Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor: Jak bude vypadat GDS 08?

  12:00aktualizováno  28. srpna 9:17
Dříve než vám přineseme reportáž přímo z místa dění, rozhodli jsme se věnovat trochu prostoru nadcházející české akci GDS 08. Ta byla doposud zahalena mlžnými informacemi. Na některé z nich vám přinášíme odpověď.

Na otázky ohledně blížícího se GDS 08 nám ochotně odpovídal jeden z organizátorů, Jiří "Fila" Filipovič.

GDS

Aby nedošlo hned na začátek k zmatení čtenářů, můžeš představit akci GDS, co tam případní zájemci mohou najít a co od ní případně očekáváte vy jako pořadatelé?
GDS, neboli Game Developers Session, je jak už název napovídá setkání herních vývojářů. To probíhá formou takové méně formální konference, kdy jsou na programu přednášky, workshopy, ale také prezentace různých herních projektů či večerní setkání v blízkých klubech.
Akce má primárně dva cíle. První je celkem zřejmý -- vzdělávání vývojářské komunity formou již zmíněných přednášek a workshopů. Druhý cíl, který nemusí být na první pohled zcela zřejmý, je navazování kontaktů mezi vývojáři. Pro spoustu lidí je GDS jedinou příležitostí, jak potkat kolegy z oboru, které znají jen přes Internet. Nezanedbatelné jsou také možnosti navázání zcela nových kontaktů.
Na to, co od akce očekáváme jako pořadatelé, není úplně snadné odpovědět... Nejsme ziskové uskupení a akci organizujeme bez jakéhokoliv nároku na honorář. Dalo by se tedy říct, že od akce očekáváme to, co její návštěvníci, jen ji současně organizujeme :-).

Jak velký tým na přípravách GDS letos pracuje? Změnilo se něco od minulých roků?
Vzhledem k tomu, že se do organizace každý zapojuje jinou mírou, je těžké udělat někde čáru a od ní spočítat, kolik lidí GDS organizuje a kdo je něco jako „externista“. Rozhodně se ale jedná o malý tým lidí – několik jednotek. Ve složení lidí, kteří se okolo GDS točí, nastaly 2 změny – minulý rok se k nám GDSpřidali lidé ze SleepTeamu, tento rok se snažím předávat své organizátorské povinnosti dál a spíše radím či zařizuji nějaké drobnější věci okolo programu. Důvodem, proč se vzdávám jistého vedení organizace GDS je jednak fakt, že to již dělám hodně dlouho (vždyť GDS 2008 bude již 6. ročník), konečným impulzem bylo založení rodiny, která mě spolu s povinnostmi ji živit a touhou nadále studovat komplikuje organizování takovýchto docela náročných akcí.

Místem konání i pro letošní ročník zůstává Brno. Logicky se tedy nabízí otázka, proč podobnou akci nepořádat v Praze, kde by dost možná dorazilo větší množství návštěvníků?
Jako Moravák bych odpověděl, že taky nemusí být všechno v Praze :-). Pragmatické důvody proč pořádat GDS v Brně jsou ale dva. Jednak není GDS žádnou lokální akcí, kam by se sjeli pouze lidé, kteří ji mají v dosahu MHD. Naši návštěvníci jsou primárně z České a Slovenské republiky a pro ty je Brno rozumně vzdáleno ze západu i z východu. Druhý důvod je organizační – jednak žije velká část organizátorů na Moravě, druhak firmy, které nám kdy s GDS pomáhaly, sídlily skoro všechny v Brně.

Ročník 2008 je v mnohém specifický. Za prvé jste opustili Kulturní Dům Rubín. Již vám nadále nevyhovoval nebo co vás k tomuto rozhodnutí vedlo?
V podstatě jsme co se možností programu týče dosáhli na maximum, co nám Rubín mohl nabídnout. Přednášky se nám dařily ještě do programu vtěsnat, horší už to bylo ale s dílnami, které prostě nebylo kde dělat. U těch je zapotřebí, aby se sešla poměrně malá skupina lidí, která by mohla v klidu o něčem diskutovat či na něčem pracovat. A v Rubínu již prostě nebylo, kam lidi umístit.

GDS

V čem bude pořádání akce v hotelu Avanti pro návštěvníky lepší? Bude případně zajištěná možnost pro návštěvníky z dalekých končin v hotelu přespat?
Hotel Avanti má více místností, ve kterých se může akce konat. To nám umožňuje současný běh dvou přednášek a dvou workshopů. Dříve jsme program rozdělili na témata pro grafiky a pro programátory do dvou místností, případná obecná témata jsme dávali proti úzce specializovaným přednáškám. Nemohli jsme ale nabídnout příliš začátečnické přednášky, protože by zkušenější vývojáři neměli co poslouchat a samozřejmě totéž platí pro přednášky hodně pokročilé a návštěvníky začátečníky. V Avanti si můžeme dovolit např. uvézt začátečnickou přednášku, protože současně s ní uděláme workshop na nějaké pokročilé téma.
Lidé z vetší dálky samozřejmě mohou využít toho, že se akce koná v hotelu a přímo ve stejných prostorách se ubytovat...

