Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Martinem Pohlem alias Martym

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:18
Předkládáme vám exkluzivní rozhovor s dalším českým autorem, Martinem Pohlem, který tvoří pod pseudonymem Marty. Proslul již několika populárními hrami, z nichž nejznámější je bezesporu série „Život není krásný“, první dva díly jsme již na BW zveřejnili. Nyní dokončil díl třetí, zatím poslední, máte se tedy na co těšit.

Předkládáme vám rozhovor s dalším českým autorem, Martinem Pohlem, který tvoří pod pseudonymem Marty. Proslul již několika populárními hrami, z nichž nejznámější je bezesporu série „Život není krásný“, první dva díly jsme již na BW zveřejnili již v minulosti. Nyní dokončil díl třetí, zatím poslední, máte se tedy na co těšit.

Život není krásnýMohl bys nám hned na začátku povědět něco všeobecného o sobě?
Všeobecného? Ok... ehm... žiji na severu Čech v městě Rumburk, hodně lidí říká, že je to díra, ale já mam tohle město velice rád, protože je to “moje“ město :-). Co dál…, studuji na rumburském gymnáziu a zatím pořád procházím, upřímně doufám, že úspěšně dostuduji :-))) Inu, ve volném čase se věnuji hlavně hudbě, jak poslouchání (psychopathic), tak tvoření. Spolu s jedním kámošem (DruGG’Dee) máme hiphopovou grupu s názvem North CrewZ. Programování a tvorbě her se věnuji spíše okrajově. Kdybych měl sestavit žebříček hodnot, tak by to vypadalo asi takhle: Hudba, programování, vše ostatní, škola.

Každý začátek je těžký, jakpak jsi začínal ty? Co bylo tím hnacím motorem pro tuto tvoji práci?
No…, začínal jsem už jako docela malé dítko, asi v pěti jsem se poprvé dostal k počítači (PC) a naprosto mě uchvátilo hraní. Pařil jsem klasiky, jako Prince of Persia, Prehistorik, Metal Mutant, Golden Axe, Phantasmagoria, Mortal Kombat a podobné. Asi ve třetí třídě jsem měl dostat vlastní počítač a v té době jsem trochu začínal programovat v Q-Basicu. Dělal jsem jen takové krátké textovky pro pobavení kamarádů, žádná se bohužel nedochovala. Potom jsem se nějak dostal k Visual Basicu, v kterém dělám dodnes. Udělal jsem pár idiotských her, vlastně jsem spíš zkoušel, co všechno se tam dá dělat. Později jsem pracoval na několika projektech, ale z důvodů náhlého formátování, či vlastního idiotismu, jsem o vše přišel. Dochovala se snad jediná nedodělaná hra s názvem „Drogáč“, kde bylo hráčským úkolem obchodovat s drogami, bohužel jsem přišel o zdroják, takže jsem hru nikdy nemohl dokončit. No a v minulém roce vzniklo z nudy „Život Není Krásný“, celou hru jsem měl hotovou asi za 2 dny. Na dvojce jsem si už dával záležet mnohem víc, napsal jsem si scénář, vyzkoušel si zabít pár lidí, abych věděl jaké to je, udělal veškerou grafiku a až potom se pustil do programování. Stejně tak jsem dělal i trojku, akorát s větší důsledností. U trojky jsem si dokonce nejdřív kreslil studie obrázků na papír.

Pracuješ jenom sám, nebo máš nějaké spolupracovníky? Pokud nějaké máš, řekni nám něco o svých spoluautorech.
Pracuji úplně sám. Zkoušel jsem najít nějaké spolupracovníky, ale bylo to bezvýsledné. Když pracuji sám, tak si to dokáži všechno ohlídat a hlavně úplně přesně ztvárnit představu, která mi leží v hlavě. Jediný, kdo mi tak trochu pomáhá, je můj kámoš Sepy, ne ovšem při tvorbě. On vždycky hraje novou hru jako první a pomáhá mi tak najít chyby. Dalšími spolupracovníky jsou duše lidí, který jsem zabil, zavrtávají se mi do mozku a pomáhají vytvořit ty nejkrutější příběhy na světě, huah!

Život není krásný 2Máš svoji vlastní sajtu a co vše na ní mohou čtenáři nalézti?
Dá se říct že mám. Jsou to především stránky naší kapely North CrewZ, takže tam najdete informace o nás, nějaký empétrojky na stažení, fotky, probíhající turné, a podobně. No a v neposlední řadě se tam dají stáhnout všechny díly ZNK. Je tam taky guestbook, kam píší různí lidé, často taky svoje dotazy ohledně mých her, tady je URL.  http://northcrewz.wz.cz. Pro zájemce, na adrese http://www.rotten.com lze též najít sbírku mých amatérských fotografií.

