Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Brain Cell Software o Cave 3D

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:35
Brain Cell Software je jméno na české freeware scéně zatím neznámé – to se ale může brzy změnit. První jejich hrou bude 3D konverze arcade klasiky Cave – a právě o ní jsme si hlavně povídali v našem rozhovoru.

Není to zase tak dlouho, co se na poli českých freeware vývojářských týmů objevila zbrusu nová tvář – Ondřej Šťastný, potažmo tedy jím založený Brain Cell Software. To by nebylo nic tak neobvyklého, nicméně projekt, na kterém pracuje ještě spolu s jedním grafikem, vypadá navýsost zajímavě – trojrozměrná předelávka arcade klasiky Cave zaujme i osmibity nepostižené hráče. Právě tato hra je spolu se samotnou osobou autora hlavním předmětem našeho rozhovoru.

Cave 3D 1) Představ se, prosím, stručně našim čtenářům – asi jako kdybys byl v nějaké televizní soutěži.
Takže, ahoj, jmenuji se Ondřej Šťastný, je mi 15 let a bydlím v Praze. Chci tu vyhrát hlavní cenu :-)

2) Kdy ses dostal poprvé k počítačům? Jaký byl tvůj první stroj, „hry tvého mládí“ a kdy jsi začal poprvé programovat?
K počítačům jsem se naprosto poprvé dostal, když mi bylo takových 6, možná 7 u matky v práci. Neměli tam PC ale Macky a hrával jsem tam Wolfa a strašně jsem se bál :-). První opravdu 'můj' stroj jsem dostal před necelými 5 lety. Byl to Celeron 366 Mhz s 64 MB RAM a 4 MB graf. kartou, na tu dobu to bylo docela slušný železo a byl jsem na něj dost pyšný. Konečně k programování jsem se dostal tak po roce a sice cestou HTML -> Visual Basic -> C++. U HTML jsem strávil tak půl rok, ale nebavilo mě to, protože HTML samotné nenabízí žádnou interaktivitu, a tak jsem přešel na VB a za 'těžký prachy' jsem si pořídil Microsofťáckej editor. Na tom jsem 'ujížděl' asi rok, než jsem usoudil, že to také není ono, a přešel jsem zatím definitivně na C++. Pamatuji si, jak jsem strávil letní prázdniny pročítáním 500 stránkové učebnice Myslíme v C++ :-).

3) Jakým projektům před Cave 3D jsi se věnoval? Dokončil jsi nějakou – byť i jednoduchou – hru?
Před Cave 3D jsem zkoušel vyvíjet různé 3D enginy. Bylo to takové to období, kdy se člověk snaží napsat 'super3dlepšínežquake' engine, podle mne si tím musí projít každý vývojář. Má to ale i kladnou stránku, naučil jsem se mnoho věcí, například jak implementovat různé efekty atd. Postupně jsem vystřízlivěl a uvědomil si, že musím začít s jednoduššími věcmi. Dále se také podílím na vývoji hry Space Droids 3D (homepage).

4) Svůj tým jsi nazval Brain Cell Software a jako heslo jsi zvolil „We think about games.“ V čem se přemýšlení nad hrami projeví na budoucích projektech? Proč jsi zvolil zrovna tento název a motto?
Přemýšlení nad hrami by se mělo projevit v jejich hratelnosti, příběhu a ostatních neméně důležitých aspektech. Toto heslo je však dosti univerzální a neřídí se jím snad jen výrobci čistě komerčních her, kde se to také patřičně projeví. Název Brain Cell Software je čistě náhodný, prostě mi v mozku sepnula nějaká ta brain cell a bylo to, no a to moto už k tomu tak nějak patří...

5) Momentálně pracuješ na konverzi staré hry Cave. Můžeš popsat čtenářům původní verzi hry a co si z ní bereš pro trojrozměrnou verzi?
Jak je uvedeno i na mých stránkách, moje herní historie není tak dlouhá, abych pamatoval původní Cave, a proto vycházím z jeho předělávky na mobilní telefony, avšak hádám, že se nebudou nijak lišit. Ve hře samotné máte za úkol 'proplouvat' s hadem, žížalou, či jak to nazvat, náhodně generovanou jeskyní a snažit se nahrát co nejvíce bodů. Vše se ovládá pouze 1 klávesou, kdy had pluje v prostoru automaticky dolů a vy pouze ovlivňujete směr nahoru.
V mojí verzi se ovládání rozšiřuje ještě o druhou klávesu, která ovlivňuje ještě horizontální směr. Dále pak samozřejmě používám náhodně generovaný tunel.

6) Jaké designové prvky jsi naopak musel změnit? Bylo něco, co ve 3D prostě nefungovalo? Jaké problémy se s převodem pojily?
Vzhledem k jednoduchosti původní verze jsem nemusel pro převod vypouštět nic. Snad jen, že v Cave3D procházíte tunel z pohledu vlastních očí a není vidět část hada. V mé verzi se také bude jednat spíše o nějaké plavidlo, či raketu.

