Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Calimero Industries o Los Piratos

  12:00aktualizováno  10. září 2004 4:45
Los Piratos – tak zní název 3D námořní hry, která nabídne možnost stát se pirátem, obchodníkem, pašerákem či vojákem, obchody a diplomacii v přístavech a tvrdou akci na moři. O velkolepém projektu jsme si povídali s jeho autory, Calimero Industries.

Los Piratos Mohli byste nejprve představit tým Calimero Industries? Jaký je rozdíl mezi značkami Calimero Industries a Sýkorovo Manufactorium? Jak jste vůbec k těmto názvům došli?
The_P: Calimero Industries je samozřejmě naprosto fiktivní a spíše frašková organizace. Tato organizace zajišťuje jak výrobu některých her ( na kterých se nějak podílím ), tak distribuci her Sýkorova Manufaktoria. Na název jsem přišel na záchodě při vzpomínce na mou minulou večeři a má dětská léta strávená ve společnosti kuřátka Calimera ( a na záchodě ).
S.A.Y: Sýkorovo Manufactorium je v podstatě take vzpomínka na dětství (originální) sahající až kamsi do temnot mateřské školky, kde se začaly rodit první démonická fraškoida hlavně v lesích, kde jsme se vychovatelkám velmi rádi ztráceli. Na první pohled to sice spolu vůbec nesouvisí, ale na druhý také ne…škyt…

Vytvořili jste už slušný počet her, můžete je čtenářům připomenout? Které z nich považujete za nejlepší? Je naopak některá, za kterou se dnes stydíte?
S.A.Y: Yo, pár jich už bylo…to byly časy… No, za nejlepší považuji samozřejmě můj první velký projekt a jeho následné pokračování Žezlo Moci. Na tyhle dva projekty mám opravdu unikátní vzpomínky. Kdybyste tak rozuměli těm kecům v historii… Za co že se stydím? Viz sekce R.I.P Mountain projekty RED GUY TrefSe I. + Popeláři. To bylo opravdu na papírový pytel na hlavu…
The_P: Syky se svým Sýkorovým Manufaktoriem už vytvořil opravdu dosti her, klasiky, remaky i originály – ty mám osobně nejradši. Z aktuálních je to např. Secret in the Cave, která mě opravdu nadchla ( a konec dorazil  ) a ze starších, na kterých jsem se i podílel, je to právě zmiňované Žezlo Moci 2, za které jsem se styděl jednou, a to když mi napsal jeden slovenský uživatel, že mu to bez zvukové karty nejede – tak jsem vydal patch s možností vypnutí zvukové karty – to sice fungovalo, ale při prvním použití předmětu ve hře to stejně spadlo  - bez komentáře… ( samozřejmě už je to opravené )

Los Piratos Posledním větším připravovaným projektem byla 3D hra The Leviathan. Oč přesně mělo jít a proč byl vývoj nakonec zastaven? Vrátíte se k ní ještě?
The_P: Šlo o 3D akci s pořádným příběhem – něčím, co sami na dnešním komerčním trhu velice postrádáme. Navíc se příběh točil okolo okultismu a děsivé atmosféry ( ani ve vesmíru, ani válce ), která vás prostě přivaří k monitoru a je vám jedno, jestli tam běhá 30 nebo 30 000 polygonů při -9 FPS ( jakože to tak rychle většinou běží a vypadá naprosto hnusně ), ale hrajete to pro hru samotnou a ne pro zabrání času! ( nudu to stejně nezažene, jen navíc mačkáte šipky ) Celý koncept se vyvíjen celkem slušně, měli jsme hotové ( a máme ) nějaké skicoidní levely a pár verzí příběhu, ale vývoj Enginu se protahoval + komplikace s modelováním a exportováním modelů + nedostatek času vyústily nakonec ke ztrátě zájmu o celý projekt a jeho zastavení. Prostě nás přestal bavit…
S.A.Y: Časová náročnost byla opravdu nezvladatelná. Jeden by si myslel, že když přežije vývoj Žezla 2, přežije už všechno, ale to není vůbec pravda. Jak se ukázalo, byl to jen nechutný začátek. Leviathan ve dvou lidech prostě nešel udělat. Možná jsme si hned od začátku dali laťku moc vysoko. Nicméně vypramenily z toho velice zajímavé zkušenosti. Jestli se k němu vrátíme? No, když si vzpomenu na naprosto nechutný 2D editor, který jsem pro Leviathana zplodil, modelování cca 1000 modelů a spousta podobně táhlých zadělávek, vsadil bych se, že tento projekt zůstane polomrtev. Jednoho dne se stane astrálním nemrtvým a bude bloudit po sférách nekonečnosti a bude hledat své nedokončené součásti. A pak najde nás a vysvobození v podobě povýšení na jeden z nejskvělejších projektů v naší historii. Ještě dnes, když se procházím těmi tmavými klaustrofobickými bludišťoidními levely a poslouchám Vangelis do sluchátek, nestačím se divit, jak je to všechno krásné a jak pracuje atmosféra. Kéž se stejný efekt objeví i u Pirátů…

