Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Riotix – rozhovor o RPG akci Cross War

  12:00aktualizováno  2. října 2:05
Riotix je jedním z mnoha seskupení, které ještě nejsou tak okoukané a mediálně známé. Přesto tvorba tohoto týmu vypadá velmi nadějně a možná je jen otázkou času, kdy i jméno Riotix bude mezi hráči volně šiřitelného softwaru uznávaným pojmem. Rozhovor s Riotixem si můžete přečíst právě zde.

Cross War Nejprve se prosím představte...
Lukáš: Jsem Lukáš Horák, programátor, a dalo by se říci, že i zakladatel tohoto týmu.
Pavel: Mé jméno je Pavel Parolek a v týmu tvořím jednoho z hlavních grafiků.
Zdeněk: Já jsem Zdeněk Bucňák a taky dělám grafiku.

Jak jste se vůbec dostali k počítačům?
Lukáš: Já měl svůj první počítač už asi v 2 třídě na základní škole. Byl to počítač, který měl 640kB RAM, 20 MB harddisk a černobílý monitor:-). Tam jsem začal poprvé programovat a dělat první jednoduchý hry z ASCII grafiky v Turbo Pascalu. Třeba letadla, byla to sranda. Vždy jsem se v něčem vrtal, tak teď se vrtám v Direct3D.
Pavel: S počítačem jsem se poprvé setkal v šesti letech, kdy mě otec brával sebou do práce. Měl tam tehdy úžasný stroj 486/SX myslím 60 MHz a 100 MB HDD. Tehdy to stálo kolem 100k. Za pár let jsem měl podobný stroj doma. 486/DX4 120 MHz, 1 GB HDD a 20 MB RAM. Od té doby jsem vystřídal cca 5 strojů. Teď mám Athlon XP 2k+, 512 MB RAM, 220 GB HDD.
Zdeněk: Já kdysi začínal na notebooku 486. Rok už fakt nevím, jediný co si odtud pamatuju je minové pole?

Kdy vás napadlo, že budete tvořit hry?
Lukáš: Mě to napadlo už, když jsem se s kámošema hlásil na střední školu. Donutil jsem je (to je asi ten správnej výraz), aby mi s tím pomohli. Na střední škole jsme začali dělat první projekt GeBox a zapojil jsem do něj některý nový spolužáky. O GeBoxu na našich stránkach najdete pouze "První projekt je v rekonstrukci, takže ho sem zatím neuveřejňujem..."
Pavel: Na prvním projektu GeBox jsem nespolupracoval, ale když mi Lukáš ukázal CW‘ engine, tak jsem se sám přidal k týmu. Myslím že to má budoucnost na rozdíl od věcí co jsem dělal před tím (clon e-game Red Dragon 2).
Zdeněk: No mě to ani nenapadlo. Kdysi jsem něco dělal pro Lukášův bývalý team Z-planet a tak jsem pak přešel do Riotixu. No a tvorba her přišla s Lukášem.

Cross War V čem programujete?
Lukáš: Ve Visual Basicu mám napsané jádro našeho 3d enginu CW'ngine, který používám pro editory (například „Kostka“ - je to náš editor na terén). V blízké době jej však budu přepisovat do Visual C++ a použiju jej na náš druhý projekt Cross War. Náš učitel Programování mě navádí k tomu, aby to jelo i pod Linuxem, ale to asi nehrozí. Alespoň prozatím. Nepoužívám totiž OpenGL, ale DirectX. Jinak umím ještě Pascal a PHP.
Pavel: Já neprogramuji, moc mě to nebaví. Ale vyžívám se v grafice. Dělám převážně v Adobe PhotoShopu a chci se zorientovat v 3D Studiu.
Zdeněk: Dělám grafiku takže Photoshop.

Chtěli byste se tím živit?
Lukáš: Možná později. Teď na to moc času nemáme. Škola je přece jen proto, aby nám zabíjela čas:-) Já procházím skoro s vyznamenáním, vůbec se neučím. Jen na nějaký pololetky apod. Domů se vracím pozdě, brzo jdu spát, takže na projekt mi zbývají asi 3 hodiny. A za tu dobu nic moc nevytvořím.
Pavel: Děláním her? Nevím, možná ano. Grafikou určitě ano. Ale nikdo neví, co bude dál :-)
Zdeněk: To je ještě daleko, ale možná ano.

