Rozhovor o pořadu Freeware World

  12:00aktualizováno  12:26
Po třech odvysílaných dílech nového pořadu zabývající se českou a zahraniční freeware scénou jsme se rozhodli nakouknout pod pokličku tohoto zajímavého projektu. Jaké jsou dojmy moderátorů a co chystají do budoucna?

Pro ty se zájmem o freeware scénu se před pár týdny objevila na české scéně další zajímavá alternativa webovým magazínům, televizní pořad věnovaný hrám zadarmo, který můžete každých 14 dní sledovat ve středu na Progamers TV. Ten nabízí jak recenze tak i novinky z oblasti freeware scény či rozhovory s lidmi do vývoje zainteresovanými. Vyzpovídali jsme oba moderátory a dozvěděli jsme se mnoho zajímavého nejen o jejich začátcích, ale především o budoucnosti pořadu celkově.

Homepage pořadu:http://freeware.fiolasoft.cz/
Archiv se staršími díly:http://www.pg24.tv/_Forms/Archiv/fww.aspx

Na úvod se prosím oba představte, přeci jen bude rozhovor hlavně o vás.
Fiola: Ahoj, jmenuji se Filip Kraucher alias Fiola, jsem normální sedmnáctiletý kluk, který má rád techniku a práci s počítači, který rád podniká nové věci, tvoří nové projekty a zabývá se game-designem. Na internetu mě můžete znát buď jako vývojáře, webdesignéra, redaktora a nebo nově, jako moderátora Freeware Worldu :).
Nosi: Ahoj, takže já jsem Ladislav Nosákovec alias Nosi, znát mě můžete coby redaktora několika herních serverů / časopisů, nebo třeba právě teď jako moderátora Těžké začátky Freeware World

Na prvním místě by bylo dobré uvést jak vlastně vznikla myšlenka vytvořit pořad Freeware World?
Fiola: Tohle bude trochu na dýl. Jestli zná někdo server Velkej Chytrák, což je jeden z mých hlavních projektů na kterém dělám s Vojtou Michkem a Lukášem Pikorou, tak tam pravidelně vycházeli Video Recenze.
Já na základě těchto Video Recenzí jsem chtěl tento pořad vylepšovat. Když pak byla akce Den s Game Maker, na které nemohl chybět ani Velkej Chytrák, seznámil jsem se s panem Mikšovským - majitelem progamers, kterému jsem ukázal dotyčnou jednu Video Recenzi. Pan Mikšovský mi potom předal vizitku s tím, že Video Recenze by se mohli posunout dál. A právě tehdy vznikla možnost mít vlastní pořad v PG24.
Hledal jsem druhého moderátora, neboť sám utáhnout takový pořad je dosti těžké. Obzvlášt na nováčka v oboru, jako jsem já. Padl mi do oka Nosi a tak jsme se sešli - vytvořili kostru a dohodli se, že to bude pořad zrovna o Freeware hrách a začali :). Viď?
Nosi: Jak říká Fiola, mě se jeho nápad hodně zalíbil a protože freewarovky mi nejsou cizí, šel jsem do toho.

Programové záležitosti

Takže moderátorská dvojice byla na světě od toho byl jen krůček k prvnímu dílu. Jak dlouho vlastně trvalo vytvoření celkového konceptu programu? Hádali jste se hodně?
Fiola: Nehádali, v podstatě jsme měli podobné představy a ještě pořád vymýšlíme novinky a doplňujeme se. Pilotní díl byl ve znamení Game Makeru - znáš to, je to odvětví, ve kterém se pohybuju díky serveru VCH, a proto to Nosi úžasně vyvažuje. Tedy, pokud se bavíme o prvním dílu. Jinak si myslím, že obsahově to dále je již vyvážené... Takže koncept prakticky je rozhodně se zaměřením na freeware scénu - jak českou tak i zahraniční.
Nosi: Trochu jsme se hádali co se vyvážení titulů v poměru Game Maker her a těch ostatních, kdy jsme si nebyli úplně jistí, zdali není těch "Gejmmejkrovek" možná až moc. Nakonec jsme to ale zvládli a hádáme se minimálně. Pořád je to ve fázi zkoušení, teď jsme například zkoušeli rubriku DeathMatch, která nedopadla úplně nejlépe, takže jí pořádně dořešíme. Navíc; každý z nás si vytváři svůj vlastní part pořadu - recenze, novinky, trailery. Ve studiu to pak jen spojíme a doplníme se...

