Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Tatkem

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:38
Dnes vám, vážení čtenáři, přinášíme rozhovor s jedním z nejznámějších a také nejplodnějších autorů českých freeware her. Takže neváhejte a čtěte dále, protože se zcela jistě dozvíte spoustu zajímavých informací a novinek.

Dnes vám, vážení čtenáři, přinášíme rozhovor se známým autorem českých freeware, po jejichž vydání na našich stránkách tolik voláte. K jedním z nejznámějším a nejplodnějším českým autorům bezesporu patří i Tatko, kterého můžete znát jako autora spousty her, které v minulosti vyšly na našem serveru. Jen pro připomenutí připomínám třeba Cyklon, Transformer nebo Fantazie pod vodou. Takže neváhejte a čtěte, jistě se dozvíte spoustu zajímavých novinek.

TransformerAhoj Tatko, čtenáři by jistě měli zájem se dozvědět něco zajímavého o autorech a jejich tvorbě z oblasti freeware her. Mohla bych ti položit několik otázek a jsi ochoten se s našimi čtenáři podělit o tvé postřehy a názory?
Čauky Ivo, velmi si vážím toho, že jste mne oslovili a rád odpovím na několik otázek, které se týkají mé tvorby a zajímají nejen tebe, ale i ostatní čtenáře.

Prima, to jsem skutečně ráda, co jsi už tedy všechno vytvořil?
Co jsem už všechno vytvořil? Je toho skutečně už poměrně dosti, je to nejlépe vidět na mých stránkách, kde je odkaz na mé starší hry. Ale namátkou, když vynecháme Cyklon, tak třeba Aquarium, Fantazie pod vodou. Ty vyšly na doprovodných CD časopisu CHIP nebo COMPUTER a to hodně potěší každého autora, který programuje jen proto, že ho to baví. Tak jako třeba recenze na Cyklon vyšla nedávno v časopise COMPUTER v sekci freehry, tak co si ještě může autor freeher více přát... :))

Jaké jsou problémy s tvorbou českých PH?
Problémy jsou hlavně s Open GL, kde není skoro žádná podpora pro Delphi. Každý, kdo se snaží pomoci, vytvoří pár základních objektů se světlem a konec. Někdy mi to připadá asi tak, jako když bys chtěla někoho učit programovat a řekla mu: tady si vezmi formulář, zde klikneš a máš tam tlačítko a hned máš svůj první program! Tak to je i s GL, jsou tam spousty příkladů, ale když začneš pátrat po animaci postaviček pro nějaké základy na primitivní hry, nikde nic nenajdeš. Pouze sem tam nějaký odkaz na Help pro GL v angličtině a navíc jen pro C++...

FantazieTak teď jsi mne zavalil spoustou odborných pojmů, mohl bys to našim čtenářům vysvětlit podrobněji a srozumitelněji?
Knihovny OpenGL jsou základní knihovny pro práci s 3D grafikou, jak v Delphi, i tak v C++, kde je možno programovat hry typu Doom, Quake (samozřejmě ne hned). Pracuje se tam s 3D objekty, světly, stíny a materiály, světelnými a zvukovými efekty (ten, kdo se zabývá programováním, pochopí, o čem mluvím). Takže pokud chce člověk postoupit o stupínek výše z 2D grafiky, tak je to právě GL. Veškerá podpora u nás se týká jen několika základních příkladů a odkazů na anglickou literaturu a to ještě jen pro zmiňované C++.

Máš ponětí, kolik českých autorů tvoří freeware hry?
No to přesně nevím, ale je jich je opravdu hodně. Hrozně rád se procházím po jejich stránkách, většina z nich jsou to super stránky, moc se mi líbí a rád si je prohlížím. Nejvíce se mi líbí takové hlášky, jako že hledají programátory v C++, Delphi a Visual Basic, to nejsou programovací jazyky.
Ale tvorba tomu někdy nenasvědčuje.

