Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s KýblSoftem

  12:00aktualizováno  10. září 2004 4:41
Nejenom o umělé inteligenci, ale i o budoucnosti chatovací hry jménem Pokyd jsme si povídali s jejími autory, týmem s hodně nevšedním názvem - KýblSoftem. Zajímají-li vás tato témata, čtěte dále.

Jak se vede?
To je jednoduchá otázka. Hezky. Nemůžu si stěžovat :-).

Jak bys nám představil KÝBLSoft, čím se zabývá a jaké jsou jeho vývojářské priority?
KÝBLSoft je značka, pod kterou já a mé nejbližší okolí vyvíjí programy a provozuje služby. Rozsah toho "okolí" se nedá jednoznačně určit, protože jediným opravdu aktivním členem jsem já a ostatní mají jen občasné úkoly. V současnosti se zabýváme v podstatě jen vývojem programu IQ Pokyd (popř. jeho původní verze Pokyd). Jako vedlejší činnost pak provozujeme službu "Každý den předpověď počasí na mobil zdarma". Co se týče vývojářských priorit, tak to jsou hlavně propracované a bezchybné programy (i když se to dá s jistotou říci pouze o posledních projektech :o( ).

Nejznámější hrou KÝBLSoftu je Pokyd, o co v ní jde?
Pokyd je simulátor člověka. Je to program, se kterým si můžete popovídat podobně jako si povídáte s člověkem např. po internetu. Dokáže reagovat na podněty a podle toho vám odpoví. Samozřejmě, nelze od něj očekávat velkou inteligenci, spíše se tedy jedná o zábavu.

Kdy Pokyd poprvé spatřil světlo světa?
První verzi jsem vydal 29. srpna 1999. Neuměl téměř nic, i když styl prostředí se velmi blížil prostředí, jaké má poslední verze Pokydu. Inteligence se však časem zlepšovala až do nynější podoby.

Zajímal ses o umělou inteligenci již dříve, nebo tě to chytlo až u tohoto programu?
Dá se říct, že předtím jsem se o umělou inteligenci příliš nezajímal. Já jsem totiž nevěřil, že je něco takového možné. S vývojem Pokydu jsem však zjistil, že je to v rámci možností nejen možné, ale že jsem schopen to i udělat. A tento fakt mě podporoval. Při vývoji na mě měl vliv také ohlas na předchozí verze; věděl jsem, že někomu můj program opravdu dělá radost. A to má velký vliv.

Existuje i on-line verze, kde ji lze nalézt?
Tzv. online verze existuje (i když zatím jen ve starší verzi) na našich stránkách http://kyblsoft.borec.cz Tímto způsobem si může s Pokydem pokecat kdokoliv, kdo je jen na internetu a nechce nic stahovat ani spouštět.

Kterou z konkurenčních her Pokydu (českých i zahraničních) považuješ za nejkvalitnější?
Já znám především českou konkurenci - o konkurenci ze zahraničí se nedá mluvit jako o konkurenci, protože prostě nejsou česky, což je pro Čecha dost velká nevýhoda. Z českých považuji za kvalitní více programů. Konkrétně jde o WinKec, Kecala nebo i stařičký Pokec, který mi byl předlohou v počátcích vývoje Pokydu. Spousta konkurenčních autorů dělala programy jen jako "vedlejší produkt", a to pak jsou programy spíš jen pro vyzkoušení a smazání.

Stránky KÝBLSoftu jsou docela obsáhlé, co všechno tam je a jaká je jejich adresa?
Na mých stránkách mám vše, co mě kdy chytlo. Především je to samotný program Pokyd a jeho on-line verze. Dále bych zmínil službu, kterou provozujeme, a to "Předpověď počasí každý den na mobil". O co jde, napovídá již název - návštěvník se jednoduše zaregistruje a může si nechávat zasílat každý den ve zvolený čas předpověď počasí. A dále od všeho trochu: jsou zde další naše i cizí programy, dále asi nejucelenější triky a popis telefonů Sony, obrázky krajin na pozadí, on-line hra Bantumi známá z telefonů Nokia atd. Myslím, že každý si vybere. Stránky mají adresu http://kyblsoft.borec.cz

Pracuješ také na velmi vylepšené verzi IQ Pokydu, která bude fungovat na trošku jiné bázi než starý Pokyd, můžeš nám vysvětlit, v čem se bude lišit od původního systému?
Lišit se to bude snad inteligencí programu :-) Ale teď vážně. Současný Pokyd (a vlastně všechny podobné programy) jsou dělány na principu rozpoznání nejčastějších slov a frází a reagují podle nich. Sice je to "hodně muziky za málo peněz", ale inteligentní to je jen do určité míry a nelze takový systém příliš dále vylepšovat. Proto dělám program IQ Pokyd, který bude nástupcem Pokydu a měl by se chovat podobně jako člověk, když má reagovat na větu. Tedy - rozebere větu, všechna slova, zapátrá v asociacích a odpoví. Zní to jednoduše, ale dělá se to hůře. Například popis gramatiky všech vzorů českých slov mi trvalo skoro rok a nemůžu říct, že ho mám do puntíku dokonalý. A "asociace" jsou téměř nepopsatelné. Takže jsem svým způsobem zvědavý, jak to dopadne :-).

