Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Albisoftem nejen o budoucím projektu

  12:00aktualizováno  4:10
Po více jak roce vám opět přinášíme rozhovor s Albim, autorem vydařené smažby ŘEŽ a zakladatelem Albisoftu. S tímto, nyní již zkušeným a spokojeným vývojářem, je radost vytvářet rozhovor, o čemž se můžete přesvědčit na vlastní oči.

Představovat Albisoft a jejich 3D akční pecku ŘEŽ je stejně zbytečné jako několikahodinová přednáška o zapínání počítače. Na jejich nejnovější hru se těšili tisíce z vás, velká část byla s výsledným dílem spokojena, avšak z dálky se již řítí další projekt, o němž jsme si s Albim (Pavlem Kopeckým, studentem vysoké školy v Hradci Králové a obyvatelem Prahy) povídali. Nebudeme vás prznit úvodníkem, vrhněme se na rozhovor…

Albisoft 1. ŘEŽ se minulý rok stala jednou z nejstahovanějších freeware her v historii. Když jsi byl na začátku vývoje, čekal jsi takový úspěch?
Upřímně, na začátku vývoje jsem vůbec neměl představu, co se z toho vyklube. Celý první rok jsem dělal jen na 3D enginu a zbytek měl podobu snů. Přál jsem si jakousi atmosférickou kombinaci adventury a akce postavenou na dobrém příběhu, ale ten jaksi chyběl. Když vznikla myšlenka na Řež, měl to zpočátku být jen vedlejší béčkový projekt, který vyplní mezeru, než najdeme kvalitní scénář. Na druhou stranu je žánr Řeže tak atraktivní a mainstreamový, že nedostatek zájmu bylo to poslední, čeho jsme se báli.

2. Co je podle tebe na ŘEŽ nejpovedenější a co se naopak příliš nepodařilo?
Nejpovedenější je podle mého názoru hudba a systém hry. Je fajn, že hra je stabilní a rozjede se i na starém železe. Víc než spokojený jsem i s Dalailamovou 2D grafikou, zvuky a Tomovými modely. Slabším místem jsou některé levely, chabý závěrečný boss a pár menších bot v detekci kolizí.

3. Chystáš nějaký přídavek či přímo ŘEŽ 2?
O pokračování jsme dlouho uvažovali, úspěch by byl zaručený, ale shodli jsme se, že k tomu není důvod. Řež je uzavřená kapitola, chceme se vydat trochu jinam.

Albisoft 4. Na svém webu nabízíš tvorbu reklamních her. Děláš v tuto chvíli nějakou takovou hru?
Ne a nikdy jsme žádnou neudělali. Dostali jsme pár nabídek, dodnes nevím, co je odradilo. :-)

5. Na kterou tvou další hru se můžeme těšit? Bude akční či se snad vrhneš na jiný žánr (např. 3D strategii)?
Rýsuje se nám kvalitní scénář, takže se chceme vrátit k našemu původnímu snu. Bude to velký.

6. Tvorbě her se věnuješ už nějaký ten pátek. Kdy jsi s programováním začal, a která byla tvá první hra?
Jestli si dobře pamatuju, moje první hra byla před 10 lety textovka s názvem "Zámek" pro Atari 800XL - bloudili jste po místnostech zámku, hledali poklad, vyhýbali se nástrahám a když jste zemřeli, přehrála se vám brutální krvavá ASCII animace. ;-)

Albisoft 7. V jakém nástroji své hry vytváříš? Z jakého důvodu jsi ŘEŽ vytvářel v DirectX a ne např. v Open GL?
Hry tvořím ve Visual C++. Co se týče debaty DX vs. OGL, na tohle téma už proběhlo asi tak milion flamewars - tady se pohybujeme na tenkém ledu. Můj názor je ten, že Direct3D a OGL jsou si rovnocenné, jen má každý trochu jinou filozofii a záleží na tom, co komu sedne víc. Vybral jsem si DirectX, protože už jsem s ním měl dřívější zkušenosti z doby, kdy jsem ani nevěděl, co to OpenGL je.

8. Je vidět, že jsi za ta léta vývoje již nabral mnoho zkušeností. Chystáš se prorazit na komerční trh?
Prorazit je silné slovo, ale je možné, že naše nová hra už nebude až tak moc zadarmo jako ty předchozí. ;-) Záleží, jak velký projekt se z toho vyklube, jestli bude potřebovat rozpočet a jestli se povede podle našich představ. Uvidíme.