V Los Piratos jste použili stejnou engine technologii. Jaké má parametry, co všechno dokáže?
The_P: Protože Engine z Levithana byl prakticky hotov, už od konceptu Pirátů před prázdninami jsme počítali s tím, že by Piráti byli kompletně 3D.
Engine je kompletně napsán ve Visual Basicu ( ano, ve Visual Basicu ) a vyžaduje alespoň DirectX 8.1 Na mé konfiguraci ( Athlon 1GHz a 256 Mb RAM s GeForce 2MX ) běží prakticky bez zádrhelů a naprosto lehce při konstantní rychlosti 32 FPS ( má frame limiter / dynamický tick ).
Jen heslovitě:

  • ARGB mlha ( plně dynamická, mění se podle počasí – včetně „hustoty“ a její barvy )
  • Los Piratos Plně dynamická světla ( Engine používá POUZE plně dynamická světla )
  • 3D Zvukový systém (při max. nastavení se jedná o plný Dolby Digital 5.1)
  • Alpha-blending, Enviromental Mapping ( např. voda )
  • 1 a 2 sided materiály ( nechtějte vědět, co to znamená )
  • Specular highlits ( odlesky povrchů )
  • Bump Mapping / Pixel Shadery v1.4 ( ve hře nepoužity, vzhledem k mému stroji vývoje a graf. kartě – software rendering není ono )
  • Import modelů z 3D Max studia
  • Vertex blending ( plynulé animace 3D modelů – viz opět voda )
  • Anim. textury ( včetně alpha kanálu, a DXT kompresí )
  • Fraktálové animace pomocí particlů ( oheň, kouř, apod. )
    …a na další si už nevzpomenu…
    Celé to běží dosti svižně ( skrz pointery, VIS systém, clipping, backface culling ) včetně CLIP ploch, max. distance a plně dynamické vypočítávání VIS ( kvůli lodím – vše se tedy může naráz pohybovat a měnit, nic není předpočítáváno ) Dále je zde dynamické počasí, včetně deště, sněhu, mlhy, dnu, noci ( mění se nejen barva, ale i směr a intenzita nasvícení – velice efektní ). A hezké menu, moje!

    Jaký bude příběh Los Piratos, kdo budou hlavní postavy?
    S.A.Y: Příběh v podstatě není žádný (ehm). Hlavní postavou jste vy (ehm). Příběh není, protože se jedná spíše o simulaci námořního života. Nicméně dobrodružství si jistě užijeme všichni. AI je založena na teorii chaosu, takže se nemusíme bát stereotypu. Z počátku kromě variability měla být velmi silnou stránkou hry i sranda, ale postupem času jsme všechny fraškoidní záležitosti vynechali (i tak to bude dost směšné). Abyste nebloumali, chtěli jsme například, aby při couvání bubeník bubnoval pozpátku, aby při použití ruční brzdy spadl námořník z koše do vody (nakonec není ani námořník ani koš) nebo například aby vznikaly kolony u přístavů – lodě by na sebe troubily a nadávaly by si…Potom jsme se ale probudili a s rukou v nočníku jsme učinili přítrž veškeré legraci, protože to legrace přestávala býti. Takovýmito složitostmi si nikdo z nás volný čas likvidovat nechtěl. Nakonec tedy zbylo jen zdravé jádro přiobalené o několik specialitek…

