Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s týmem 3D Games

  12:00aktualizováno  10. září 3:24
Dalo by se bez jakýchkoliv poznámek říci, že tým 3D Games je jeden z nejlepších ohledně tvorby freeware her v ČR. V našem rozhovoru se dozvíte, kde ke svým bohatým zkušenostem přišli, jak je na tom Dispečer či Plane Arcade a v neposlední řadě zdali jednou chtějí být profesionálními tvůrci.

3D Games Zdravím vás, členy týmu 3D Games. Nejprve nám o sobě na úvod něco povězte.
PETO: Ahoj, jmenuji se Peťo, jsem studentem třetího ročníku na SPŠ Elektrotechnické a v týmu působím hlavně jako programátor.
HUB: Hoj, má přezdívka je HUB. Už druhým rokem studuji průmyslovku ve Zlíně a v našem týmu se starám o web, krapek o programování a samozřejmě betatesting.
MiroJ: Ahoj, já jsem Miro. Působím v týmu jako programátor, ale jsem dalo by se říci zaměstnaným a práce mi zabírá většinu dne, a tudíž programování beru jen jako koníček.
SIMON: Já jsem 2d/3d grafik, animátor, a designér. Když jsem před léty začínal s 3D Studiem Max, netušil jsem, že v něm budu vytvářet hry, ale podařilo se.

Jak pokračují práce na vaší zajímavé logické hře Dispečer? Co všechno nám nabídne?
PETO: Momentálně se pracuje na menu a levelech. Práce zdárně pokračují a brzy by se měla veřejnost dočkat vydání.
HUB: Dispečer bude logická hra v precizním 3D zpracování a budete mít pocit jako byste sledovali skutečné autobusové depo.

3D Games Kdy hodláte Dispečera vydat? Máte v plánu i jiné projekty (např. do nových rychlosoutěží)?
PETO: Přesný datum vydání nikdo netuší. Kromě Dispečera pracujeme také na Plane Arcade a náš člen MiroJ pracuje spolu s externím grafikem na zatím neohlášené hře. Jiné projekty zatím asi začínat nebudeme, jelikož jsme ty rozdělané ještě nedokončili.
HUB: Ano, PETO má pravdu. Nejdříve dokončíme projekty, jež jsou ve vývoji a co se týče nových her, nápady nám nescházejí.

Mnoho čtenářů vývojářů určitě zajímá, jak jste se naučili programovat nebo spíše jak jste se naučili programovat ve 3D?
PETO: To je dlouhý příběh, ale v podstatě jsem chtěl programovat už velmi dávno a tak jsem se k tomu nakonec dostal. Nejprve jsem programoval ve VB, potom jsem se dostal k DirectDraw, poté k free 3D enginu R3D a už se snažím programovat vlastní 3D enginy. Hlavně je třeba hodně hledat na netu a někdy (nerad to říkám) se hodí dávat ve škole pozor.
SIMON: Tak to je úplně lehké. Stačí nevytvářet nic jiného, protože se tělo a mozek přizpůsobí jednomu cílu. Člověk se může více a více zdokonalovat/učit – a za to můžeme být vděční.
HUB: Narazil jsem na jednu webovou stránku a zkusil jsem pár prvních tutoriálů. No a když jsem renderoval svůj první trojúhelníček, tak mě to chytlo. V podstatě v tom byla dávka zvědavosti a vidíte jak to skončilo.
MiroJ: Jo jo. Moje začátky sahají až ke starému dobrému procesoru Z80(ZX SPECTRUM, DIDAKTIK). Začínal jsem programovat v assembleru (DIDAKTIK , PC). Poté mne upoutal Visual Basic, se nímž pracuji dodnes. Nějaký čas jsem se věnoval programování databázových aplikací a dnes programujeme hry (Visual Basic + DirectX).

3D Games Kolik času strávíte denně u monitoru?
HUB: Tak jak se na zdravého člověka sluší, ne? Záleží jestli mám na PC co dělat. Jestli ano, pak sedím u monitoru také kolem 10 hodin (víkendy samosebou).
PETO: průměrně asi 4-6 hodin podle školy. Když jsou prázdniny tak až 10 hodin.

