Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s autory Lirige

  12:00aktualizováno  9. prosince 9:36
Lirige, jeden z nadějnějších Gamemaker projektů po mnoha týdnech čekání konečně dorazil v plné verzi. Neváhali jsme a zeptali se autorů nejen na okolnosti vývoje ale i společnou budoucnost.

Lirige

Mohl bys představit tým, který pracoval na Lirige?
Gelu: Při absolutním začátku vývoje to vlastně ani nebyl tým a ta hra se ani nejmenovala Lirige ( ale nějaká spojitost tu přeci jen byla ) , na podobné hře pracoval jeden z autorů ( Martin Vinš alias Ricki) a v původním znění se jmenovala : Move with me, byla to také casual hra ale byla značně odlehčená a nejednalo se o kuličky ale o čtverečky. Této hry si všiml Likandro (Jindřich Pavlásek) a dostal nápad udělat nové zpracování s trošičku kvalitnější grafiku a vůbec malinko propracovanější, aby hra byla i po programové stránce trošku doladěna ozval se tedy i mně (TOmáš Otáhal alias Gelu) a začali jsme pomalu pracovat na vývoji hry jak jí znáte dnes, v průběhu vývoje se k nám ještě připojil drahý hudebník Prott bez kterého by to ani nebylo ono.

Jak dlouho vlastně vývoj ve vašem seskupení trval a proč jsme se dočkali několika odkladů a takového zpoždění?
Gelu: Mám pocit že vývoj Lirige trval asi tak půl roku ale ruku do ohně bych za to opravdu nedal. Původně to bylo plánované jako minihra a vývoj se odhadoal na mnohem kratší dobu, mam pocit první konečný datum bylo plánováno na konec prázdnin. Za toto dlouhobé spoždění můžu převážně já protože např o prázdninách jsem se na to skoro úplně vykašlal z důvodu že předemnou stála jedna z neobtížnějších částí vývoje , to jest přepracovat celkový uživatelský systém, ale díky Likandrově nátlaku jsme začali znovu aktivně dělat. Také bylo spoždění způsobeno špatným odhadem hry, udělali jsme to trošičku rozsáhlejší než bylo původně v plánu a prostě kompletně dopracovanější což trvalo kolem září a října, a nakonec poslední opoždění nastalo po dohodě o vydání Cd verze hry a to až po srazu Vch. COž se nakonec taky trošičku protáhlo kvůli shánění schopněho betatestera , viď

Poprvé jste hru prezentovali na vyhlášení soutěže Velkého Chytráka a původně měla hned v zápětí vyjít - co vás vedlo k opětovnému betatestu?
Gelu: V té době sice byla hra mám pocit kompletní ale abych se přiznal otestovaná nebyla vůbec, jen malinko v průběhu vývoje a jak mi i ostatní dobře potvrdí na betatest je nutné mít někoho kdo u té hry nebyl při vývoji a nadane ho něco nad rámec vývoje. A další problém byl v tom že jsem v té době ještě neměl potištěná Cd se znakem Lirige které se měli při této příležitosti rozdávat těm kteří si hru objednali. A z důvodu dalšího času jsme se rozhodli že nebude nic lepšího než pořádný betatest od profesionálů .

Po vyhlášení a následné premiéře hry jistě již máte nějaké ohlasy - jak prozatím hráči váš projekt hodnotí? Kdybyste měli možnost, změnili byste na něm ještě teď něco, upravili byste něco?
Gelu: Ano , ač je to udivující tak se o Lirige mluvilo i za hranice portálu Velkej Chytrák což nás nesmírně potěšilo , například právě zde na plných hrách jsme dostali krásných 8/10 nad čímž sme se při dnešní schůzce s Likandrem v Praze blaženě rozplývali ale zpět k otázce. Samozřejmně že se už objevilo pár zápornějších ohlasů mezi něchž patří : stále se opakující hudba která se podle některých nehodí ke hře ( mně se tedy líbila ale já asi nejsem subjektivní osoba pro recenzování ) , dále se tu objevilo něco o pravopisných chybách ale zatím sem nedostal přesné příklady (snad to nebudou nějaké opravdové pravopisné prasárny) a nakonec se tu objevil uživatel který měl problémy u levelu kde se museli sbírat jen kuličky se správnou barvou , že nedokázal rozpoznat která barva je která.
A teď neplynule přecházím k dalšímu bodu, abych řekl pravdu toho co bych změnil já přeci jen ještě trošku je, kromě pár programových chyb či nedodělků (které už nejsou zas tak patrné) mně mrzí že jsme do hry nepřidali nějaké minihry které byli původně v plánu. Když se budu snažit mluvit za ostatní (začnu Likandrem) tak jak jsem ho poslední dobou slýchával stěžoval si na svojí grafiku ( "No, dneska bych to zvládl rozhodně líp", "Měl bych to celý přepracovat" atd :D ) .
I Rickiho sem slyšel nějakou kritiku ohledně jeho plačícího draka a u Protta nedostatek hudebního pokladu. Ale to by přece nebylo ono kdyby byla hra totálně vyšperkovaná .

