Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s autorem Lovce Krys

  12:00aktualizováno  5. července 9:36
Teprve pár dní staré a spoustu měsíců vyvíjené tahové RPG je konečně tady. Přečtěte si rozhovor s autorem hry jak o samotném vývoji tak i o jeho budoucích plánech.

Lovec krys

Na úvod představ tým který pracoval na Lovci Krys a pochopitelně také sebe samého, a jakou úlohu si při vývoji sehrál.
Ahoj. Takže tým který tvořil hru - to se podržte - jsem já. Jakou úlohu jsem ve vývoji tvořil? Byl jsem zvukař, grafik, "programátor", jednu dobu dokonce i betatester. K mé osobě: Obyčejný student gymnázia, 15 let, fantazák, mám rád stolní hry (počítačové zapnu na pár minut jednou za měsíc).

Co se týče Lovce Krys, ten byl vyráběn po docela dlouhou dobu, dokonce jsi na stránkách v jednu chvíli vývoje uváděl stručnou historii projektu. Můžeš sem v krátkosti zhrnout ty nejzásadnější momenty?
Nejdůležitější bude samotný námět na hru, který se zformoval v době kdy šla na trh stolní hra DooM. POté se chvilku vyvíjelo. Další moment, který dal věci po asi dvou měsíční pauze do pohybu bylo info o mé hře na stránkách Plných her - člověka to prostě potěší. Následně všechno zakolísalo když se nenašli betatesteři. Trvalo zhruba tři měsíce než jsem našel člověka který, by to celé nějak zhodnotil a navrhl nějaká zlepšení. Následovalo dalších několik měsíců pilování a poté nastal opět známý problém s betatestery.

Podle všeho byla hra hotová již několik měsíců - to takovou dobu trval betatesting? Vyplatilo se aspoň tak dlouhé čekání? Co první ohlasy od hráčů?
Hra se pyšnila svým dokončením přibližně před tři čtvrtě rokem. Betatesteři se našli asi dva měsíce před vydáním. Celý betatest aktivně probíhal pouze tři týdny a dál už sem vydání odkládat nechtěl - důležité chyby byli opraveny, když hráči nebudou dělat hlouposti a všechno si pořádně přečtou, bude to ok. A ohlasy? První z nich mě skutečně dost fascinovaly. Drobné chyby nikomu nevadili a všichni byli nadšení. Pozdější už tak blažené nebyly. Začli se objevovat zprávy typu: "Kdybych to dělal já, tak..." Doufám, že nemusím podotýkat že autoři takovýchto názorů nemají za sebou žádný větší projekt - když už nějkaý mají. A pravděpodobně nejvíc mě dopálila recenze na Freegame.cz. Člověk se podívá 70% - to je fajn hodnocení, sám bych nedal víc. Poté se podívá kolik dostali ty hry okolo které jsou (nejen podle mě) o dost horší a vidí 80% občas i víc. To zkrátka naštve! A poslední věta recenze: "Dávám 70% především za to, že je to české dílo které zvlnilo hladinu rpg a dungeonů." - nebo něco podobného. Od hry jsem si moc nesliboval a sám tvrdil a tvrdím že mohla být o mnoho lepší, ale tohle mě trochu vzalo. Lovec krys

Naskytly se během vývoje nějaké momenty, kdy jsi již uvažoval nad tím, zda se na celou záležitost nevykašlat a nepustit se raději do něčeho jiného?
Nejednou. Když mi na ICQ každý den psalo milion lidí jen kvůli tomu aby se zeptali jak jde vývoj, tak jsem měl víc než sto chutí se na to vykašlat. Pak bylo období kdy jsem se na hru nemohl ani podívat, protože po jendé úpravě nad kterou jsem seděl tři dny jen pro potěšení hráčů, jsem si všiml jak je to celé zybtečně chaoticky vytvořené, jak je ta grafika šeredná, jak to má hloupoučkou myšlenku a den co den jsem si říkal: "Tak dneska smažu web a jdu od Game Makeru." Nevím jestli je štěstí, že se hra dočkala vydání.

Máš nějaké plány do budoucna ce se vývoje her týče nebo tě Lovec Krys od další námahy odradil?
Jestli mě něco odrazuje, není to Lovec, ale Game Maker. Vytvořit větší projekt je v podstatě nemožné. Hra se zpomalí, vzrostou hardwarové nároky vůbec. Zkrátka větší věci se v tom vytvářet nedají. Nicméně (!) menší plány do budoucna jsou. Hry na hrdiny v pravém slova smyslu už mě moc nezajímají a pole působnosti bych přesunul jinam - někam kde to dokonce GM zvládne na požadované úrovni - adventury. Jednu pěknou plánuji do soutěže s Velkým chytrákem a pak druhou zajímavější mimo soutěž.

Adventury a Game Maker? Neuvažovals spíše o nějakém enginu přímo na ně určeném jako třeba Adventure game studio či ryze čestý WME?
Neuvažoval a ani nic nehledal. Zásadní problém české GM scény je v tom, že lidé vidí jen tu zažitou linku toho jak má všechno vypadat - každý žánr má své hvězdy a my se je snažíme hloupě napodobyt. Ale proč bych měl dělat adventuru tak jako všichni ostatní? To je přece hloupost! Originalita je přeci mnohem důležitější. Lovec krys

Můžeš být trochu konkrétnější? Jaké plány se svou adventurkou máš?
Přidat nějaký akční prvek do celého příběhu - konkrétně boj. Proč dělat adventuru jen o klikání a namahání šedé kůry mozkové když začlenit jednu bojovou pasáž do celé hry přece není problém? A od podobně šílených myšlenek se odvíjí i zbytek. Když jsem se někomu zmínil o izometrickém pohledu, tak začal žvatlat něco o RPG. Ale vždyť RPG nerovná se hra z izometrického pohledu! A ktomu všemu bych byl raději kdyby hráč nemusel přespříliš přemýšlet. Chci sdělit příběh zajímavějším způsobem a ne umučit hráče k smrti.