Baví vás více programování a nebo potom zkoušení toho, co vzniklo?
Lukáš: Pro mě je motivací výsledek, na který se vždy ze všeho nejvíc těším. Programování je na druhém místě, ale je velice důležitý. Bez toho by asi nic nebylo. Ale nebaví mě ladit kód. Při tom se nejvíc navztekám, zvlášť když to nejede podle mých představ. To dojde i ke sprostým slovům a kopání do počítače, i když je to moje chyba:-). Ale zase, pak když to vyřeším, tak začnu skákat radostí (například když jsem rozjel kolize a fyziku podle vlastních představ, i když se musí ještě trošku poupravit:-)
Cross War Pavel: Nejvíc mě baví zkoušení textur na plochy. Všechno musí sedět a být naprosto přesné. Trošku mě Lukáš štve tím, že mi nepovoluje rozlišení textur takové jaké bych chtěl. Čím větší, tím lepší, ale který komp by potom renderoval 2048x2048 velké textury :-)
Zdeněk: Vzhledem k tomu, že nemám „Kostku“ tak nemám co zkoušet, takže spíš tvorba.

Kolik času strávíte u monitorů?
Lukáš: Poměrně dost, když to spočítám škola + všední dny + víkend = 50 hodin týdně. Velkou zásluhu má na tom škola a víkend. Ale chodím se i provětrat, např. na diskotéky, do kavárny, a procházet se se svou holkou. Mám ještě s kámošema kapelu (epigam.wz.cz), tak chodím na zkoušky a naše koncerty.
Pavel: Veškerý svůj volný čas. Kromě projektu CW jsem členem Counter-Strike klanu CH2V, tak střídám PhotoShop s tréninkem CS.
Zdeněk: Poslední dobou dost málo, když nepočítám školu. Ale hodlám s tím něco udělat.

Co byl váš první projekt?
Už jsme se o něm zmínili, tak ho trošku přiblížíme. GeBox je arkáda, kde se bijí učitelé z naší školy. Ve škole máme jednoho učitele, který se machruje s tím, že za mlada boxoval. Protože známkoval podle nálady, tak jsme si ho moc neoblíbili. Ale těch neoblíbených učitelů bylo trochu víc. Tak jsme se rozhodli, že je necháme mezi sebou boxovat. Tehdy se nám to zdálo hodně srandovní. Dnes už nám to tak moc nepřipadne. Možná tak spolužákovi Dušanovi, který se směje tomu, že jsme ten projekt nedodělali.

Proč je v současné době tento projekt v přestavbě?
Lukáš: GeBox má nedodělanou grafiku a je technicky zastaralý. Dělal jsem jej pomocí DirectDraw, ale to mi neposkytovalo takové efekty, které jsme potřebovali docílit. I zdroják byl moc komplikovaný, takže jsem po chvíli nedělání jej musel trochu studovat. Byla to moje chyba. Ale z chyby se člověk nejvíc naučí. Zdroják našeho 3d engine komplikovaný už není.

Cross War Na čem právě pracujete? Co to bude, až to bude?
Má to být 3d akce s prvky RPG. Hodně dynamických soubojů, doufáme že i silný příběh. Svět bude fantasy s architekturou a se stylem živta z 12. až 15. století.

Jaký je příběh hry Cross War?
Tak stručně: Příběh je vyprávění jednoho vojáka, který žije na velkém ostrově. Přijde přírodní pohroma, která na ostrově vyvolá chaos a vláda padne. Z obchodnických cizích lodí, které ztroskotaly, se vyplaví na břeh ničivé zbraně a různé divoké šelmy. Zbraně budou mít dobří lidé, kteří je pečlivě uschovají nebo použijí k obraně, a špatní lidé, kteří je použijí k šíření své moci. Některým těmto lidem se jejich moc zvrtla v povstání. Někteří mezi sebou začnou válčit.
Voják zbyl z doby první vlády. Chce dát věci do pořádku, pomáhat lidem a obnovit první vládu. Dlouho se schovával a čerpal síly, rozmýšlel se, jestli neuteče na jiný ostrov. Nakonec se rozhodne jít do boje. To je asi vše. Doufáme, že nám to teď nikdo nesebere:-).