CyklonI toto je příliš odborné, můžeš to poněkud rozvést do hloubky? Mohl bys také několik českých autorů uvést jmenovitě?
To bych asi nemohl, myslím, že to není podstatné, každý ví sám, kde má slabiny, ale větu "Delphi a VB není programovací jazyk" si podle mně mohou dovolit říci tvůrci třeba "Mafie" nebo "Flash Pointu", kteří programují na vyšším stupínku. Asi víc vidí do vlastností těchto programovacích jazyků, od nich bych to bral. Ale programátoři na naší úrovni mají ještě hodně co dohánět!

Co připravuješ v současné době nového?
Připravuji teď chodičku na rolovacím pozadí zleva doprava, takový jakýsi Rambo, který je vysazen ve vesmíru na nějakou neznámou planetu. Bude mít po ruce skvělý kanón, možná dva i tři, bude muset někam dojít a spousty věcí vyřešit. Nerad bych se moc o tom podrobněji rozepisoval, protože třeba umřu a nedodělám to. To by pak byla ta největší ostuda na světě.

Proč myslíš, že bys mohl zemřít? Máš nějaké problémy se svým zdravím?
Ale kdepak, jsem zdravý, jako řípa, ale člověk nikdy neví, říká se přece, že náhoda je blbec, ne?

Dobrá, co by ti v práci nejvíce pomohlo?
Hodně by mi pomohlo se někde chytit na to GL . Ty základy bych uměl, objekty, materiál, převést z 3D studia, kamera, nějaké ty kolize, atd. Na všechno tam jsou knihovny a komponenty, člověk pro začátek toho nemusí moc umět, jenom mít trpělivost klikat a dávat to na formulář. Je nutné ale ty postavičky rozhýbat, prostě mít základy pro hru a její rozpohybování. Když se tak dívám na ty hry, hodně našich freetýmů bude mít ještě čtenářům hodně dlouho co říct v DelphiX a samozřejmě se to týká i mne. No myslím si, že jsem toho už navykládal dost, na poprvé by to snad mohlo stačit, ne?

Tatkova tvorbaNechtěl bys pro naše čtenáře zveřejnit svoji podobiznu, popřípadě nějaké screenshoty z nově připravované hry?
Moji fotografii? To snad ne, nejsem žádný manekýn, ani fotomodelka. Ale až zjistím, že mám naději na dokončení připravované hry, nějaký ten screenshot bych poslat mohl. No, jeden pokusný obrázek z připravované hry ti přece jenom dám.

Tak ti děkuji za rozhovor a přeji ti jménem čtenářů i redakce mnoho štěstí a úspěchů při realizaci tvé tvorby. Co by jsi chtěl ještě sdělit našim čtenářům na závěr?
Programování je velmi těžká řehole. Myslím si, že v každém jazyku se dá udělat kvalitní hra, jen se člověk nesmí nechat zviklat tím, že profíci dělají jedině v Céčku. Není to pravda, GL je brána do pořádné grafiky a tyto knihovny existují jak pro Delphi, tak i pro Vbasic, navíc jsou docela velice slušné a vyhovující. Věřím, že hry typu Quake se dají udělat v těchto knihovnách jako nadstavba v jakémkoliv programovacím jazyku. Hlavně je třeba vydržet, to je ten největší problém každého programátora. Stůj co stůj zabránit zbrklému ukončení programu ("ať už mám konečně klid !!!"- však to zná každý programátor), raději pomalu dvacetkrát to předělám a v noci blouzním, v tramvaji blekotám smyčky a proměnné, ale pak to nese výsledky. Já dost sázím na ozvučení, vidět svoji hru na žebříčcích, jak na herních serverech, tak v některém časopise, tento příjemný pocit vám všem přeje zažít Tatko.

Tatkovy stránky naleznete na http://www.tatko.vyrobce.cz/
Seznam Tatkových her, které vyšly na serveru PlneHry.cz, najdete zde.

Autor:


Témata: Tramvaj


Nejčtenější

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.