Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Danielem Viktorinem alias Bitvorkem

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:05
V naší sérii rozhovorů pokračujeme s představením dalšího mladého a nadějného vývojáře, který si říká Bitvork. Chcete o něm vědět něco více? Zajímá vás, na čem pracuje, jaké má zájmy a jak vidí náš vstup do EU? Pokud ano, čtěte dále

Když jsem před časem dělala pro náš Magazín rozhovor s mladičkým autorem českých freeware Ypkisem, vůbec jsem netušila, že v této branži úspěšně pracuje i pouze o rok starší český autor Bitvork, vskutku se širokým rozsahem vlastních zájmů. Nenechala jsem si tedy ujít tuto příležitost a připravila s ním pro vás další zajímavý rozhovor. 

Double OperationDozvěděla jsem se, že i ty se zabýváš tvorbou freeware her a to ti je teprve 14 let. Můžeš se nám představit?
Jistě a opravdu velice rád. Takže jsem Daniel Viktorin, alias Bitvork, který se už od dětství ponořil do tajů světa počítačů. Založil jsem svou fiktivní firmu ECSP (EcoCity Software Productions) v létě 2002. Končím 8. třídu základní školy v Pardubicích a budu mít jen 2 dvojky, z čehož mám celkem radost, jelikož se mi otevírá více možností, na jakou školu jít. Programuji ve vývojovém prostředí Borland C++ Builder a mísím verze 3 a 5. Docela dobře ovládám 3D Studio MAX 4, protože jsem si v knihkupectví vybral opravdu dobrou příručku a začal jsem jí nedávno studovat znovu. Troufám si říct, že bez tohoto programu se dnes snad nikdo nemůže obejít. Já alespoň si v tom dělám veškerou grafiku. Můžete se podívat na mé výtvory na mých stránkách - www.sweb.cz/Ecsp - v sekci “projekty”. Vytvářím v tom pozadí, různé tabulky, budovy, animace a prostředí pro hry. Nyní se učím Open GL a trochu Flash. Co jsem vlastně za svůj krátký život vytvořil za hry? Začal jsem tvořit horu her, ale žádnou jsem nedokončil, až jsem si řekl, že udělám první 2D střílečku Double Operation a nedělal jsem jí jen tak pro nic za nic! Zúčastnil jsem se soutěže Game Becher 2002 a léto 2002 pro mne bylo doslova peklo! Místo koupání a chaty jsem byl doma zalezlý a makal jsem na hře. Moje základní vlastností je silná vůle, protože za víkend odpracuji na hře klidně 16 hodin a ještě k tomu zadarmo (zatím :-)! Poté jsem pro Doubla vytvořil Autorun a ECSP Installator, který budu používat při instalování všech svých her. Po grafické stránce to vypadá jako normální Instalátor na úrovni, akorát to umí vytvořit pouze složky a zkopírovat soubory. Dekompresi zkoumám samozřejmě také. Ovšem toho všeho bych nikdy nedosáhl, kdybych neměl svého domácího učitele, který mne chodil doučovat jednou za týden. Měl jsem to dobrý, že jsem se uměl správně ptát a z mých otázek jsem vytvořil Double Operation a jsem na tuto hru opravdu velmi hrdý. Má 74 sektorů, 182 nepřátel, 10 druhů nepřátel, 8 různých zbraní, 5 odlišných obtížností a prý chytlavý příběh a nechybí ani takový můj podivný, ale zábavný multiplayer pro dva hráče na jednom počítači. Ale smůla je, že jsem opravdu nechtěně smazal zdrojáky, tudíž nemohu poskytovat lepší verze (stihl jsem udělat jen 3. verzi) a hra jde pouze po instalaci na CD. Z internetu stáhnout nejde a i tak je to trochu větší hra na delší stahování. Nyní na BonusWebu najdete mojí druhou hru Business Giant, se kterou, přiznávám se, spokojen ale úplně nejsem. Oproti Doublovi je to nicka, ale jakmile seženu lidi, kteří budou mít chuť pracovat tak jako já, tak se pustíme do mnohem lepších her a návrhů mám opravdu hodně! Už se mi v hlavě mihla 3D strategie Business Giant 2, kde se bude obchodovat se vším, co se dá. Vašimi konkurenty budou Strýček Skrblík (naftařský mág) a ten nesympatický naftař ze seriálu Dallas, ale to jsou zatím jen domněnky. Já zásadně programuji jen to, co lidi baví, ale musí mě to také bavit programovat! Proto se vyhýbám městským strategiím, které jsou nudné, zdlouhavé a pro vývojová prostředí takřka nepřehledné! Ale jednou to budu muset překousnout, protože chci mít dobrou městskou dopravní strategii, ale o tom až níže. Hrozně mě táhne udělat si nějaký systém Warcraftu 3. Na grafiku nemám, ale miluji programování různých vylepšení, sbírání knih, které přidají obranná či útočná čísla, zvyšování úrovní a udělat různé dovednosti hrdinů a vytvářet nové jednotky a ladit je všechny dohromady, aby byly všechny 4 rasy nastejno. Pracuji na tom, ale pár problémů mi do toho zasahuje. První počítač jsem dostal v devíti letech a jako snad každé malé dítě jsem hrozně pařil Prehistorika 2. Občas se mi vůbec nechce věřit, jak kvalita her pokročila kupředu. Poté jsem dostal dříve obrovskou bombu 166 MHz, 64 MB RM, na které jsem si zahrál mého oblíbeného Transport Tycoona, a nyní mám Durona 700 MHz, 128 MB RAM, 20 GB HDD a GeForce 2. Mnozí si řeknou, že mám křáp, ale na tvorbu mých hříček to zatím stačí. Mezi mé nejoblíbenější hry patří snad skoro vše. Ouake 3 jsem hrál moc a moc dlouho, tak dlouho, až mě přestal bavit. Teďka doslova baštím Warcraft 3 a už si sháním data disk, dohrál jsem Diablo 2, nikdy nezapomenu na první poctivě dohranou střílečku Return to Castle Wolfentein a hlavně jsem byl nadšený z No One Lives Forever. Ale úplně nejvíc ze všeho jsem ujel na Serious Sama 2, u kterého jsem strávil mnoho času a ani nepočítám kolikrát, jsem ho dohrál. Tuhle smažbičku můžu jen doporučit! Pokud vás zajímá, kterou hru jsem dohrál nejvíce krát, tak je to bezkonkurenčně Max Payne, kterého jsem dohrál asi sedmkrát. Taky se není čemu divit, když byl tak krátký. Také jsem vrozený muzikant. Jde mi zpívání a hraní na bicí, tři roky jsem zpíval ve sboru a byl jsem na koncertech ve Francii, Belgii, Holandsku a Německu. Přál bych si jednou mít kapelu Rammstein Revival Pardubice, protože se mi Rammstein moc líbí a umím je celkem hlasově napodobit, ale hlavně chci trumfnout Illusion Softworks!

