Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Litrsoftem o arkádě Křížáci 2

  12:00aktualizováno  10. září 3:56
Vyčerpávající rozhovor s autory, kteří pracují na rozsáhlém skákačkovém projektu Křižáci 2, plném meziher, nepřátel a dobré hratelnosti. Co zamýšlí Litrsoft do budoucna, co je na tvorbě her baví nejvíce a jak přišli k originálnímu názvu svého týmu, se dočtete právě zde.

Litrsoft 1. Kdy Litrsoft vznikl?
Vezmeme to popořádku - Litrsoft se skládá ze 2 členů, ze mě - programátora (Tonda Smrček) a z grafika (Ivan Macháček). Je nám oběma 14 let a bydlíme v Praze.
Litrsoft vznikl skoro před 2 lety, v neděli 24.3.2002. Tenkrát v pátek 22.3.2002 jsem se setkal se svým kamarádem ze základní školy Ivanem (oba dva jsme ve 12 letech odešli ze základky na gymnázium) - dlouho jsme se neviděli a tak jsme se dohodli, že v sobotu se spolu sejdeme, řekneme si jak jde život, co je nového, co nová škola, hry a tak.
V sobotu jsme trávili den povídáním a hraním u Ivana, až za ním přišla jeho sestra, že pořádá oslavu narozenin (nebo něco na ten způsob) a jestli by Ivan nemohl přespat někde jinde než doma, u nějakého kamaráda. Takže se mě Ivan zeptal, jestli by u mě mohl přespat, souhlasil jsem. U mě doma Ivan narazil v počítači na složku "Křižáci" a ptal se mě, co v ní je. Já jsem mu odpověděl, že je to jakási "hra", v které křížíš zvířata mezi sebou a potom vždycky vznikne nějaký hybrid. A že je to v html. Chtěl po mně, abych mu to ukázal, mně se moc nechtělo a navíc jsme už měli dávno jít spát, tak jsem ho odbyl slovy "Zítra se na to koukneme".
Druhý den ráno, v neděli 24.3.2002, jsme se vzbudili, hned zapnuli comp a spustili křižáky. Ivanovi se Křižáci velice zalíbili a zeptal se mě, jestli by hru nemohl dělat se mnou a kreslit do ní obrázky "hybridů". Souhlasil jsem. A tak byl založen Litrsoft.
Mimochodem - tito původní Křižáci nebyli nikdy dokončeni.

Litrsoft 2. Jak jste přišli na takto vcelku originální název týmu?
Hned nás napadlo, že se přece nějak jmenovat musíme a začali jsme vymýšlet různé názvy.
Na některé nápady si pamatuji dodnes - třeba Computer T and I Games, Micron Games, Micro-Tron, Ion Software a další magořiny. Po nějaké chvíli Ivana zničehonic napadl název Litrsoft a bylo vymalováno. Litrsoft. Oběma se nám ten název opravdu líbil a tak jsme se shodli, že se tak budeme jmenovat.

3. V čem své hry píšete a proč?
Píšeme je v html a především v JavaScriptu. JavaScript je úžasný jazyk, který sice až tak vhodný pro dělání her není, ale v jiných věcech je zase jednodušší, takže práce v něm nám vyhovuje. Samozřejmě s ním také máme největší zkušenosti a to je také jeden z hlavních důvodu, proč v něm děláme. Navíc v něm jdou některé jednodušší hry hrát online. Pokud to někdo neví nebo si to plete - JavaScript NENÍ Java !!! Jinak v ničem jiném jsme žádnou hru neudělali, až náš připravovaný GameKvíz bude v Delphi.

4. Jaké byly a jsou ohlasy na hru Křižáci PLatform?
V době vydání jsme si mysleli, bůhví kolik dobré práce jsme neudělali a jak jsou Křižáci Platform super. Neočekávali jsme žádnou velkou chválu, ale taky jsme ani na vteřinu neuvažovali nad tím, že by někdo mohl hru označit za "retardovanou", "debilní" nebo "trapnou". Až za půl roku od vydání jsme si uvědomili, jak je ta hra "nedodělaná, retardovaná " a tak dále. No, byla to vlastně naše vůbec první hra, takže se není co divit. Mohlo to dopadnout ještě o něco hůře. Nevím jak se to mohlo stát ( zázraky se dějí ), ale žádné negativní ohlasy nebyly, ba naopak, spíše pozitivní. V současné době žádné ohlasy okolo Křižáků PLatform nejsou - jsme jenom rádi, protože když si hru zahrajeme, opravdu nás jímá hrůza.:)

