Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reportáž: Game Developers Session 08

  12:00aktualizováno  6:49
Stejně jako každým rokem, také letos Brno hostilo největší tuzemské setkání herních vývojářů. A my jsme samozřejmě na dni nabitém přednáškami, workshopy a herními celebritami chybět nemohli.

Letošní Game Developers Session (dále jen GDS) měla být hned v několika ohledech revoluční. Za prvé se jednalo o první akci, kde České Hry vystupovaly jakožto čerstvě založené občanské sdružení, což je změna spíše nepodstatná. Daleko důležitější je, že se rozhodli opustit léty prověřený kulturní dům Rubín, ponechat akci v moravské metropoli, Brně, ale využít tentokrát daleko lépe připraveného hotelu Avanti. Ten je díky svým mnoha sálům ke konferencím vyloženě stavěný a souběžně s GDS zde běželo také několik dalších. Další novinkou bylo posunuté datum. Zatímco dříve se akce pořádala v letních měsících, kdy měli středoškoláci stále prázdniny, tentokrát se rozhodlo pro datum téměř uprostřed září. Vzhledem k tomu, že byla konference jednodenní a víkendová, neměli problém dojet ani mladší účastníci. Ostatně celkové zkrácení GDS byla další z podstatných novinek. Místo celých tří dnů mohli návštěvníci všechny důležité přednášky a workshopy shlédnout za den jediný.

Čtyři místnosti místo dvou
A tak tedy 13.9. těsně po deváté hodině akce odstartovala úvodní řečí jednoho z organizátoru, načež byl zahájen obrovský kolotoč přednášek, který přerušila snad poouze polední pauza na oběd. Konference běžela téměř po celou dobu ve čtyřech sálech rozmístěných po dvou patrech, přičemž ty spodní byly podstatně větší než meeting roomy o patro výše. Podle toho byla volena také témata přednášek a až na několik problematičtějších chvilek, kdy se návštěvníci nemohli nacpat do malinkého meeting roomu, vše po této stránce fungovalo bezproblémově.

GDS08GDS08GDS08

Co se témat týče, ta byla většinou vybírány tak, aby si v každou hodinu na své přišli jak programátoři, grafici, gamedesigneři, tak i začátečníci či pokročilí. I když se toto předsevzetí až tak vždycky splnit nepodařilo, soudě podle takřka nulového množství lidí postávajících na chodbách v průběhu přednášek, každý si nakonec vybral. Konferenci zahájila přednáška Michala Augustýna na téma Stíny v počítačové grafice. Pokud snad někdo neměl chuť začínat s takto pokročilým tématem, mohl si vyslechnout Matouše Ježka a jeho Příběh ve hrách či dvě další běžící v horních meeting roomech.

Co nás zaujalo
Přepisovat na toto místo seznam přenášek příliš nemá smysl. Důležité je vypíchnout několik nejzajímavějších. Mě osobně zaujala prezentace Martina Zavřela o proběhlé E3, kde nechyběla ani videa přímo z akce a několik vtipných historek. Rovněž jsem navštívila většinu přednášek Lubora Kopeckého, které byly zajímavé a zároveň na ně mohl přijít i člověk ne až tak znalý pokročilých programátorských metod :-). Poměrně veselá a přátelsky laděná byla Designerská poradna Jana Halfara, která se nakonec z velké části zaměřila na novou technologii na našem trhu – iPhone. Novou zkušeností byla v angličtině vedená přednáška o Game Designu. Ta právě byla jedna z těch, co nacpaly meeting room doslova až k prasknutí. Překvapivě přátelské a volně laděné byly obě programátorské poradny pod vedením Jiřího Filipoviče, kde se v oba časy sešli téměř ti stejní lidé. S vtipem byla taktéž pojatá přednáška Dana Vávry o Designu realistických her, kde poukazoval na hlavní chyby a nelogičnosti a to na praktických příkladech třeba i z vývoje Mafie jedničky a dvojky. Lehkou nepříjemností bylo neustále šachování mezi přednáškami a místnostmi. Bylo tedy nutné sledovat velké programy rozvěšené na dveřích, jinak jste zcela ztratili pojem o tom, kde kterou přednášku najít. Tyto opravdu decentní zmatky ale k podobným akcím prostě patří, stejně jako několik zcela zrušených přednášek například od druhého zahraničního hosta.

GDS08GDS08GDS08

Nerada bych urazila některého z dalších přednášejících a tak rozhodně výše uvedený seznam není finálním – spíše zcela subjektivním pohledem na celou akci. Ostatně zkušený programátor nebo grafik by jistě vypíchnul přednášky zcela jiné – o svůj žebříček se můžete podělit kupříkladu v komentářích.

Zlatý hřeb večera
Program v hotelu končil zhruba kolem půl osmě večer, což předcházelo ohlášení Handjoy České Hry . Tato vývojářská soutěž si klade za cíl konkurovat Becherovka Game a to s podobnou finanční dotací a volným tématem. Bližší informace vám přineseme brzy. Poté následovala párty v klubu Fléda, kde se sešlo slušné množství vývojářů a zábava pokračovala až do pozdních večerních hodin.

Plusy a mínusy hotelu
Hotel Avanti byl podstatně větší než prostory kulturního domu Rubín, což dávalo více příležitostí chodbovým debatám, kde bylo možné potkávat lidi z 2K czech, legendy české freeware scény, stejně jako návštěvníky fóra či IRC Českých Her. Na místě se nakonec sešlo něco okolo 120 návštěvníků, což je číslo poměrně slušné.

GDS08GDS08GDS08

Oproti minulým ročníkům bych kladně hodnotila i vylepšenou stránku občerstvení. Pro zaregistrované bylo vstupné 200 Kč, za které člověk dostal bagetu, časopis Pixel a kafe a čaj zdarma po celou dobu akce. Navíc bylo k dispozici také internetové připojení zdarma. To ale bohužel nebylo stavěné na takové množství informatiků se spuštěnými notebooky, tudíž se síť během několika málo hodin stala zcela nepoužitelnou.

Lepší než minulý rok
Co se celkového hodnocení týče, tak se mi letošní GDS líbila možná více než ta minulá. Díky čtyřem souběžně běžícím přednáškám nebylo problém najít téma sobě blízké, v horším případě se dva zajímavé náměty dokonce přebíjely a člověk byl nucen přebíhat. Prostory hotelu Avanti mi taktéž přišly daleko použitelnější nejen díky množství místa k sezení na chodbách, kde se dalo mezi přednáškami volně diskutovat. Navíc byly ve dvou přednáškových místnostech přítomny stoly, což spousta návštěvníků neváhala využít pro odložení a spuštění vlastního notebooku. Možná jen škoda lehkého promísení s ostatními konferencemi a přejíždění z patra do patra. Doufejme tedy že za rok zase a nejlépe opět v Brně na stejném místě.

GDS08GDS08GDS08

Autor:


Témata: Notebook


Nejčtenější

The Void Rains Upon Her Heart
The Void Rains Upon Her Heart je zatraceně těžká, ale návyková akce

Láska je láska a někdy se o ni musí bojovat. A třeba i s bossem. V této neobvyklé akční hře ani na nic jiného, než na bosse nenarazíte. Každý souboj je...  celý článek

Jak si snížit IQ tričkem
Jak si snížit IQ tričkem

Primitivní vtip, trapná anglická hesla, stereotyp a zoufalstvím vyždímaně designové dílny. Aneb pekelnosti českých e-shopů.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.