Kdy jsi s tvorbou freeware her začal, máš prý soustavně potíže s hledáním spolupracovníků?
Začal jsem ve 12-ti letech pod názvem spolku EcoCity Software Productions a hned za půl roku jsem začal dělat Double Operation a mezitím jsem vytvořil horu jiných stříleček, které jsem nedokončil. To s těmi spolupracovníky je bohužel pravda. Nedaří se mi sehnat žádné schopné spolupracovníky. Chodím teprve na základku, tak to snad přijde později. Ono, když to půjde, tak klidně zorganizuji práci třeba pro 5 až 15 lidí. Když se najdou třeba jen 2 programátoři, pracující s Open GL, tak je to bomba a 6 lidí může dělat na grafice a může z toho být 3D střílečka. Nebylo by špatné jí vytvořit, protože už jsem vymyslel pár skvělých levelů. Moc a moc hledám lidi v tom Open GL, čím více, tím lépe. Jinak mě velice baví vytvářet enginy. Pro Doubla jsem dělal engine, ale potom jsem zjistil, že je zdlouhavý a úplně na nic. Poté jsem chtěl vytvořit RPG a udělal jsem hodně dobrý engine, ve kterém se dala udělat celá mapa, obrázky jsou na stránkách. Na jazyku mám neustále nějaké enginy, které bych chtěl dělat, ale vždycky to má nějaký háček. Editor světů Blizzardů, čili vlastně engine Warcrafta 3 je velice dobrý. Věřím, že se brzy spolek ECSP rozjede!

