Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor: Ambiciózní strategie Archamon

  12:00aktualizováno  8:41
Sloučení Settlers a Civilizace v 3D grafice pod taktovkou českého týmu zněla tak lákavě, že jsme museli tým vývojářů podrobit důkladné zpovědi. V článku se dozvíte vše o mapách, multiplayeru i jednotkách v nadějném Archamonu.

Vionsoft

Archamon je poměrně rozšáhlou záležitostí. Můžete přiblížit kolik lidí na projektu vlastně pracuje a jak intenzivně se mu věnujete? Jak dlouho vlastně tým funguje?
Náš tým v současné době čítá vlastně 3 lidi (v různých obměnách tomu tak bylo vlastně pořád, kromě prehistorických dob pascalu a DOSu), jedním z nich je náš externí grafik (nyní jsou vidět na screenech plody jeho práce), jinak jsme dva. Programování, základy grafiky, řízení projektu a všechno kolem (včetně tohoto rozhovoru :-), budu tedy odpovídat za tým) řeším vlastně já, „kolega“ se specializuje spíše na filozofii, na myšlenky, vymýšlí různé nové inovace a tak podobně, kromě toho dělá na „fyzikálních a matematických“ věcech k našim projektům (ale Archamonu se to spíše netýká). Archamon je můj vlastní sen a většinu praktické práce jsem na něm odedřel sám, ale diskuze a polemiky nad taktickými a hospodářskými idejemi sdílíme společně a troufnu si říct, že to je nezanedbatelná část, třebaže není vidět v samotném vývoji. Na vývoji Archamonu se začalo pracovat v březnu loňského roku (historie je komplikovanější, protože zhruba před 4 lety jsem, ještě jako zapálený pascalista na podobně hře dělal, ale narazil jsem na hardwarové možnosti tehdejšího jazyka a prostředí) a momentálně se na něm dělám seč síly stačí… :-) Jinak tým funguje v této sestavě zhruba od této doby, ale společně děláme hry (dříve byly pro DOS a pod názvem Realspace Studio) od roku 1998.

Vzhledem k očekávanosti Archamonu se bude velká část rozhovoru věnovat právě tomuto projektu. Podle dostupných informací se jedná o tahovou strategii. Proč jste se rozhodli právě pro tento žánr oproti jasně masovější a oblíbenější realtime strategii?
Bude to tahovka z několika důvodů: udělat realtime strategii takovéto komplexnosti a detailnosti je podle mého názoru složitější. Dalším důvodem je samotná podstata hry – u tahovky si více vychutnám samotnou strategii, člověk se může rochnit ve stavbě vesnic, měst a kdoví čeho všeho a pořád má čas správně posílat průzkumné oddíly do lesů nepřítele, a ne se honit a zběsile klikat. Kdysi jsme hrávali Age Of Empires II a to je přesně ono - člověk celou hru strávil v jakémsi herním transu kdy pořád spěchal a nakonec z toho zbyl takový prázný pocit, zkrátka chceme to udělat jinak (tímto nechci říct, že AOE 2 byla špatná!). Dále tahová strategie nevyžaduje takové nároky na atmosféru tvořenou animacemi a skvělými efekty… více se orientuje na samotný princip hry. Vionsoft