    Los Piratos Přibližte prosím obsah hry – bude se jednat o simulaci života na moři ve stylu Sea Dogs, nebo spíše jen o lodní arkádu?
    S.A.Y: …jako například volbu povolání, ekonomický systém panující v celém světě, umělou inteligenci založenou na prioritách. Takže se nakonec jedná o simulační záležitost, při které se jako jedna z mnoha a mnoha lodí pouštíte mezi mnoho a mnoho dalších a jestli zemřete nebo zkrachujete, to nikoho nezajímá. Svět si prostě žije sám a na vás není vůbec závislý. Tím, že hru zapnete, se vlastně jen podíváte do světa, který „funguje,“ i mimo naši realitu. Můžete čekat momenty, kdy si například umanete, že budete pronásledovat počítačem řízenou loď, abyste zjistili, kam jede, načež potkáte piráty, kteří se zrovna rozhodnou, že se podívají, co vezete. Můžete se nachomýtnout k obrovské lodní bitvě a nebo taky ne, pokud se nacházíte na druhé straně světa.
    Kromě pohybových a bojových schopností (ze kterých není napsaná ještě ani čárka) existuje i systém obchodů, který běží současně pro všechny lodě v přístavu, můžete si tedy krásně nakupovat a slintat nad těžce drahými drahokamy, ze kterých byste mohli žít několik dnů, načež vedle vás přistane obrovská obchodnická loď a vy krásně vidíte, jak si postupně nakupuje všechny drahé kameny. Pak si lehce odpluje, pročež se vydáte nenápadně za ní a dáte jí najevo, že ty kameny chcete. Máte-li větší děla, vyděláte hodně peněz, máte-li slabá, skončíte na prkně. Veskrze je zde tedy shrnuto několik žánrů najednou, opět tedy nezařaditelná taškařice…Bože, to zní ale hezky, že jo! Jo!
    The_P: Jo! ( ehm, you`re kidding, right? )

    Na screenshotech je vidět možnost výběru mezi šesti kariérami (pirát, obchodník…), v čem se budou lišit? Budou mít Los Piratos i nějaké RPG prvky?
    S.A.Y: No, RPG prvky jsou vždy zárukou hratelnosti, takže ani zde jsem je nemohl nechat ladem. Při startu hry si vyberete povolání – respektive způsob života, který je vám sympatický. Podotýkám, že všichni mohou dělat všechno, povolání jen přikrášluje nějaké ty náhodné hodnoty. Piráti tedy budou lépe likvidovat lodě, Pašeráci budou mít přístup k zakázanému ovoci, obchodníci budou moci prodávat za lepší ceny, vojáci budou mít velké slevy při nákupu životně důležitých věcí a zbraní pro boj s padouchy a tak bychom mohli pokračovat. Stejná linka se jen vždy zkroutí na určité poloze vzhledem k dobru či zlu respektive řádu či chaosu. Tak jednoduché to zase nebude (BU HE HE HE – nemůžu si odpustit). Nastanou situace, kdy byste byli raději pirátem a někdy zase vojákem atp. Tím, že budete plnit své prioritní zvrhlosti, budete hodnoceni zkušenostmi a nezůstanete nepovšimnuti co se vylepšování schopností týče. Každé povolání má tři stupně, čím vyšší, tím lepší. Jo, s povoláním bude ještě spousta legrace, když se podívám na bordel, co panuje v mých zdrojácích, vstávají mi vlasy na hrudi. Jen bych rád řekl, že tohle píšu v opojení ( rohlíkem ) v blízkosti rušivého elementu…
    The_P: …chtěl tu někdo to kafe?

