Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor: České RPG pro taneční podložky

  21:40aktualizováno  21:40
Možná jste doposud netušili, jak originální záležitost se chystá v českých luzích a hájích. Tato hra vás bude o to zajímat, jste-li majiteli tanečních podložek a rádi byste si vyzkoušeli něco jiného, než hudební hru.

Collect Coins

Collect CoinsNa začátek by ses mohl představit těm čtenářům, kteří tě ještě neznají. Kdo jsi, jak dlouho hry vytváříš a jaké projekty máš již na svém kontě?
Zdravím čtenáře Plných her. Ve světě vývoje her jsem znám pod přezdívkou Houp. Jsem nyní prvním rokem studentem fakulty elektrotechnické na ČVUT, obor Softwarové technologie a management. Programováním jsem se začal zabývat již někdy před osmi lety. A hned zpočátku jsem si zkoušel dělat jednoduché textové hry jako jsou např. známé sirky. Tyto jednoduché hry jsem nikde neuveřejňoval. Mou první uveřejněnou hrou byl Stream, 2D plošinovka, s kterou jsou vyhrál rychlosoutěž na serveru GameCode.cz. Bohužel cenu jsem nikdy nedostal. Pak jsem chvíli zkoušel tvořit pro kapesní počítače poměrně jednoduché hry. Z těch větších můžu jmenovat Jitering a Respox. Mojí poslední dokončenou hrou je hra opět pro PC a jedná se o 2D logickou arkádu Ixo-loxi, kterou jsem vydal koncem loňského roku.

Tvoříš sám nebo v týmu? Proč?
Hry vydávám pod jménem Resurrection team, ale o tým jako takový se nejedná. Každou hru začínám tvořit sám. Když se dostanu do fáze vývoje, kdy už vím, že hra bude dobrá a že už ji dokončím, tak zkouším si někoho najít, kdo by mi hru ozvučil, udělal grafiku. Pokud se nikdo nenajde, tak bohužel grafiku i zvuky dělám já, což se podepisuje dost negativně na audiovizuální kvalitě hry.
A proč začínám vždy sám? Nemálo her, na kterých jsem začal dělat, skončilo ještě před tím než jsem o nich dal "světu" vědět. Nechtěl bych se nikdy dostat do situace, kdy bych např. grafikovi musel říct : "Sorry, ale ty desítky/stovky obrázků si dělal zbytečně. Ta hra není vůbec tak zábavná, jak jsem myslel."

Tvůj aktuální projekt se jmenuje Collect coins. Asi nejpozoruhodnější na něm je, že se jedná o projekt na taneční podložky. Jak tě vůbec napadlo vytvořit hru pro toto zařízení a proč zrovna RPG a ne nějakou divokou hudební hru?
Collect coins je čistě pracovní název. Určitě se to ve finále bude jmenovat jinak. Rád dělám alespoň nějak originální hry. Jsem už alergický, když na serverech s free hrami vidím samé sokobany, tetrisy, Maria apod. Když jsem se koukal po netu, jaké hry jsou pro taneční podložky, tak jsem nenašel nic jiného než kopie klasických hudebních her, které se lišily pouze v grafickém zpracování a výběru hudby. A dle mě potenciál tohoto ovládacího zařízení je mnohem větší než jen opakovat kroky, které se objevují na obrazovce, proto jsem se rozhodl vytvořit novou hru pro taneční podložky. Žánr RPG asi není úplně přesný, bude se spíše jednat o arkádu s RPG prvky.

Nebojíš se o hratelnost? Přecijen "taneční podložky" jsou tak nějak pro hudební hry přímo koncipovány.
Bojím.  Proto bude hra ovladatelná i pomocí klávesnice. Způsob ovládání hry taneční podložkou asi hraje hlavní roli v hratelnosti celé hry. Bude-li špatné/těžké ovládání, hra bude také špatná. Vlastně nemám ovládání ještě zcela vyřešené. Vyzkoušel jsem mnoho možností, a když už jsem si myslel, že jsem našel ideál, tak mi "testovací subjekty" oznámily, že je to složité, nehratelné. Bude potřeba na tom ještě zapracovat.

