Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s autorem MHD Simulatoru 2007

  12:00aktualizováno  2:14
Líbil se vám nedávný český počin MHD Simulator 2007, který byl takřka věrnou simulací rutinního povolání řidiče autobusu? Pak byste rozhodně neměli minout dnešní rozhovor s autorem poodhalující jeho následující projekty.

MHD Simulator

Na úvod můžeš představit svou osobu, tedy člověka který má na svědomí MHD Simulator 2007.
Jmenuji se Viktorin Daniel a několik let se zabývám vývojem her pod názvem ECSP (EcoCity Software Productions). První má nikterak úžasná hra, která však překvapivě chytla za pačesy tisíce lidí, byla strategie Business Giant. Ve 14 letech jsem neměl nikterak úžasnou grafiku, ale hráče chytl především koncept hry. Nyní jsem vypustil po půl roce tvrdé práce MHD Simulator 2007 a celkem jsem byl nadšen vesměs kladnými ohlasy. Ty které řídit autobus nebaví označují hru logicky za humus. Hra je však opravdu zkonstruována především pro ty, kteří mají tyto kvádry se čtyřmi koly rádi. Grafik ale přeci jen nejsem, a tak je grafika jednoduchá stejně jako v Business Giant . To však řidiče celkem nezajímá .

Jak jsi sám uvedl, tvým posledním projektem byl MHD Simulator 2007. Jak jsi přišel vůbec na ten nápad, co tě k němu případně vedlo? Předpokládám že jsi vášnivý fanoušek městské hromadné dopravy ...
Přesně tak. Již v mládí jsem do zcvoknutí jezdil autobusama s pardubickým dopravním podnikem. Člověk dobře s řidiči popovídá a zjistí spoustu užitečných informací. Hromadě lidem jistě tento koníček přijde naprosto dementní, ale člověk se smyslem pro dopravu se tak už prostě narodí. Hru podobného ražení jsem měl v úmyslu vytvořit už dávno a vyšel z toho nyní až MHD Sim 2007. Touto hrou jsem především chtěl dát hráčům řidičům jeden z několika dopravních simulátorů. Existuje SimTr, na který se ale autor vykašlal a také Virtual Bus, se kterým si veřejnost však velmi pohrála. Velmi mi ale vadila absence jakéhokoli života ve městech. Snažil jsem se do hry vnést narozdíl od těchto avizovaných simulátorů život. Myslím, že centrum, do něhož se hráč v polovině hry dostane, žije a o to mi šlo. Některé věci jsou sice nedotažené, ale pokusil jsem se realitě přiblížit co nejvíce. Nyní také vyšel Bus Driver, avšak zažil jsem velké zklamání a to nejen já, ale i široká veřejnost. Netušil jsem, že se dá potenciál této hry po úspěšné sérii 18 Wheels of Steel (od SCS Software) natolik zpackat.

Docela dost mluvíš o dopravních simulátorech, předpokládám že máš také svého favorita, hru ke které se třeba rád vracíš, nebo tě motivovala k vytvoření MHD simulátoru.
Existuje nepřeberné množství stránek a nadšenců, kteří vytváří dopravní prostředky do her jako Mafia nebo GTA: San Andreas. Jde o velmi silnou komunitu, avšak bohužel většina hráčů nemá náladu se přehrabávat v kódech a autobusy přidávat. Chtěl jsem vytvořit něco účinného a jednoduchého, co každý ihned pochopí. Co mne však velmi nabudilo byla strategie Traffic Giant

MHD Simulator 2007 ti zabral poměrně dost času. Co ti při jeho tvorbě dělalo největší problém? Nebyla třeba i chvíle, kdy jsi s tím chtěl seknout úplně?
Vývoj MHD Sim 2007 probíhal nárazově. Každý měsíc jsem té hře obětoval třeba 2 dny v kuse. Vývoj probíhá již více jak rok. V jednu dobu hra ležela ladem i několik měsíců, ale po nalezení nálady a času jsem se rozhodl v té hře pokračovat. Vyloženě největší problém při vývoji nenastal, avšak v případě této verze. Měl jsem hromadu nápadů, které jsem však doplnit nemohl. Při vývoji se vše odvíjí od základní kostry programu a spousta věcí nelze v půlce vývoje dodělat. To bych to mohl nazvat potom MHD Simulator Forever 

