Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Jazzuem

  12:00aktualizováno  2:06
Lidé, kteří přišli s Jazzuem nebo jeho svébytnou tvorbou do styku jej za a) upřímně nenávidí, b) naprosto nechápou c) viní z prznění češtiny a pohoršování mravnosti dětí d) bezmezně obdivují pro originalitu jakou do svých děl vnáší. Co na sebe prozradil v rozhovoru?

Jazzuo je bez debat výraznou figurou současné herní free scény. Byť prostým hráčům jistě není zdaleka tak známý jako samotným vývojářům, lidé, jež s ním a jeho vskutku svébytnou tvorbou již přišli do styku, jej za a) upřímně nenávidí, b) naprosto nechápou c) viní z prznění češtiny a pohoršování mravnosti dětí d) bezmezně obdivují pro originalitu jakou do svých děl vnáší. Buď jak buď, nelze hrám vzešlým z Jazzuovi ruky upřít notnou dávku nekonvenčnosti a jistého rebelství. Zvláště v souvislosti s jeho posledními projekty se pak dá mluvit i o určité revoluci v game designu, rozhodně v rámci české scény. Jak se to s tímto interesantním provokatérem vlastně má, můžete zjistit i vy v dnešním rozhovoru.


Jazzuo1. Jak by ses prezentoval čtenářům, kteří se s tebou a tvou tvorbou ještě nesetkali?
Jsem jazzuo. Jsem takzvaný “Contemporary web artist” to je současný webový umělec. a webmaster webové stránky „Jazzuo’s contemporary game page“ [1] Už sem udělal tak nejmíň 25 her. Malé hry malích rozměrů a velkých smyslů, které jsou i bajtově docela velké protože dělám na Game Makeru. Jsem zároveň samozvaným gm králem miniher.

2. Kdy se poprvé pustil do tvorby hry a jaké jsou tvé vzpomínky na onu prvotinu?
Už to bude nejmíň 6 let asi. To je strašně moc. Aspoň se mi to tak zdá. První hra se jmenovala soccer [2] což je fotbal ale v angličtině slovo football používají na hry spíše jiné. No takhle hra byla ve skutečnosti dost hustá. Její hlavní zajímavostí byly ve dvou věcech, který možná mi sou trochu charakteristický. Zaprvé namluvené hlasi v angličtině britského hajzlíka, který na vás řve jak jste blbej a upozorňuje na vaše chyby, pak další věc je zajimavost v ovládání kdy asi 2/3 hráčů se ovládali šipkama a jeden miší, čímž bylo možné uplatnit jisté strategie proti počítači. I když je to třetí věc projevila se už taky moje radost z vytvářeni jednoduchý AI. Tuhle hru sem nikdy pořádně neprezentoval protože v ty době sem s počítačem začínal a neměl jsem potuchy jak funguje internet. Druhá hra byla „Extréme hocky“ první z extréme hocky serie [3] která je pro mnohé dosud jediná hra co ode mě znají. Je to svím způsobem moje klasika

3. Ke které z tvých her máš nejbližší vztah?
No nevím, hodně si jich pamatuju. Ty prvotiny budou vždycky pro mě důležitý. Gunboy triologii [4] mám rád, mírně se týká terorismu a tak ale dělal jsem už dávno předtím než 9/11 kdy pak takových her lezlo. Další zajímavá série je Kamila’s masochisti game [5] která vznikla původně na nápadu mojí předělky kamilky, což je docela spešl. Další je Sexy hiking z sexy hands [6] série která je čistě jen o mírumilovném horolezení. Pak Rape [7] který považuju za můj umělecký počin a přínos ve smyslu rozšířené obzor tykající se herního vývoje. Pak je to všechno možný, povídáni v intru assterrorit si pořád opakuje a baví mě to i když sem to sám namluvil.

