Doporučujeme

Rozhovor s Phoennixem

  • 1
Tvrdíte-li, že v Gamemakeru nelze tvořit kvalitní gamesky, pak by vás měl některý z výtvorů mladičkého Phoennixe přesvědčit o opaku. Povídali jsme si s ním o jeho životních cílech a chystaných hrách.

Phoennix, vlastním jménem Fanda Jakš, je obyčejný mladý kluk, který před několika měsíci dosáhl věku 15ti let. Ve volné čase se vedle tvorby her, k čemuž využívá nizozemský program Gamemaker, rád podívá na nějaký dobrý film jako Krokodýl Dundee, Nástrahy velkoměsta, Pluto Nash. Sportu naopak příliš neholduje a radši si v teple domova sedne nad nějakou tu dobrou četbu.

Roswell racer

Hned na úvod mi řekni, jak jsi se dostal k tvorbě her a proč vlastně Gamemaker? :)
K tvorbě her jsem se dostal vlastně díky programu GameMaker. Po zjištění, že jeho ovládání je více než jednoduché, jsem se rozhodl vytvářet hry, protože jsem se nechtěl zbytečně párat se složitějšími programovacími jazyky.

Jak jsi se o Gamemakeru dozvěděl?
Matně si na to vzpomínám, ale jsem si jist, že byl umístěn na přikládaném CD k časopisu se stručným popisem.

Kdy jsi vytvořil první hru, jaká to byla a co tě podněcuje do další tvorby?
První hru jsem vytvořil nějaký čas po objevení GameMakeru. Jednalo se o ztracenou myšku mezi pavouky, která se snaží uniknout. Do další tvorby mě podněcuje chuť získat si přízeň okolí a více úspěchů a znalostí.

Nebyl jsi s podobou Myši spokojený nebo co tě vlastně vedlo k zhotovení dvou dalších dílů?
První díl hry byl takový test znalostí v Gamemakeru, a proto bylo potřeba vychytat nějaké chyby. Vedlo mě k tomu to, že by měli ostatní vidět, že i vývoj má své začátky a potom lepší výsledky.

Chystáš ještě nějaké pokračování nebo jsi se současnou hratelností a grafikou zcela spokojen?
Pokračování trilogie Myš není v dohlednu. Možná, že vyjde díl pro více hráčů, ale to se nebude této trilogie týkat. S grafikou a hratelností jsem spokojen s mírou. Je moc věcí, které zlepšit. Phoennix

Když tvrdíš, že je stále co zlepšovat, proč nechystáš další díl?
Hra Myš má omezené množství věcí, které do ní můžu dát. Nejlepší volba je vymyslet hru, ve které se tzv. vyblbnu a použiju v ní vše, co dokážu, a tím lepé vylepším to, co zlepšit.

Splňuje tyto požadavky některá z tvých chystaných her?
Žádná připravovaná hra tyto požadavky zatím nesplňuje, ale když sečtu tyto požadavky ze všech několika připravovaných her, splňují to dokonale.

Řekneš nám o svých projektech něco bližšího?
Ano, mám v plánu vytvořit skákačku, adventuru a nějaké pestré bludiště.

Něco bližšího nám neprozradíš?
Skákačka, spíše hopsačka, je hříčkou z budoucnosti. Malý "rakeťák" hopsá po svém světě a sbírá a střílí. Adventura má mít hezký příběh. Na obrazovce vidíte panáčka a ukazujete mu směr a cestu. Kolem něj je krajina a okolí. Bludiště má být hříčka na čas. Snažíte se dosunout se k cíli v časovém limitu. K dispozici bude klasické bludiště a interaktivní bludiště s různými vychytávkami.

Kdy hodláš všechny tyto hry dokončit?
To opravdu nevím. Snažím se alespoň posunout vývoj dopředu. Když získám více času, dokážu snad vyřešit všechna předsevzetí v oboru programování.

Jaká to jsou předsevzetí?
Naučit se programovat ve větším rozsahu a dokončit úspěšně hry.

Chystáš se opustit Gamemaker a vrhnout se na některý z programovacách jazyků?
Nehodlám. Rozhodl jsem se v životě zabývat se programováním jen pasivně, a GML mi vyhovuje dostatečně. Proto tyto jazyky budou mými neznámými spolubydlícími.

A co grafika? Tvoříš si jí do svých her sám?
Ano, snažím se si vytvořit grafiku pouze vlastní. Občas použiji i zdroje odjinud, převážně hudbu. S grafikou jsem tedy spokojený.

Hodláš se tvorbě her věnovat i nadále? Pokud ano, nemyslíš si, že tě bude Gamemaker v tvém růstu omezovat?
Ano, chci se věnovat programováním v Gamemakeru i nadále. Nemyslím si, že by mě nějak omezoval. Roswell racer

Hraješ volně šiřitelnéo hry ve svých volných chvílích? Co si myslíš o kvalitě české scény?
Samozřejmě, hraji. Česká scéna je docela kvalitní, ale najdou se autoři, kteří si v programování až moc věří.

Můžeš uvést konkrétní příklad? :-)
To bych nikdy neudělal. V přímém hodnocení nejsem příliš upřímný. Cílem mé strategie je získat zkušenosti z chyb druhých a přitom si jich nevšímat.

A co komerční hry, jaká tě v poslední době zaujala? Co říkáš na DOOM 3? Hráls?
Nejvíce mě zaujala hra Prince of Persia: The Sands of Time. Prostě úžasná. Jinak Dooma 3 jsem už dohrál a můžu říct, že to je revoluce v hrách, které hrajou lidem na city. Tak sem se u tý hry někdy bál, že mě až mrazilo v zádech.

Kolik hodin věnuješ počítači a kolik času vývoji her?
Kolik je to přesně hodin, to nevím, ale podstatnou část volného času prosedím u PC. A vývoji věnuji jenom malou část času u PC, neboť fantazie netrvá dlouho. Je potřeba se na to i vyspat.

Co knížky, čteš? Pokud ano, tak jaké?
Ano, čtu. Určitě jsou to žánry Sci-fi a také bestsellery. Přiznám se, že mě zaujal i Harry Potter.

Věříš na to, že se lze znovuzrodit z popela? (dotaz vzhledem k tvému nicku a souvislosti s ptákem fénixem), nebo má tvoje přezdívka jiné opodstatnění?
Myslím, že má přezdívka má jen podobný název od PHOENIX. Já mám v nicku dvě "N" a to ten pták rozhodně není. A jestli věřím? Dobrý vtip!

Co bys na závěr vzkázal čtenářům plných her?
Nekupujte kopírované plné hry na CD. Kupte si vypalovačku, pučte CD od známého, vypalte, a je to!

Díky za rozhovor a přeji hodně úspěchů nejen v tvorbě her


  • Vybrali jsme pro Vás