Double OperationŘekni nám něco o vlastních začátcích v této práci , jak na ně vzpomínáš?
Začátky byly všelijaké. Když jsem dělal hry, které jsem nedokončil, tak tam o nic nešlo, protože to byla jen taková zkouška, ale Double Operation jsem chtěl zapojit do soutěže a i přes ty 4 měsíce jsem to nestihl. Ale díky této hře jsem se naučil opravdu makat, protože si vždycky vzpomenu, že je pořád lepší dělat něco celý den, než dělat měsíce Doubla! Na tyto časy vzpomínám opravdu s opovržením. Každý den plno stresů a nespavost z toho, jak zítra dopadne to, co mi před spaním nešlo, no prostě hrůza. Ke vší smůle jsem se ještě nešťastně zamiloval a to mi chuť do práce neuvěřitelně zkazilo! Měl jsem sto chutí s tím seknout, ale dokázal jsem to překonat, a toho si cením. Táhl mě pocit, že až to budu mít hotové, tak na ty hrozné časy budu dobře vzpomínat a od té doby mě programování víc a víc baví! No, Business Giant jsem naprogramoval za 4 dny, ale nebojte se. Něco pro vás hráče přichystám, ale chce to lidi, hodně lidí! Sám už na to nemám.

Vím, že jsi dokončil hru ”Business Giant”, na čem chceš pracovat do budoucna?
Na mých stránkách najdete screeny z mé vesmírné akční hry Space_Lancer, které jsem vytvořil ve 3D Studiu MAX 4. Ale nepůjde o hru typu Freelancer. Mělo by jít opět o střílečku, ale s mnohem lepším systémem hratelnosti, na kterém pracuji.
Bude dobré, když vám trochu vylíčím příběh. V roce 1999 přiletí na Zem mimozemšťané a unesou prezidenta s bodyguardem a omylem nějakého občana (kulturistu aneb hrdinu) a tím jste vy.Ve hře by se tedy měly ovládat 3 osoby anebo může hlavní postava přikazovat všem, co mají dělat. Vymyslel jsem k tomu zajímavý multiplayer, že si budou moci 3 hráči na jednom počítači ovládat své ”hrdiny”. Ufoni vás všechny odvezou do úplně jiné galaxie a do jiné sluneční soustavy, konkrétně do poslední 9. oběžné vězeňské planety. Je tam zima, tudíž se to bude odehrávat v podzemním komplexu. Cílem hry je se dostat na 2. oběžnou planetu a utéct strojem času zpět na Zem. Píšu, že se to stihne do zimy, ale s tím lze počítat tak na 2%, protože chci hodně času věnovat dalšímu ročníku Game Becher, ale zatím mě nenapadá žádná hra pro jejich maximální velikost 5MB. Také bych chtěl vytvořit pro DVD na Score a Level a případně další časopisy velikánský diskmag, na kterém se už pracuje. Máme s kámošem 4 recenze a bude jich asi 18, pouze čekám na souhlas od šéfredaktorů, jestli o to mají zájem. Stanovil jsem si do příštích prázdnin 7 projektů, ale pochybuji, že to stihnu. Chtěl bych zakončit základku s hodně hrami a programy a potom se na čas vypařím a budu se učit Open GL a Microsoft Visual C++ 6. Na Visual budu muset přejít určitě, pokud chci dělat rychlé a kvalitní hry. Hlavně ještě jednou připomínám, že jsou potřeba spolupracovníci, aby se to mohlo rozjet!

Double OperationZjistila jsem,že jsi ses zúčastnil soutěže Becher Game 2002. Jak to dopadlo?
No moc dobře to nedopadlo. Nebudu se ani zmiňovat o svém umístění, ale dobré je, že jsem zdaleka nebyl poslední, ale Game Becher 2003 si ujít rozhodně nenechám! Však já přes prázdniny zase na něco přijdu. Jinak musím podotknout, že tohle je jediná soutěž pro vývojáře freeware her, což je poměrně škoda. Konkurence bude určitě mnohem větší a to nevěští nic dobrého !

A co takhle světová výstava E3 v Los Angeles?  Máš touhu tam jednou předvádět své hry?
To je můj jeden z největších snů tam jednou předvádět mé pařbičky! Spousta lidí, příjemná atmosféra, no prostě ráj počítačových mágů, ale jednou jich bude taková spousta, že se do té budovy nebudeme moci všichni vejít :-)).

Co bylo doposud tvým největším životním úspěchem a na druhé straně obrovským zklamáním?
Jako největším životní úspěch mi zatím připadá tento náš rozhovor a účast mé freeware Business Gianta na BonusWebu - PH! Měl bych asi spíše říci, že největší úspěch byl Double Operation, ale ten mi do života nepřinesl nic úžasného. Jen zkušenosti a ponaučení do dalších stříleček, ale hlavně silnou vůli něco začít a dokončit to a pokud možno co nejrychleji. Mým největším zklamáním bylo hlavně nechtěné vymazání zdrojáků Doubla a špatné umístění v Game Becher 2002. Mne zatím nic jiného skvělejšího nepotkalo, ale doufám, že se to brzy změní! Začátky jsou vždycky nejtěžší!