    Los Piratos Jak bude zpracované moře a jak se budou ovládat hráčovy lodě? Bude možné je vybavovat různými zbraněmi, nebo se starat o posádku?
    The_P: Takže, moře je nekonečná fraktáloidně-reflektoridně-animovaná plocha, která se zmítá ve fraktáloidních-animacích ( s reflektivní texturou ) a končí cedulí „Konec světa“ a, ehm, dírou… Pokud do ní vjedete, kupodivu zemřete … ( je tam velký vodopád do hlubin a ze mě bude básník – plesk! ), varianta 2: dosti rychle zemřete :-), no já radši půjdu pro to kafe…
    S.A.Y: The_P má zase inspiraci…tak, už je pryč. Takže, na lodi musíte samozřejmě pečovat o posádku, i když se jedná jen o zajištění dostatečného přísunu potravy. Jeden by neřekl, jak je těžké donutit svět, aby produkoval dostatek jídla pro všechny. Jestli v Matrixu postupovali s vývojem jídelníčku stejně jako já, musely zemřít miliardy lidí. Naštěstí jim to již funguje, a tak se mohu soustředit na psaní těchto slov a optimalizaci toho ZATRACENÉHO systému. Žádné strachy, ve finále to stejně rozchodím! Zbraně (HMMM) jsou. Děla. Velká. I menší. V obchodě. Někdy. Ehm. Další otázka…

    Jak rozsáhlé bude prostředí, jak budou zpracovány přístavy, co všechno bude hráč moci podnikat?
    S.A.Y: Většina věcí již byla řečena, svět je zatím velký 10 000 na 10 000 pixelů a běží v pohodě. Hráč bude moci dělat spoustu zajímavých věcí, například zemřít v hlubinách konce světa, a několik šedých nezajímavých věcí typu žít…šťastně. Přístavy jsou velké. Jsou tam stromy a tak. Dá se tam nakoupit pár dobrot a spravit potrhané plachty. Perla na konec tentokrát nebude.

    Los Piratos Grafické zpracování na screenshotech vypadá výtečně, co byste z něj především vyzdvihli?
    The_P: Mě! … Ne, teď vážně. Asi nejnáročnější stránkou jsou modely a hlavně jejich správné otexturování. Na nedostatek kvalitních a použitelných textur narážíme neustále a já se opravdu snažím, co se dá ( neboť je to moje práce ), ale pro takovýto žánr her se toho opravdu moc sehnat nedá, ale pracujeme na tom. Jako další věc bych vyzdvihl plně dynamická světla v kombinaci s mlhou a particly, což dokáže vytvořit nejen prakticky jakékoliv počasí, ale hlavně výtečnou atmosféru ( na screenshotech je tato podpora vypnuta, protože z vývojových důvodů má jeden den asi 60 vteřin, což je docela hukot a mazec ) – to ovšem uvidíte až za čas.

    Bude hra mít též nějakou hudbu a zvukové efekty?
    The_P: Hudba bude, ale spíše nepovinně a bůh-ví jestli ( ono se to špatně shání, ale hlavně je to dosti objemné ), zvukové efekty samozřejmě budou, včetně křupání lodi, dopplerova efektu u létajících koulí, výkřiků námořníků, šplouchání vody apod. Vše samozřejmě jak ve stereu, tak ve 4 a 5.1 reproduktorovém módu, holt si musíme udělat radost. ( teď byste chtěli vědět o čem to mluvím, co?... )

    V jaké fázi se momentálně nachází a kdy odhadujete její dokončení?
    The_P: Momentálně jsme ve fázi vývoje. Dokončení, co je to dokončení?... Na Žezlo Moci 2 vycházejí patche dodnes ( a to je hotovo už rok a půl! )