5. Jak dlouho vám trvala tvorba této hry?
Počátky vývoje datujeme na začátek dubna 2002 a konec vývoje na začátek listopadu 2002. Jestliže vyloučíme prázdniny, kdy se vůbec nic nedělalo ( což je u nás obvyklé ), trval vývoj 5 měsíců. Protože hra nebyla komplikovaná, co se týká do složitosti systému, tak jsme si nejvíce dali při vytváření levelů. Letmo nastíním - v enginu je věc ( blok, bonus či nepřítel ) definován vodorovnou souřadnicí X a svislou Y. Problém byl s přesným určením pozice věci, kde jsme jí chtěli mít. To jsme tenkrát zrovna šťastně nevyřešili. Buď jsme si kreslili čtvercové sítě na papír nebo jsme odhadovali polohu věcí od oka. Jeden level tak zabral dobré 3-4 hodinky. A to byly levely dvakrát kratší než jsou teď ve dvojce. Nedokážu si představit, jak bychom tímto způsobem dělali levely dnes. Proto jsme udělali editor levelů (světe div se, také v JavaScriptu). Jejich tvorba už pro nás tedy není očistec na zemi.

Litrsoft 6. Kdy by se k vám někdo chtěl přidat, co proto musí udělat, co musí splňovat?
Tuhle otázku už mi pár lidí položilo a vždy se mi na ní odpovídá těžko. Jde o to, že my si zatím sami se sebou vystačíme, dobře si spolu rozumíme, známe se dlouho, navíc bydlíme blízko sebe, takže si všechno můžeme dopodrobna živě vyříkat, což je možnost k nezaplacení. A hlavně ty hry děláme fakt jenom pro zábavu, o rozšiřování tedy momentálně nepřemýšlíme. To ovšem neznamená, že Litrsoft bude až do svého konce pouze dvoučlenný.

7. A kolik času jste věnovali betatestingu, dolaďování, hledaní chyb...
Protože hra byla, jak je známo, v Javascriptu, betatesting byl v podstatě hotov s posledním napsaným řádkem ve hře. Proč? Odpověď je jednoduchá: Křižáci nebyli až zas tak rozsáhlá hra a testovali jsme je neustále dokola při vývoji. Na finální betatest jsme si samozřejmě přizvali kamaráda, který jenom potvrdil, že hra je vcelku bez bugů.

8. Právě pracujete na Křižácích 2? Představíte prosím tuto hru čtenářům?
Křižáci 2 vycházejí z principů Křižáků PLatform, avšak jsou mnohem propracovanější, hratelnější a hezčí :)
Začneme z toho technického hlediska - k hraní toho moc potřeba není, je to stejné jako u předchozího dílu - vyžadujeme prohlížeč Internet Explorer 6 nebo vyšší. Samozřejmostí je zvuková karta, která je velice důležitá a předpokládáme, že snad každý ji má, protože zvuky a hudba ve Křižácích 2 hrají velkou roli a dokreslují atmosféru. Ano, oproti původním Křižákům bude druhý díl kompletně ozvučen. Dabing u animací či bossů také nebude chybět.
Pokud očekáváte, že jako každá klasická JavaScript hra budou Křižáci 2 v okně prohlížeče, mýlíte se. Tento díl už bude fullscreen (kvůli tomu je také možno vidět mnohem více herní plochy), takže žádné otravné lišty Internet Exploreru. Princip hry je stejný jako u prvního dílu. Na rozdíl od něho zde nehrajete za zvíře (Krtek), ale za člověka jménem Dr. Hybrid, který byl představen v prvním dílu jako "otec" nebo chcete-li "vychovatel" Krtka.
Příběh se bude pravděpodobně odehrávat ještě před původními Křižáky, ovšem není to jisté, možná se to bude odehrávat až po nich, to ještě promyslíme. Děj příběhu je vcelku jednoduchý - Dr.Hybrid dělá pro jednu společnost výzkum 10 zvířat (hybridů) - Zubra, Delfína, Lumíka, Luskouna, Ptakopyska, Koaly, Tučňáka, Slona, Baziliška a Mývala. Jednoho krásného dne jde Dr.Hybrid na nákup a když se z něho vrátí, klece jsou vylámané a hybridi pryč. Někdo je zřejmě unesl. Okamžitě zavolá svému šéfovi a ten mu sežene seznam informátorů a mapu, na které jsou zakresleny přibližné lokace výskytu ztracených hybridů.
Hra se odehrává ve 2 částech: Lineární a Nelineární. V nelineární části budete mít před sebou již zmíněnou mapu a na ní zakresleno 10 lokací, do nichž můžete vstoupit. Vždy když si nějakou vyberete, zobrazí se vám kratičké info o hybridovi, kterého můžete v dané lokaci najít. Pokud se rozhodnete pokračovat, objeví se před vámi briefing, což je vlastně taková příběhová vložka. Pro ty líné, kdo se nechtějí pobavit :) jeho čtením je tu možnost stručného shrnutí briefingu (většina briefingů se snaží být interaktivní, vyžaduje nějakou akci od hráče, takže nestačí jen sedět a číst).
Litrsoft Potom začne již samotná hra. Je to vlastně takový vylepšený klon Maria. Můžete chodit (jak překvapivé) a skákat. Pokud skočíte nepřítelovi na hlavu, zabijete ho. Novou možností je dovednost "štít". Pokud ho budete mít aktivovaný, nepřátele vás nemohou zranit. Máte zde časový limit, za který musíte level stihnout projít. Další časový limit můžete získat zabitím nepřítele (kterých je v levelech opravdu požehnaně) nebo sebráním bonusových věciček. V půli levelu se dostanete za checkpoint, což znamená, že když potom umřete, nemusíte hrát level od začátku ale teprve od toho checkpointu. Plánujeme do hry dát taky funkci, která by vám level ulehčila, když byste například pořád dokola umírali.
Až level doděláte, objeví se před vámi tzv. "end briefing" což je vlastně dopovězení briefingu (jak to všechno nakonec skončilo atd). Pokud jste level prošli ve velmi rychlém čase, otevře se vám jedna z 10 mini-her. Potom bum a jste znova na mapě - hurá na dalšího hybrida !
Ještě zmíním důležitou věc - některé levely se odehrávají ve vodě, takže je pozměněná přitažlivost, v některých levelech máte zase určitá omezení - například infiltrační mise, kdy nesmíte nikoho zabít. Hra se snaží pokud možno nebýt monotónní.
Až projdete všech 10 levelů (misí) v nelineární části, Dr.Hybrid se vydá na ostrov Mauricius, nedaleko Jižní Afriky, kde se pokusí zachránit poslední dva exempláře Blbouna Nejapného. Více už prozrazovat nebudu, snad jen, že v této části prožijete 3 souboje s bossy a projdete si 6 levelů.
Poslední věc, která stojí za zmínku, je velikost hry. Nevýhodou JavaScriptu je, že svůj kód nijak nekompiluje, jako třeba u C++ nebo Delphi. Tím pádem velikost hry se znásobuje. Ale není se co bát, hra by neměla nějak závažně překročit únosnou hranici 6 MB.