Existuje něco, na co jsi doslova pyšný, že jsi to dokázal a naopak, zažil jsi nějaké veliké životní zklamání?
Největším životním zklamáním pro mě byl odchod Radany ze skupiny Holki. Hehe, teď vážně. Zatím jsem nezažil žádné životní zklamání, ani jsem nevytvořil něco, na co bych byl doslova „pyšný“. Jsem ale docela hrdý na ZNK2 a ZNK3 a na pár songů, co jsme udělali, ale myslím si, že jde udělat i mnohem víc.

Chtěl by jsi se jednou zabývat touto jistě nesmírně zajímavou prací jako profesionál?
Nevím, ono „zajímavou“ je silný výraz, jak se to tedy vezme. Zajímavý je ten prvotní nápad a počáteční realizování, ale samotné programování té hry je celkem nudné. Je to rutina, ze začátku mě to ohromně baví a pořád si pouštím hru dokola (jsou hotový třeba jen 3 obrazovky), ale čím dál na tom pracuji, tak tím více mne ta hra začíná štvát. Ke konci už je to potom jen strašná nuda a občas začínám tu hru nenávidět, ale pak si uvědomím, že to dělám pro pobavení lidí a že bych zahodil mnoho hodin práce, zatnu pěsti, bodnu se do ramene, rozkousnu si ret, chvíli ho žvýkám a dodělám to :). Jako profesionála by mne možná bavilo diskutovat o příběhu a dialozích a vymýšlení děje a obsahu hry, po případě psát scénáře, ale samotné programování, to asi není nic pro mne.

Zajímáš se o politické dění u nás i ve světě a jak se díváš na vítězství Američanů v Iráku? 
Politika mne moc netankuje. Války jsou špatné, protože v nich umírají nevinní lidé. Domnívám se, že Bush je kretén. Podle mne by se měli Bush a Hussajn utkat ve wrestlingu a tím pádem by si to vyřídili jenom sami mezi sebou a nebyla by prolita cizí nevinná krev.

Můžeš sdělit našim čtenářům, jaké jsou tvé záměry v nejbližší budoucnosti? Máš rozpracovánu další novou hru?
Jak už jsem párkrát slíbil, tak hodlám naprogramovat celkem 14 pokračování hry “Život Není Krásný”. Všechna se budou odehrávat ve stejném městě a budou se tam prolínat ty stejné postavy. Každá hra bude z jiného roku, v rozmezí 1990-2003, přičemž poslední hra potom spojí všechny předchozí hry dohromady. Většinou to bylo tak, že jsem naprogramoval jednu hru a pak si dal předlouhou pauzu a naprogramoval další. Avšak během posledních pár dnů jsem dostal nápad, který mne pohání dál, takže možná již brzy začnu pracovat na čtyřce ŽNK.

Lze české freeware hry po stránce obsahové i technické přirovnat k zahraniční tvorbě? Obstojí podle tvého názoru v tomto srovnání?
To je pro mě těžká otázka. Neznám tak dobře českou, ani zahraniční freewarovou scénu, takže nemůžu posoudit, toto srovnání rád přenechám těm fundovanějším.

Život není krásný 3V tvých hrách nalézám mnoho vulgárních výrazů, někdy až za hranicí únosnosti, co tě k tomu vede? Považuješ to za dobré a proč?
Řeknu to asi takhle, moje hry se odehrávají v ghettoidním prostředí a hlavní hrdinové her jsou většinou různé smažky, gangsteři, či ubožáci. A myslíš, že tihle ti lidé mluví spisovnou češtinou? Ani náhodou! Snažím se jen podtrhnout dobře známou atmosféru a trochu okořenit hru. Dělám takové hry, které bych sám vyhledával a o kterých si myslím, že jich je nedostatek. Může tě to pobouřit, rozesmát, nebo to prostě jenom přejdeš. Ostatně, komu to vadí, nemusí to hrát. Před každou hrou na to hráče v prologu upozorňuji.

A nakonec stejná všetečná  otázka, kterou pokládáme všem autorům, chceš něco vzkázat  čtenářům BonusWebu?
Žiji jen pro vás! To ne, přeháním, takže jinak, pařte moje hry, poslouchejte ICP, bavte se, hulte, čmárejte a respektujte!

Děkuji ti za rozhovor.

Je zač :-)))))

Autor:




Nejčtenější

Hercules – The Untold Stories
Hercules – The Untold Stories je klasická rubačka ze staré školy

Bájný rek Herkules by se asi divil, jak „věrohodně“ je v této hře vyobrazen. Nic naplat, je to klasická rubačka, a tak po cestě pošlete do Hádu desítky...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.