4. V diskusi o GM Golfchallenge se vyjádřil: ,,Pro mě je nejdůležitější originalita a tato hra originální podle mě je. Dokáže, že cokoliv dělá jazzuo je dobré a originální ať erotické nebo politické nebo ani jedno" Jak velkou roli v tvých konceptech hraje právě originalita? A co všechno jsi ochotný na úkor jí obětovat?
Pro mě je nejdůležitější ,aby věc byla jedinečná a to mezi amatérskými tak profesionálními. Já vždycky říkám „chceš profesional looking game? Tak si kup nebo stáhni ilegálně, já sem amatér mám sílu a volnost amatérismu profesionalita je pro profesionály“ jde o to aby hra byla ojedinělá a k tomu je vždy nejlepší když je hra originální ve svým základě. To je to hlavní co chci.

Jazzuo5. Kde hledáš inspiraci? Popřípadě, co je tím podnětem pro tvé rozhodnutí: ,,Tak, teď zase něco vytvořím"?
Všechno. Občas i na základě jiných her ale spíše náhodný věci co se her netýkaj. Co mě donutí se pustit do dalších her je vždy dobrej nápad. Vždycky mi šlo hlavně o skoušení konceptů. Vymyslet systém a uvést ho do pohybu aby fungoval, vždycky chci aby to byl trochu experiment.

6. Ty sám hraješ freewareovky? Jestli ano, tak kterou jsi hrál naposled a která ti nejvíce utkvěla v paměti?
Musím se přiznat že hry co hraju se silně podřizují mému tvůrčímu procesu. Nejvíce hraju hry vlastní hlavně nejnovější pak hraju hry GAMEMAKER ale až tak mě asi nikdy nevezmou. Nevím třeba mě natchla hra která se jmenovala DEAD SIMPLE [8] kdy vlastně na platformovým pokojíku si člověk rozmístil strategicky zbraně a pak po tom chodily ze zhora dolu desítky vojáku a úkol byl aby všichni umřeli. Docela pěkný a hustá amatér grafika.

7. Většina námětů tvých erotických her (viz. třeba Assterorit nebo Please don't) vždy vyvolal silné a často nikoliv pozitivní reakce. Je to tvůj záměr? Proč si v erotických hrách vybíráš tak vyhrocená a konfliktní témata?
O pleas dont se nebavme protože sem ji nikdy nedodělal. Co se týče ass teror it netuším, osobně, takové diskuse sem vůbec nečekal. Anální sex vycházel čistě z logiky titulu ass teror it a assterorit je jen skomolenina asteroid, vážně větší smysl v tom nebyl. Spíš mě na hře baví skutečná interaktivita která souvisí silně se sexem a silný příběh s tím bombastickým mím hlasem, naprosto mě to vždy dostane, když sme v hospodě tak si s klukama občas pasáže připomenem. Jo a důvod proč sem udělal assterorit bylo zjištění že na českém herním poli na rozdíl od usa je možné erotiické hry prezentovat tak sem se dotoho pustil (vždycky sem chtěl udělat kvalitní erotickou hru). Co se týče Rape to sem dělal mnohem předtím s tím že to nemá žádné sexulání vyobrazení (i tak jsem neměl možnost na prezentace)a udělal jsem ji proto že sem chtěl udělat něco co by byla hra jednoduchá a zábavná a přitom v podstatě nepříjemná. Je to experiment. Zabíjeni jistě není příjemná věc ale člověk to tak necítí chtěl jsem aby hra byla o nepříjemné věci a opravdu nepříjemně působila, zatím co hratelnost by člověka nutila hrát. Filmi taky nejsou jen o tom aby se lidem líbili. A co se týče provokace, jistě rád provokuji je to moje velký hoby.

