Doporučujeme

Rozhovor s TRION Teamem o Projektu 5410

TRION Team je nenápadný, na české herní scéně ale působí už čtyři roky. Momentálně připravuje zajímavou 3D variaci na Raptora Projekt 5410 – který nabídnou PH svým čtenářům exkluzivně…

Dnes přináší Plné hry rozhovor s týmem, který se na české freeherní scéně pohybuje již čtyři roky. TRION Team má zatím na svědomí jednoduché akční Invaders a o poznání propracovanější Ponorku. Tvoří ho čtyři členové, z nichž dva jsme zpovídali – vedoucího týmu Ondru Sýkoru a grafika Toma Jukla. Ti nám prozradili leccos o zákulisí vývoje a náplni připravovaného projektu, který nese název Projekt 5410. V této souvislosti ještě zmíním důležitou informaci – výměnou za webdesign jejich stránek mají PH přislíben Projekt 5410 na prvních 14 dní po vydání exkluzivně – odnikud odjinud tedy nebude možné hru stáhnout.

Ponorka 1) Je to na vašich stránkách, ale zkuste čtenářům TRION Team představit a stručně popsat jeho historii.
Na začátku byla, asi jako u všech týmů, touha něco vytvořit. Ve svých oborech jsme začínali, i když první pokusy jsme měli oba za sebou. Když jsme se potkali, bylo jasné co budeme následujících několik let dělat. To bylo přibližně před čtyřmi lety. První hrou měl být v současnosti ještě nedokončený Projekt 5410 (tehdy měl vypadat trochu jinak).
Později jsme zjistili, že jsme se přecenili, takže jsme zkusili dokončit nějaké jednodušší projekty - Ponorku a Trion Text Editor.

2) Ponorka spolu s hříčkou Invaders je vaší zatím jedinou dokončenou hrou. Jak dlouho vám vývoj trval a co jste si z něj odnesli? Pomohl vám v něčem?
Invaders jsme měli hotové během jednoho odpoledne, Ponorku jsme vyrobili v několika verzích, v každé jsou dva až tři týdny tvrdé práce.
Invaders byla spíš takový pokus, když programátor Ondra ležel doma s chorobou. No a díky Ponorce jsme si vypěstovali odpor k tmavomodré barvě a dvourozměrné grafice.

3) Projekt 5410 je vaším nejstarším projektem. Jak měl vypadat původně a jak se jeho design od té doby změnil?
Tehdy ta hra měla být opravdu dvourozměrná - v podstatě takový Raptor (Xenon II) s grafikou ve vyšších rozlišeních a barevných hloubkách. Pak jsme ale začali sepisovat dlouhé seznamy věcí, které bychom chtěli ve hře mít a které se nám na původním stylu hraní nelíbily. Všechny vylepšení jsme završili "geniálním" nápadem přidat třetí rozměr. Protože jsme v té době o 3D moc nevěděli, chtěli jsme hru postavit na nějakém cizím grafickém engine. Brzy se však ukázalo, že najít takový, který by vyhovoval našim technickým požadavkům je zhola nemožné - to také byl jeden z hlavních důvodů, ze kterých jsme projekt na dlouhý čas opustili.
Vlastní design hry prošel dlouhým vývojem od původního létání s dráčkem a sestřelování čarodějnic až k dnešní kolonizaci planet. Také nás za tu dobu napadlo několik zpestření a oživení. Co přesně to je bychom ale neradi předem prozrazovali.

Projekt 5410 4) Co nám můžete prozradit o technických specifikacích enginu Projektu 5410?
Program je zatím ještě ve vývoji, ale některé věci jsou už dané. Engine je postavený na OpenGL a částečně DirectX 8. Je optimalizovaný pro velké venkovní scény při zachování rozumných požadavků na hardware - zahrají si i majitelé starších počítačů.

5) Jaký bude příběh a co bude úkolem hry?
Příběh se odehrává po roce 2030, ústředním tématem je získávání nového "životního prostoru" pro lidstvo, kterého je na Zemi opravdu málo. To se pochopitelně nezamlouvá všem a hráč bude řešit hrubou silou ty situace, kdy všechny ostatní prostředky selžou.