Můžeš aktuální model ovládání na podložce trochu přiblížit a zároveň se zmínit o tom, co vlastně hráče ve hře čeká co se obsahu týče?
Staré, již asi bohužel zavrhnuté ovládání, spočívalo v simulaci reálné chůze. Hráč střídavě našlapával levou a pravou šipku a tím donutil svojí postavu dělat kroky. Když běžel (byly chvíle, kdy se ani jedna noha nedotýkala země/podložky), tak i panáček běžel. Současné zmáčknutí obou tlačítek znamenalo vyskočení panáčka. Chtěl jsem tím ukázat, že hrdinové her pod taktem hráče toho spoustu musí nachodit, ale samotnému hráčovi neukápne ani kapka potu. Bohužel toto ovládání neměl dobrou odezvu u veřejnosti. Momentálně je ovládání velice zjednodušené. Šipka doleva je pro pohyb doleva, šipka doprava pohyb doprava atd. Je to nyní mnohem jednodušší, ale na druhou stranu se obávám, že už to nevyužívá možnosti taneční podložky.
Ve hře se vžijete do role sběratele mincí, které jsou roztroušené všude po světě. Ať už v různých kobkách, v doupětech příšer, tak i ve vlastnictví jiných osob, které vám svoje drahocenné mince dají pouze když splníte nějaký ten úkol, co vám zadají. Kromě známých úkolů typu zabij monstrum, přines předmět, dojdi někam budou ve hře i questy s alespoň trochu originálním nápadem.
Určitou zajímavostí je, že náš sběratel nepatří mezi superhrdiny, takže nebude moci klasicky zabíjet nepřátele. Většinou bude muset před nimi rychle utíkat. Pokud přeci jen bude muset něco zabít, tak bude muset využít různých pastí na mapě jako např. kamenné koule, věže co střílí apod.

Collect CoinsMůžeš trochu nastínit o jaký typ questů například půjde abys případné hráče navnadil?
Např. opakování cesty po NPC, dopravení někoho v bezpečí na jiné místo, nalákat na sebe příšeru a nechat ji zavřít do ohrady a mnohé další. Případně samotný úkol nebude originální (dostaň se tam a tam), ale samotné plnění nebude zas tak obvyklé. Hráč bude muset řešit i nějaké logické úkoly, aby se dostal dál. Příkladem může být stisknutí správné kombinace tlačítek. Jsem si vědom, že všechno z toho už hráči někde viděli. Ale snad to nebude vadit, když se jednotlivé druhy úkolů nebudou příliš opakovat.

Většinou hru prezentuješ jako RPG i když jsi podotkl, že to tak úplně nevypovídá. Každopádně bude se hlavní postava v průběhu hry nějakým způsobem vyvíjet?
Vývoj postavy bude velmi zjednodušený. Hráč bude moc vylepšovat pouze několik základních vlastností jako je rychlost, maximální počet životů, zručnost, odolnost. S RPGčky to má společné plnění různorodých questů či inventář.

Pokud je mi známo, k projektu vyvíjíš vlastní editor levelů. Co všechno umí případně dáš ho i veřejně k dispozici?
Level editor je projekt sám o sobě. Jeho základ je dokonce starší než samotná hra. Vychází přímo z level editoru pro mou předchozí hru Ixo-loxi. Je vytvářen tak, aby byl poměrně univerzální a v budoucnu použitelný pro téměř jakoukoli 2D čtvercovou hru. Vytvořil jsem si pro něj vlastní "systém oken". Díky tomu mi při práci na levelu nepřekáží věci, které zrovna nepotřebuji. Když dělám pozadí, nepotřebuji nástroje pro jednoduché skriptování a naopak.
  Jestli hru uveřejním i s editorem ještě nevím. Jeho GUI je vyloženě pracovní. Navíc již je tak rozsáhlý, že i pro vlastní potřebu mám rozepsaný manuál, jak jej používat.

Takže neplánuješ ani s jeho použitím pro případné level designery Collect coins? Levely si budeš dělat opět sám?
Na level design se nejvíc těším, takže jiné level designéry asi nebudu potřebovat. Určitě nikoho pro tuto pozici shánět nebudu. Na druhou stranu, když někoho můj projekt zaujme a bude chtít pomoci třeba i s level designem, určitě nebudu proti. Momentálně bych ale raději uvítal někoho, kdo by udělal grafiku. Ta na dnešní poměry je opravdu nic moc.