Každopádně má současná verze poměrně dost bugů soudě dle ohlasů hráčů. Hodláš s tímto nějak do budoucna operovat, opravovat a třeba vydat vylepšenou verzi?
Současná verze bugy samozřejmě má. Některým hráčům hra dělá docela zajímavé kuriozity, avšak jsme se příliš nebavili o tom, kdo má jaký systém. Optimální sestava s Windows XP nemívá žádné problémy. Bohužel pomalou hru některým hráčům způsobuje pomalý Direct Draw. Na scéně se totiž dejě až moc věcí, a tak se hra vykresluje na některých místech pomaleji. Pokud jde o další verze. Dnes jsem na guest booku mých stránek vypustil patch, který umožňuje hru pustit také v okně, pakliže má někdo s vykreslováním ve fullscreenu potíže. Do budoucna se pokusím opravit některé bugy, zjednodušit hru na vykreslování (tím pádem zrychlit) a přidat mnoho novinek jako tramvaje, trolejbusy a tak podobně. Toť bude MHD Simulator 2008, avšak ten již bude pouze vedlejší projekt. Na programu mám momentálně ve vývoji něco jiného.

Grafická stránka MHD Simulatoru je celkem svérázná a může na někoho působit doslova jako "pěst na oko". Neuvažoval jsi o něčem profesionálnějším? Případně o spolupráci s externím grafikem? Pomocí čeho vůbec grafická stránka vznikala?
Grafikou se samozřejmě nijak extra nezabývám. Malovat jsem nikdy neuměl, a tak jsem rád, že většina přeci jen tuto grafiku bere. Ručně malovaná grafika má také na druhou stranu své kouzlo (viz např. Život není krásný) a pokud jde o externího grafika. Pokus byl, avšak něž se vždy pochopilo, co hra vlastně přesně po grafické stránce potřebuje, tak jsem tu komunikaci vzdal a než se vše udělalo několikrát špatně tak jsem dal přednost Malování a svým grafickým "dovednostem" Do budoucích projektů však externího grafika hledat určitě budu.

MHD Simulator Když už jsi nakousl budoucí projekty, co můžeme v horizontu několika měsíců od ECSP očekávat?
Nakousl jsem samozřejmě především MHD Sim 2008, ale ten již není prioritní. Do budoucna se chystám udělat strategii, která sice stále bude z prostředí městské hromadné dopravy, ale pokusím se více přiblížit Traffic Giant. Hlavně však vbudovat jízdní řády a dotáhnout to taky k logickému žánru. Přeci jen nebude sranda, když vám velení předvede novou tu a tu linku a vy pro ni budete muset vytvořit jízdní řád. Nebudete moci vozy zbytečně plýtvat ani jich nebude moci být nedostatek např. v ranní či odpolední špičce. Hráče budou potkávat všemožné změny jakože tu a tam bude potřeba v ten a ten den spoj razantně posílit kvůli např. koncertu Rolling Stones a podobně. Hráč také nakoupí vozy a ty rozmístí pro všechny linky, které budou ve hře. Mám v plánu vytvořit logickou strategii, u které se lidé pořádně zapotí. Hra se bude jmenovat Traffic City a informace budou postupně uveřejňovány na mých stránkách www.ecsp.kvalitne.cz. A co bude potom? Chystám stejný koncept jako má The Movies, avšak na styl tvorby počítačových her. Dále bych se velmi rád vrátil k pohřbenému Business Giant 2, abych ho opět oživil. 

