stylovost a puristický gameplay jsou zásadními výhodami této akce. Zvláště z mojí klávesnice nevypadává pochvala pro úmyslně rádoby-art hru příliš často, nicméně tentokrát musím konstatovat, že QQUAK je jednou z nejlepších freeware 3D střílečkou za poslední týdny.