Doporučujeme

Rozhovor s členy nového týmu Element Studia

  • 4
Je velice nepravděpodobné, že byste už o tomto týmu něco zaslechli. Je totiž zcela nový, byť se v něm už téměř rok pracuje na FPS akci First Encounter. V rozhovoru se dočtete vše o enginu, datu vydání a dalších zajímavostech. Takže pojďme na to...
Element Studio Zdravím vás, jak za sebe, tak za všechny čtenáře plných her. Můžete se nám tedy na začátek nějak stručně představit? Velká většina o vás určitě ještě nikdy neslyšela.
Xena: V Element studiu v současnosti působí 5 lidí. 3D modeláři, level designéři a jeden Programátor. Sranda je, že se osobně vůbec neznáme, protože pocházíme z různých koutů celé republiky.

Nedávno jste představili svůj první velký projekt s názvem First Encounter. Půjde o akční hru zasazenou do doby první světové války. Co nám ke hře řeknete a proč jste se rozhodli právě pro první světovou? Je pravda, že nebude mít hra single, ale pouze multiplayer?
Xena: Ano, to je pravda. V minulém týdnu jsme oficiálně zveřejnili informace o našem projektu FE na webových stránkách www.cybopat.net/element. Jak je naznačeno v otázce, jde opravdu o FPS 3D hru z prostředí 1. světové války. Také je pravda, že v současnosti je hra vyvíjena primárně pouze jako multiplayer s možností volby různých gametypů podle konkrétních scénářů (dobývání území, získání cenných dokumentů atd.). Osobně si myslím, že free scéna je tvořena z 99% právě naopak pouze single player tituly, takže nevidím důvod, proč toto pravidlo neporušit a nezkusit přijít naopak s kvalitním multiplayerem, byť na úkor SP. Proč 1. světová válka? Tady to doplň Cybo.
CyboPat: Když mě Xena 25.1.2004 oslovil abych se zúčastnil projektu, tak měl v hlavě něco jako klon CS. To mě samozřejmě vůbec nenadchlo, ale protože engine, co mi poslal k okouknutí už byl na velice slušné úrovni (klobouk dolů!), řekl jsem si, že by byla škoda to nezkusit. Navrhl jsem mu prostředí z 1. svět. války, které je narozdíl od 2. svět. neokoukané. Xena souhlasil a tak jsme se vrhli na shánění informací o tomto prvním velkém konfliktu. Původní název byl Encounter (Setkáni). To mi moc nesedělo k našemu tématu a tak jsem navrhl přívlastek First, což snad už má mnohem větší smyl, když to bylo "První setkání civilizací" při necivilizovaném jednání jako je válka.

Element Studio Jak dlouho už na hře pracujete a kdy se ji chystáte vydat?
Xena: Tady půjdu trochu do historie. Hra jako samotná je vyvíjena cca 2 měsíce. Po tuto dobu se plně věnujeme už jen tématu 1. světové války. Modelují se vojáci, zbraně a tvoří se mapy už přímo pro prostředí tohoto válečného konfliktu. Nicméně práce na enginu hry (aneX3D), včetně pomocných utilit, byly započaty již v polovině minulého roku. Na podzim 2003 se začala pomalu dávat dohromady technologie, která se použije pro případnou hru (v té době se samozřejmě ještě o konkrétním titulu neuvažovalo). Tehdy ještě bezejmenný team o dvou lidech (Xena & Beza) prakticky položil základ pro další postupy, které jsou dneska používány při vývoji FE. Na začátku letošního roku s příchodem CyboPata (level design) dostal projekt námět. V krátkém časovém úseku se objevil v teamu další level designér (WAD) a modelář - animátor (Cobold). V této sestavě se již dalo plně věnovat pracem na FE. Když to shrnu, 2 měsíce celkem náročné práce je za námi. Skromně odhaduji, že před námi je ještě tak 12 - 18 měsíců. :-)
CyboPat: Jako hlavni skeptik tohoto teamu říkám, že Xena je optimista = neinformovaný pesimista. :-)

Kdy hodláte vypustit nějakou betaverzi?
Xena: Betaverze přijde s dokončením prvního hratelného levelu (1-2 měsíce).
CyboPat: Není co dodat, když to řekl šéf.

Jaké to je něco takového (troufám si říci velkého) vytvořit?
Xena: Nevím, jestli dobře chápu otázku… "Velké" věci se tvoří asi někde jinde. :-) Pro nás to je v první řade zábava, které se věnujeme ve volném čase a samozřejmě zadarmo, takže zábava.
CyboPat: Xena má pravdu. Víme, kde jsou naše možnosti a podle toho to taky asi bude vypadat. Kdo čeká, že partička lidí, co si hraje, jinak když je opravdové hraní už přestalo bavit, myslí, že stvoří po večerech konkurenci pro Q4, je asi mírně řečeno naivní.