Tvoje plány jsou celkem megalomanské, pokud by ale skutečně vyšly... Momentálně jsou stále ve fázi návrhu nebo jsi již na některém ze zmíněných projektů začal pracovat?
Traffic City má momentálně z 50% vytvořený editor světa, autobusů a linek. Hra poté nebude tak těžká na naprogramování. Mám v úmyslu dělat hry co nejjednodušeji a nejrychleji, ale aby také byly co nejpůsobivější. Takového rozmýšlení vývoje bez legrace zabírá i několik měsíců.

Tvoje hry jsou víceméně neustále simulátory dopravních prostředků, hodláš do budpoucna vyzkoušet i něco jiného, "akčnějšího"? Nebo není nic co by tě lákalo?
Jedna z her která se také dočkala mého dokončení byla akční střílečka, kterou jsem však vzhledem ke ztracenému zdrojovému kódu a dnes již velkému stáří nepublikoval. Hra nesla název Double Operation a tehdá jsem se umístil v Becherovce Game na 33. místě ze 42. Mno, sice špatné umístění, ale na 13 let jsem byl více než spokojen. Mám taktéž rozpracovaný engine pro celkem slušnou střílečku a možná tedy Double Operation 2. V jedničce jsem měl mnoho neprátel, map, příběha celkově jsem se celkem dost chtěl konceptu přiblížit No One Lives Forever. Bugy a ona absence zdrojových kódů mi zabránila v přepracování. Mým cílem však není ztrácet čas se střílečkou, která se hned dohraje a odinstaluje. Chci se věnovat logické dopravní strategii, protože ta může mít s editorem všeho možného nekonečnou životnost a širokou základnu moderů a tak podobně. Navíc ačkoliv se to nezdá, simulátory MHD ať už z jakéhokoli odvětví prostě nejsou nebo jsou špatné a po chvíli takřka nehratelné. Tento žánr je zlatý důl a musí se vykopat. Myslel jsem, že právě Bus Driver to dokáže. Ale nakonec přesto totálně zahozený potenciál reálného dopravního života.

I když to vypadá, že hrám věnuješ celkem dost času, co jsou tvé další koníčky?
Můj momentálně největší koníček je škola, ale koníčkem bych to nenazýval. Spíš je prostě slaboproud v Pardubicích sakra těžká škola, a tak to zabere spoustu času a člověk nestíhá hobby okolo. Přeci jen však jeden největší koníček mám. Zpívání v kapele Rammstein CZ (www.rammstein.cz) a tomu věnuji taktéž opravdu mnoho času.

Předpokládám že je hudba tvůj velký koníček, jaké kapely kromě Rammstein si takMHD Simulator doma pouštíš?
Poslední dobou hodně ulítávám na Arch Enemy. Byť totálně brutální hlas krásné blondýnky, který leč za chvíli omrzí, hudba je naprosto dle mého názoru dokonalá. Texty a pointa do každé nálady. Dále se soustřeďuji spíše na hudební soundtracky her a filmů. Baví mne skládat vlastní hudbu anebo dělat remixy na známé motivy. Jako poslední jsem vytvořil remix na motiv Hitmana: Codename 47, který mi sám Jesper Kyd pochválil (link: www.rammstein.cz/download/HitmanSong.mp3 - v porovnání s originálem má remix mnoho změn) a na motiv Serious Sam: The Second Encounter (link: www.rammstein.cz/download/SeriousDamage.mp3 - z původních 90 vteřin má můj remix přes 400) a tímhle se ve volném čase bavím.

Na závěr něco, co bys rád vzkázal čtenářům?
Co bych rád vzkázal? Především fanouškům hromadné dopravy bych vzkázal, aby sledovali stránky www.ecsp.kvalitne.cz a pokud možno drželi pěsti ve vývoji Traffic City. Všem ostatním přeji příjemnou zábavu u hraní freewarovek na plnýchhrách.cz. MHD Sim 2007 má sice jisté neduhy a samotný koncept se nezdá být zábavný (přeci jen málokdo by usedl za volant autobusu), ale veškeré chyby budu částečně odstraňovat do dalšího ročníku 2008 a přidám některé další funkce a hlavně více měst. Jsem s pozdravem.

Autor:


Témata: Tramvaj


Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.