Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Black Light Studiem

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:31
Black Light Studio zatím vytvořilo několik zajímavých flashových her (namátkou Terrors Strike, Operation Macropoint či Box), nyní přesedlává na 3D a rozjíždí hned několik zajímavých projektů. Nejlepší čas vyzpovídat zakladatele a šéfa celého týmu.

Čtenáři Plných her budou tým Black Light Studio znát především díky nedávno námi recenzovanému klonu Sokobanu Box. Ten nebyl vůbec špatný, do budoucna se ale rýsují o poznání zajímavější projekty. O nich jsme si popovídali se zakladatelem a vedoucím BLS, Black-Lightem.

Hlídač Představ prosím sebe a zbytek Black Light Studia našim čtenářům - můžeš to pojmout třeba jako v nějaké TV soutěži...
Takže, já jsem Jiří Coufal - Black-Light .Dalším členem je Martin Hubáček – Hub. Poté následuje Petr Brablec – Intruderr a ještě Martin Hrbek – Hrb

Kdy a jak jste se dali dohromady a proč jste se rozhodli tvořit počítačové hry?
BLS vzniklo 8. 10. 2000. První jsem začal já, po nějaké době jsem oslovil Michala Hrbka, jestli se chce přidat. Byl nadšený a přidal se. Další následoval Lukáš Krejsa, ale ten se ozval sám poté, co viděl v Levelu moji hru Terors Strike. Martin Hubáček se přidal tak před rokem a v současnosti patří mezi nejspolehlivější a nejvýkonnější lidi. Petr Brablec se přidal asi před 6 měsíci, je to můj velice dobrý a dlouholetý přítel. No, tak ty hry dělám vlastně jen já, Martin a Michal. Já, protože mě to baví a hodlám něčeho dosáhnout ohedně her. Martin je nadšenec do programování a stále něco vymýšlí a zkouší. Michal prý pro vlastní uspokojení, už delší dobu jsem s ním nebyl v kontaktu.

Jaké byly tvé programátorské začátky a kterou ze svých dosavadních her považuješ za nejlepší?
Já jsem vlastně nezačínal s programováním moc. Bavila mě hodně grafika. Poté jsem zkusil HTML a měl jsem hroznou radost, když jsem se naučil kód. Pak jsem někde schrastil Flash 5. S tím jsem si vyhrál, dělal jsem tam animace atd, ale později jsem si všiml, že tomu něco chybí - interaktivita. Tak jsem se naučil Aciton Script ve Flashi a udělal první hru Terrors Strike. Z našich her se mi nejvíce líbí asi právě TS, ostatně i všichni ji tak hodnotí.

Co považuješ za výhody a nevýhody tvorby her ve Flashi?
No, tak teď už ve Flashi moc nedělám - nevýhody jsem objevil brzy. Je to strašně pomalý jazyk a grafika je náročná na procesor.... Takže se v tom dají vlastně dělat pouze jednoduché klikačky, ale s tím bychom se daleko nedostali.

Na jakých titulech momentálně BLS pracuje?
Tak oficiálně je to hra Planes - létáte s letadýlkem nad oceánem a střílíte jiná letadýlka, ale stejně se na tom dělá jen minimálně. Pak máme pozastavený titul Hlídač - něco podobného jako ty blbinky od Joeho (nevím, jestli ho znáte, dělá různé interaktivní animace jako žaba v mixéru, křeček v mikrovlnce apod.) a Hlídač: to sedí pták na drátech a vy ho různými způsoby odháníte.
Hlídač Ale Martin teď dělá ve D3D a vytváří různé 3D hry, jsou malé, ale perfektní. Bohužel už začal čtyři a vždy nějak zkrachovaly... Hlavně tím, že je dělá ve VB, a to je pomalý jazyk. Teď ale dělá s jedním programátorem, Peto se jmenuje, na 3D hopsačce á la Croc.
Já se učím v C++ a sem tam udělám něco na Planes, ale hlavně to C++.
Michal Hrbek programuje, ale vydává to pod sebou, se slovy, že pokud to celé udělal on, nevidí důvod, proč by to mělo vyjít pod B L S, ale neuvědomuje si, že je v B L S...

Jak to tak pozoruji, BLS je tým značně rozdrobený... co od vás můžeme v nejbližší době očekávat?
Ano. V podstatě tam dělám já a Martin. Michal je samotář, ale umí dobře programovat. Petr je náš manager, který se pokouší dojednat různé reklamy atd., zařídil nám např. hostování u www.freehry.cz. L. Krejsa za chvíli půjde mimo, jelikož od přijetí neudělal zhola nic! No, tak od B L S můžete čekat mnoho :), především je to již zmíněná připravovaná 3D hra, na které se podílí zatím jen Martin, ale možná, že tam budu dělat grafiku. Také by to mohly být Planes, které snad brzy vyjdou.