Můžeš porovnat tvorbu a kvalitu českých freeware her se zahraničními?
Tuto otázku bych rozdělil na dvě části. Nejprve kvalitu komerčních her a poté kvalitu freeware her. Myslím si, že máme talent dělat dobré hry a takový Vietcong nebo Mafia, která mě nijak nenadchla to dokazují! Nebo nezapomeňme na Flashpointa! Na tak malinkou zemi a tolik božských her a hlavně tolik lidí, kteří mají chuť pracovat s počítačem. Určitě se můžeme se světem rovnat. Co se týče freeware her, tak k tomu tolik nepovím, protože se mi dostávají pod ruku většinou jen české freewarovky, kterých máme také hodně a nebývají vůbec špatné!

Space LancerJaké máš další záliby, hudba, sport, kultura a podobně?
I když si každý v mém okolí myslí, že žiji jen s počítačem, není tomu zdaleka tak. Když už jsem na tom počítači, tak hry nehraji, já je vytvářím. Sem tam si něco zahraji, když se nudím po celodenní práci na svých výrobcích. Po otci mám hodně velký cit pro hudbu. Nejraději mám Rammstein. Na ně zpívám a hraji na bicí. Bubnovat na ně není nijak těžké, protože mají hrozně jednoduchý rytmus. Co se týče sportu, tak si rád zahraji ping pong a rodiče staví tenisový areál, takže budu hrát tenis a celkem se na něj těším. Po stránce kulturní strašně rád chodím do kina. Neprošvihl jsem snad žádný dobrý film v poslední době. Viděl jsem Pána Prstenů 2, Matrix: Reloaded, 8 MILE, Parodie METR-X, X-MEN 2, Johny English, Chyť mě když to dokážeš, 007: Die Another Day, Harry Pottery, Road to Perdition a další. Poslouchám kromě Rammstein všechny 3 CD Linkin Parků, líbí se mi Metallica s orchestrem, Kylie Minoque, Fat Boy Slim a mám moc rád soundtracky. Když se sem tam podívám na televizi, tak zbožňuji katastrofické a sci-fi filmy. Mezi nejlepší patří Asteroid, Zemetřesení, Drtivý dopad a těším se do kina na Jádro. Poslouchám rádio Life, dívám se na Novu a na hudební Stanici 0. Čtu pravidelně časopis Score, ale knihy zásadně nečtu. Přijde mi to jako ztráta času (hlavně některé bezduché detektivky)! Ale příručky k programování a 3D Studiu MAX 4 si přečtu rád :-)! Jo málem bych zapomněl! Poslední dobou mě baví cvičit a chystám se chodit do posilovny, kterou budu mít na kurtech také.

Myslíš si, že by jsi se programováním mohl zabývat v budoucnu profesionálně, nebo máš jiné plány, čím se stát?
No když mne nezajede auto, tak určitě budu pracovat na počítačových hrách! Ale být nejlepší programátor, to není můj životní sen. Mám obrovské životní cíle a udělat převratnou 3D střílečku je jen 25% z toho, co bych chtěl jednou dokázat!
Mým cílem ve světě počítačů je vytvořit skvěle hratelnou dopravní strategii, protože o autobusech vím hodně a asi 7 let jsem se dopravě plně věnoval, tudíž mám vědomosti na vytvoření městské dopravní strategie. Pokud jste hráli Traffic Giant, tak všichni víme, že se dá z tohoto žánru vymáčknout mnohem více a také jsem přesvědčen, že i při dnešních technologiích se dá z 3D stříleček vymáčknout mnohem více. Ale jednou bych nechtěl být jen programátor. Nejlepší by bylo, kdybych měl vlastní firmu, nebo kdybych mohl být v nějakém týmu lead designer (jak říká jeden slavný designer: ”Velet týmu a zároveň designovat hru je to nejlepší, jak dosáhnout neúspěchu!”), protože keců o hrách já mám opravdu dost a když se mi něco nelíbí, tak nečekám, že se to bude hráčům líbit, ale vylaďuji to tak dlouho dokud nebudu i já sám spokojen! Zabývám se jak programováním, tak i animováním a grafikou, které bohužel téměř vůbec nerozumím, ale mám výbornou fantazii a denně hordy nápadů, čehož si cením. Atmosféru ve svých hrách bych chtěl jednou zvednout skvělou hudbou. Také bych chtěl být herec nebo režisér, ale to není úplně to hlavní. Gigantický cíl svého života neprozradím. Nechejte se překvapit a nezapomeňte na mne, i když je šance na úspěch v tomto světe malá!