Oficiální datum je 13.9. Z game Developers Session se tedy stává jednodenní akce? Proč?
Původně jsme chteli zrušit nedělní program, který už neměl příliš vysokou návštěvnost a workshopy, které se v neděli konaly, dokážeme v Avanti uspořádat v sobotu a v lepším prostředí. V pátek jsme chtěli zachovat klasickou prezentaci projektů, zde je nutno přiznat, že se už prostě nenašel nikdo, kdo by měl čas a sílu pátek zorganizovat. Prezentace dokážeme ale zřejmě dostat i do sobotního programu, který bude prostě intenzivnější.

GDS

Co vše plánujete za tento jediný den předvést? Jsou kupříkladu přislíbené nějaké zajímavé přednášky, o něž se můžeš podělit? Nebo osobnosti z profesionální herní branže?
Přednášky od lidí z českých herních studií či od studentů kteří se např. věnují přednášeným tématům na vysokých školách jsou na GDS samozřejmostí, ze zvláštností tohoto ročníku bych vyzdvihl jednak návštěvu přednášejícího českého původu z firmy MPC (Moving Picture Company, www.moving-picture.com), která stojí za takovými filmy, jako je Harry Potter, Narnia či 10,000 BC, který návštěvníkům přednese o tom, jak vypadá práce 3D grafika v Londýně a o výrobní pipeline u filmů. Naše pozvání také přijali zástupci firmy nVidia – na GDS se tak poprvé objeví jedna nebo dvě cizojazyčné přednášky, které se budou týkat technologie PhysX, vyvojářských nástrojů a informací o nových trendech této pro herní vývojáře i hráče velmi významné firmy.

Pro koho bude letošní ročník určen? Má kupříkladu cenu, aby se na tuto událost vypravil naprostý začátečník nebo GDS považuješ jen jako záležitost pro zkušené matadory? Jaká je vůbec cílová skupina?
Jak už jsem zmiňoval, za přesunem do hotelu Avanti stála právě motivace nabídnout zajímavý program jak zkušeným vývojářům, tak také začátečníkům. První krok, tedy výměnu prostor, se nám již podařilo provézt. Zbývá teď nabídnout program, který bude zajímavý jak pro začátečníka, tak pro pokročilého. Ač je to velmi těžké, věřím, že se nám to podaří co nejlépe... Ostatně, i pokud by někdo nerozuměl velké části přednášek, je pro něj GDS stále zajímavá z hlediska kontaktování se s ostatními vývojáři.

GDS

Máte již nějaký odhad co se vstupného týče? Bude opět spuštěna internetová registrace nebo jste od tohoto nápadu zcela upustili?
Registrace určitě spuštěna bude, musíme mít představu, kolik lidí nám na GDS přijede. Vstupné ještě není stanoveno, ale půjde opět o částku, kterou nebude problém zaplatit ani pro studenty.

Letos se před GDS nerozběhla žádná soutěž, přesto v kuloárech kolují informace, že se snad něco chystá/chystalo. Můžeš prozradit, oč půjde?
Ano, něco se chystá (původně mělo být již do GDS 08), nicméně nic víc prozradit nemůžu.

A na závěr, dokážeš odhadnout, jakou návštěvností se pochlubí letošní ročník či alespoň jestli bude větší než u toho předešlého?
To vážně nedokážu. Doufám, že zajímavý program naláká dostatek lidí, a že jich nebude zase až tolik, aby se někteří na akci nevešli (z tohoto důvodu je právě potřebná registrace na konferenci předem, která v případě přeplnění kapacity funguje systémem „kdo dřív přijde, ten dřív mele“).

Máš na srdci ještě něco, co bys rád vzkázal nadšeným vývojářům her, kteří se případně na vaši akci chystají?
Určitě si na GDS vyhraďte čas! Pokud jste na ní ještě nikdy nebyli, nemusíte mít strach, na GDS vás potká přátelské prostředí plné lidí, kteří sdílí nadšení pro stejný koníček či práci, jakou máte vy.

Homepage akce a registrace: http://gds.ceske-hry.cz/

Fotky jsou převzaty z minulého ročníku

Autor:




Nejčtenější

Další z rubriky

Dovahkiin
Pojmenovali dítě podle postavy ze hry a získali hry zdarma na doživotí

Čerstvě narozený Dovahkiin byl pojmenován podle postavy ze hry na hrdiny The Elder Scrolls V: Skyrim. Jeho rodiče získali od vývojářů přísun her zdarma do...  celý článek

Neurony
Smrt mladíka vážícího 160 kilogramů mohou mít na svědomí videohry

Letošní červen byl osudný pro třiadvacetiletého Francise Haydocka z britského Birminghamu. Mladík zemřel po náhlém záchvatu, aniž by byl dříve diagnostikován...  celý článek

Mario
Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce...  celý článek

Fatra, a. s. - Blanka Hrabinová
TECHNIK ZAŘÍZENÍ BUDOV-PROVOZ CHLADÍCÍCH ZAŘÍZENÍ

Fatra, a. s. - Blanka Hrabinová
Zlínský kraj
nabízený plat: 28 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.