Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Danielem Viktorinem

  17:07aktualizováno  17:07
O chystaných projektech, prodejích shareware her na našem trhu i nové online hře jsme si povídali s naším bývalým kolegou a autorem mnoha dopravních simulátorů Danielem Viktorinem.

Rozhovor - Daniel Viktorin

Rozhovor - Daniel Viktorin

Ahoj Dane! Už je to nějaký ten pátek, co jsme s tebou dělali rozhovor. Ačkoliv tě mohou naši čtenáři znát díky několika sériím dopravních simulátorů, můžeš se těm, kteří o tvých hrách nikdy neslyšeli, ve stručnosti představit?

Zdravím čtenáře PH! Jmenuji se Daniel Viktorin (www.daniel-viktorin.com) a již 9. rokem se zabývám vývojem počítačových her. Mezi mé výtvory patří MHD Simulator (2D simulátor řidiče autobusu i tramvaje), ale nemalý úspěch zaznamenala také strategie Traffic City (simulátor šéfa MHD). Celou tu dobu se v podstatě věnuji pouze dopravním hrám, protože si myslím, že se z této tématiky dá hodně čerpat. Stále v tom vidím velký potenciál.

Již několik dnů běží tvá nová (a vlastně i první) onlinovka s názvem MHD SIMULATOR online (http://mhd.frag.cz). V čem se liší od verze 2009 a co hráčům nabízí?

V čem se liší od ročníku 2009 je správná otázka. Na jednu stranu v podstatě ničím, na druhou stranu mnoha aspekty. Začnu oním „ničím“. MHD SIMULATOR online je jedna linka inspirovaná ročníkem 2009 a můžete si v ní zajezdit s tramvají 13T. Může se to zdát málo, ale protože jde o onlinovku, nemohl jsem udělat 100 megovou hru, která by se načítala hodinu. Proto jsem MHD SIMULATOR online hodně osekal, ale nabízí něco, co nenabízí ročník 2009 ani 2007. V MHD SIMULATOR online lze soutěžit s ostatními hráči! Komu se podaří dodržovat předpisy a bude mít štěstí na počet pasažérů, může se zapsat do našich žebříčků (bude-li hráč se svým výsledkem spokojen, může si svůj výsledek dokonce nasdílet na Facebook). Celé je to ale o tom, že se soutěží o hodnotné ceny, a to každý týden! Šance na výhru jsou veliké, a tak stačí trochu jezdit a výhry může dočkat každý. Základem však je, že hra běží v prohlížeči a není ji třeba nijak instalovat.

Rozhovor - Daniel Viktorin

To zní zajímavě! Jak vývoj MHD SIMULATOR online vlastně probíhal? Nemáš v plánu nabídku svých online her do budoucna rozšířit?

Ačkoliv se to možná na první pohled nezdá, nejedná se o prachsprostý konvert předešlého simulátoru do prohlížeče. Přestože je engine stejný, dlouho nám trvalo implementovat hru do prohlížeče, přidat soutěž (ta měla sama o sobě mnohá úskalí) a propojit to s Facebookem. Proč říkám „nám“? Protože tentokrát jsem hru nedělal zcela sám. Točilo se kolem ní mnoho lidí včetně dalšího programátora a velkého partnera, který měl o online verzi zájem. Vývoj byl nakonec překvapivě poměrně drahý a trval necelé 4 měsíce.

Co se online her do budoucna týče… ačkoliv je MHD SIMULATOR online příjemným experimentem, který jsme dokončili (a funguje), tak si myslím, že na tyto hry je přeci jen Flash (nebo HTML 5, ale to ještě pokládám za dalekou budoucnost). C++ hru může v prohlížeči potkat problém s ovladači, čemuž se dá u samostatně spustitelné hry snadno zabránit. Navíc vývojář je hodně limitován velikostí hry. Nesmí být moc velká, a ačkoliv se své „obrovské“ hry budu snažit do budoucna tak jako tak zmenšit, moc komplexní počiny pro prohlížeč udělat nemohu. Tudíž se tomu nijak zásadně věnovat nehodlám, ale nevylučuji, že pro pobavení něco na svůj web v budoucnu dám. Každopádně MHD SIMULATOR online (mhd.frag.cz) si určitě zahrajte. Myslím, že soutěžit s ostatními je celkem svěží featura, kterou mé hry dříve rozhodně neměly.

Rozhovor - Daniel Viktorin

Nedávno jsme psali do žurnálu, že plánuješ vydání MHD Simulator 2011. Jak se má vývoj a kdy nové pokračování spatří naše monitory?

