Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RiftSpace – vesmírné dálavy

aktualizováno 
Jen vy a nekonečně rozlehlý vesmír plný možností. Co by mohlo být ultimativní hrou na konec roku padá z mnoha důvodů na ústa.
60

RiftSpace

Platforma: Freeware
Výrobce: StarWraith 3D Games

  • Obrovský a otevřený vesmír
  • Příběh
  • Obtížnost
  • Neférovost k hráči (nepřítel má neomezeně střel atp.)
  • User-hostile pravidla (absence savepointů)

Stáhnout

riftspace_01

riftspace_01Vždycky jsem měl tak trochu problém s pořekadlem "darovanému koni na zuby nekoukej". Je něco lepší jenom proto, že je to zadarmo? Hnusné jídlo u člověka vyvolává nechutenství ať už za něj platil cokoliv, a stejně tak i špatná hra zůstane špatná i když je vydána jako freeware. Více jak před rokem jsem měl tu pochybnou čest recenzovat vesmírné simulátory série Star Wraith. Kdysi komerční hry vydané jako freeware mi z nějakého důvody přišly jako nevyvážené amatérské pokusy, byť s velkým potenciálem. V době, kdy jsem prožíval geekasmus u pouhého dema simulátoru Beyond the Red Line, působily simulátory Star Wraith jako ranná alfa verze. Bohužel, RiftSpace mají na svědomí stejní vývojáři. A co je děsivější, i tato hra byla původně tvořená jako komerční.

Přiznám se, že jsem tváří v tvář RiftSpace bezradný. Rovněž se jedná o hru s neskutečným potenciálem, ale i přes opakované pokusy mi přežití byť jen jediné mise činilo neskutečné problémy. Rád bych prozkoumával hlubiny vesmíru, plnil velkolepé mise ve jménu Aliance a odkrýval story o posledním útočišti prastaré rasy, ale moje hodnocení se protentokrát bude muset omezit pouze na prvopočátek hry, byť objektivně pochybuji, že se hra v pozdější fázi polepší. Dále jsem se totiž ani po několika hodinách hraní nedostal a troufnu si tvrdit, že problém není jenom v mých chabých schopnostech jako hráče.

riftspace_03Přitom na počátku vypadá vše dokonale. Rozsáhlý vesmír plný desítek misí, možnost přibrat wingmany, upravit lodě a nakonec se i přidat k jedné ze čtyř soupeřících frakcí a objevovat starověké artefakty, to vše teoreticky skýtá desítky hodin zábavy. Leč, potupná smrt i na běžné transportní misi ruku v ruce s obludně nevychytaným interfacem a nejasnými pravidly dává RiftSpace až teroristické rysy. Odstartujete tedy na první misi – rutinní transport materiálu na čekající křižník. Po příletu do sektoru proti vám stojí tři stíhačky, tak zamíříte k nim, připravíte střely a pokusíte se o souboj na kanóny. O pět sekund a jedinou nepřátelskou salvu později už můžete pozorovat jenom svůj efektní výbuch.

Děsivá nevyváženost hry přichází už se základním zasazením. Ve hrách jako Elite (ale třeba i nedávno recenzované Transcedence) se v případě neúspěchů v boji můžete živit jako prostý obchodník a vozit zboží ze systému do systémů. S nezbytnou dávkou obratnosti a štěstí se dá vyhnout střetům a za nastřádaný bakšiš si po čase můžete koupit kapesní křižník. RiftSpace naproti tomu už od první mise předkládá jenom a pouze bojové mise. Hra sice disponuje tabulkami kde a kolik stojí jaká komodita, ale nepodařilo se mi najít, jak tyto nakoupit a převést do jiného systému. Dokonce i pokud přijmete teoreticky nebojový transportní úkol, obloukem se vyhnete protivníkům a materiál dopravíte na čekající křižník, nemůžete se vrátit domů – musíte totiž nejprve porazit všechny oponenty! Takové omezení individuální taktiky a nemožnost se specializovat nemají snad ani koridorové střílečky.

riftspace_02Souboje jsou přitom v RiftSpace stejně náročné, jako v ultramasochistickém Star Wraith IV – ale navíc tady většinou nemáte wingmany (dají se nakupovat). Přímý let head-to-head a zběsilá střelba z kanónů se v RiftSpace rovná sebevraždě a i s maximálně vylepšenými štíty se životnost mojí lodi počítala na sekundy. Pomoct by mohl boj na dálku, ale i tady hra hází kmeny pod nohy. Na základní stíhačku se vejdou jenom 4 řízené střely, protivníci přitom evidentně mají raket neomezený počet. Cvičně jsem utíkal dvěma nepřátelským stíhačkám více jak pět minut a každý z obou protivníků na mě postupně vystřelil snad více jak třicet hlavic. RiftSpace se tváří jako HC simulátor, ale přitom po vás chce šílené kousky. Je to jako kdybyste měli hrát v davových scénách z Call of Duty, ale měli k tomu pravidla z Operation Flashpoint.

Vzhledem k výše uvedenému je pak naprostá absence pomocné ruky hráči posledním hřebíčkem do rakve. Tutorial je zmatený a maximálně vám tak řekne, že šipkami létáte do stran a tabulátor zapíná forsáž. Pokud na misi zkapete, hra se sice načte, nikoliv ale v bodu vašeho příletu do boje. Naopak vás donutí pěkně si zopakovat celý let do cílové oblasti. Proč ne, vždyť z kokpitu máte tak pěkný výhled. A pokud už misi nějak uděláte a odletíte do domovského systému, hra z nějakého důvodu změní pravidla a namísto přistání na planetě shoříte v atmosféře. RESTART MISSION?

Uznávám, že hodnotit hru aniž bych ji dohrál není vždy košer. Pokud ale po hodinách létání a zkoušení různých postupů, taktik a nastavení u mě jinak nadějný RiftSpace vyvolává jenom frustraci, pak se hrou prostě něco není v pořádku. Užíval jsem si Transcedence a rád bych si užíval totéž ve třetím rozměru v RiftSpace. Tahle hra se ale tváří, jakoby o zájem ani nestála.

Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

60 %

Hodnocení čtenářů

47 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 38 čtenářů

Témata: Letadlo, Raketa


Nejčtenější

Eagle Island
Akční plošinovka Eagle Island je noční můrou ochránců zvířat

Hlavní hrdina ve hravé a barevné Eagle Island má ten nejpodivnější druh útoku. Na své nepřátele vrhá svého mazlíčka. Tomu to ale naštěstí nijak nevadí. Ponořte...  celý článek

Další z rubriky

Spaceship Looter
V akci Spaceship Looter budete umírat častěji než mačkat spoušť

V akční arkádě Spaceship Looter, která se vzdáleně podobá hrám typu Binding of Isaac, je každá místnost plná nepřátel výzvou. Umřít tady můžete během pár...  celý článek

Bijou And Big
Roboti Bijou a Big bez sebe nedají ani ránu

Jeden je velký a nemotorný, druhý agilní a rychlý. Oba jsou roboti. Chtějí-li uspět, musí spolupracovat. A je na vás, abyste jim v této nenáročné logické...  celý článek

Blaster Cop
V retro akci Blaster Cop jste pochybným strážcem zákona

V dystopické tyranské budoucnosti není možné zůstat černobílý. V této retro střílečce z pohledu vlastních očí si i jako ochránce zákona budete muset ušpinit...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.