Lirige

Jak jste přišli na samotný příběh hry? Nemyslíte si, že mohl být trochu bohatší a více provázaný?
Gelu: Na samotný příběh hry jsme přišli až za běhu, i když to asi není správná metoda tak jsme ho domýšleli jenom tak aby se hodil ke hře. A když se zamyslíte jaký příběh může být spolčen se sbíráním kuliček tak vám vychází snad jen jediná možnost : ! Záchrana světa ! :D , nápad jako takový je vcelku tuctový. Dobrá volba to asi nebyla ale nejednoduší co se nabízelo, nakonec si myslím že příběh je vyprávěn tak trošku na pozadí jen jako určitý doplněk od monotónnosti hry ale nikdy tak dlouhý aby hráče otravoval, ke hře tohoto typu je vcelku těžké udělat provázaný příběh ...

Plánujete do budoucna nějakým způsobem v Lirige pokračovat? Můžeme se kupříkladu těšit na pokračování? Pokud ano, jak by mělo vypadat?
Gelu: Prozatím naše vidina sahá tak na rok dopředu s projektem O2 (nemá nic společného s mobilním operátorem) a jak to bude potom se uvidí. Oddechovější tvorba jako by Lirige 2 určitě byla, by se v tenhle moment jevila jako skvělá volba. Nicméně nic vážně neplánujeme.

Plánujete v tomto seskupení pracovat na nějakých dalších projektech? Máte již třeba nyní něco vymyšleného?
Gelu: Ano, další spolupráci plánujeme ale s menší změnou seskupení týmu, prozatím přemýšlíme (Gelu & Likandro) o již zmíněné hře O2 , na nápad této hry nás přivedl uživatel VCH fóra s nickem Ikkju (možná znáte z velké letní vývojářské soutěže VCH nebo ze hry Cubesis) , jeho prapůvodní myšlenka je napsána zde: $1#8220;">http://www.forum.velkejchytrak.cz/viewtopic.php?f=45&t=10959 , ještě abych se vrátil ke složení týmu, bohužel zatím nepočítáme s Rickim , při vývoji další hry by jsme se rádi vyšvihli ještě o kousek výš a to bohužel nesedí dohromady s dvěma grafickými styly (dva grafici) , pravděpodobně se dočkáme jisté pomoci od Ikkjua , podle jehož plánu se budeme alespoň částečně snažit řídit a na pozici zvukaře by jsme rádi viděli Protta ale v tomto směru zatím není nic jisté, on sám se vyslovil že další hudbu k arkádovce tvořit nechce ale třeba se nám ho podaří rozlousknout .

Všichni jste členové Gamemaker komunity Velkej Chytrák. Jak tento web hodnotíte případně i lidi, kteří se kolem tohoto webu pohybují?
Likandro: Web jako takový nemá chybu, ale z pohledu moderátora fora, především pak sekce pixelartu, bych měl výhrady ke komunitě samotné. Běhá tam příliš mnoho namyšlených lidí, kteří v podstatě nic neudělali, kteří se nemají čím zaštítit a jen plácají nesmysli. Často nedovedou říct co si myslí a především pak proč si to myslí, co se jim nelíbí a tak podobně. Nedovedou ani unést kritiku a svádí svůj slabý výkon na krátkou délku tvorby a tak podobně. Z tohohle hlediska potom komunita minimálně v sekci té grafiky trochu stagnuje, protože se nemá kam posunout - přeci jen odpovězte si sami: Jak se asi člověk zlepší, když jediné co mu řeknou je "JE TO HNUUUUS" a nebo podobně přínosný názor a myšlenku podpořenou pevnou argumentací a jasným definováním...
Takže komunitu, ale samozřejmě jsou i výjímky, hodnotím negativně.
Gelu: Já mám tuto komunitu velice rád, v jistém období mého života byl pro mně Velkej Chytrák alfou i omegou a bez těchto stránek bych se nikdy nedokázal vyšvihnout na programátorskou (případným rejpalům se omlouvám za toto samozvané označení) úroveň (pokud se o tom dá mluvit). Bez zdejších lidí bych se pravděpodobně nikdy nezabýval programováním a nevznikla by například tato hra.
Musím si tedy částečně přiznat že i zde se objevují problémy narážející hlavně na kvali Gamemakerovek ale při srovnání s Yoyogames si myslím že na tom jsme ještě dobře a to hlavně zásluhou nynějších adminů ( Micek, Fiola a Lukáš Pikora) a také kvalitního redaktorského týmu (Fiolasoft a další nezávislí redaktoři).