Protože už nejsem student, tak je času na vývoj her bohužel čím dál méně. Na svých stránkách (www.daniel-viktorin.com) jsem nedávno vývoj MHD Simulator 2011 pozastavil s tím, že bude, ale nejsem schopen určit přesné datum vydání. Mohu prozradit, že ročník 2011 opravdu bude, ale bude se pravděpodobně jednat „jen“ o tramvajové pokračování (datadisk) s novým městem a několika novinkami. Protože to nebude ryze nová hra, budu jí publikovat zdarma, pokud se něco zásadního nezmění.

Jak mnozí ví, tak MHD Simulator 2009 nebyl šířen zdarma, nýbrž pod licencí shareware. Jak se vlastně hře dařilo v prodejích? Můžeš nám prozradit nějaká čísla?

Na první placený projekt musím říct, že jsem byl s prodejností celkem spokojen. Hry se celkem prodalo přes 200 kusů (+ cca 80 kusů Traffic City 2 prostřednictvím Premium SMS), což ačkoliv nepokrývá ani 9 měsíční práci na vytvoření nového enginu pro MHD Simulator 2009, nejsou to tak tragická čísla. Těžko říct, jak by se MHD Simulatoru dařilo, kdyby jej bylo možno objednat i jinak než platební kartou. Trochu jsem pohořel u platební gramotnosti hráčů, tudíž jsem byl nucen pořád lítat na poštu a řešit převody z účtu, protože kartou mnozí platit nedokázali. To byla ale další práce navíc a ve výsledku to nemělo moc valného významu. Každopádně jako každý vývojář jsem chtěl po čase zkusit, jaké to je mít hru placenou. Zajímalo mě hlavně, kdo je ochoten za něco takového zaplatit. Ohlasy byly parádní… škoda jen té platební karty. Kdyby to šlo taky koupit přes Premium SMS, tak si myslím, že by byla čísla několikanásobně vyšší.

Rozhovor - Daniel Viktorin

Mají vývojáři šanci se těmito výtvory uživit? Zkoušel jsi hru prosadit také v zahraničí?

Dost to souvisí s tím, že jsem MHD Simulator 2009 nevydal zdarma. Snažil jsem se odhadem zjistit, jestli se tím právě uživit dá nebo ne. A zjistil jsem, že ne. Člověk jako já, který si hry dělá sám (a není ani kdovíjak nadaný grafik) se nemá šanci na tomto trhu, ale ani zahraničním, nijak extrémně prosadit. MHD Simulator 2009 ve světě běží pod názvem Public Transport Simulator a je na stovkách download centrech. To možná pomáhá akorát tak mému webu (page rank), ale jinak je trh vším možným tak přesycený, že si hráči nové, ale možná i zajímavé, dopravní simulace vůbec nevšimnou. Přiznám se, že jsem měl následující naivní myšlenku: „Stačí zdesetinásobit úspěch ČR a stačí mi na uživení 1 hra ročně“, avšak pekelně jsem narazil. Nejdřív jsem přišel na to, že portály, které tady u nás máme, v zahraničí defacto nejsou. Všechno ovládly flashovky nebo bývalé komerční tituly. Jediný, kdo mohl hře pomoci, byl Rudy z Caiman.us. Leckoho by překvapilo, že tomuto chlapíkovi bylo už přes 50, ale o to větší překvapení nastalo, když Rudy zemřel na rakovinu plic. Tím jsem začal pociťovat, že ta freewarová scéna do jisté míry odešla s ním. Když to shrnu, tak pokud nejste opravdu výjimečný programátor a grafik zároveň (nebo kolem sebe nemáte další lidi a peníze), tak si se zahraničím nedělejte přílišné naděje. Jestliže jsem za půl roku prodal 35 kusů Public Transport Simulatoru, tak to není moc motivující. Ale třeba jsem měl jenom smůlu na kontakty.

Rozhovor - Daniel Viktorin

Je v zahraničí problém hru zviditelnit nebo prostě dopravní simulace v zahraničí „neletí“ tak jako u nás?

Správný dotaz. Sám jsem se bál toho, jestli je vůbec v zahraničí tolik dopravních nadšenců jako u nás. Za sebe si však myslím, že rozhodně ano. Když už se někdo k té hře dostal, tak často dokonce napsal mail, jak moc se mu to líbí a ještě připojil několik parádních nápadů, jak hru do budoucna vylepšit. V zahraničí je příšerný problém tu hru zviditelnit. Vezmu to postupně. Weby o komerčních hrách samozřejmě o něčem takovém psát nebudou, Big Fish Games o tom také psát nebudou, protože to neprodávají pod svými křídly (hra se jim moc líbila… především progresivní systém a hratelnost, ale vybouchlo to samozřejmě na grafice), Steam o to zájem neměl (zkusil jsem to, ale opravdu se nedivím, že to nevzali :-)) a freeware a shareware weby? Buď to jsou jen jakési direktoráře nebo weby, které už pořádně ani nefungují. A uznáváné herní indie blogy? Tam o vás také nenapíšou, dokud to nebude svým způsobem nějak dokonalé (teď nemám ani tak na mysli grafiku). Pokud jste malé studio opravdu šikovných kluků, tak ta možnost tam určitě je, ale rovnou u distribučních partnerů. Na nich závisí, jestli vyděláte nebo ne. A legrace je, že čím víc her je, tím menší výdělky všichni mají. Prosadit se v zahraničí zcela sám a bez distribučního partnera znamená opravdu drahou srandu. Nebo to chce opravdu tunu štěstí.