7) Popiš tedy konkrétně hratelnost Cave 3D – co bude úkolem hráče, jaké akce bude ve hře podnikat…
Hráč bude uveden do hry jednoduchým 'příběhem' ve stylu: Dostal jsi za úkol prozkoumat tuto jeskyni, avšak při sestupu byl zavalen vchod a poškodilo se ovládání lodi. Tobě tedy nezbývá než pokusit se najít druhý východ! Hra bude velmi jednoduchou arkádou pro odreagování, kde půjde jen o co nejvyšší skóre. Takže hráč se pustí do hry, podporován nějakou našlápnutou muzikou a bude se proplétat tunelem, dokud nenarazí. A pak znova a znova! Až do zblbnutí! Uvažuji o tom, že bude možné poslat skóre na internet a porovnat tak své výsledky s ostatními.

8) Co můžeme očekávat od grafického zpracování, zvuků a hudby?
Nedávno se ke mně přidal jeden grafik, a proto doufám, že po grafické stránce bude vše v pořádku a oku lahodící. Zvuk, respektive hudba by měla být velmi dynamická, aby podtrhovala zběsilou akci.

9) V jaké fázi je momentálně vývoj Cave 3D a kdy se dočkáme jeho dokončení?
Momentálně stále programuji jednotlivé aspekty hry a balancuji ovládání. Poté bude ještě potřeba sehnat hudbu a vytvořit grafiku. Vzhledem k tomu, že práce nepostupuje tak rychle, jak by si představoval, vidím to tak na 2 měsíce.

10) Na svých stránkách hovoříš ještě o jednom projektu – předpokládám, že je ještě víceméně v myšlenkové fázi, ale stejně – můžeš prozradit alespoň v hrubých obrysech, o co by šlo?
Mám několik nápadů, které by se daly realizovat, avšak velká část z nich jsou rozsáhlejší projekty, které se nedají zvládnout v jednom či dvou lidech, takže co začneme vyvíjet po Cave3D záleží na tom, jestli se ještě někdo přidá. Co se týče námětů, nechte se překvapit :-)

11) Máš ještě nějaké další nápady do budoucna, hry, které bys chtěl jednou zrealizovat? Máš ambice stát se vývojářem komerčních projektů?
Mým velikým snem, je udělat nějakou MassiveMultiplayerOnline hru, ve stylu např. takového EverQuestu. Ideální by bylo, kdyby běžela třeba někde na vašich serverech a byla by placená z reklamy a tedy pro hráče zdarma, popřípadě by existovala placená část, ve které by měli hráči navíc nějaká území, povolání atd.
Druhá část otázky zněla, zda bych se chtěl stát profesionálním vývojářem a já musím suverénně dodat že ano. Víte, já chci dělat hry proto, že na rozdíl od jiného softwaru v nich můžete uplatnit své myšlenky a fantazie, můžete vytvářet světy a příběhy. Hry nejsou jen další software, hry jsou uměním a těším se na dobu, kdy to pochopí i ostatní.

12) Co si myslíš o české freeware scéně? Který tým je podle tebe v současné době nejlepší a jaká hra se ti v poslední době nejvíce líbila?
Musím se přiznat, že se na freeware scéně tolik neorientuji, takže nevím, ale každý tým, který dokáže nějaký titul dokončit velmi obdivuji. Podle mne nezáleží na tom, kdo je nejlepší, ale na tom, že ti lidé to dělají pro radost a pro pobavení ostatních bez nároku na nějakou finanční odměnu.

13) A co komerční hry? Stíháš je vedle programování hrát? Jaká tě naposledy zaujala?
Ano, občas se neudržím a něco si zahraji, ale spíše jenom dema. Hru jsem si nekoupil už tak 2 roky, pokud ovšem nepočítám třeba Game4U, ze kterého mám jako poslední Original War, což je mimochodem velmi kvalitní hra.
V poslední době mě nejvíce zaujala asi Mafie. Illusion Softworks opět ukázali, že dokáží udělat AAA titul a že ve světě se s nimi musí počítat!

14) Jaké tři věci by sis vzal na opuštěný ostrov?
Ehm, no... počítač s funkčním připojením na internet, loď a přítelkyni.

15) Patnáctka je moje oblíbené číslo, takže rozhovor zakončíme právě tady: jestli chceš něco dodat k sobě, svým projektům, nebo prostě jen tak vzkázat čtenářům Plných her, máš prostor…
Určitě bych chtěl říci, aby všichni vývojáři vytrvali a dále tvořili mnoho free aplikací a rozvíjeli open source a aby hráči hráli jejich hry a používali jejich softare a podporovali je. Taky bych chtěl říci, že tvořit freeware je čistě koníčkem všech vývojářů a o to si zaslouží větší úctu.
No a na závěr bych rád poděkoval, že jste mne oslovili a dali mi možnost vyjádřit zde pár mých názorů a myšlenek.

Autor:


Témata: Raketa


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.