Freeware World Právě Gamemakeru se měla týkat moje další otázka. Osobně mi přijde že podobným hrám věnujete možná až příliš mnoho času. Co se posledního dílu týče přišlo mi to minimálně 1:1. Nepřijde vám to trochu moc? Myslíte si že je to opravdu to nejlepší, co můžete freeware neposkvrněným hráčům v hodině nabídnout? Nebylo by lepší se věnovat "plnohodnotným" freewarovkám?
Nosi: Osobně si myslím, že Game Maker her už tam zase tolik nedáváme. V prvním díle tam byla jasná GM převaha, nicméně evolučně nám došlo, že ne všechny GM hry jsou pro diváky zajímavé. V zatím posledním díle GM her už moc nebylo, navíc my se k tomu stavíme tak, že pokud je hra opravdu dobrá a kvalitní, uvedeme jí - ať už je v Game Makeru nebo v čemkoliv jiném. Snažíme se přinášet ty nejzajímavější hry FW scény.
Fiola: "Plnohodnotné" freewarovky. Jak jistě víte, hodně lidí rozděluje Game Makerovky a "normální" hry. Je to ale blbost. Nezáleží na tom v jakém programu nebo programovacím jazyku hru děláte, záleží na tom, co z toho dostanete. Tak se chováme i ve Freeware Worldu. Bereme freeware tituly, které se objeví bez rozdílu. Jestliže vyjde novinka, chovám se stejně jako redaktor - jako kdybych měl napsat krátké nové informace z vývoje. Nedělám rozdíly. Pokud někdo rozdíly dělá, je to podle mě obrovská škoda.

Právě při posledním díle byla poměrně diskutovaná otázka týkající se recenzování dosti starých her jako např. Fish Fillets, kterých se za díl objevilo několik. Co byste vzkázali těm, kdo si mysleli podobnou věc, ale báli se zeptat? Hodláte podobným způsobem pokračovat i dále, nebo budete jejich počet upravovat?
Nosi: Uvidíme časem. Na jednu stranu je pravda, že lidé kritizují, že vybíráme staré hry, na stranu druhou jsem toho názoru, že spousty postarších freeware klasik dost lidí nezná (přeci jen se jedná o televizi Progamers, netroufám si odhadovat kolik tamních diváků/hráčů freewarovky hraje) a právě proto je tam zařazujeme. Pecky jako Řež či Plane Arcade k tomu přeci přímo vybízí. Ale jak říkám, uvidíme časem a hlavně podle reakcí diváků. Prozatím to, řekněme, zvážíme a starší hry trochu omezíme.
Fiola: Přesně tak. Vybíráme prostě hry, které podle nás stojí za nainstalování.

Mezi novinkami se objevují přednostně české projekty. Hodláte do budoucna nějak upravit počet zahraničních novinek, kterých je nyní opravdu málo?
Nosi: Mám-li mluvit za sebe, tak prozatím asi ne. V praxi to funguje tak, že prohlížím domácí scénu a pokud nenajdu nic kvalitního, až teprve potom hledám v zahraničí. Na druhou stranu, i za hranicemi vybíráme hlavně kvalitní kousky - viz například Broken Sword 2.5 v minulém díle.
Fiola: Novinky připravujeme jak z česka, tak i ze zahraničí. Stačí se podívat na dva předešlé díly a uvidíte, že to myslíme v tomto ohledu vážně. Stejně tak mezi novinky počítáme i trailery, které budeme divákům pravidelně pouštět. Ve třetím díle jsme věnoval holt více času českým novinkám, neboť i přesto, že se zabýváme zahraniční scénou - dáváme přednost čechům. Jak jste ovšem mohli vidět - nejméně dvě novinky vždy budou ze zahraničí a dvě novinky z česka. A v podobném duchu to bude vždy... ;)

Mezi vámi a českými vývojáři panuje celkem slušná spolupráce vzhledem k počtuFreeware World prezentovaných exkluzivních záležitostí. Jak jste vůbec s odezvou českých tvůrců a jejich pomocí vám osobně spokojeni?
Fiola: Já především moc děkuju za spolupráci všem, kteří nám dali možnost exkluzivně ukázat hru - jako například tým Nifflheim softworks se svým projektem Deathfall. Jsem moc rád, že to vývojáři berou tak fajn a že se nám snaží tímto pomoci. Takže osobně - jsem spokojen :).
Nosi: Spokojenost je veliká. Drtivá většina vývojářů spolupracuje s ochotou a jakmile se jim ozveme, jde vidět, že jsou skutečně potěšeni. Navíc konečně se můžou prezentovat takhle zeširoka přístupnou formou - stačí nám napsat a pokud je titul alespoň trochu kvalitní, vale mu nedáme. Doufám, že jednou přijde doba, kdy domácí vývojáři budu vytvářet trailery ke svým chystaným hrám primárně z toho důvodu, aby se objevily ve Freeware Worldu :).

