Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Petrem Altmanem, mladým a nadějným tvůrcem

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:24
Petr Altman patří bezesporu k těm nejmladším autorům a tvůrcům českých freeware, ale už se začíná prosazovat. Na rozdíl od mnoha jiných však pracuje sám, svoji práci považuje za koníčka a jeho touhou kupodivu není stát se profesionálem v této činnosti, ale chce se stát úspěšným architektem.

Petr Altman patří bezesporu k těm nejmladším autorům a tvůrcům českých freeware, ale už se začíná prosazovat. Na rozdíl od mnoha jiných však pracuje sám, svoji práci považuje za koníčka a jeho touhou kupodivu není stát se profesionálem v této činnosti, ale chce se stát úspěšným architektem.

Mohl by jsi zde popsat ve stručnosti svůj životopis?
Narodil jsem se v Plzni roku 1987, kde dosud bydlím. Teprve vycházím z 9. třídy základní školy a jako další školu jsem si vybral SPŠ stavební. Mezi mé koníčky patří především programování, dále se zajímám o PDA, počítače a další mikroelektroniku, o sport, dění ve vesmíru a jeho záhady, ale to jen okrajově. Dále se věnuji  modelářství a nakonec pomáhám tátovi a babi s chatou a se zahradou na zámku, na němž je táta zaměstnán.

Začátky jsou vždycky těžké, jak jsi začínal ty? Co bylo motivem pro tuto tvoji činnost?
Červený trpaslíkK programování jsem se dostal docela náhodou v roce 2000, když jsem trávil parná odpoledne letních prázdnin. Nudil jsem se a neměl jsem náladu na nic jiného, než na průzkum harddisku v mém tehdejším notebooku, vybaveném „velmi výkonným“ procesorem Intel 386SXL. Začal jsem s průzkumem OS Windows 3.11 a skončil u DOS, kde jsem mimo spousty neužitečných programů nalezl i program Q-Basic. Samozřejmě jsem o něm nikdy neslyšel, až ten den od svého bratra Jiřího jsem se dozvěděl, že se jedná o programovací jazyk. Dal jsem na jeho radu podívat se do časopisů ABC, kde se pradávno vedla pravidelná rubrika o programování v tomto programu. Z nich jsem si vystřihl zdrojové kódy a podle nich jsem se začal učit, jako samouk. Po roce ustavičného snažení vytvořit nějakou hratelnou hru, jsem dodělal již BonusWebem zveřejněnou hru Fight Arena. Jenomže jednoho zimního dne se stala nečekaná věc, která vedla k „zahození“ Q-Basicu. Hledal jsem na internetu zdrojové kódy, ale namísto toho jsem narazil na programovací nástroj PETR od Moravské softwarové firmy Gemtree. Sice jsem již tento program chvíli znal, ale jen z upoutávky ve hře Odreagovač, kterou jsem občas používal k uklidnění. Stáhl jsem si Lite verzi a hned po naučení se základních příkazů jsem usoudil, že pro mne bude vhodnější přejít na český a výkonnější program. Sice je to z části optimalizováno pro velmi mladé programátory, lépe řečeno pro děti, což dokazuje kreslený Králík Petr. Červený trpaslíkAle když se vám toto podaří překousnout, zjistíte, že jde vlastně o kvalitní a snazší, oproti psaným příkazům, profesionální programovací nástroj, který je vhodný i pro velmi zkušené programátory. V tomto programu  tedy programuji nadále a jsem s ním opravdu spokojen a mohu ho jen vřele doporučit. Také jsem v Petrovi vytvořil hru Válka o planetu Zemi a v současnosti pracuji na 3D hrách. Naučit se programovat mi ze začátku v Q-Basicu dělalo určité problémy, protože jsem o tom nevěděl vůbec nic. Proto jsem zůstal jen u jednoduché grafiky a vše bylo vyřešeno jen překrýváním obrázků, viz. Fight Arena. Po přechodu na Petra mi programování nedělalo zcela žádné problémy, jen trochu grafické zpracování, ale jinak jsem se v něm hladce, po necelém půl roce, zorientoval a dalšího tři čtvrtě roku jsem jen programoval jednoduché 2D enginy a čerpal zkušenosti, viz Válka o planetu Zemi, až podle mne, se pěkné prostorové hry určitě dočkáte v budoucnu. Motivem byl můj vrozený instinkt vyjádřit svou fantazijní představu hrou, proto teď tedy pracuji i na science fiction.Vždy mně bavilo vytvořit něco k obrazu své myšlenky a podělit se o to i s ostatními.

Pracuješ sám, nebo v kolektivu? Pokud ano, řekni nám něco o svých spolupracovnících.
V současnosti pracuji sám, neboť jsem mezi kamarády či známými nenašel nikoho, kdo by jevil o programování nebo grafické zpracování zájem. Ani můj brácha se k tomu nemá, když chci od něj aby posoudil, zda se mi hra povedla, dostane se mi od něj jen nepatrného chraptivého odsouhlasení, jímž chce zřejmě vyjádřit, že je hra sice dobrá, ale na jeho vkus nedostatečná. Možná nechápe rozdíly mezi komerčními hrami velkých softwarových společností a  freewarovými  hrami. Možná bych mohl prohlásit jako spolupracovníka mého dlouholetého kamaráda Petra Vacka, s nímž jsem se seznámil už v jeslích. Je to velký „pařan“, protože nedávno vyměnil svůj notebook Pentium 75 za počítač AMD Athlon XP 2200 a má velmi dobrý přístup ke kritice, takže je solidní beta tester.

