V paláci vás čeká několik komplexů, vy ale začínáte v jediném otevřeném křídle. To vás zpočátku provede základy ovládání, které nebudou hráčům arkádových her neznámé. Robbie totiž dokáže vyskakovat a pokud si přidřepne, jeho skok je ještě o fous vyšší. Pokud se jeho cílem stane plošinka položená ještě o fous výše, může se jednoduše zachytit na jejím okraji a dalším stiskem klávesy se posunout o něco výše. Daleko zajímavější je ale schopnost poměrně nová a sice sběr předmětů. Ten se omezuje na kulaté oranžové kamínky. Bez tohoto předmětu se vám totiž nepodaří opustit jedinou herní místnost – je to totiž právě on, který je oním pomyslným klíčem. Řešení většiny levelů tedy bude spočívat v prostém pátrání po této drobnosti a jeho následné donesení až k zářícímu místu. Do jeho středu poté kámen vhodíte, ono zhasne a za odměnu se vám otevřou masivní kamenné dveře. Jejich projitím se dostanete zase o fous dále.
Takto prostupujete jedním levelem za druhým, přičemž časem se objeví i první záludnosti. Těmi jsou zejména nepřátelské prostředí, jež bylo již před mnoha lety očarováno, aby to případný dobyvatel Orb of Mysteries neměl tak snadné. Řeč je tedy o padajících kostkách, které ve stěně od těch normálních nerozeznáte jen tak snadno. Dále jsou to klasické bodáky, jež pro změnu vystupují ze země a nejsou mnohdy dopředu ani vidět. Pak je možné zmínit kupříkladu obří sekeru, jež se houpe ve vzduchu a utne vše, co se jí postaví do cesty.
Robbie Swifthand and the Orb of Mystery je hra s možná až přehnaně dlouhým jménem. Tuto drobnost na druhou stranu vyvažuje slušným grafickým zpracováním. To časem zevšední stejně jako hratelnost – do té doby se ale jedná o slušný nadprůměrný příspěvek do jedné z zahraničních soutěží.