6) Kolik bude ve hře zbraní, nepřátel, kolik bude mít úrovní? Můžete uvést nějaké příklady?
Zbraní bude ve hře nejméně deset s různým efektem a účinností. Druhů nepřátel bude ještě o něco více, od malých, ale rychlých stíhaček, přes různé lodičky, až po mohutné bitevní stanice - nějaké návrhy si můžete prohlédnout na našich stránkách. O úrovních zatím můžeme říci jen to, že jich bude dost.

7) Jakými hrami jste se při tvorbě Projektu 5410 inspirovali? Přinese do žánru i nějaké originální novinky?
Nejvíce času jsme strávili asi nad Raptorem. I když takový Xenon II, nebo Tyrian taky není k zahození... a samozřejmě spousty výborných freeware her na toto téma. Proti jiným hrám tohoto žánru budeme mít silnější a důležitější příběh. A samozřejmě chceme využít výhody, které nám dává 3D zobrazení.

8) V jaké fázi se momentálně hra nachází a na kdy odhadujete její vydání?
To nejdůležitější z programu je hotové a funkční, na grafice se pracuje - dokončujeme modely a vytváříme textury pro modely a pro terén a grafiku efektů. Zvuky nemáme žádné, zatím nám v týmu schází zvukař. Navíc se v blízké době můžete tešit na vydání další hratelné ukázky.

Projekt 5410 9) Co je podle vás na vývoji hry nejpracnější a zabere nejvíce času? Je složitá organizace práce ve čtyřčlenném týmu?
Organizace jakéhokoliv týmu po internetu je poměrně obtížná, ale snad se nám to daří. S tím souvisí asi nejtěžší věc při vývoji - stanovení rozumných termínů a jejich následné dodržení. Nejvíce času navíc zabírají ty nejnudnější práce, které s hrou zas tolik nesouvisí, a to je příprava různých nástrojů a editorů.

10) Co říkáte na slibně se rozvíjející českou freeherní scénu a projekty jako České hry.cz či CZ1? Zúčastníte se Game Developers Session 2003 či Joysticku Českých her?
Jsme samozřejmě rádi, že je na české scéně živo a že se připravuje hodně zajímavých her. Stále by to ovšem chtělo větší zájem "zvenčí". GDS 2003 se, doufáme, zúčastníme. Účast v Joysticku do značné míry záleží na tom, v jakém stavu v té době Projekt 5410 bude, zatím nic nepotvrzujeme, ani nevyvracíme.

11) Jaké jsou vaše plány do budoucna - chtěli byste se jednou třeba tvorbou her živit?
Tvorba her je pěkný koníček a doplnění studia. Někteří z nás tak možná jednou skončí, ale na to, že to budou všichni bychom nesázeli.

12) Jaké hry máte sami nejraději a co jste hráli v poslední době?
Určitě musíme uvést sérii Metal Gear, stařičké RocketZ, skoro všechny výtvory od Black Isle a jiné RPG a samozřejmě linuxové Frozen Bubbles.

Projekt 5410 13) Máte nějaké další koníčky? Oblíbenou hudbu, filmy, knihy...
Na prvním místě jsou některé sporty, konkrétně volejbal, cyklistika a u Ondry stolní tenis. Na dalším místě bychom uvedli hudbu - zejména filmovou (Williams, Zimmer, Vangelis) a folkovou, občas někoho obtěžujeme zpěvem a bušením do kytary. Naopak NEMÁME rádi nové české muzikály (až na několik čestných výjimek). Knihy a filmy lze shrnout do jednoho - vede sci-fi a fantasy.
...a modrooké blondýnky (pokud ta barva očí není příliš tmavá :o))

14) Můžete nám prozradit nějakou pikantní vtipnou "historku z natáčení" z průběhu vývoje Ponorky či Projektu 5410?
Pokud pomineme hodně dlouhý seznam přepisů a překlepů, který jsme bohužel ztratili, a seznam věcí k dodělání, který Tomáš z celého srdce nenáviděl, asi nic. Kdysi jsme se snažili vést seznam potravin, spotřebovaných během vývoje, ale vyšlo z toho, že moc žerem, tak jsme toho nechali.

15) A na závěr tradičně: chcete-li něco dodat k sobě, předchozím projektům, 5410, nebo prostě jen tak vzkázat čtenářům Plných her, máte příležitost...
Na tuhle otázku jsme čekali, správnou odpověď ale neznáme ;o). Čtenářům bychom chtěli vzkázat, ať podporují "své" české vývojáře a šíří jejich slávu dál.


Témata: Země (planeta)
  • Vybrali jsme pro Vás