8. Ostatními "z branže" jsi byl dlouho považován za velkohubého křiklouna bez morálních zábran.. Myslíš, že se postoj ostatních vůči tobě změnil?
Blablabla ostatní z branže (v českém poli) mě neznají, nemůžou za to, jak už sem napsal. Už dělám hry veeeeeeeeeeeeeeeeeeeelmi dlouho a udělal jsem jich veeeeeeeelmi mnoho. Až poslední tak rok a půl jsem si uvědomil že sem pořát jen v rámci GM komunity která se kazí protože je tam moc lidí a blbci co umějí programovat trumfujou nudnejma hrama s grafikou a menu. A vlastně lidi z GM komunity nejsou skutečně hráči a tudíš se hry k hráčům nedostávali. No snažil sem se dostat do gamehippo.com ale to sem vzdal řekl sem si: ,,Tak co český herní prostředí?" Trvalo mi dlouho než sem našel český hry, výborny místo na prezentování her. Jsem rád že už teť existuju i mimo Gamemaker komunitu. Tudíš mě lidi možná vidí jako rychlokvašku nebo jak se to říká, ano rád provokuju lidi a začínám diskuse ale, nejsem rychlokvašník.

Jazzuo9. Pokud se nepletu, všechny tvé hry vznikly za pomoci programu Game Maker. Uvažuješ o přechodu na nějaké vyspělejší programovací nástroje anebo ti možnosti skýtané Game Makerem stačí?
Pro amatéra jako já idealní program. Myslím že je to užasný program který dáva možnost lidem spíše zaměřené humanitně a intelektuálně jako já dělat hry. Myslím že by profíci měli více zkoumat amatéry a hledat v nás inspiraci, protože programátoři sou spíš počítačový, občas se mi zdá. No gamemaker mi dává možnost rychle a ne příliš bolestně uskutečňovat moje nápady. Kdybych musel nad jednou hrou trávit intenzivní rok nemohl bych to dělat tak lehce, výsledek by byl pak takový aby byl úspěšný aby ohlas odpovídal práci a pak to bude úměrně neindividuální a stratilo by to kouzlo amatérismu.

10. Amatérismu? Mohl bys tenhle termín nějak blíže vysvětlit?
Amatérismus je vážení si toho že se člověk nemusí chovat profesionálně. Neomezovat se komercí, konvencí a tak dále. Využít fakt ,že je člověk amatér, na maximum. Využít volnost a především volnost vyjádřit se plně, nedělat věci aby byli pěkný ale spíš aby nejlépe vyjadřovali co chceme nebo co jsme. Pokut sem flákač hry sou odfláklí, pokut sem provokatér hry sou provokativní. Může mi bejt jedno jestli se to ujme nebo ne tak proč se snažit vihovovat jiným místo sobě. Pokut člověk využije svého amatérismu na max pak je taková práce rovnocená práci profesionála na max, pokut se amatér snaží o podobu profesionalitu bude vždy horší bratr. Profesionál má více prostředků a méně volnosti amatér zas míň prostředků a více volnosti. Každý je nějakej a toho si musí vážit a využít.

11. Není tajemství, že vizuální pojetí tvých her jaksi kulhá. Proč k sobě nepřizveš nějakého schopnější grafika? Nedostatek ochoty ze strany druhých, nebo si vystačíš sám?
Nekulhá….. Nevadilo by mě kdyby mi někdo pomohl, ale nepotřebuji to, umím si představit komplikace spolupráce, bylo by to dost časově náročné. Co se týče her, společné projekty vždy zkrachovali. Například zwings. Radši si je udělám sám, mám to jako podpis, nepovažuju se tak či tak za programátora, jsem tvůrce her, ne skriptu. Chci mít vše pod kontrolou jako Georgie Lukáš.

12. Je pro tebe samotná tvorba hry formou nebo účelem? Resp. baví tě hlavně vývoj, nebo ti jde čistě o jeho výsledek, tedy hotovou hru?
Vývoj je pro mě určitě velmi důležitý nacházím v něm inspiraci pro mnohé jiné věci které dělám, muziku design umění atd. Hotova hra je zase samozřejmě cílem vívoje. A hotovou věc rád prezentuju. Možná reakce na hru je taky občas hnacím motorem práce.