Na webu jste zmínili dvě hlavní herní série, z nichž jste si vzali inspiraci. Jedná se o Settlers a Civilizaci, v obou případech velké pojmy na herním poli. V čem konkrétně jste se z těchto velikánů inspirovali?
Ano, Settlers a Civilizace (mluvíme o prvních verzích serií) jsou dle našeho týmového názoru snad největší herní myšlenky (ačkoliv vynikajících her byly spousty)… Settlers je inspirující svým hospodářstvím a z něj si bereme hodně v tomto ohledu a Civilizace politickými možnostmi, válčením a celkovým pojetím vývoje… válčení může v naší hře probíhat posunováním jednotek po mapě pomocí numerické klávesnice (jako za starých časů) nebo lze jednotky poslat myší. Bude možno zaujímat vůči jiným národům různé stanoviska – válka, příměří, mír, spojenectví, přátelství a podobně, taky bude možno politikařit, uplácet a špehovat.
V Archamonu budete mít obrovský svět – klíčové je, že bude pokaždé jiný (ale bude to samozřejmě volitelné, úspěšně jsme v současném enginu zkoušeli mapu 800x800 polí se zhruba 100 000 stromy a nadzemními objekty – ale to už jsou dekadetní rozměry) a budete muset stavět budovy, kácet stromy, zpracovávat suroviny, sít obilí, sklízet jej, těžit, stavět školy pro další dovednosti (toto téma nebude tak rozvinuté jako v Civilizaci, ale i tak bude ovlivňovat vývoj každého národa) a tak podobně… prvním nepřítelem už bude příroda, rozvoj nebude automatický, pakliže nenashromáždíte dost jídla na zimu (obilí, chleba, maso, ryby) zimu třeba ani nepřežijete (každé ze čtyř období bude určitým zpusobem ovlivňovat hospodářství), je logické, že jak budete za „vodou“ v potravinách a základních životních potřebách obyvatel přijde čas na námořní objevy, expanzi a možná i válčení…
Koncepce Archamonu je taková, že hráč si může vybudovat neomezeně velkou říši, jak dovolí suroviny a ostatní národy.

Můžete hráčům prozradit něco málo o surovinové základně? To znamená jak budeme těžit, co budeme těžit a jak velkou roli bude hrát budovatelská část vrámci celé hry?
Základní suroviny pro stavbu – dřevo, hlína, kamení, někdy železo… dřevo získáte kácením stromů a zpracováním na desky (lesy pořád rostou, ale pouze omezeně rychle – v průběhu věků tak vznikají nové tváře krajiny), kamení ze skal nebo se dá těžit stejně jako ruda, uhlí nebo zlato v horách, v hutích se budou suroviny zpracovávat na finální produkty (železo, zlato) tato část je podobná jako ve hře Settlers, jinak jsou řešené samotné budovy – každá se stará o to svoje prostřednictvím zaměstnanců – shánějí suroviny, shánějí potraviny, nosí výrobky…
Ještě důležitější budou potraviny: je třeba pěstovat obilí, péct chleba nebo v lovit v lesích, pak taky ovce, vlna na oděvy…
Budovatelská část je vlastně hlavní částí hry, pokud nic nepostavíte, nemůžete mít armádu pro války. Vionsoft

Další velkou otázkou u každé strategie je bojová část. Bude mít hráč k dispozici velké množství jednotek? Jakým způsobem vůbec budou souboje vedeny?
Co se týče jednotek… těch bude spíše méně, základními jednotkami budou různě ozbrojeni lidé (podle toho, kolik bude hráč těžit a vyrábět oceli si může dovolit štíty nebo brnění)… zbraněmi bude meč, halapartna, řemdih a luk… tyto zbraně se dají kombinovat (ne všechny – težko budete střílet z luku a mít v ruce štít) s obrannými prvky, ale to není povinné – utrpí tím pouze obranná schopnost jednotek.
Mají navzájem různé učinnosti, ale rozdíly nejsou nijak drastické – tímpádem nebude možné jedním „extrasilným upgradovaným“ typem jednotky pobít celou protivníkovu armádu. Armády budou ovládány pomocí velitelů, cílové vojáky nebude tedy muset hráč ovládat. Dalším vojenským prvkem budou zařízení jako jsou katapulty, beranidla a bojové vozy, zápalné vozy (v hořícím lese bude všem živým tvorům zatěžko existovat). Pomocí těchto strojů bude možno ničit budovy, hradby a protivníkovy armády ve větším. Bojovat se bude způsobem jeden na jednoho, takže z vedle sebe stojících armád bude bojově aktivní jenom první linie, ačkoliv lukostřelci budou mít možnost útočit i přes více polí.
Jinak jsme „u picka“ přemýšleli i nad tím, že bychom přidali do hry ještě magické jednotky, chrámy, božstva, mocná kouzla a další „nadpřirozenější“ techniky. Ale to časem, a možná jako speciální mód hry.