    Máte už nějaké další plány, co dělat pak? Pokračování, či nějaký úplně nový projekt? A výhledově – chcete se tvorbou her živit?
    The_P: Ne.
    S.A.Y: To chce perlu…
    The_P: Ok, ok, takže: Nejdřív se stanu diktátorem, pak…
    S.A.Y: Ale to je moje parketa…
    The_P: Dobře, takže nejdřív SE STANEŠ diktátorem, ale vlastně úplně nejdřív bylo světlo…
    S.A.Y: Co to zase kecáš za nesmysly? Von se úplně zbláznil, to je ostuda!
    The_P: „there is no light at the end of the tunnel“
    S.A.Y: Dej to sem, takže: Žádné plány nemáme. Nápady se k nám dostavují ze dne na den, někdy i z minuty na minutu, když se přestávka ve škole fakt rozjede ( viz The Green Fairy and WhiteHand FisherMan).

    Los Piratos Co říkáte na českou freeware scénu a projekty jako České hry, CZ-ONE nebo systém JOYNET?
    The_P: Hmm.
    S.A.Y: Cute.
    The_P: My se tím nijak nezabýváme, ani se nijak neangažujeme. Jde nám spíše o hry, ale např. s Českými Hrami jsem pokecal na Invexu ( který mimochodem stál za …, jakobych to netušil ) a jsou OK. ( zapomněl jsem, co jsem to chtěl, tak to přesně jsem zapomněl – riddles form the deep + plesk! ) Akorát nás mrzí, že se moc lidí nevěnuje vlastní tvorbě, ale spíše předělávají a nechávají se „inspirovat“ již existujícími super-mega-úspěšnými
    S.A.Y: Ještě hyper.
    The_P: … super-mega-HYPER-úspěšnými hrami a nesnaží se zkusit něco vlastního ( a třeba i fraškoidního – nikoliv však trapného - člověk se dneska moc nezasměje ) – tím nechceme nikoho osočovat či napadat, ale já už opravdu, ale opravdu nechci hada, opravdu ne.
    S.A.Y: Vždyť ho máme taky!
    The_P: A jo! Teda automaty, nechci automaty … ( ehm )

    Nelákala vás někdy účast v Becher Game, či Joysticku Českých her?
    The_P: Becherovku nepiju a Joystick nemám …
    S.A.Y: Poslední joystick jsem zlámal, když mi bylo osm let, dodnes se z toho v noci odkopávám.
    The_P: Já taky.
    S.A.Y: Co?
    The_P: Se odkopávám.
    S.A.Y: Aha, hmmm…

    Chcete ještě něco dodat, nebo jen tak vzkázat čtenářům Plných her?
    S.A.Y: Bděte a bacha na Brahu …
    The_P: Se odkopávám.
    S.A.Y: Buďte pozitivní, teda negativní… radši nic!
    The_P: Se odkopávám!
    S.A.Y: Se odkopej, třeba víš kam… ( censored )
    The_P: Se neodkopávám, „kristova noho, to je zase fraška“!
    S.A.Y: Hodně štěstí a zdraví a veselého Stallona!

  • Autor:


    Témata: Loď


    Nejčtenější

    Précipice
    Opakující se místnosti v Précipice vám připomenou jistý slavný horor

    Slyšíte podivný vzlykot ze svého sklepa. Sejdete po schodech, otevřete dveře a nestačíte se divit. Stojíte v té samé chodbě, kterou jste opustili. Nepřipomíná...  celý článek

    Další z rubriky

    Osada
    Osada – interaktivní klip od autorů Machinaria

    Mix trampů a Divokého západu šokuje svou vytříbeností.   celý článek

    Mario
    Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

    Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce...  celý článek

    Botanicula
    Novinky ze světa nezávislých her - série Playboy se vrací

    Nová hra od týmu Amanita Design, pokračování legendární série Playboy nebo soundtracky z nezávislých her za akční cenu.  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.