Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Flash Software

  12:00aktualizováno  10. září 2004 4:30
Pavel Barák alias Flash je vůdčí osobností olomouckého týmu Flash Software, který se do srdcí hráčů zapsal především dvoudílnou deskovou sérií CrissCross. Rozhodli jsme se jej vyzpovídat a zeptat se ho na freeware scénu, připravovaný projekt a další zajímavé věci.

CrissCross 2Jak jsi se vůbec dostal k počítačům a tvorbě her?
K počítačům sem se dostal před více než 10 lety, kdy se u nás doma objevila první 386ka. No a k programování a následně k tvorbě her sem se dostal asi o 5 let později, kdy jsme se nějakou záhadou začali u nás na škole učit pascal. I když sem už v té době měl nějaké základy z basicu, tak až výuka pascalu na škole mi jasně ukázala, že tohle je něco co mě bude hodně dlouho bavit. A zatím to tak stále je :-).

Kolik her máš v současné době na kontě?
No tak toho je opravdu hodně. Nedělám si žádné záznamy, takže fakt nevím. Když sem byl mladší, tak sem udělal spoustu různých blbostí jako různé textovky, tetrisy, snaky atd. I teď mě to občas chytne a napíšu za odpoledne nějakou jednoduchou hříčku. Zrovna teď v neděli sem si napsal vlastní verzi hry Reversi (Othello). Pokud budu, ale počítat jen hry, které byly vypuštěny do světa, tak jsou to 3 hry, které se dočkaly i recenze tady na PH.

Criss Cross 2 křestCo bylo impulsem pro založení Flash Software? Chtěl jsi tvorbu her rozjet ve velkém nebo šlo o přirozený vývoj situace?
Vznik FLASH Software je datován ke dni, kdy bylo dokončeno CrissCross1, tedy asi 2 a půl roku zpátky. Tehdy jsem dělal hry sám, nicméně nechtělo se mi hru vydávat jen pod svým jménem. Tak nějak sem čekal, že se tým rozroste, a proto bude lepší, když už bude mít díky nějaké hře jméno. Samozřejmě sem počítal, že FS vytvoří i další hry, ale že bych to nazýval „rozjetím ve velkém“ tak to tedy rozhodně ne :-).

Kolik lidí v současné době tvoří Flash Software? Jak jste se dali dohromady?
Momentálně je tým tvořen 4 stalými členy a jedním zvukařem, který nám občasně pomůže. Jak už sem uvedl výše, tým byl prvně tvořen jen mnou, ale pár měsíců po vydání CC1 se mi ozval Tomáš s nabídkou práce na grafice. A vlastně v tomto složení jsme začali dělat na CC2. Já programování a Tomáš grafiku. V průběhu vývoje se k nám přidal můj kamarád Milan s nabídkou dalšího programátora. No a poslední do čtveřice se mi po loňském Invexu ozval Dan, který dělá 3D grafiku.

První hrou pod hlavičkou Flash Software byl logický Criss Cross. Co tě přivedlo na nápad vytvořit hru na téma oblíbeného Scrabble?
Myšlenku udělat počítačovou verzi Scrabble mi řekl můj otec, kterému tato hra na PC prostě chyběla. A tak sem se pustil tehdy ještě do pascalovské verze nazvané „prozaicky“ Scrabble. Až poté co sem tuto verzi nechal být a přešel na Delphi, tak jsem začal s CrissCrossem.

CrissCross 2Dělal jsi před tvorbou Criss Cross nějaký „průzkum trhu“, tj. hrál nějaké podobné tituly a sledoval konkurenci, byla-li vůbec nějaká?
To si piš, že jsem dělal průzkum :-). A právě tahle věc mě ještě více utvrdila v tom, že dělat předělávku Scrabble je dobrý nápad. Prakticky v době kdy začal vývoj CC (cca 3 roky zpět) tak u nás ani ve světe neexistovalo příliš mnoho takovýchto her. A ty co existovaly, tak byly většinou zahraniční, tudíž pro Čechy ne moc lákavé. A jejich zpracování nebylo také nijak moc valné. Takže CC měl velice výhodnou pozici.

Jelikož původní Criss Cross zaznamenal obrovský ohlas, rozhodli jste se pro pokračování jménem Criss Cross 2. Jak probíhal jeho vývoj? Byl bezproblémový?
Můj první odhad na vývoj CC2 byl  4-5 měsíců. Ve výsledku trvalo dokončení hry přesně 1 a půl roku, takže je jasné, že bez problémů to rozhodně nebylo. Nicméně pokud by nebyly problémy, tak by to byla moc velká nuda a člověka by to přestalo bavit a hlavně neměl by pak takovou radost, když to nakonec vyřeší. Takže vývoj mě osobně rozhodně bavil.

Povídá se, že ve spolupráci se SleepTeamem chystáte shareware verzi Criss Cross 2, která by se měla prodávat přes internet, co nám k tomu můžeš říct? Co si od toho slibujete?
Tuhle informaci můžu potvrdit. Není to žádné tajemství. Hra se během několika měsíců dostane na americký trh, kde se bude šířit jako shareware, tedy za určitý peníz. My si od toho neslibujeme zatím nic. I když Sleepteamáci tuto oblast hodně mapují, tak se dá stále ještě říct, že jsme v tomto směru všichni začátečníci a nikdo nemůže odhadnout jak se hra chytne. Proto nemá příliš smysl si dělat nějaké iluze. Pokud hra uspěje, bude to pro nás příjemné překvapení. A pokud ne, nebude to pro nás aspoň zklamání. Nicméně američtí hráči jsou podle všeho takovémuto typu her celkem nakloněni, takže bude asi hlavně záležet na propagaci, aby se o hře dozvědělo co nejvíce lidí.