9. Co vás na tvorbě Křižáků baví nejvíce?
Mě, programátora nejvíce baví, když přijdu na něco nového - třeba efektivnější a mnohem kratší způsob naprogramování scriptu nebo další věci, jako když po dlouhé době přemýšlení a zkoušení přijdu na kloub zapeklitému problému. Také vymýšlení nových věcí do enginu hry. Mám rád dělání soubojů s bossy - je to opravdu radost programovat. Bavilo mě programovat Playboy minihru, kde musíte sbalit jednu slečnu, aby jste vůbec mohl začít hrát misi. Vůbec mám rád tu výzvu, jestli něco dokážu naprogramovat, zkompletovat, jestli mám na to dotáhnout určitou věc až do konce.
Ivana, Grafika na tvorbě asi nejvíce baví dívat se na hru v pohybu, kterou vlastně celou sám nakreslil. Vymýšlení a kreslení designu celé hry ho také baví, o příběhu lineární části nemluvě. A nesmím zapomenout na dabing, u kterého je vždy o zábavu postaráno.

10. A co nejméně?
Mě nejméně baví, když musím dělat něco s mini-hrami. Je to učiněná hrůza, nenávidím to. A taky mě nebaví psát pořád briefingy. Ani už nevím, co tam mám napsat, abych se neopakoval, pořád vymýšlet něco nového. Ještě, že jsou ty briefingy docela krátké. Co se týče Ivana, toho zaručeně nejméně baví kreslení animací (zvláštní, že :)

10. Jak bude hra šířena, bude také freeware?
Samozřejmě že to bude freeware! Peněžitému zisku ze hry bychom se nebránili, ale pochybuji, že by nám za ní někdo něco dal :)

11. Jak by jste popsali svojí nejnovější hru Shoot your Klaus, kterou si lze dokonce na vašich stránkách zahrát on-line?
Chtěli jsme si odpočinout od Křižáků a tak jsme se rozhodli udělat nějakou tu malou hru, hru na odreagování, jak pro nás, tak pro hráče. Ivana napadlo udělat ji na téma Václav Klaus. Na Internetu jsme našli pár fotek s jeho obličeji a přečetli si některé jeho komické výroky či fráze, které používá. Hra je založena na jeho osobitém vyjadřování. Klaus zde promluví celkem 7x a vždy řekne něco - ehm - pro něj typického. Hráč v kůži reportéra ho má za úkol zastřelit. Více neprozradím, zkazil bych vám požitek ze hry :)