Řekni nám o Planes něco víc. Jak budou vypadat po grafické stránce, jaké budou zvuky, hudba, co bude hráč moci používat za zbraně, jací budou nepřátelé...
Planes budou po grafické stránce vypadat poměrně slušně. Část grafiky je tvořena ve Flashi a část v jiných programech, na které Flash graficky nestačí. Zvuky, to je zatím moc brzo o rozhodování, ale tak nějak klasika, vrčení motorů, střelba, výbuchy atd... Hudbu snad prý zprostředkuje jeden Martinův kamarád. Nepřátelé, těch bude hodně a inteligencí budou stačit na vyhledání cíle a střelbu po něm, jinak budou manévrovat, objevovat se nepravidelně, ale hlavně jich bude dost, aby to byla pořádná akce! A ke zbraním: bude tam minimálně kanón, bomby a bossové budou mít třeba rakety, ale vy také.

A o co jde v případě zmiňované 3D hry?
Jak říkám, něco jako Croc. 3D hopsačka, skáčete z plošinky na plošinku. Hrajete za takového mimozemšťana, ale moc informací zatím nebudeme říkat, jelikož toho zatím moc hotovo není.

Na homepage zmiňujete ještě další projekty - nejzajímavějí zní adventura Swamps of Dead. Děláte na ní ještě, popřípadě můžete prozradit více o příběhu?
Bohužel, toto je kámen úrazu... Na této adventuře měl dělat Lukáš, který se na ni tak trochu vykašlal... Dodal scénář, ale to byl začátek i konec. Mělo v ní jít o hledání ztraceného otce, který zmizel někde v bažinách smrti. Hra měla být zasazena do středověké Anglie někdy kolem roku 900, ale ještě scénář neutápíme, je poměrně zajímavý.

Planes Pak tam byla mimojiné hra Road Runner – to budou asi nějaké závody...
Ano, jde o 3D hru, ale asi nebude. Dělá ji Martin, já mu dodal 3D modely. ALe bohužel je velice náročná, opět “díky” Visual Basicu, který je pomalý. Takže při 60 autech to jelo neskutečně pomalu... Závody to nejsou, je tam panáček, který přebíhá přes cestu jedoucích aut :))), velká zábava, vážně.

Jaké jsou vaše dlouhodobější plány? Na jaké žánry a tituly se od vás můžeme těšit po dokončení stávajících projektů? Máte nějakou vizi, která bude vaše hry vždy spojovat?
No, tak dlouhodobější plány asi zatím ani ne. V současnosti je tu trochu zmatek, jelikož jsme přišli o webhosting a tak sháníme nový, ale už jsme jej sehnali zpět a snad se tam za pár dní usídlíme. Mělo by to být bls.ceskehry.cz, ale ještě to není jisté.
Ale k té budoucnosti, no, tak máme trochu plány, ale jen ty, že začneme dělat hry v 3D. Jeden náš člen se 3D věnuje již poměrně dlouho, já se to zatím učím.

Máte v plánu přidat se k nějakým českých profesionálním vývojářům nebo založit vlastní studio?
Tak, já bych určitě rád vlastní, ale jinak jsme o tom nemluvili. Náš věk je stejně zatím nízký na navázání nějakého pracovního poměru, ale v budoucnosti vše závisí na financích atd.

Sledujete ostatní české freeware týmy? Jaké jejich hry se vám nejvíce líbily?
Určitě sledujeme. Jednak proto, abychom věděli, kde je konkurence, a také se díváme na originální nápady. Docela se mi líbila hra, která vyhrála v roce 2001 hlavní cenu v soutěži s Becherovkou, ale už si nevzpomínám, co to bylo. Také se mi moc líbila hra Poselství trůnu.

A co komerční hry? Jací jsou vaši favoriti?
Tak to je snadné :). U mě vede Age of Mythology, Battlefield 1942 a HL : Counter Strike. U Intruderra také Age of Mythology a u Martina asi Counter Strike. Jinak nevím, přeci jen na toto téma se moc nebavíme, považuji ho celkem za zbytečné.

A závěrečná otázka je tradičně volnější: pokud chcete něco dodat nebo vzkázat čtenářům BonusWebu, máte teď a tady prostor... :o)
Tak to bych mohl. Hlavní je nepolevit a vytrvat až do konce. A také je moc důležité, že jsme se přesunuli :). Prosím, vyzkoušejete adresu, kterou jsem zmiňoval, snad nás tam najdete.

Autor:


Témata: Raketa


Nejčtenější

Palačinky z ovesných vloček
Palačinky z ovesných vloček

Sladká a zdravá rychlovka. :)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.