Element Studio Xeno. Hra běží na tvém enginu anex3D. Co engine umí? Proč ses rozhodl pro OpenGL a ne třeba pro DirectX?
Xena: AneX3D engine je v dnešní době 3D realtime renderer s možností vykreslovat BSP levely, lightmapy, počítat dynamická světla nebo stencil stíny. Je tu možnost si nascriptovat vlastní definici povrchu (shader), počítat kolize atd.. Prostě klasický features, který dneska patří mezi samozřejmosti. Mimo toto renderovací jádro počítám do aneX3D enginu i rutiny pro práci s modely charakteru, včetně jejich animací, game system, síťové utility + klient-server managment, sound library, Xgui system pro tvorbu menu a další pomocné utility a knihovny. Pro OpenGL jsem se rozhodl pro jeho příjemnější API, navíc aneX3D je stejně jako OpenGL celý v čistém C. :-)

Část vašeho týmu studuje, druhá část pracuje. Co nám povíte ke svým začátkům a co jste za svůj život již vytvořili? Ty Xeno jsi dělal módy do her. Je tomu tak?
Xena: Ano to je pravda. Pár z nás už pracuje, někdo se na to teprve připravuje. :-) Co se týče MOD scény, je možné, že pár lidí i u nás v ČR asi zná můj největší počin v této oblasti X-mod for SOF2 (viz. www.sof2files.com). Této činnosti jsem se věnoval bezmála 2 roky, takže s velkou pravděpodobností se vliv z této oblasti promítne do FE. Ale tuším, že i CyboPat nebo WAD není na MOD scéně úplně neznámá osoba. Pokud pominu mod scénu mají i další členové Element studia slušné zkušenosti v oblasti vývoje her či 3D grafiky. Stručne: Beza - HippoGames, Cobold - Denio Software.
CyboPat: Za sebe můžu říct, že co jsem kdy vytvořil můžete najit na adrese www.cybopat.net. A začátky? První hru jsem udělal ještě pro počítač IQ 151. Ano, pamětníci si vzpomenou na nejrychlejší topení na světě. :-) Potom přišly samozřejmě ZX Spectrum, Atari, Amiga (můj první počítač), na kterém jsem se naučil základy 3D grafiky (finský program Real 3D). Poté mi "přítelkyni" zabilo hnusné PC. Naštěstí jeho brutální výkon v 3D Studiu zastínil jeho nedostatky a zbytek už asi znáte sami.

Element Studio Teď máte určitě plné ruce práce s FPS First Encounter. Víte už, co bude potom? Chcete jednou předčit Dooma 3 a dělat konkurenci našim českým týmům Illussion Softworks nebo Altaru či Bohemii?
Xena: Nevím, jestli ruce, ale hlavu určitě. :-) Předčit v současné době asi nikoho nechceme. Možná sami sebe, dokázat si, že jsme taky schopní něco dokázat.
CyboPat: Přesně, jak si řekl. Plné ruce práce. :-) Veškerý volný čas, pokud nějaký je a jeho strašně málo (práce, rodina) věnuji FE. Dokonce já starý pařan, co pařil jako čert (Kingpin - založil jsem první klan u nás - KFG - ještě stále fungují - http://kfg.gamezone.cz, MOHAA - Fast Arrows www.fa-clan.cz ) už ani nehraji. Pro samé "hraní" s FE nemám na hraní čas. A jak už jsem řekl před chvílí, těžko se s takovými prostředky dá konkurovat profesionálům.

Zůstaneme u slavných osobností a společností. Kdo je vaším největším vzorem z autorů komerčních a freeware her?
Xena: Nevím, jestli se to dá nazvat vzorem, ale určitě obdiv má u mě J. Carmack, u mě to je on, kdo vždy přijde s revoluční technologií (zbytek jsou klony). Z českých teamů se mi líbí práce IS (H&D 1-2 je supr), z free scény fandím Albimu a jeho Rezi.
CyboPat: V zásadě nehraji na vzory. Ale kdo by nepoklekl před starým dobrým Wolfem. id software jsou prostě "bohové". A z našich se mi líbil HD2 od IS.

A jsme u konce. Chcete na závěr něco vzkázat našim čtenářům?
Xena: Buďte trpěliví a držte palce. :-)
CyboPat: Popřejte nám hodně volného času, budeme ho potřebovat. :-)


  • Vybrali jsme pro Vás