Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor o Game Developers Session 2003

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:17
Před pár dny jsme vás v Žurnálu informovali o akci nazvané Game Developers Session 2003 a nyní vám přinášíme rozhovor s Martinem Kadlčíkem, jedním z pořadatelů tohoto setkání. Chcete-li se o něm dozvědět něco více, čtěte dále.

Před pár dny jsme vás v Žurnálu informovali o akci nazvané Game Developers Session 2003 a nyní vám přinášíme rozhovor s Martinem Kadlčíkem, jedním z pořadatelů tohoto setkání. Chcete-li se o něm dozvědět něco více, čtěte dále.

Dověděla jsem se, že jsi jedním z iniciátorů chystaného srazu autorů českých nezávislých her, zakládá se tato moje informace na pravdě?
Ano, tato informace je naprosto pravdivá. Oficiální název srazu je Game Developers Session 2003. Koná se v termínu 4. – 6. července v Uherském Hradišti. Proč zrovna tam a ne třeba v Praze? Počítáme i s účastí vývojářů ze Slovenska, proto jsme zvolili místo, které je snadno dostupné i ze Slovenska. Další důvod, proč uspořádat sraz v Uherském Hradišti je ten, že nikdo s žádným jiným návrhem na místo konání nepřišel.

Mohl by jsi se našim čtenářům především představit?
Jmenuji se Martin Kadlčík, měřím 184 cm a vážím … eee…, to asi čtenáře zajímat nebude. Mohlo by je ale zajímat, že jsem členem týmu PUPworX, který doufám znají a minulý týden jsem úspěšně složil „zkoušku dospělosti“ na Gymnáziu v Uherském Hradišti. Raději než sebe bych ale čtenářům představil server ČeskéHry.cz, za kterým stojí týmy PUPworX a Ignitron. Jedná se o projekt, jehož cílem je podpora nezávislých herních vývojářů, kteří mnohdy nemají dostačující podmínky pro vývoj her, chybí jim lidé v týmu, webhosting, nebo si nemají s kým vyměňovat zkušenosti. Server ČeskéHry.cz vznikl v únoru roku 2003 jako podnět na neexistenci stránky podobného zaměření na českém internetu. Sice existuje velmi krátkou dobu, ale i přesto si získal mezi amatérskými vývojáři značnou popularitu a komunita jeho příznivců se rychle rozrůstá. Na ČeskýchHrách v současné době návštěvníci naleznou magazín, diskusní fora, inzertní systém a také něco pro odreagování – smažírnu plnou flashových her. Další sekce jsou v současné době připravovány.

Co bylo pro tebe inspirací k uspořádání tohoto srazu?
Nápad uspořádat sraz vznikl na diskusních forech ČeskéHry.cz. S některými vývojáři jsme se setkávali víceméně pravidelně při prezentaci našich projektů v Creative Hall na Invexu. Pro vystavovatele je ale Invex příliš vyčerpávající akce. Musíte být od rána do večera na nohou, kolem vás proudí davy lidí a vy musíte hlídat, aby vám nějaký nenechavec neukradl počítač za zády. Není to ideální místo pro delší rozhovory s lidmi a už vůbec ne pro setkání vývojářů. Začali jsme proto plánovat menší setkání na nějaké chatě. Nakonec se akce uskuteční v klubu Mír v Uherském Hradišti, kde máme k dispozici velký sál s projektorem a možností zapojit vlastní počítače. Navíc je na Míru velký bar, kde budou probíhat doprovodné akce. Doprovodnou akcí nebude jen konzumace alkoholu (jak by si někdo mohl z předchozí věty usuzovat), ale párty, kterou nám pomůže uspořádat DJ’s agentura Techno-Planet.
Zápisné na celou akci je 100 Kč na osobu. Z těchto peněz budou pokryty náklady na pronájem a následný úklid prostor, půjčení projektoru, atd.
Úspěšně jsme vyřešili také otázku noclehu, možností je několik: 1.) nespát vůbec, 2.) spát ve spacáku přímo na Míru nebo v nedalekém parku, 3.) spát v ubytovně (cena cca. 150 Kč / noc).

Jsou podobné akce pořádány i v zahraničí a když ano, můžeš říci kde?
Nezjišťoval jsem, zda jsou podobné akce pořádány i v zahraničí. Nemám ani zprávy o tom, že by se podobná akce někdy konala u nás. Vím jen, že se ve stejných prostorách jako proběhne GDS 2003 dvakrát konala demoparty Fiasko. Doufám však, že letošní ročník Game Developers Session fiaskem nebude a že nebude ani ročníkem posledním. 