9. Kolik hodin denně věnuješ vývoji?
Záleží na období, náladě, proudech v Atlantiku a spoustě dalších věcí, ale v průměru to nedá víc než hodinu denně. Dřív to bylo mnohem víc.

Albisoft 10. Jaký máš názor na české freewarové hry? Které se ti líbí nejvíce?
České freewarovky jsou na tom skvěle a čím dál líp. Úroveň stoupá, mají obrovský support z obou stran barikády (www.ceskehry.cz a www.plnehry.cz) - je tu spousta nadějných projektů, tudíž si zdánlivě není na co stěžovat. Vadí mi ale taková sterilita, šeď, strach z prosazení něčeho nového. Chybí originální styl, atmosféra a invence - hry se snaží jen napodobovat vzory. Plane Arcade je tak kvalitní, že to nevadí, ale to je čestná výjimka - a výjimky jsou od toho, aby jich nebylo moc. Mrzí mě, že nejlepší týmy pracují na projektech, které už jsme před tím tisíckrát viděli. Je úžasné, že máme projekty na obrovské úrovni jako Nieflheim nebo First Encounter, ale zároveň nemám důvod se na ně těšit. Rychlosoutěže Českých her a Gamecode jsou dobrý nápad, ale vycházejí z nich zase rychloprodukty, recykláty klasických her, které jsme viděli mnohokrát - a lepší. Lidé se snaží získat slávu (jako kdyby něco takového ve freewaru existovalo), uznání komunity, zlepšit si portfolio pro budoucí zaměstnavatele, ale to jsou přece ubohé důvody pro tvorbu her. Mám rád hry, které mají co říct, s vlastním životem a vlastním (nebo aspoň neopotřebovaným) nápadem. Takže se mi v poslední době líbilo třeba Mrtvé město, Želvíci nebo Stream.

11. Chodíš na servery gamecode.cz či ceskehry.cz? V čem ti přijdou nápomocné?
Gamecode odjakživa hledá svou tvář, České hry jsou na nesrovnatelně vyšší úrovni. Skvělé je jejich fórum, kde každý dostane odpověď na svou otázku a každý může prezentovat svůj projekt nebo verbovat nové lidi. Bez Českých her by české freewarovky nebyly tam, kde jsou teď.

12. Na ŘEŽ je vidět, že bys jednou mohl vytvářet i složitější akční hry. Troufl by sis na Doom nebo Half Life?
Možná tak kdybych měl tým padesáti odborníků a sám se někam zašil.

Albisoft 13. Která z těchto dvou dříve nejočekávanějších her se ti líbí více?
Je to trapný, ale nehrál jsem ani jednu. Ale aspoň jsem viděl Dooma III v akci a působil na mě neosobním, komerčním, průmyslovým dojmem - víc fandím Half-Life.

14. Jak trávíš svůj volný čas, pakliže nejsi u počítače?
Zajímám se o muziku všech podob, chodím na koncerty, festivaly, píšu na stránku www.musiczone.cz. Hraju na kytaru, učím se na bicí, snažíme se rozjet jeden zvrácený hudební projekt. Zcela neambiciózním způsobem provozuji rádiový orientační běh (to je sport), mám rád dobrý filmy a žiju poměrně šťastným studentským životem.

15. Máš vytouženou nějakou hru, která dodnes neexistuje a chtěl by jsi ji jednou hrát?
Teď jsi mi nasadil brouka do hlavy... ne, nemůžu si na žádnou takovou vzpomenout. Nedávno jedna moje vytoužená hra vyšla (Jets'n'Guns 2), tak hledám čas, kdy budu moct zalézt na pár dní někam do doupěte s pořádnými zásobami jídla a pití a smažit jako kdysi. ;-)

16. Máš na srdci něco, o čem by měli naši čtenáři vědět? Poslední odstavec je zcela tvůj.
Chtěl bych čtenářům vzkázat, aby s námi měli trpělivost. Nová hra je teprve v plenkách, ale bude stát za to!

Autor:




Nejčtenější

Lost Constellation
Pohádková Lost Constellation vypráví opravdu prapodivnou bajku

Les skrývá mnohá tajemství. Některá taková, jaká raději nechcete znát. V této doplňující epizodě pro jinak komerční hru Lost In The Woods pořádně nasajete...  celý článek

Chybí vám kamarádka?
Chybí vám kamarádka?

Nové kamarádky v okolí najdete na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.