Bude Archamon obsahovat kampaň nebo se orientujete na skrimish mód čili rychlý boj na připravených mapách?
O kampani se neuvažuje, ale pokud se najde někdo kdo by se chtěl tímto tématem zabývat – nebudeme se tomu bránit. Skirmish mód ve smyslu rychlého boje není to správné označení – bude to boj o život na náhodných mapách – pokaždé to bude jinak, nepůjde o žádné mise, ale o celý svět od začátku do konce… určitě nebude jedna hra kratší než desítky hodin… Acrhamon nebude pro hráče kteří chtějí sednout a najednou přejet jeden „level“ plný bojů to pravé, hra ale bude obsahovat několik předgenerovaných a doupravených map. Vionsoft

Do jakého časového období je Archamon zasazen? Případně v čem jste se inspirovali při tvorbě okolního světa, budov?
Je to vlastně středověk… hradby, kamenné domy, doškové střechy, arzenál zbraní … ale není to striktní, nemusí to být ani z našeho „světa“… žádný příběh k tomu nemáme, pouze lze říct toto: Archamon je svět (něco jako placatá planeta) obklopený nekonečným oceánem a v něm jsem ostrovy, pevniny (to bude volitelné) horstva, lesy, močály atd. atd. a hráč se bude muset podrobit zákonitostem tohoto světa a záleží na něm jestli porazí nejprve nepřízeň počátku a pak nepřátele, nebo se stane skvělým hospodářem a obchodníkem… klíčová je svoboda hry.

Na webu se taktéž zmiňujete o multiplayer. Pro kolik lidí by měl zhruba být a bude si jej možno dopřát jak po LAN, tak i internetu? Jaké herní módy případně plánujete?
Vize hry po síti je sice pěkná (a dokonce část serveru a síťového jádra je napsaná a dokonce jsme sehnali poskytovatele serverového vybavení pro internetovou hru), ale říkám narovinu, že vzhledem k tomu, kolik objektů a prvků je ve hře, mám spíše pochybnosti o realizovatelnosti interentových klání…
Jinak by to vzhledem k „tahovosti“ nebylo nijak zvlášť limitováno počtem nebo náročností připojení (vyjma serveru samozřejmě), třeba 10 hráčů na malých mapách a, 20-30 na větších. V praxi by to mělo být tak že každý hráč bude mít například 20 vteřin na provedení všech svých přání a pak se posune čas a znova… posuďte sami :-) … na druhou stranu bychom mohli nabídnout předdefinované pevnosti se základní armádou, nebo napůl hotové vesnice a pak vyloženě tahový „skirmish“

Jednou z posledních novinek na webu je přislíbené preview pro konec tohoto roku. Co vše by již tato verze mohla obsahovat? Plánujete ukázku pro širokou veřejnost? Na kolika procentech vývoje se vůbec aktuálně nacházíte a na kdy vidíte vydání?
Symbolický ukazatel vývoje pomalu dosahuje 30%, takže avizované preview nebude zdaleka ještě demem a mluvit nyní o termínu vydání by bylo unáhlené.
Na tomto hratelném preview by měla být vidět základní podstata celé hry, alespoň část hospodářství a vojenství.. bylo by to ke stažení pro širokou veřejnost. Na našich stránkách (www.vionsoft.cz) je kousek videa na youtube přímo ze hry, kde je vidět jak hra zhruba vypadá a co může hráč očekávat (graficky se ještě vylepšuje, ale princip tam vidět je)