12. Kde lze nalézt vaše stránky a co všechno obsahují?
Naše homepage je http://litrsoft.ceskehry.cz a její stránky obsahují informace o připravovaných hrách, download, novinky z vývoje, kolem 200 vtipů a kontakt na nás. Dále je tu ještě guestbook - když nám chce návštěvník něco sdělit, jinak my ho občas používáme k rychlému sdělování novinek. To je všechno, nic speciálního pro naše návštěvníky zatím nemáme. K příležitosti vydání Křižáků 2 bude i nový design stránek.

Litrsoft 13. Jaké profesionální, komerčně prodávané hry, máte nejraději?
Oba dva jednoznačně akční hry. V poslední době nás nejvíce bavilo Call of Duty. Ivanovi se také líbilo Need For Speed: Underground. Mě ještě zaujal Metal Gear Solid 2: Substance a ze sportovních International Superstar Soccer 3.

14. A naopak z freewarovek?
Freeware hry sledujeme většinou jen po informační stránce, moc jich ani jeden nenahrajeme, žádný vyhraněný typ nemáme. Některá hra je dobrá, některá ne. Pokud se ale za freeware hru dá považovat "6 ženichů a jeden navíc", tak ta nás v poslední době ohromila nejvíce. Výborná a vtipná adventura.

15. Jaké máte plány po dokončení Křižáků 2?
Až dokončíme Křižáky 2, tak si hlavně pořádně odpočineme po tom více než ročním vývoji. Po odpočinku se vrhneme na GameKvíz. To bude hra, která bude prověřovat vaše znalosti z všemožných komerčních her. Budou zde klasické vědomostní otázky, dále třeba poznání hry podle screenshotu či podle zvukového záznamu. Bude programovaná s největší pravděpodobností v Delphi.

16. A jaké jsou vaše plány v herním odvětví do vzdáleného budoucna, řekněme tak za rok, dva?
Nic určitého si nepředstavujeme. Pracujeme na Křižácích, nehloubáme nad tím, co bude dál. Vše ukáže čas. Co víme jistě ale je, že v budoucnosti bychom chtěli udělat nějakou adventuru. To nás láká. Já bych chtěl v budoucnu zkusit nějaký další programovací jazyk, nejspíše C++, které se na hry hodí asi přece jen více než JavaScript.

17. Měli jste někdy chuť s tvorbou her skončit?
Ne, nikdy. Děláme hry, které jsme si sami vymysleli a které nás baví, nemáme důvod seknout s tím. Akorát doufám, že vždy budeme mít na dělání her dostatek chuti, nápadů a taky času, protože toho je velmi potřeba.

18. Co děláte, když nesedíte u počítače?
Nejčastěji aktivity typu učení, televize/kino nebo setkání s kamarády.

19. Který vtip vás v poslední době nejvíce rozesmál?
Nevím sice jak Ivan, ale já jsem poslední dobou vtipy nějak moc nečetl. Ten poslední na který si matně vzpomínám a který mě vcelku pobavil, byl:
Dva šestnáctiletí se baví po silvestrovské noci:
"Dědeček měl pravdu, když mi říkal, že do toho erotického klubu nemám chodit, že tam jsou věci, které bych neměl vidět."
"Prosím tě, a co jsi tam viděl?"
"Dědečka."

20. Jak jste strávili Silvestr 2003?
Strávili jsme ho společně. Celý Litrsoft pohromadě :) Od 6 večer jsme byli venku, procházeli široké okolí a petardovali jsme. Nic neobvyklého, akorát minulý rok to byla větší zábava. Tenhle rok bylo málo sněhu a ledu, lidí kolem taky moc nebylo.

21. Co byste vzkázali našim čtenářům?
Těšte se na pořádnou skákačku, těšte se na Křižáky 2 :) A hlavně dál hrajte freeware hry a pokud se vám jakákoliv hra bude alespoň trošku líbit, napište to autorům. Protože pokud vás hra bavila, mějte na paměti, že jste jí získali de facto zadarmo. Protože freeware herní vývojáři jí dělají pro vás. A tak by jste si mohli ušetřit kousek svého drahocenného času a takto je potěšit :)

Autor:




Nejčtenější

Minotar
Minotaur je krásná cyber-punková adventura plná vtipu

I ve vzdálené a zářné budoucnosti alkohol funguje. Své o tom ví hlavní hrdina skvěle vypadající sci-fi adventury Minotaur, který se probouzí z deliria. Dostat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.