Setkali jste se již s nějakými ohlasy ze strany diváků? Ať už pozitivními či negativními? Co je vám nejvíce vytýkáno a co naopak vyzdvihováno?
Nosi: Překvapivě se nám dostalo relativně velkého množství ohlasů. Zpočátku sice byly pochvalné, nicméně asi oběma nám bylo jasné, že to bylo spíše typu "no jo, jsou tam poprvé, mohlo to bejt horší" a možná i nadšení, že tu někdo dělá pořad o freeware scéně. Naopak ve třetím díle jsme dostali ohlasy už regulérně kladné, kdy nám lidé říkali, že poslední díl byl nejlepší. Podobného názoru jsem i já.
Fiola: Aby to však nevypadalo, že jsme nabubřelí a pyšní - samozřejmě máme velké rezervy. Nicméně třetí díl se natáčel bez trémy. Osobně jsem jí tedy nepociťoval a Nosi také ne ;). Co se týče ohlasů, je fajn, že s námi diváci komunikují. Díky nim víme, co se jim líbí a co ne a podle toho můžeme do budoucna pořad přizpůsobovat a měnit dle zájmu. Každopádně děkujeme všem za podporu. ;)

Ať tak nějak důstojně zakončíme téma programu, můžete prozradit něco málo z toho co diváky čeká za novinky do budoucna?
Fiola: Do budoucna připravujeme spousty zajímavých témat. Mezi připravované například patří freeware mmorpg, pokračování zajímavých nástrojů pro tvorbu her atp. Diváci se mohou těšit později i na soutěže. Dále na zajímavé hosty a pak samozřejmě i na další nové rubriky, které si zatím necháme zavřené pod pokličkou :).
Nosi: Jedeme od dílu k dílu, ale těšit se diváci můžou na zajímavé hosty a hlavně na stále lepší projev nás dvou. Teda v to aspoň doufáme :).

Když už jsi zmínil hosty, kolem nichž jste mluvili i na závěr posledního dílu. Můžete trochu konkretizovat koho hodláte do studia zvát?
Fiola:V příštím díle přivítáme jako hosta Raista z týmu LowFuel. Budeme si hodně povídat. Tak se rozhodně máte na co těšit. Pro zajímavost: Raist pracoval dlouhou dobu u Illusion Softworks. Takže se těším hlavně i já ... :)

Příprava, natáčení

Freeware World Jak vlastně funguje taková příprava jednoho dílu? Jak dlouho vám zabere? Scházíte se? Není to těžké zkoordinovat na dálku?
Nosi: Funguje normálně. Každý z nás si připraví svojí část - to jest recenze, novinky, trailery... Pak to dáme dohromady a ve studiu jedeme. Těžké to díky internetu není, takže se ani nescházíme a vidíme se vždy až ve studiu. Poté teda ještě skočíme na jídlo a natáčení zhodnotíme :).
Fiola: Příprava funguje na bázi, že prostě celý jeden týden vybíráme novinky nebo co budeme recenzovat apod. Na konci týdne mi Nosi oznámí, co si vybral a já to vložím do scénáře pořadu. Zároveň si každý z nás připraví 2 recenze na vybrané hry. Stejně tak i novinky. V pondělí končí hlasování do žebříčku a otevírá se listárna.
Takže v pondělí večer je scénář téměř připravený a pak ho spolu pomocí ICQ můžeme doladit. Potom se vytiskne a tak nějak, protože se známe, víme co od sebe můžeme očekávat a proto přijdeme do studia a stačí krátká příprava na rychlé vyřízení, o čem budeme říkat. Sjedeme scénář a jedeme. Jak už říkal Nosi - po skončení pořadu zajdeme na jídlo a pořádně díl zdrbnem a píšeme si poznámky - co do příštího pořadu vylepšit a nebo vložit... ;)

