Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Davidem Havlíčkem

  12:00aktualizováno  14. listopadu 11:28
Rozhovor s Davidem ""Kaprem"" Havlíčkem, autorem úspěšných textových her Fuckstory a Nostalgia i mnoha menších games všeho druhu. Interview se zabývá nejen jeho tvorbou, ale i jeho názory. O dalších rozpracovaných projektech i o tom, zda bude vyvíjeno čtvrté pokračování Fuckstory, se můžete dočíst v tomto článku.

RozhovorCo tě na Fuckstory 3 nejvíce bavilo a co nebavilo?
Bavil mě začátek tvorby a nebavil mě její konec. To už jsem si přál, abych hru dokončil, co nejdříve a měl zase trochu volna. Pamatuji si, že jsem o jarních prázdninách seděl u počítače dva dny v kuse - od probuzení do půlnoci a jenom psal, abych se pohnul zase o kus dále. Ve hře je dost míst, kam se hráč dostane jen zřídka. Například pokud třikrát zkusí otevřít dveře, které se zdají neotevřitelné, tak se to náhle povede a on se ocitá v další lokaci. Hra je proto poměrně rozsáhlá... Fuckstory 3 je třikrát až čtyřikrát delší než díly předchozí.

Budeš dělat Fuckstory 4?
To se neví. Pravděpodobně ne. I když za rok to asi můžu vidět jinak. Třeba mě zase ukecají fanoušci hry. Záleží hodně na tom, jak se bude líbit trojka.

Máš nějaké příjemné vzpomínky spojené se staršími díly Fuckstory?
Abych řekl pravdu, tak jich mám poměrně mnoho. Před Fuckstory jsem vytvořil už desítky hříček, ale žádná z nich neslavila nějaký výraznější úspěch. Moje hry koncem druhé poloviny devadesátých let minulého století téměř pravidelně vycházely na přílohách různých cédéček, ale odezvou na ně bylo jen několik mailů. Až po vydání Fuckstory: Pátek (1. díl) mi najednou začala chodit řada mailů a lidi v mém okolí mi říkali, že si někde stáhli mojí hru.

Psalo i něžné pohlaví?
Něžně.

Jak dlouho ti trvala tvorba hry Fuckstory 3?
Tak přesně o téhle otázce jsem věděl, že padne, ještě než jsme začali rozhovor dělat. Na Fuckstory 3 jsem začal pracovat někdy po dokončení Nostalgie, tedy koncem srpna 2003 a dotvořena byla někdy v březnu. Teď v říjnu jsem ji jen doupravil. 

Rozhovor Proč byl vývoj tak dlouhý?
Kromě Fuckstory 3 jsem dělal zároveň i další věcičky. Mám rozpracovanou Nostalgiu 2, dodělával jsem autoškolu, psal i dva články denně pro slovenský portál LUnet.Sk, tvořil jsem databázi Kapr a musím ještě dodat, že škola, na kterou chodím, je taková, kde bez učení nikdo do dalšího ročníku neprojde...

Zmiňuješ se o tom, že jsi pracoval na programu Kapr. Tento projekt byl však na jaře 2004 zrušen. Proč?
Prvně bych asi zmínil, co program Kapr byl, aby byli čtenáři v obraze. Kapr sloužil jako databáze informací o softwaru české a slovenské výroby. Obsahoval informace o více jak dvou tisících programech a hrách našeho nebo slovenského původu. Navíc k němu byla přiložena databáze www adres, smajlíků, počítačových pojmů a mnoho dalšího. Na Kaprovi jsem pracoval od roku 1999. Později mi s ním pomáhali i další lidé. Především pak Jiří Humplík, Jiří Macich a Jiří Černohous. A proč jsem ho zrušil? Protože ho moc lidí nepoužívalo. Jeho stahovanost byla asi desetkrát menší než stahovanost hry Fuckstory. Navíc na Kaprovi bylo hrozně moc práce. Ve třech nebo čtyřech lidech se to dělat nedalo. Asi posledním důvodem pak bylo to, že dnes ve světě internetu byl již naprosto k ničemu. Aktuálně letí databáze programů typu WinFiles.Com, kde si lze programy i stáhnout. To přes Kapra nešlo...

A co je tedy se samotnou databází? Necháš ji upadnout do zapomnění?
Uvažovalo se a stále se uvažuje o předělání databáze Kapr jako knihovny pro Scorpion´s Cheater. Tím se měl zabývat Jirka Humplík. S bráchou pak připravujeme web, kde bude možné nejen české a slovenské programy přidávat, ale i stahovat. Něco na bázi zmíněných WinFiles.Com, ale nechte se překvapit. Tento web bude používat úplně znovu poskládanou databázi, takže každý program je nutné naeditovat znovu. Nebude se používat stará databáze z Kapra už proto, že je v ní hodně chyb.

