Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor o Game Developers Session 2003

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:17
Před pár dny jsme vás v Žurnálu informovali o akci nazvané Game Developers Session 2003 a nyní vám přinášíme rozhovor s Martinem Kadlčíkem, jedním z pořadatelů tohoto setkání. Chcete-li se o něm dozvědět něco více, čtěte dále.

Před pár dny jsme vás v Žurnálu informovali o akci nazvané Game Developers Session 2003 a nyní vám přinášíme rozhovor s Martinem Kadlčíkem, jedním z pořadatelů tohoto setkání. Chcete-li se o něm dozvědět něco více, čtěte dále.

Dověděla jsem se, že jsi jedním z iniciátorů chystaného srazu autorů českých nezávislých her, zakládá se tato moje informace na pravdě?
Ano, tato informace je naprosto pravdivá. Oficiální název srazu je Game Developers Session 2003. Koná se v termínu 4. – 6. července v Uherském Hradišti. Proč zrovna tam a ne třeba v Praze? Počítáme i s účastí vývojářů ze Slovenska, proto jsme zvolili místo, které je snadno dostupné i ze Slovenska. Další důvod, proč uspořádat sraz v Uherském Hradišti je ten, že nikdo s žádným jiným návrhem na místo konání nepřišel.

Mohl by jsi se našim čtenářům především představit?
Jmenuji se Martin Kadlčík, měřím 184 cm a vážím … eee…, to asi čtenáře zajímat nebude. Mohlo by je ale zajímat, že jsem členem týmu PUPworX, který doufám znají a minulý týden jsem úspěšně složil „zkoušku dospělosti“ na Gymnáziu v Uherském Hradišti. Raději než sebe bych ale čtenářům představil server ČeskéHry.cz, za kterým stojí týmy PUPworX a Ignitron. Jedná se o projekt, jehož cílem je podpora nezávislých herních vývojářů, kteří mnohdy nemají dostačující podmínky pro vývoj her, chybí jim lidé v týmu, webhosting, nebo si nemají s kým vyměňovat zkušenosti. Server ČeskéHry.cz vznikl v únoru roku 2003 jako podnět na neexistenci stránky podobného zaměření na českém internetu. Sice existuje velmi krátkou dobu, ale i přesto si získal mezi amatérskými vývojáři značnou popularitu a komunita jeho příznivců se rychle rozrůstá. Na ČeskýchHrách v současné době návštěvníci naleznou magazín, diskusní fora, inzertní systém a také něco pro odreagování – smažírnu plnou flashových her. Další sekce jsou v současné době připravovány.

Co bylo pro tebe inspirací k uspořádání tohoto srazu?
Nápad uspořádat sraz vznikl na diskusních forech ČeskéHry.cz. S některými vývojáři jsme se setkávali víceméně pravidelně při prezentaci našich projektů v Creative Hall na Invexu. Pro vystavovatele je ale Invex příliš vyčerpávající akce. Musíte být od rána do večera na nohou, kolem vás proudí davy lidí a vy musíte hlídat, aby vám nějaký nenechavec neukradl počítač za zády. Není to ideální místo pro delší rozhovory s lidmi a už vůbec ne pro setkání vývojářů. Začali jsme proto plánovat menší setkání na nějaké chatě. Nakonec se akce uskuteční v klubu Mír v Uherském Hradišti, kde máme k dispozici velký sál s projektorem a možností zapojit vlastní počítače. Navíc je na Míru velký bar, kde budou probíhat doprovodné akce. Doprovodnou akcí nebude jen konzumace alkoholu (jak by si někdo mohl z předchozí věty usuzovat), ale párty, kterou nám pomůže uspořádat DJ’s agentura Techno-Planet.
Zápisné na celou akci je 100 Kč na osobu. Z těchto peněz budou pokryty náklady na pronájem a následný úklid prostor, půjčení projektoru, atd.
Úspěšně jsme vyřešili také otázku noclehu, možností je několik: 1.) nespát vůbec, 2.) spát ve spacáku přímo na Míru nebo v nedalekém parku, 3.) spát v ubytovně (cena cca. 150 Kč / noc).

Jsou podobné akce pořádány i v zahraničí a když ano, můžeš říci kde?
Nezjišťoval jsem, zda jsou podobné akce pořádány i v zahraničí. Nemám ani zprávy o tom, že by se podobná akce někdy konala u nás. Vím jen, že se ve stejných prostorách jako proběhne GDS 2003 dvakrát konala demoparty Fiasko. Doufám však, že letošní ročník Game Developers Session fiaskem nebude a že nebude ani ročníkem posledním. 