To zní rozhodně zajímavě. Nehodláš někdy do budoucna začít třeba tvořit v C++ nebo jiném programovacím jazyku?
Určitě ne. Sice jsem tu někde zmiňoval jak je GM omezující, ale dá se s tím žít. Na C++, Delphi, Pascal, nebo jiné bych neměl čas. Navíc, proč nevyužít program pro snadnou tvorbu her, když existuje? A já navíc nechci nic jiného než sdělit příběh a načrtnou pár obrázků, tedy mi GM naprosto vyhovuje.

Zmiňoval si se o deskových hrách. Jaké jsou tvé nejoblíbenější, v čem jsou podle tebe jejich nesporné výhody oproti PC titulům?
Bezesporu nejraději mám hru s názvem Warzone - strategická hra s miniaturami. Hned za ní Warhammer (totéž, jen ve světě fantasy). Z těch pro normálního člověka zaznamenatelných Civilizace, Proroctví. Zaujal mě i DooM ale doposud jsem neviděl na živo. A hlavní výhody? Společnost u stolu, nemusím se s tím trápit 6 neděl abych to dohrál, žádné větší hardwarové nároky.

V úvodu si se prezentoval jako fantazák. Máš rád fantasy knížky, filmy? Jaké?
Oboje. Knížky - Potter vážně ne =)), od 4. dílu to nečtu, nijak mě to neupotalo (to platí i o filmových zpracováních); Na co asi nikdy nezapomenu jsou knížky o čaroději Kedrigernovi - to tu asi taky nikomu nebude nic říkat. V hlavě se mi vybavuje i Meč pravdy - nicméně to mě přestalo v půlce sedmého dílu (z 18.. 500stran jeden) bavit. Z filmů mě v dnešní době nejvíc zaujala Narnie - ano, je to pro děti a podle toho s eto taky musí hodnotit! úplně dokonalé. Recenzenty co napsali že to zaujme jen děcka jsem měl chuť střílet - co čekali od filmu pro děti?! Jinak například Conan - je toho spousta a kdo si to má pamatovat? Z filmů mám raději horory a anime.

Narnie že je jen pro děti?! Mě osobně se líbila taky ;-). Co děláš když zrpovna nehraješ žádnou deskovou hru ani nevytváříš gamesku?
Jako každý člověk vlastnící internet, sedím u ICQ a povídám si s někým na koho zrovna nemám náladu - dobrá, to asi trochu přeháním, občas si s někým rád vyměním pár slov. Jinak čtu, věnuju se věcem do školy, chodím na výtvarku.

Máš nějaké plány do budoucna? Čím by ses chtěl případně živit? Nějaký cíl, jehož bys rád dosáhl?
Tohle čtu v každém rozhovoru s nějakým vývojářem. Plány do budoucna... Nenechat se vyhodit ze školy, udělat maturitu, jít někam na vysokou. A čím bych se chtěl živit? Dětské sny - to jsou dle mě úplně všechny - tu není potřeba nijak rozvíjet.

Říkals že si se účastnil soutěže s Velkým Chytrákem, plánuješ do budoucna účast třeba v Becherovka Game?
O Becherovka Game neuvažuju - člověk by prostě měl vědět na co má a na co ne. Lovec krys

Máš nějakého favorita na šeské nezávislé scéně? Tým nebo projekt který je ti prostě nejblíže?
SG-software. Hrady mě od nich sice moc nezaujali, nicméně Ambrosie (které se asi nedočkáme) zněla víc než úžasně. Jsou to zkrátka schopní lidé, slušní grafici. Radost na ně pohledět.

nějaké poselství pro čtenáře na závěr?
Samozřejmě! Pohled do mé šílené mysli! Nebudu po nich chtít přeci nějaké hlouposti typu: "Určitě si zahrajte moji hru. Podívejte se na naše stránky." Takže ať mají nad čím přemýšlet: "Jediné co nám nakonec zbude je smutek nad tím co jsme ztratili, nad tím co jsme nedokázali. A tak to co nám ho může způsobit je i to co nás může všeho zbavit. SMRT! Ve smrti jsou všechny naše tužby splněny a všechny strasti pryč, protože ve smrti už není nic, dokonce ani my." Přeberte si to jak chcete =)

Autor:




Nejčtenější

Précipice
Opakující se místnosti v Précipice vám připomenou jistý slavný horor

Slyšíte podivný vzlykot ze svého sklepa. Sejdete po schodech, otevřete dveře a nestačíte se divit. Stojíte v té samé chodbě, kterou jste opustili. Nepřipomíná...  celý článek

Další z rubriky

Dovahkiin
Pojmenovali dítě podle postavy ze hry a získali hry zdarma na doživotí

Čerstvě narozený Dovahkiin byl pojmenován podle postavy ze hry na hrdiny The Elder Scrolls V: Skyrim. Jeho rodiče získali od vývojářů přísun her zdarma do...  celý článek

2011
Nejlepší nezávislé hry roku 2010 - 1. část

První část nabízí výběr nejlepších adventur, akčních her a arkád, které jste si v minulém roce mohli z Plných her stáhnout.   celý článek

Kulivočko
Kulivočko - dojmy z dema

Zahráli jsme si demo české adventury Kulivočko.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.