Rozhovor V čem váš nový web o českých a slovenských programech píšete?
V Notepadu :-)

Kdy bude hotový?
Hmm, tak koncem letošního roku. Zprovozněn a zpřístupněn veřejnosti by pak měl být začátkem roku 2005.

A co vývoj dalších her? Myslím tím off-linových projektů...
Aktuálně nic moc. Mám rozpracováno asi dvacet projektů, ale jde to všechno dost pomalu. Polovina z nich odpadne tak do půl roku, čtvrtka ještě dříve a jen ta zbylá čtvrtka má šanci, že bude dokončena.

Co tedy může být dokončeno?
Tak třeba pracuji na YK - Your Knowledges, kde se hráči budou střídat v odpovědích na otázky a podle toho, zda správně odpoví, budou pokračovat dále. Půjde o jakousi kvízovku. Další hrou je pak obnovený projekt digitalizované adventury. V současné době přemýšlíme, že by jsme hru postavili na vyvíjeném TGB od Lushlife Software (www.lushlife-software.com)...

Pod jakou hlavičkou digitalizovaná hra vyjde? Vím, že jsi členem hned několika týmů najednou...
No, nikdo netvrdí, že bude hra dokončena. Ovšem, pokud by se tak stalo, objevila by se nejspíše pod hlavičkou Dragon´s Studia, které jsem zakládal s bráchou a s grafikem jménem Jakub Skočdopole už někdy v roce 1998. Kolem týmu se točilo vždycky dost našich kamarádů a ti by na hře měli pracovat taky. Dragon´s Studio nebyl nikdy uzavřený tým. Myslím si, že jeho členy jsou vždy ti, kteří v danou dobu na jeho projektech pracují...

Rozhovor Jak to vypadá s gamesou Zikmund, kterou jsi vyvíjel s bráchou?
Myslíš naši neustále připravovanou grafickou adventuru? Tak to je přesně to, o čem jsem mluvil - rozpracované projekty, které stejně asi dokončeny nebudou. Na hře jsme začali pracovat v létě 2002, teď končí rok 2004 a máme tak pět obrazovek zakomponovaných přímo do hry a asi padesát, které na to čekají. Kdyby jsme nechodili do školy, tak už je Zikmund asi dávno na světě, ale takhle není času nazbyt a přednost dostávají lukrativnější projekty. Přes léto se k počítači téměř nedostanu a ve školním roce je bohužel škola.

A v čem byl vůbec Zikmund tvořen?
Ve Visual Basicu...

Máte vlastní engine nebo hru píšete ve zdrojáku?
Bohužel ve zdrojáku a to je její kámen úrazu.

Kdysi jsi také stál v čele diskmagu Sektor, jak to vypadá s tímto projektem?
Tak to už je naprosto uzavřená historie. Sektor měl význam v době, kdy nebyl tak rozběhnutý internet (mimochodem byl také vyvíjen pod hlavičkou Dragon´s Studia). Dnes je význam diskmagů téměř minimální. Přesto znám jeden dobrej a pro něj občas i píšu - Escape (http://escape.radioactive.cz)...

Jaký máš vztah k podzimu? A sladkobolně nostalgické náladě, kterou vyvolává?
Nepatřím k lidem, kteří v toto roční období trpí depresemi. Pokud není sychravo, mám podzim dokonce velmi rád. Prší-li, jsou mé sympatie k podzimu menší, ovšem nejde o žádnou rapidní nenávist. Osobně nesnáším pouze zimu, a to z mnoha důvodů. Snad jediné, co mi je na zimě sympatické, jsou vánoce. Leden a únor fakt nemusím, ale určitě nejsem sám.

Docela jsi mi nahrál k další otázce - co si přeješ letos pod stromeček?
Zatím nevím. Spíš půjde o nějaké běžné spotřební věci jako kredit na mobil nebo cédéčka. Jsem skromný. I když pravda je taková, že klíčky od nějakého nového "meďoura" by se samozřejmě hodily. A myslím, že bych byl pro takový případ ochotný svoji vrozenou skromnost potlačit.

Půjdeš letos stavět sněhuláka?
Letos už snad konečně ano. Chystám se na to asi třetím rokem, ale vždycky mi do toho něco vleze - většinou to bývá konec zimních prázdnin.