CrissCross 2Není tajemstvím, že jste se s hrou Criss Cross Becher Edition přihlásili do letošní Becher Game, jaké s ní máte ambice?
To je pravda. Hru CCBE jsme opravdu přihlásili do letošního ročníku BG v kategorii logické. Účast v soutěži bereme spíše jako takový „hec“ a recesi. Od účasti si slibujeme ještě méně než od prodeje v Americe. Bereme to prostě jako srandu a budeme hrozně rádi, když se hra bude líbit hlavně hráčům a to je pro nás podstatné. A věřte že tolik reklamních prvků na becherovku, jako máme my v našem menu, jste ještě v žádné jiné hře v této soutěži neviděli. LOL.

Criss Cross 2 je venku už nějakou dobu, proslýchá se, že pracujete na nějakém 3D projektu, nepovíš nám nějaké bližší informace?
Tak to se opravdu jen proslýchá. I když se chystáme v našem dalším projektu přejít na nějakou 3D technologii, tak jsme teď měli dost práce s „becherovkou“. A momentálně pracujeme na americké shareware verzi. Je fakt, že už se s tím pipláme hodně dlouho a že bychom začali rádi makat na něčem novém, ale opustit to v této chvíli by byla asi blbost. No a ještě jedna věc. Asi před měsícem jsme dostali jednu velice zajímavou nabídku od jednoho „extravagantního týmu“ (ne vývojářského) na tvorbu hry, která by měla být opět 2D. Tudíž pokud se vše dohodne, tak se náš přechod do 3D ještě o chvilku protáhne.

P. B. PongJe o tobě známo, že jsi velkým příznivcem GameBoyů a konzolí obecně. Otázku, zdali jsou konzole lepší než počítače ponecháme raději nyní stranou, aby se nerozpoutala bouřlivá diskuse, spíše by mě zajímalo, zdali bys neměl chuť vytvořit nějakou hru pro nějakou konzoli?
Chuť jsem v minulosti měl obrovskou a ještě stále trochu mám, ale bohužel nemám moc času. Chtěl jsem samozřejmě udělat hru pro GameBoy a dokonce mám z různých koutů světa koupené jak hardwarové, tak softwarové potřeby pro vývoj právě na tuto hračku. Bohužel kromě pár testovacích prográmků sem nikdy nic pořádného na GB nenapsal. Nebyl totiž čas. A hlavně, dokončená hra pro GB, pokud není na profi úrovni aby si ji všiml nějaký distributor, se dostane pouze k dalším vývojářům, kteří ji můžou odzkoušet a to je trochu málo. Ostatní lidé nemají prostředky tyto GBA hry hrát. Teda kromě hraní přes emulátor, ale to není ono. Nechci, ale nic zatracovat, takže je klidně možné, že třeba za pár měsíců něco pro GB udělám. O tvorbě na konzole typu PS, PS2, X-box sem samozřejmě přemýšlel, ale dostupných informací je opravdu málo, je to finančně dost náročné, a také dost programátorsky složité. Na takovouto konzoli by to už chtělo více nadšenců, kteří by se na vývoji podíleli.

Co si myslíš o české nezávislé herní scéně? Sleduješ ji podrobně? Jaké projekty ti v současné době připadají nejzajímavější?
Freeware scénu samozřejmě sleduji. Jestli podrobně to nevím, ale o tom co kdo kutí, přibližné informace mám. P. B. PongČeských her, co mě zaujaly a zdály se mi dobré je docela dost a radši je nebudu jmenovat, protože bych na někoho nezapomněl a pak by mě to štvalo. A z těch, co se kutí, je pro mě jasným favoritem hra Jets and Guns 2 od Rake in Grass. O které se sice nikde moc nemluví, ale podle mě to bude jedna z nejlepších českých her, co tu kdy byla. Ne-li vůbec nejlepší. Alespoň podle mého měřítka.

Blížíme se k závěru, co bys rád vzkázal našim čtenářům?
Chtěl bych jim vzkázat ať určitě dál hrají freeware hry a pokud se jim hra alespoň trochu líbí, tak ať si najdou chvilku a napíšou autorům nějaký pěkný mail, protože je to pro freeware vývojáře vlastně jediná věc, kterou z vývoje her mají a hlavně jim to dodá spoustu sil a chutí do další práce.

Autor:




Nejčtenější

The Pedestrian
Perfektní logická hra The Pedestrian je plná doslova geniálních nápadů

Asi by vás nenapadlo, že postavička chodce na dopravní značce si žije vlastním životem. The Pedestrian vám názorně předvede, co se s takovými postavičkami...  celý článek

Night Lights
V relaxační plošinovce Night Lights si musíte osvětlit cestu dál

Noční klid v Night Lights bude svědčit vaším nervům. Ale proto, abyste se v této plošinovce dostali ke svému cíli, bude potřeba ho narušit. To proto, že záře...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.