13. Jaký je tvůj názor na současnou českou herní freeware scénu?
Netuším, ale celkově si myslím že všichni přílis koukaj po blbostech jako grafika a tak i když to není nutný (nemám nic proti audiovizualním konceptům ale aby to bylo barevný a tak je podle mě stráta času). Chápu však hráče že podle obrázku si vybírají hry, je jich prostě moc, a vývojáři jim dou vstříc protože chtěj bejt úspěšní, tam je chyba podle mě. Hráči se maj řídit podle vývojářu ne opačně. Dneska je globální svět, i když člověk udělá cokoli vždycky se mezi milióny lidí najde někdo komu se to zalíbí. Tudíš měli by lidi tvořit více podle sebe, dyť je to stejně všechno zadarmo není z toho profit. Jsme amatéři děláme to pro radost ať ty mělký měkoty dělaj komerční profíci. Netýka se to jen her.


Jazzuo14. Nemůžu se nezeptat.. Jak je to s tebou a tvou pověstnou češtinou? Prznění pravopisu považuješ za svou imidž a strháváš tak na sebe pozornost, nebo máš vážně tak propastné mezery v pravopisu?
Jsem napůl čech a napůl japonec bydlel jsem 3 roky v turecku a 2 roky v americe. Do pulky základky sem chodil v japonštině zbytek v češtině kromě dvou let v americe na střední. Z diktátů z češtiny sem měl vždy 5. Tak to je základ, jinak jsem zastáncem názoru že špína je stejně rovnocená čistotě. Ve špatném pravopisu se lépe zachycuje mezitext.

15. Chceš abych to po tobě opravil? :)
Pokut tě to bude bavit tak tečky čárky a háčky by byli fajn ale jinak strukturu nech tak jak je, říkám tomu slovní akrobacie. . Snažil jsem se teť to s auto opravou opravit ale tak to byla nuda vůbec mě to nebavilo. Nechtěl bych to opravovat.

16. Ještě bych se vrátil k tvému polojaponskému původu.. Myslíš, že je velký rozdíl mezi východním a západním smýšlením? (Mě osobně japonské freewareovky vždycky uchvacovali právě svou nekonvenčností..) 

Moc východu sem nezažil ale japonsko a japonce znám. japonci sou blázni to především a to z pohledu jakéhokoli nejaponce. Například japonci se nepovažují za součást asie, pro ně jsou číňani atd oni asiati. V tom je vidět jak sou svébytní. Vymikaj se ve všem, žijou v extremním presu, tohle vše se asi odráží i ve hrách. Maj je především vymakaný. Japonec je ti schopný říct že to či ono je jeho život. Třeba kuchař ti řekne že kuchtění je jeho život. Takhle zapálení lidi sou prostě hustí. Další japonská záležitost je neznalost kýče což se mi líbí a je mi to inspirativní. Dělí kulturu na tradiční a ostatní. Do ostatního patří všechno možný, comixy moderní umění kýč dětská tvorba. To všechno v jednom balíku a nedělej to už na kýč a umění proto například porno komixi nebo hry těmito věcmi inspirované mají rovinu těžce psychologickou. Toto smíšlení se mi líbí a asi ho občas uplatňuju. chci aby na hry se dívalo podobně jako na filmy či muziku.