A když už jsme mluvili o ročních obdobích, které z nich máš nejraději?
Asi léto. Přesněji je mi dobře od dubna do září, pokud je venku hezky. A podzim mi nevadí ani v říjnu či listopadu, neřádí-li venku konec světa. Jediné, co bych vynechal, je zima. Ale to jsem již zmínil v jedné z předchozích otázek...

Co budeš dělat nejbližší víkend? Máš už nějaký plán?
Většinou dělám spousty věcí, ale vypíchl bych to, na co se těším:
1. Budu programovat databázový program, který bude načítat výstupní soubory vzniklé přes MySQL...
2. Budu vytvářet editor k tvorbě otázek do aktuálně vyvíjené počítačové hry Your Knowledges
3. Budu odpočívat a relaxovat
Jo a abych nezapomněl - určitě rozepíšu písničku pro jednu z mnoha polenských rockových kapel...

Rozhovor Píšeš občasně hudební texty. Jakým způsobem vznikají? Určíš si předem jejich linii, nebo bereš verše tak, jak přichází, a lepíš je na sebe?
Většinou texty tvořím tak, že si nejprve určím začátek a konec. A vymezím si několik bodů, kterými bych chtěl při tvorbě textu projít. No a pak už jen hledám správná slova tak, aby to dávalo smysl (nemám rád texty o ničem). Snažím se vložit do textu myšlenku, aby ji mohli lidé v textu zase objevit při jeho čtení, případně při jeho poslechu.

Vzpomeneš si na poslední text, který jsi psal?
Jo, určitě. Doufám, že bude stačit refrén:

Sílu mám a na klavíru fotku tvou,
svítání jdou, jak jinak než za sebou,
stále tu jsou, tak krásný najednou,
jak dva blázni, co znaj se náhodou.


To zní jak od Premieru, Keksu nebo podobné zábavové kapely. Je to záměr?
Doufám že ne, ale ty skupiny znám.

A která hudba tě ovlivňuje?
Především bigbítová muzika všeho druhu (metal, death-metal, punk, hardrock, ale i klasická zábavová rocková muzika od Markýze Johna přes Komunální odpad až například po zmíněný Premier).
Dále se mi líbí folková hudba, ale to už je zase trochu jiná kapitola.
Netáhne mě populární muzika známá z rádia a televize. Existuje spousta dobrých kapel i sólistů, kteří nedostanou ve sdělovacích prostředcích šanci ukázat, co v nich je. Soutěže jako "Česko hledá Superstar" jsou jen uměle vyvolanou davovou psychózou za účelem zisku, která milionům obyvatel vštěpuje do hlavy, že se teprve nové talenty hledají. Jenže skutečnost je jiná. Nové talenty už dávno existují, jen jim je třeba dát prostor. 
Abych to tedy shrnul - je mi milejší poslech garážové kapely než taneční hudba reprodukovaná na diskotéce z vypáleného kompaktu, což je v poslední době jakási móda. 
Stejně tak nejsem velikým příznivcem těch několika umělců, kteří se snad již 50 let ukazují na obrazovce našich televizí, a ani těch deseti "Superstars", kteří je mají nahradit. Média se opět tváří, jako by kromě deseti nových, mladých a sympatických hvězd (Superstars) další kvalitní umělci jejich věku neexistovali.
Trochu mě mrzí, že hodně lidí jde radši na diskotéku, než aby si poslechli hudební interprety živě. Ale je to jejich čas. Jak s ním naloží, je jen jejich svobodná volba... Já osobně na diskotéky samozřejmě chodím také, ale upřednostňuji raději živá vystoupení v podobě zábav či koncertů.

Náš rozhovor se pomalu chýlí ke konci. Co bys chtěl vzkázat těm, kteří budou číst tyto řádky?
Já bych jim chtěl popřát, ať jim vše vychází tak, jak si přejí, a vzkázat, ať se radují z maličkostí. Nic chytřejšího mě v momentální chvíli nenapadá, protože tato závěrečná otázka mě tentokrát docela zaskočila :-)

Autor:




Nejčtenější

Další z rubriky

Awakener
Návod: Awakener - zcela neznámý opilec

Sympatická adventura s poměrně logickými řešenímu hádanek je vhodná i pro začínající hráče adventur. Pokud byste se i přesto na některém místě zasekli, pomůže...  celý článek

Mario
Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce...  celý článek

webovky3_poster
Germánské webovky: Travian a OGame

Ještě jsme zde. Z původně plánovaného týdeníku rozebírajícího necelý tucet signifikantních webových her poslední dekády se sice z recenzentských,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.