Co si od toho slibuješ?
Slibuji si od toho vytvoření dokonalejšího systému pro pochopení české věty a simulaci lidského myšlení. Možná si někteří řeknou - co z toho, co s tím? Tato oblast je však zatím zcela nezpracovaná (až na gramatický rozbor věty - ten vytvořen byl již v minulosti), ale až jednou bude (a ať to udělá kdokoli), lidem se otevřou úplně nové možnosti, o kterých se jim dneska ani nesní. Ale nechci polemizovat, IQ Pokyd dělám hlavně ze svého zájmu.

Kdy to vyjde?
To lze kvůli povaze programu těžko odhadnout, ale očekávám vydání první verze v prvním pololetí příštího roku 2004.

Chystáš nějakou propagaci?
Nějakou výraznější propagaci nechystám, tu bych případně uplatnil, až budu mít program před sebou a budu vědět, co od něj můžu čekat. Ale myslím, že uživatelé sami budou IQ Pokyd šířit mezi sebou. IQ Pokyd bude stejně jako Pokyd freeware. Tak má totiž program zdaleka největší úspěšnost :-).

Budou moci s tvorbou nového IQ Pokydu pomoci i uživatelé?
Ano, a to posláním souboru IQ Pokydu se záznamy o hovoru. IQ Pokyd bude totiž v průběhu hovoru vytvářet "vlastní myšlenkové pochody", které jsou pro mě velmi cenné - obsahují totiž reakce přímo na reálné věty se všemi nedostatky. Tak já mohu snadno program vylepšovat. Ale to až IQ Pokyd vyjde.

Vytvořil KÝBLSoft ještě nějakou jinou hru než Pokyd?
Ano, i když ne zase moc. Zmínil bych pluginy v Pokydu, což jsou vlastně podprográmky ve formě různých her, kalkulačky atd. Jsou pro psychické osvěžení u dlouhých zimních večerů strávených s Pokydem :-) KÝBLSoft dále vytvořil remake verzi 20 let staré hry Pango. Naši verzi si taktéž můžete stáhnout na našich stránkách. Jinak jsme se zabývali vývojem utilit, tj. jednoduchých nástrojů pro usnadnění konkrétních věcí.

Potěšilo tě vydání Pokydu v roce 2002 na našem portálu?
Samozřejmě. Potěší mě veškerý zájem o můj program, koho by nepotěšil... :-) Musím říct, že váš portál odvádí na internetu velmi dobrou práci.

Myslíš si, že jednou bude možné dosáhnout toho, aby počítač chápal tak dokonale jako člověk?
Podle mého názoru by to teoreticky možné bylo, ale určitě ne v příštích 300 letech. Člověk je na to až moc složitý. Počítač by taky musel "žít" v prostředí stejném jako člověk. V počítačovém světě bez jakýchkoli základních (např. fyzikálních) zákonů vždy žije úplně odděleně a těžko může chápat to, co prožívá člověk. A napsat mu to? To by mu člověk hustil léta, "osobní" zkušenost však nic nenahradí. Z těchto důvodů taky nelze čekat od IQ Pokydu dokonalou inteligenci. Bohužel, pořád to bude jen a jen simulace. Jde ale o to, jak bude dokonalá.

Co bys chtěl vzkázat našim čtenářům?
Aby si vážili toho, že jsou lidé. Každý člověk je totiž představitelem velice dokonalé soustavy umožňující jim prožívat vše, co prožívají. A je taky sám pro sebe tím nejcennějším, co má. Buďte na sebe hrdí... :-).

Autor:


Témata: Nokia


Nejčtenější

Další z rubriky

Rozhovor - Daniel Viktorin
Rozhovor s Danielem Viktorinem

O chystaných projektech, prodejích shareware her na našem trhu i nové online hře jsme si povídali s naším bývalým kolegou a autorem mnoha dopravních simulátorů...  celý článek

Dovahkiin
Pojmenovali dítě podle postavy ze hry a získali hry zdarma na doživotí

Čerstvě narozený Dovahkiin byl pojmenován podle postavy ze hry na hrdiny The Elder Scrolls V: Skyrim. Jeho rodiče získali od vývojářů přísun her zdarma do...  celý článek

Mario
Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.