Co od celé této akce očekáváš a v čem bude přínosem a pro koho?
Věřím, že akce bude přínosem pro všechny zúčastněné. Účastníci získají spoustu nových zkušeností, kontaktů na lidi z oboru a užijí si při tom i spoustu zábavy. Na programu budou odborné přednášky, prezentace jednotlivých připravovaných her a vyhlášení prvního ročníku soutěže Joystick Českých Her. Ve večerních hodinách bude probíhat lan party v oblíbených akčních nebo strategických hrách a pařba v klubu nebo jinde ve městě.

Bude se tedy tato akce v budoucnu pravidelně opakovat a v jakých intervalech?
Máme v plánu pořádat tuto akci každý rok. Jak to nakonec dopadne, bude záležet hlavně na odezvách na letošní ročník. Věříme pevně, že nás ostatní vývojáři nezklamou a přijedou v hojném počtu.

Můžeš nám přiblížit Joystick Českých Her?
Jedná se o ocenění, které by mělo být mezi herními vývojáři stejně prestižní, jako například Oskaři ve světě filmu nebo Grammy ve světě hudby.
Kategorie jsou následující: game design (hratelnost), program, grafika a scénář. Přihlásit lze cokoliv, co vzniklo v Česku, nebo Slovensku bez finanční podpory a aspoň částečně se to podobá hře. Cenu získá celý tým, aby pak například grafici nezáviděli programátorovi, že získal naši prestižní cenu a oni nic. Zatím zvažujeme, zda hlasování v anketě Joystick Českých Her proběhne pouze na setkání, nebo také na internetu, aby se mohli zúčastnit také týmy, které nebudou moci z nějakého důvodu do Uherského Hradiště přijet.

Co můžeš prozradit o vlastních začátcích a jaké máš další koníčky?
K počítači jsem se poprvé dostal na základní škole před devíti lety. Tehdy tam byly pc 386 s 2 MB RAM a diskem s úžasnou kapacitou 80 MB (ostatně tytéž počítače tam měli ještě před dvěma lety). Programovat jsem začínal v Basicu, dlouho jsem zůstal u Pascalu v kombinaci s Assemblerem. Mnohem později jsem začal s tvorbou webových stránek, z některých projektů snad stojí za zmínku SMS systém Mr. X, který měl přes 70.000 uživatelů a byl to první opravdu velký systém svého druhu u nás, nebo také projekt Talentum - Creative Hall. Na koníčky mi příliš času nezbývá. Přesto se ale chystám o prázdninách hodně cestovat.

Jsi sám autorem nějakých freeware her a když ano, jaké hry jsi už stvořil?
Ano, nyní pominu své začátky s programováním v DOSu (to znamená hry typu Piškvorky, Bludiště a jim podobné) a uvedu pouze projekty týmu PUPworX.
Jedná se především o hru Trabi II, která je v současné době šířena jako freeware, několik menších flashových her, které je možné hrát přímo z webového prohlížeče na adrese http://smazirna.ceskehry.cz a nakonec zatím nedokončená plně grafická webová on-line strategie Monarchia, na které se dnem i nocí stále ještě pilně pracuje.

Co bys chtěl na závěr vzkázat čtenářům našeho serveru?
Všechny vás zvu 4. – 6. července do Uherského Hradiště! Budete všichni vítáni. Už teď na vás těšíme. Další informace o chystaném srazu najdete na http://sraz.ceskehry.cz. Případně pište na kadlcik@ceskehry.cz.
Případným zájemcům s sponzorování serveru ČeskéHry.cz nebo GDS bych chtěl vzkázat, že je důležité si uvědomit, že z amatérských vývojových týmu se později stávají profesionální vývojáři, pro které je jejich práce zároveň koníčkem. Pokud máte možnost a prostředky, podpořte nezávislé vývojáře!

Děkuji za rozhovor

Autor:




Nejčtenější

Minotar
Minotaur je krásná cyber-punková adventura plná vtipu

I ve vzdálené a zářné budoucnosti alkohol funguje. Své o tom ví hlavní hrdina skvěle vypadající sci-fi adventury Minotaur, který se probouzí z deliria. Dostat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.