Jak vůbec plánuješ že by hra mohla být dlouhá? Kolik levelů nabídne?
Netuším. Neustále mě napadají nové questy, předměty, lokace. Když by hráči trvalo hru dohrát aspoň 2-3 hodinky, byl bych rád. Na druhou stranu raději udělám hru na hodinku hraní, než aby se hráč další dvě hodiny nudil, protože dělá dokola to samé.

V jaké fázi se projekt nachází, kolik z nej zbývá dokončit a kdy by mohl vyjít?
Na hře již dělám asi půl roku, level editor má za sebou rok. Editor by se dal považovat za hotový. Napadají mě sice různá vylepšení, která by mi následně ulehčila vytváření jednotlivých map, ale vždy musím posoudit, jestli by mi následně ušetřený čas při tvorbě levelů vyrovnal čas strávený na vylepšováním editoru.
Zbývá dokončit ještě mnoho. Např. finální level neexistuje ještě žádný. V nejbližší době bych se chtěl zaměřit na vytvoření menu, nastavení apod. Dostat hru do "vydatelné" verze. Pak budu přidávat předměty se speciálním významem, podporu nových questů apod. Toto pořadí volím pro případ, že bych ať už z jakýchkoli důvodů nemohl/nechtěl na hře dále pokračovat, tak abych mohl hru vydat, i když "rozdělanou". Hra lze vydat bez tří plánovaných předmětů a bez jednoho druhu questu, ale nelze vydat bez menu. Do této fáze bych se chtěl dostat do konce roku. Ale pokud má hra obsahovat vše naslibované/prozatím zatajené, tak ještě minimálně do příštího léta si budou muset hráči počkat.

Jaké jiné koníčky kromě programování her máš?
Žádné..  To byl pokus o vtip. Poslech hudby, jízda na kole, lyžování, vysokohorská turistika, seriály(Big Bang Theory, Heroes, Dr. House), posezení s přáteli a celkem dost se zajímám o citáty.

Collect CoinsVěnoval by ses rád vývoji i do budoucna? Máš již nějaké další plány na hry? Něco originálního?
Jak čas dovolí.  Na jednu stranu bych se v budoucnu věnoval hrám rád i komerčně, na druhou stranu se obávám, že by mě to již nebavilo. Teď mě na vývoji bavím, že si dělám hry dle vlastních představ, vytvářím světy dle vlastní fantazie. To v oblasti komerčních her bohužel není tolik možné. Originalita většinou není vítána s nadšením a sází se bohužel na osvědčené herní koncepty.
  Asi jako každý game designér mám nápadů spoustu. I jeden určený do soutěže Česká hra. Víc zatím neprozradím. Teď je pro mě prioritou práce na Collect Coins.

Nějaký vzkaz pro čtenáře na závěr?
Jestli sem vás navnadil na mou hru a již se na ní těšíte, tak nebojte, dočkáte se.  A pokud někoho projekt natolik zaujal, že by se chtěl na něm podílet, tak ať mě zkusí kontaktovat na tvorbaher@gmail.com a domluvíme se. Mějte se.

Autor:


Témata: Gmail


Nejčtenější

Další z rubriky

2011
Nejlepší nezávislé hry roku 2010 - 1. část

První část nabízí výběr nejlepších adventur, akčních her a arkád, které jste si v minulém roce mohli z Plných her stáhnout.   celý článek

webovky3_poster
Germánské webovky: Travian a OGame

Ještě jsme zde. Z původně plánovaného týdeníku rozebírajícího necelý tucet signifikantních webových her poslední dekády se sice z recenzentských,...  celý článek

Rozhovor - Daniel Viktorin
Rozhovor s Danielem Viktorinem

O chystaných projektech, prodejích shareware her na našem trhu i nové online hře jsme si povídali s naším bývalým kolegou a autorem mnoha dopravních simulátorů...  celý článek

Palačinky z ovesných vloček
Palačinky z ovesných vloček

Sladká a zdravá rychlovka. :)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.