Máš svoje vlastní stránky a co vše na nich mohou čtenáři nalézti?
Fight ArenaVlastní stránky mám na adrese www.rabbisoft.webzdarma.cz a čtenáři na nich mohou nalézt především mé výtvory a také do budoucna plánuji již nakousnutou rubriku o kapesních počítačích, databankách a noteboocích, které jsem kdy vlastnil. U každého přístroje najdete jeho recenzi, fotky a případně i odkazy na stránky se softem. Časem možná přibudou další zajímavosti.

Existuje něco, na co jsi hrdý, že jsi to dokázal a naopak, prožil jsi nějaké veliké životní zklamání?
Jsem rád, že jsem se naučil programovat za pár měsíců, ale zatím, co se týče programování, jsem nesplnil své budoucí plány a proto momentálně hrdostí moc neoplývám. Nejvíce mne štve, že u rozdělané hry nevydržím více než měsíc a hned přejdu na jinou, jinak byste se dočkali rozhodně více her než dvou. Dosud jsem žádné veliké životní zklamání neprožil, snad to tak zůstane, ale naopak jsem 14.4.2003 prožil veliký životní úspěch, kdy jsem byl přijat na Střední Průmyslovku stavební.

Válka o planetu ZemiTak to ti gratuluji, ale chtěl by jsi se jednou zabývat touto jistě zajímavou prací profesionálně?
Neplánuji zajímat se o programování profesionálně, protože můj cíl je architektura. Ale bude to na věky věků můj koníček, který nikdy, alespoň doufám, neopustím.

Zajímáš se o politické dění u nás i ve světě a jak se díváš na současný vývoj války v Iráku? 
O politiku se moc nezajímám, protože politici se mnohdy mezi sebou přou jako malí kluci, zabývají se spíše svými vlastními problémy, než politikou a problémy obyčejných lidí, za což ještě pobírají veliké platy. Každou válku považuji za zbytečnost a nesmysl, stojí mnoho peněz a moc životů nevinných lidí. Totéž vidím i ve válce v Iráku. Jsem rád, že vzala tak rychlý konec a jenom doufejme, že se tím omezí terorismus ve světě.

Můžeš se svěřit našim čtenářům s tvými nejbližšími záměry v budoucnu? Připravuješ nějakou novou hru?
Mé nejbližší záměry jsou momentálně vytvořit hru na motivy mého nejoblíbenějšího sitcomu na světě od Britské BBC a spisovatelů Roba Granta a Douge Naylora se jménem Červený trpaslík. Také plánuji arkádovou vesmírnou 3D střílečku, kterou mám zatím jen na papíře, zčásti v hlavě a „pédéáčku“. Nyní připravuji hru na již zmíněné téma Červený trpaslík, kde na třírozměrném měsíci sbíráte mezi meteory a sopkami bedny s posledním kari ve vesmíru. Této hry se nejdříve dočkáte příští týden.

Lze české freeware po stránce obsahové i technické přirovnat k zahraniční tvorbě?
Červený trpaslíkPodle toho jaké. Třeba hry od pokročilých českých vývojářů jsou dobře srovnatelné, protože jsou kvalitně naprogramované a pěkně graficky zpracované. Ale ty od začínajících programátorů jsou většinou jednoduché a graficky „zaostalé“, jako například  Fight Arena a proto většinou nemohou konkurovat pokročilé zahraniční tvorbě. Obsahově však vyjdou tak nastejno, i když já se snažím i nadále vytvářet hry s určitým dějem, vycházejícím z přítomnosti a reality, viz Válka o planetu Zemi a určitě do budoucna i mnoho dalších.

No nakonec stejná obligátní a všetečná  otázka, chceš něco vzkázat  čtenářům BonusWebu?
Nakonec bych rád všem popřál hodně zábavy s hrami, které jsem vytvořil a ještě snad i vytvořím, jakož i s hrami, které najdou zdarma stahovatelné na BonusWebu  v Plných hrách. Také budu rád za každé navštívení mé stránky a každý e-mail, ať už s dotazem, výhružkou nebo s poděkováním. :)

Děkuji ti za rozhovor.

Autor:




Nejčtenější

The Void Rains Upon Her Heart
The Void Rains Upon Her Heart je zatraceně těžká, ale návyková akce

Láska je láska a někdy se o ni musí bojovat. A třeba i s bossem. V této neobvyklé akční hře ani na nic jiného, než na bosse nenarazíte. Každý souboj je...  celý článek

Další z rubriky

Dots and boxes
Dots and Boxes - dojmy z betaverze

Máte rádi logické hry? Tým Sosáci vydal betaverzi své hry, která vychází z populárního Othella nebo Reversi.  celý článek

Mario
Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce...  celý článek

Kulivočko
Kulivočko - dojmy z dema

Zahráli jsme si demo české adventury Kulivočko.  celý článek

Levný kočárek?
Levný kočárek?

Za polovinu i levněji seženete kočárky na bazaru eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.