Když porovnáte Archamon s jinými strategiemi zdarma, kde vidíte největší konkurenci? Máte vůbec nějakou oblíbenou freeware strategii? Pokud ne, kterým komerčním strategiím dáváte přednost?
K té konkurenci: mám spíše pocit že Archamon bude pro určité procento zavilých masochistických stavitelů a vládců velkých říší :-). Hodně lidí si k němu kvůli nemoderní grafice, ovládání a složitosti hry cestu ani nenajde, ale třeba se pletu.
Na hraní her se mi opravdu už času nedostává, takže moc neznám dnešní free scénu na poli strategií… určitě ale vyzkouším novinku u vás na PlnýchHrách: UFO Alien Invasion – vypadá to bombasticky ! Že by se začalo blýskat na lepší časy ?
Z komerčních jsme hrávali Settlers a Civilizaci, zvláště pak dvojku a Ufo:Enemy unknown, AOE2 (z dnešních her: mezi námi - Settlers 6 jsem s očekáváním zkoušel a vyloženě mě zklamal, ikdyž je to graficky skoro bez chybičky).. Vionsoft

Jedním ze zajímavějších projektů z vaší minulosti je KarŠkolka. Tato hra si trochu netradičně kladla za cíl vytvořit reálnou simulaci řízení auta. Co vás vůbec k tomuto pokusu vedlo a proč jste hru nedokončili? Případně máte nějaké informace o někom, kdo se do projektu pustil po vás?
Karškolka je taková recese… je to udělané za zhruba 20 hodin… (například palubní deska auta byla nakreslena v Gimpu asi za 5 vteřin :-)) zplácal jsem to pro bráchu, který zrovna dělal autoškolu aby mohl trochu cvičit v „teoreticky praktickém“ zacházení s autem, hlavně v kontextu se značkami kolem cest… neměla to vlastně ani být hra. Nechal jsem to lidu, aby z toho případně něco vytvořil, ale asi se toho nikdo neujal, ikdyž pár lidí si zdrojáky stáhlo… takže nás jednou někdo něčím možná překvapí… každopádně měl tento projekt nebývalý ohlas a lidi nabízeli že budou testovat a ladit vlastnosti auta, motoru, spojky a podobně, jeden byl dokonce automechanik :-).

Vedle her mohou čtenáři na vašem webu nalézt také řadu užitečných a mnohdy netradičních prográmků. Plánujete v jejich tvorbě pokračovat do budoucnosti či máte v hlavě vizi nějakého dalšího?
Těmito prográmky se bavím, většinou to jsou jednoduchosti, které by splácal kdejaký středoškolák, kdyby měl motivaci… časem určitě nějaké ještě přibudou. Jinak kromě Archamonu máme ještě jednu velkou vizi, je trochu z jiného soudku a momentálně o tom ještě „nesmím“ mluvit, nicméně nyní něco málo testujeme a zkoušíme a pokud se to povede, budou brzy první informace na stránkách… a že to bude minimálně tak velké jako Archamon :-)

Jednoduchá a trochu odlehčená otázka téměř na závěr – když zrovna nesedíte před monitorem, jak trávíte svůj volný čas?
No, někdy najít takovou chvíli je těžké, ale kolo, čundry, hory, nohejbal, kytara a určitě i přítelkyně (asi to odnesu za to že je až na posledním místě:-)) jsou záchranou před digitálním světem… jo a ještě jedna věc… Radegast v jarní či letní podvečer na zahrádce s kamarády…

Nějaké poselství nebo zpráva na závěr pro všechny čtenáře PlnýchHer?
Co dodat ? … doufám, že freewarová scéna přinese lepší a zábavnější hry než nám nabízí dekadentní komerční svět her… takže všichni nezávislí, nepodplacení a managerama neovlivnění vývojáři – držte se a bojujte ! :-)

Ondra V. za Vionsoft

Homepage: www.vionsoft.cz

Autor:


Témata: UFO


Nejčtenější

Další z rubriky

Family Farm perex
Family Farm - dojmy z demoverze

Skvělý simulátor farmaření od českého týmu Hammerware má pohlednou grafiku a nabízí promyšlenou příběhovou kampaň. Ostatně vyzkoušet si ho můžete sami.  celý článek

Dots and boxes
Dots and Boxes - dojmy z betaverze

Máte rádi logické hry? Tým Sosáci vydal betaverzi své hry, která vychází z populárního Othella nebo Reversi.  celý článek

Kulivočko
Kulivočko - dojmy z dema

Zahráli jsme si demo české adventury Kulivočko.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.