Lirige

Co si myslíte o české gamemaker scéně? Je srovnatelná s tou světovou?
Gelu: Toto téma jsem už trošičku nakousl i při minulé otázce ale přesto se v ní ještě trošku pohrabu, řekl bych že obě dvě scény jsou si celkem srovnatelné s jediným rozdílem, a to jest počet uživatelů. V procentuálním hodnocení mám pocit že je zhruba stejný poměr nekvalitního odpadu (strašná hora na obou frontách ) a těch opravdu kvalitních her ( těch je poskrovnu ). Některé hry ze zahraniční scény opravdu stojí za to , například bych rád připomněl hru Street bike Fury a mou velice oblíbenou Logi-gun a z české scény napříkald perfektní dílo od pana Kalety "Čerto" , nebo soutěžní hry Nanonzoa, Fairy princ a další. Dále si myslím že máme i mnoho nadějných projektů, z těch nejočekávanějších to vidím na Pac-ina, Sliomeword, Kos, Bluestorm, White a mnoho dalších. Jediný neduh naší komunity spočívá v síle programátorů, v zahraniční scéně mají mnohem aktivnější komunitu složenou i z lidí kteří vyrábějí speciální dll a nebo expertně znají veškeré možnosti Gm.

Jak podle vás bude vypadat Gamemaker za takových 10 let?
Gelu:Tato otázka byla velice podlá, jsem tázán na dobu velkou jako 2/3 mého života :D , když se ohlédnu nazpět a podívám se co se na počítačovém trhu za tu dobu vyvinulo (jen si prohlédněte takovou sérii Prince of Persia (polovina lidí ani nehrála původní verzi (rouhání))) takže se dost těžko odhaduje co bude za takovou řadu let, docela bych se divil i kdyby nadále existovali stolní počítače, ale dobrá zpět k původní otázce. Game maker podle současné intenzity vývoje (plánování Gmc++ ) si myslím že má vcelku naději se prosadit i mezi velikány jako je společnost Borland a nebo bude prostě vytlačen z povrchu zemského .

Jaké další koníčky kromě tvorby her máte? Pokud hrateje hry, která vás z freeware či komerční scény nejvíce zaujala v poslední době nebo na jakou se těšíte?
Likandro: Krom tvorby her se snažím naučit kreslit a tím nemyslím jen vylepšení slabého pixelartu, ale i kresbu klasickou. Občas napíšu nějakou ne moc vydařenou povídku a docela rád čtu. A co se těch méně tvůrčích věcí týká, pak jde především o svět Faeries.
Gelu: No, dřívě jsem měl za koníček bojvý sport Taekwondo po kterém se mi ještě dnes stýská a kterého jsem se musel vzdát kvůli nedostatku času na školu a Pc, mezi mé koníčky v současné době patří vývoj a když jsi se zmínila o tom hraní tak mně v poslední době zachvátilo čekání na datadisk ke hře Tiberium wars se jménem Kane's wrath , tuto herní sérii jsem si velice oblíbil a na nic dalšího jsem si nyní nevzpoměl :D . ( Ps: ještě docela rád čtu fantasy . )

Existuje ještě něco, co byste rádi dodali?
Gelu: Rád bych vzkázal poděkování za podporu kterou nám byla vynaložena při vývoji a také případně za záhrání této hry. Dále bych vám rád popřál Dobré ráno, DObrý den, DObrý veče nebo dobrou chuť podle toho v jakém rzpoložení čtete tento stránek. Mějte se děkuji a tobě Alenko děkuji za vybrání nás dvou pro tvůj rozhovor, nashle.
Likandro: Vzkázat čtenářům... Snad jen aby se dovedli radovat z maličkostí, aby brali vážně jen věci, které si to zaslouží a těm ostatním, těm se zasmáli, protože ty vůbec nejsou důležité a smát se jim můžeme, musíme, protože jen tak člověk dosáhne vlastní spokojenosti.

Autor:




Nejčtenější

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.