Vzhledem k tomu že je vysílání podobného pořadu pro oba z vás myslím první podobná zkušenost, byla na vás alespoň ze začátku vidět tréma. Prali jste se s ní hodně? Jak těžké bylo prvotní sehrávání? Měli jste velký strach před prvním vysíláním?
Nosi: Osobně jsem měl trému opravdu velikou, protože jak říkás, žádnou podobnou zkušenost nemám. Ač nemám problém s lidmi komunikovat, až ve studiu jsem zjistil, že ve studiu před kamerami je to trochu něco jinýho. Takže první pořad tím hodně trpěl a minimálně jsem byl nervózní dost. Na druhou stranu mě hodně překvapilo, že poslední díl tréma upadla a spíše jsme si to užívali. A snad už bylo taky vidět, že jsme sehraní trochu lépe.
Fiola: Já jsem měl neuvěřitelný strach před prvním vysíláním. V hlavě máte hromady myšlenek okolo. Například to, aby ten pořad vypadal dobře. Abyste vy sami vypadali dobře a především chcete co nejlépe zapůsobit na diváky. Prvotní sehrávání bylo opravdu metodou pokusu a omylu. Naštěstí si myslím, že do třetího dílu jsme se srovnali. Každopádně tréma na mě v prvním a druhém díle rozhodně vidět je. Hlavně ze začátku. Takže lze říci, že jsem totálně plaval. To však neplatí u třetího dílu - ten jsem si naopak vyloženě užil :).

Abyste se cítili jako opravdové mediální hvězdy položím vám i klasickou otázku, jakou se ptají slavných herců a moderátorů. Nějaká humorná historka nebo trapas z natáčení? :-)
Fiola: Humorných historek by bylo mnoho. Například naše výtlemy po uvedení recenze na Echoes a nebo totální zásek křížený s trapasem, když jsem jako exkluzivní novinku řekl, že Ziki připravuje hru Vítr. To jsou věci, které pak ještě dlouho vidíte - je to sranda :) a proto se mi ten poslední díl právě tak dobře natáčel.
Nosi: Humorných historek pár je, ale trapasů je mnohem víc - například v prvním díle, kdy jsem já osobně celou představovanou misi prezentoval na jednom místě, protože jsem se dál nemohl dostat. Další věc, která mi teda vadí mnohem víc, je vypadávání textu a zasekávání - s tím se tedy pokusím/e něco udělat. A Fiola taky zapomněl prozradit, že se při jednom z přímáků polil :-).

Jak se vám vůbec spolupracuje s Progamers týmem? Jste naprosto spokojeni nebo máte naopak nějaké výhrady?
Fiola: Nevím, jak Nosi - ale já jsem naprosto spokojen. Větší a lepší spolupráci si ani snad nelze přát. PG tým nám ve všem vyhoví a maximálně vypomáhá. Tímto jim ještě děkuji...
Nosi: S progamers týmem se mi spolupracuje skvěle. Když jsme natáčeli poprvé, myslel jsem, že to bude jakási místnost a jedna kamera. Opak je ale pravdou - studio je velké, hodně profesionální a třeba taková režie mi připadá stejně nepochopitelně, jako například kokpit Boeingu. Produkční Gukes navíc všechno skvěle ovládá, takže natáčení je pohodička.

Závěr a zhodnocení

Kdybyste měli tak trochu s nadhledem zhodnotit vaše Freeware World dosavadní trvání ve freeware worldu, co byste o něm řekli a jak to vlastně vidíte?
Fiola: Snad jen, že mám osobně co vylepšovat. Jinak jsem už v podstatě vše řekl - dle mého třetí díl z těch dvou předchozích je nejpovedenější.
Nosi: Kdo viděl první díl a nyní ten třetí, musí uznat, že jsme se zlepšili. Takže doufáme že to tak půjde dál a že se třeba zvýší i sledovanost. Ale neusínáme na vavřínech, protože víme, že zatím žádné nejsou. Moc dobře si naše chyby uvědomujeme a pokusíme se s nimi něco udělat. Především nás to hodně baví a to je hlavní...

Klasická otázka na závěr: Nějaký vzkaz, poselství pro čtenáře?
Fiola: Chtěl bych jim hlavně vzkázat, aby se přes naše začátky trochu povznesli. Vše bereme více méně, jako zábavu. Nicméně vám slibujeme, že pořad budeme po všech stránkách zlepšovat a také dělat co nejzajímavější rubriky. Byly bysme rádi, kdyby čtenáři/diváci hlasovali spolu s námi v žebříčku oblíbených Freeware her - aby se tam prostřídalo velké množství her, které si to zaslouží. Rádi přivítáme i váš pozdrav nebo dotaz v listárně. Zároveň děkujeme všem, kteří už pořad sledují. A především bych chtěl poděkovat za možnost tohoto rozhovoru a snad jen už dodám - "Ahoj u dalšího Freeware Worldu!" :-)
Nosi: Tak asi především aby nás každou druhou středu v pět večer zapnuli na PG24. Předem díky

Autor:
  • Nejčtenější

The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii

10. ledna 2019

Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...

Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou

4. ledna 2019

V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...

Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství

14. prosince 2018  14:43

Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...

King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí

12. prosince 2018  14:35

Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...