17. Což mě přivádí k otázce, jak jsi na tom vlastně s kulturou? Co jsi naposledy viděl, či četl a co bys z toho rozhodně každému doporučil?
No poslední bomba byla asi 3 epizoda star wars. Viděl jsem to 3 krát jak se patří k třetí epizodě. vlastně sem i kvůli tomu znova projel všechny další epizody. Spíš sem na filmy, čtení je na mě moc pomalí. Film Kinsey byl pěkný a zároveň teorie kinseyho dosti zajímavé. podle něj většina lidí je od přírody bisexuální a pak jsou dvě menšiny heterosexuálů a homosexuálů, vlastně u těch dvou jde spíš o neschopnost se spojit s jednou či druhou skupinou než o tížení k jedné či druhé. Tedy pokut nastane v tomto směru k ideálnímu stavu jsem zvědaví jak by taková společnost v budoucnu vypadala. Není to už vůbec o toleranci k sexuálním orientacím ale uvědomnění že kdybych chtěl tak se můžu vyspat s kamarádem, mám pocit že je to možné a že by mi to pak podruhý nepřipadlo divný ale zatím nemám důvod přejít přes bariéru kterou jsem si asi za život vytvořil. Není zas nutné ve všem svou přirozenost naplnit. Asi..... i když se říká že jo. Člověk má prostě i vtom volbu to byl taky pro mě meesege toho filmu. Takže doporučuju tyto dva odlišné filmy protože jsem je nedávno viděl a spoměl si zrovna na ně, asi pro nějakej důvod.


18. Zpátky ke hrám.. Co si momentálně kladeš za cíl?
Dostat moje hry k hráčům nejenom vývojářům. Ass teror it byla výborná smršť, škoda že wild viros se dostatečně neujala i když by si to velmi zasloužila. Nemůžu soutěžit s lidma ve screenshotech tak bojuju svím jménem Jazzu, protože když si lidi zahrajou hru zapamatujou si styl, pak už vědí, že jazzuo něco znamená. Vždycky sem měl nějaký skalní fanoušky co se za mě i bili tak rád bych moje hráče rozšířil a zároveň aby moji staří zůstali věrní

Jazzuo19. Jak to vlastně vidíš se svou budoucností na poli her. Sahají tvé ambice dál? Chtěl by ses jednou uplatnit v profesionální herní scéně třeba jako game designer?
Nechci, chci zůstanu bojovníkem za sílu amatérismu. Vždyť všichni krasobruslaři na soutěžích sou amatéři. Jo mimochodem udělal jsem jednou i krasobruslařskou hru.

20. Nějaký nový projekt na obzoru?
Jo to bude bomba The last jedi STAR WARS. HUSTÝÝÝÝ to bude 100 percent [9]

21. Na závěr obligátní místo pro tvůj vzkaz čtenářům:
Peace and love a pokut mi budete někdo chtít udělat fanclub s webovou stránkou kde byste hostovali moje hry, nestiďte se a udělejte to, uvítám to.

Tak ti pěkně děkuji, myslím, že to byl místy velice podnětný rozhovor.


[1]= www.jazzuo.wz.cz 
[2]= http://www.jazzuo.wz.cz/games/soccer/soccer.htm 
[3]= http://www.jazzuo.wz.cz/games/Extremehocky/extremehocky.htm 
[4]= http://www.jazzuo.wz.cz/games/Gunboytrilogy/gunboytrilogy.htm 
[5]= http://www.jazzuo.wz.cz/games/KAMILAS/kamila.htm 
[6]= http://www.jazzuo.wz.cz/games/sexyhands/sexyhand.htm 
[7]= http://www.jazzuo.wz.cz/games/RAPE/RAPE.htm 
[8]= http://www.freegame.cz/game.php?id=2510 
[9]= http://forums.gamemaker.nl/index.php?showtopic=141525 

Autor:


Témata: Asteroid


Nejčtenější

Další z rubriky

Family Farm perex
Family Farm - dojmy z demoverze

Skvělý simulátor farmaření od českého týmu Hammerware má pohlednou grafiku a nabízí promyšlenou příběhovou kampaň. Ostatně vyzkoušet si ho můžete sami.  celý článek

webovky3_poster
Germánské webovky: Travian a OGame

Ještě jsme zde. Z původně plánovaného týdeníku rozebírajícího necelý tucet signifikantních webových her poslední dekády se sice z recenzentských,...  celý článek

Dots and boxes
Dots and Boxes - dojmy z betaverze

Máte rádi logické hry? Tým Sosáci vydal betaverzi své hry, která vychází z populárního Othella nebo Reversi.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.