Kdo je tvým největším vzorem z autorů komerčních a freeware her?
Mnozí si myslí, že si cením Billa Gatese, ale není tomu tak! Nejvíce si cením Johna Carmacka presidenta ID Software, tvůrce Quaků, Return to Castle Wolfentein, Doomů. Doom 3 bude pecka, cítím to a do té doby musím mít nový počítač. Taky pochybuji, že to Carmack vydá už v listopadu. V listopadu možná, ale tak roku 2004 nebo později. Znáte to…, jde jen o reklamu. Jste hrozně moc natěšeni a u dobrých her je 85% šance, že se vývoj opozdí, nebo jen schválně zdrží, ale s Duke Nukem: Forever mám poněkud zmatek. O co jim vlastně jde, že to tak dlouho odkládají! Zřejmě neustálé přetváření hry na nové a nové technologie, ale aby jim nedošly prachy! Dále si cením Willa Wrighta, za všechna Sim City a série The Sims (osobně si myslím, že The Sims 2 tu slávu prvního dílu pokazí). Nebo Gabe Newel, který má na svědomí genialitu Half Lifu a chystá se Half Life 2! Bill Gates je na mém žebříčku někde v pozadí, protože ho nemám zrovna moc v lásce. Obdivuji a hrozně moc fandím týpkům z Blizzadru, protože jejich hry, to je něco úžasného! Také jsem spokojen s Hitmany od IO Interactive. Ve freewarové branži zatím nikoho slavného neznám, ale jistě se někdo ukáže. Pro mne jsou vzory všichni, kteří tvoří zadarmo dobrou 3D akci !

No řeknu ti, že vzhledem k tvému věku máš velice široké spektrum zájmů, to už ti asi na nic jiného nezbude čas?
Tak to se tedy mýlíš, zajímá mne i politické dění. Těším se na příklad na náš vstup do EU, protože si myslím, že až se tu zavedou Eura a budeme v Evropské unii trochu zaběhlí, tak se i nám tvůrcům her bude lépe dařit. V cestách po Evropě se sborem jsem se s eury docela dobře seznámil a mám tuto měnu docela rád, takže s eury bude určitě lépe! Docela mne zasáhla naše reforma financí, o které mnoho nevím, ale myslím si, že je to opravdu jediné řešení, jak nás zachránit před obrovským zadlužením. Jinak zprávy sleduji a občas je tato planeta opravdu ohromě příšerná! Třeba s WTC v New Yorku !

Space LancerTakže, http://www.sweb.cz/ECSP jsou tvé stránky. Co nám nabízejí?
Myslím si, že toho nenabízejí málo. Sice jsem zrušil kulturu, protože nemám čas psát tolik článků, ale to nevadí, stejně to nikdo nečetl. Nejobsáhlejší je sekce download. Mám tam pro vás své výrobky a skvělé MP3 s tapetami na deskop, kterých je hafo! Můžete pokecat v knize návštěv, nebo odhlasovat ankety, podívat se do sekcí “Produkty” a “Projekty”, kde vás seznámím se svými hrami. Je tam jednoduchá výuka pro C++ Builder 3 a zdroják hry Business Giant. Určitě neprohloupíte, když se na tento web zajdete podívat.

Vzkážeš něco na závěr našim čtenářům?
Když mi to půjde a budu v přesvědčení, že to má smysl, tak se pokusím přinést vám hráčům skvělé hry a i prozatím docela dobré  freewarovky. Závisí to na našem týmu. Jste-li z Pardubic, tak budeme moc rádi, když se přidáte. Tak pařte a nenechejte si počítačem zničit život, pokud to nechcete. Rád čtu maily, tak když budete mít chuť a čas, tak mi můžete napsat na ECSP@seznam.cz. Všechny vás také upřímně a ze srdce pozdravuji.

Na závěr jen malou perličku, když jsem se ho zeptala, zda mu něco říkají pojmy CZ-ONE a Game Developers Session (sraz autorů českých a slovenských nazávislých her), odpověděl mi tento mladík, s jinak tak širokými zájmy, že vskutku neví, o co se jedná :). Že by špatná propagace od pořadatelů? Slíbil mi ale, že tuto mezeru ve svých znalostech si co nejdříve doplní!

Takže děkuji za rozhovor a přeji ti mnoho úspěchů do dalšího života.

Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.