Jak to vidíš do budoucna? Chystáš se zahraničí zkoušet i nadále a chceš vůbec nadále dělat hry, byť by byly jenom pro český trh?

Na úvod bych nerad, aby si někdo myslel, že o mojí „dokonalou“ hru „nikdo“ neprojevil zájem. Dokonalá rozhodně není a já to vím… přesto jsem si myslel, že ta hratelnost jako taková je pořád důležitější než brilantní technické zpracování, a že třeba někdo pomůže nebo sdělí nějakou radu. Kromě Big Fish Games a pár mých zahraničních fanoušků se k tomu všichni automaticky postavili zády. Kolikrát neexistuje ani slušnost cokoliv odepsat. Někdy to člověka znechutí natolik, že by s tím nejradši seknul úplně, ale jakmile si uvědomím, jaký úspěch mají mé hry tady (pokud se nepletu, tak MHD Simulator 2009 je stále nejstahovanější hra ze všech na PH), tak se budu i nadále soustředit na náš trh. Málem vyšla i placená polská verze se silným partnerem, ale jednání bylo tak pomalé, až jsem hru nakonec uvolnil zdarma. :-)

A co tvé další hry? Mám na mysli např. Traffic City, Business Giant a tak podobně. Tyto hry se také mezi fanoušky těšily značné popularitě. Nechystáš pokračování?

O Traffic City 3 přemýšlím poslední dobou často. Rád bych vytvořil města, která se budou od začátku náhodně generovat, a hráč by si mohl sám navrhovat jednotlivé linky. Jinými slovy… nová hra by byla pokaždé jiná. Těžko říct, jak to bude náročné, a už vůbec nevím, kdy to bude hotové, ale rád bych na něčem takovém začal pracovat. Business Giant 2 málem bylo, ale protože jsem ztratil zdrojáky, tak budu muset začít odznova. :-) Ale tentokrát pořádně. Za ta léta jsem se přeci jen trochu posunul.

Rozhovor - Daniel Viktorin

Pověz nám také něco o sobě. Jaký je život českého tvůrce dopravních simulátorů?

Když pominu brutální neúspěch v zahraničí, který mi málem znechutil úplně všechno, tak celkem v pohodě. :-) Jak jsem psal, tak již nejsem student (SPŠE Pardubice), ale pracuji. Nyní pobývám v Praze, kam jsem se odstěhoval právě za prací. Mnozí by řekli, že za vysokou školou, ale já zrovna patřím mezi hrstku těch, kteří už ten bordel a frašku v našem školství nevydrželi. Rovnou jsem tedy nastoupil do práce, a to zrovna do online půjčovny PC her. Pokud tam budete mít problémy s nějakou hrou, nejspíš narazíte na mě, jelikož sedím na zákaznické podpoře. To však není hlavní náplň mé práce. Zajišťuji, aby technicky určité segmenty fungovaly tak jak mají, a pokud se vyskytne problém, mou povinností je jej ihned řešit. Moje hry jdou tedy momentálně stranou, jelikož uživit se je prioritní. A to ještě zakládám nový Rammstein Revival, takže jestli bude až MHD Simulator 2043, tak se, prosím, nezlobte. :-))

Tak ať se daří a těšíme se na tvé další hry! Chtěl bys něco na závěr vzkázat našim čtenářům?

Především rozhodně vyzkoušejte MHD SIMULATOR online (mhd.frag.cz). Třeba vás to chytne a ještě můžete každý týden vyhrát parádní cenu. Zároveň se nebojte, že bych úplně přestal dělat další hry. Ačkoliv budou prodlevy kvůli nedostatku času, brzy zase přijdu s něčím dalším. ;-) A hlavně bych všem vývojářům rád sdělil, aby se nezalekli mé zkušenosti se zahraničím. Rozhodně makejte, učte se a vyvíjejte. Chce to však soudnost a být nohama na zemi. ;-)

Jo, a pokud chcete být sem tam informováni, navštivte můj web www.daniel-viktorin.com. ;-)

Autor:


Témata: Tramvaj


Nejčtenější

Feral
V graficky excelentní akci Feral si vyzkoušíte kůži divoké šelmy

Smysly jako divoká kočka, ostré zuby, ještě ostřejší drápy. To jsou vaše devízy. Prostředí kolem je plné nebezpečí, ale také bezbranné kořisti. A hlad je téměř...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.