Co od celé této akce očekáváš a v čem bude přínosem a pro koho?
Věřím, že akce bude přínosem pro všechny zúčastněné. Účastníci získají spoustu nových zkušeností, kontaktů na lidi z oboru a užijí si při tom i spoustu zábavy. Na programu budou odborné přednášky, prezentace jednotlivých připravovaných her a vyhlášení prvního ročníku soutěže Joystick Českých Her. Ve večerních hodinách bude probíhat lan party v oblíbených akčních nebo strategických hrách a pařba v klubu nebo jinde ve městě.

Bude se tedy tato akce v budoucnu pravidelně opakovat a v jakých intervalech?
Máme v plánu pořádat tuto akci každý rok. Jak to nakonec dopadne, bude záležet hlavně na odezvách na letošní ročník. Věříme pevně, že nás ostatní vývojáři nezklamou a přijedou v hojném počtu.

Můžeš nám přiblížit Joystick Českých Her?
Jedná se o ocenění, které by mělo být mezi herními vývojáři stejně prestižní, jako například Oskaři ve světě filmu nebo Grammy ve světě hudby.
Kategorie jsou následující: game design (hratelnost), program, grafika a scénář. Přihlásit lze cokoliv, co vzniklo v Česku, nebo Slovensku bez finanční podpory a aspoň částečně se to podobá hře. Cenu získá celý tým, aby pak například grafici nezáviděli programátorovi, že získal naši prestižní cenu a oni nic. Zatím zvažujeme, zda hlasování v anketě Joystick Českých Her proběhne pouze na setkání, nebo také na internetu, aby se mohli zúčastnit také týmy, které nebudou moci z nějakého důvodu do Uherského Hradiště přijet.

Co můžeš prozradit o vlastních začátcích a jaké máš další koníčky?
K počítači jsem se poprvé dostal na základní škole před devíti lety. Tehdy tam byly pc 386 s 2 MB RAM a diskem s úžasnou kapacitou 80 MB (ostatně tytéž počítače tam měli ještě před dvěma lety). Programovat jsem začínal v Basicu, dlouho jsem zůstal u Pascalu v kombinaci s Assemblerem. Mnohem později jsem začal s tvorbou webových stránek, z některých projektů snad stojí za zmínku SMS systém Mr. X, který měl přes 70.000 uživatelů a byl to první opravdu velký systém svého druhu u nás, nebo také projekt Talentum - Creative Hall. Na koníčky mi příliš času nezbývá. Přesto se ale chystám o prázdninách hodně cestovat.

Jsi sám autorem nějakých freeware her a když ano, jaké hry jsi už stvořil?
Ano, nyní pominu své začátky s programováním v DOSu (to znamená hry typu Piškvorky, Bludiště a jim podobné) a uvedu pouze projekty týmu PUPworX.
Jedná se především o hru Trabi II, která je v současné době šířena jako freeware, několik menších flashových her, které je možné hrát přímo z webového prohlížeče na adrese http://smazirna.ceskehry.cz a nakonec zatím nedokončená plně grafická webová on-line strategie Monarchia, na které se dnem i nocí stále ještě pilně pracuje.

Co bys chtěl na závěr vzkázat čtenářům našeho serveru?
Všechny vás zvu 4. – 6. července do Uherského Hradiště! Budete všichni vítáni. Už teď na vás těšíme. Další informace o chystaném srazu najdete na http://sraz.ceskehry.cz. Případně pište na kadlcik@ceskehry.cz.
Případným zájemcům s sponzorování serveru ČeskéHry.cz nebo GDS bych chtěl vzkázat, že je důležité si uvědomit, že z amatérských vývojových týmu se později stávají profesionální vývojáři, pro které je jejich práce zároveň koníčkem. Pokud máte možnost a prostředky, podpořte nezávislé vývojáře!

Děkuji za rozhovor

Autor:




Nejčtenější

Lost Constellation
Pohádková Lost Constellation vypráví opravdu prapodivnou bajku

Les skrývá mnohá tajemství. Některá taková, jaká raději nechcete znát. V této doplňující epizodě pro jinak komerční hru Lost In The Woods pořádně nasajete...  celý článek

Chrono Disfunglement
V logické akci Chrono Disfunglement jste ztraceným pánem času

Hlavní hrdina této akčně logické hry si nemůže stěžovat na to, že by neměl čas. Sám ho totiž ovládá. Jenže ani to mu nezaručí, že dosáhne svého cíle. Musíte mu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.