Restraint of Zero – efektní japonská akce
Japonské vesmírné střílečky, to je téma samo pro sebe. V oblasti volně šířitelných titulů jich existuje několik desítek a přestože se dost často jedná o hry podobné jako vejce vejci, jejich kvality jsou nesporné. Kolik lidí už uchvátily hororové Galshell či Psycho Metal, komiksová Minimonica, trojrozměrný a efektní Techno-Sylph či stovky dalších jim podobných se dá jen těžko spočítat. I Restraint of Zero se řadí do dlouhatánského seznamu her tohoto žánru – na první pohled se ovšem tváří jako kvalitativně výrazně odlišný kousek. Proč? Inu – kolik japonských freewarových stříleček vyžaduje stažení takřka devatenáct megabajtů velkého souboru? Kolik z nich nabízí trojrozměrné grafické provedení? A kolik z nich je tak dobře příběhově a designově ukotveno jako Restraint of Zero? Mnoho jich nebude – a tak i když je japonština velkým handicapem, je dnes recenzovaná akce titulem, který si mohou užít velmi dobře i evropští a američtí hráči.
Restaint of Zero má na svědomí tým CLS (Crystal Light Stage), což je jméno vcelku známé. Na svědomí už mají více her a RoZ je pokročilou verzí příběhově založené vesmírné akce. Děj je vyprávěn formou titulků v japonštině, což je poněkud nepříjemné, takže nezbývá, než na základě Babylónskou rybkou přeložené recenze odhadovat, že hlavní hrdinkou je mladá vojanda obdařená speciálními schopnostmi, účastnící se velké a významné operace Mali-1. Každá mise začíná vyprávěním kousku děje, přičemž se dosti výrazně střídá design – jednou scrolluje obrazovku zespoda nahoru a hlavní problém tvoří zboku nalétávající nepřátelské lodě, jindy se zase pohled přepne na boční perspektivu a největším nepřítelem tentokrát nejsou střely mimozemšťanů, ale velký meteroický roj, jenž hrozí rozmačkat pilotku vesmírného stíhače na malé kovové drobtíky.
Restraint of Zero není tak docela obyčejnou střílečkou. Klávesy Y, X a C ovládají některé zajímavé funkce. Přepínání mezi zbraňovými systémy ještě příliš inovativní není (i když užitečné ano), zajímavější už je možnost aktivace čehosi podobného bullet time z Maxe Paynea či přepnutí pohledu na dění ve hře do mírného izometrického nadhledu. Příjemnou možností je výměna získaného skóre mezi jednotlivými levely za nákup nových zbraní a vybavení – problém je jen ten, že popisky jsou opět v japonštině a většinou chybí i obrázky, takže našinec kupuje povětšinou naslepo (nemá-li nainstalované příslušné fonty a náhodou neumí japonsky). Grafické zpracování je na skvělé úrovni, hýří efekty – a tak jediným problémem je, že neumí více než 640x480, a to ještě jen ve formě roztaženého 320x240 rozlišení. Hudba a zvukové efekty jsou dobře provedené, ale všechno je zřejmě špatně optimalizované, neboť nic tak skvělého, kvůli čemu by měl mít soubor s hrou více než 18 megabajtů, se v ní zase nenachází. Restraint of Zero je bezesporu vynikající střílečka, ovšem jazykové problémy a přehnaná velikost ji v českých krajích poněkud limitují. Rozhodnutí tak zůstává na každém jednotlivě…
Hodnocení hry
Naše hodnocení
Hodnocení čtenářů
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 9 čtenářů
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!