Kdy plánujete jeho dokončení?
Toto je asi nejtěžší otázka. To nevíme. Protože programátora máme pouze jednoho, jdou práce trochu pomaleji. Ale předpokládáme tak na podzim nebo zimu tohoto roku. Máme ale ještě spoustu práce, tak nevíme, jestli se to opozdí.

Cross War Proč jste se rozhodli tvořit Cross War na vlastním enginu?
Lukáš: První podmínkou hry jsou rozlehlé exteriéry, sem tam interiéry. Free enginy mají skvělou grafiku, ale jsou pomalé. A pokud v nich chcete něco dobrého udělat, musíte tomu kódu rozumět úplně přesně, aby to bylo bez chyb. Náš engine dokáže nyní používat exteriéry o rozloze asi 32 km2 a v reálném čase načítat sousední exteriéry. Načítání trvá asi 20ms-70ms na 2400MHz procesorech. Takže hráč si téměř žádného škubnutí obrazu nevšimne, pokud načítání bude engine prokládat dalšími snímky.

Co vás na tvorbě Cross Waru baví nejvíce?
Kecy o projektu ve škole. Vždycky se hodně nasmějeme. A jinak, když to už konečně chodí. I když jen omezeně.

Co plánujete po dokončení Cross Waru?
On-line projekt založený na stejném (možná vylepšeném enginu).

Co vše lze nalézt na vašich internetových stránkách www.riotix.com?
Hlavně o projektu Cross War a nutnou pomoc v programování! Být na to sám je časově náročné. Ale má to zase jednu výhodu. Víte, co kde je. Pokud by se někdo ozval, dám mu samozřejmě informace o CW’nginu, samostatný engine a úkol vytvořit třeba umělou inteligenci nebo model fyziky trávy a podobné časově náročné úkoly. Já se zatím topím pod tíhou úkolů, které ještě musím dořešit. Například Kostku dělám již 3 měsícem a ještě není zcela hotová. A říkal jsem si, že během prosince ji dodělám. Ne, nedodělal. Jak ji dodělám, tak se budu trápit vodou (odlesk slunce, animování, odrazy), animací 3D objektů (pohyb rukou, nohou…), inovací částicových efektů a doladěním celého enginu. Nakonec začne vývoj hry, tzn. AI, skriptování a další srandy.

Cross War Jaké hry máte nejraději vy?
Lukáš: Všechny, co mají dobrou atmosféru. Já moc hry nehraju, ale poslední dobou se mi nejvíc líbí GTA:Vice city. Nejvíc se mi líbí na tom ta hudba, atmosféra 80. let a hlavně oslňující a nádherný východ a západ slunce. A ani Halo nevypadá špatně. Jen jsem se díval, jak to brácha hraje, když jsem byl nemocný. Mafia taky nevypadá špatně, ale nezahrlál jsem si to. Hrál to můj brácha.
Pavel: Nejvíc mě baví Counter-Strike, Diablo 2. Jinak všechny co jsou dobře udělané. Svou atmosférou mě nejvíc vzala Mafia.
Zdeněk: Hry už moc nehraju. Hrával jsem CS, ale na dost nízké úrovni (člen klanu CH2V). Taky mám rád dobrou atmosféru a v tom byla Mafia opravdu úžasná. Jinak jsem dost času strávil u série Grant theft auto.

Kterou hru absolutně nesnášíte?
Lukáš: Pokud se Windowsy dají považovat za hru, se kterou si nehrajete, ale která si hraje s váma, tak právě Windowsy. Jinak si nevzpomínám.
Pavel: Všechny operační systémy. Vždy se najde aplikace která vám může zničit všechna data. Nedávno jsem musel formátovat svůj telefon N-Gage, po totálním rozpadu systému :-(
Zdeněk: Nesnáším bych neřekl, ale nemám rád Diablo. Neptejte se proč, ale proste ho nemám rád.

Co byste vzkázali našim čtenářům?
Lukáš: Běžte poznat realitu ven, a nehledejte ji u obrazovek!
Zdeněk: Možná to od „vývojářů“ her zní divně, ale naprosto souhlasím s Lukášem.
Pavel: Neposlouchejte ty dva magory nade mnou :-)

Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.