Jaké to je programovat nějakou hru jako Dispečer? Snadné, normální, či extrém?
SIMON:Pro mne je všechno normální. Určitě je to něco, u čeho jsme rádi, že to tvoříme (někdy to může být otrava, prostě jako normální kus života).
PETO: Nikdy to není jednoduché, ale zase nikdy to není extrém. Ale Dispečer je jedna s těch oddychovek.
HUB: Pokud už člověk něco umí, pak to bere spíš jako normální. Pokud ne, přijde mu to těžké (přímá úměra).

3D Games Jak vzpomínáte na své začátky s počítačem? Jaké byly vaše první programy a hry?
SIMON: První počítač jsem měl kdysi dávno super 486ku a na ní jsem akorát pařil hry a kreslil si v malování. Poté přišlo P200, v němž jsem začal dělat první výtvory ve 3D Maxu. Jinak bych ještě podotkl, že jako modelář, grafik a animátor potřebuji schopnost kreslit a vymýšlet (ale tento skill se snažím průběžně zlepšovat).
PETO: Vzpomínám v dobrém. :) Když jsem začal programovat, myslel jsem si, že složitější hru jak Pacmana neudělám.
MiroJ: PRINT "ahoj!".
HUB: Vzdávám hold Piešťanskému závodu Tesla n.p.! "Osobní mikropočítač PMD85-2" mě fascinoval. Pak přišly nějaké ty IBM PC kompatibilní. Tam mě docela bavilo si hrát v QBASICU. První hru asi nevzpomenu.

Chcete se jednou tvorbou her živit a prosadit se mezi profesionály?
PETO: Ano, určitě. Je to asi sen každého amatérského vývojáře, i když je pracovní režim u profi firem drsnější oproti našemu freeware týmu.
SIMON: Nechci, ale asi by mi to nevadilo.
MiroJ: Beru si žolíka 50/50. :)
HUB: Nemyslím,že bych byl tak dobrý, abych si tím vydělával. Ale kdyby ta práce nějak souvisela s tvorbou kvalitních her, pak bych se nebránil!

Jaké máte záliby kromě PC? Jak si zpříjemňujete odpočinek od práce (PC)?
MiroJ: Právě PC je moje záliba . Prvořadá je však moje rodina.
SIMON: Kreslím, občas pročítám knihu, ale pokud máš na mysli jak zabíjím čas, tak ve škole.
PETO: Teď už skoro žádné, ale sem tam vyjdeme ven s bruslemi.
HUB: Nuž, nějaké to extrémní ježdění na kole (myslím extrémní pro mě, nikoliv pro trialisty). Pak si hraji s mikroprocesory a mikrokontroléry.

3D Games Máte nějaký vzor, kterého byste chtěli jednou předčít? Která hra vás třeba nejvíce v životě zaujala?
PETO: Nejvíce obdivuji ID software, hlavně protože je jich poměrně málo, ale to jim nebrání dělat nejlepší hry.
SIMON: Nikoho nechceme předběhnout. Mé nejoblíbenější hry: strategie - starcraft na mne dost zapůsobil, fallout, civilization a tahové věci, ale hry už jaksi nehraji. Poslední bylo GTA3.
HUB: ID Software rulez. Skvělá hra je Flashpoint a Mafia. Jsem ale vývojář takže se na hry dívám z jiného hlediska než obyčejný hráč. A vzor? Určitě nějaký Petr Adamčík.

A jsme na konci. Co dodáte k Dispečerovi nebo vašemu týmu? Chcete něco vzkázat našim čtenářům?
MiroJ: Týmu přeji ještě hodně dokončených her a čtenářům mnoho zábavy při hraní našich her.
PETO: To co vždy. Aby hráli nezávislé hry.
SIMON: Doufám, že nejste jen čtenáři, ale i hráči. :D
HUB: Kdo neprogramuje s námi programuje proti nám! Jo a taky zdravím našeho psa.

Poznámka: Se svolením převážně slovenských autorů bylo vše přeloženo do češtiny.

Autor:




Nejčtenější

Hercules – The Untold Stories
Hercules – The Untold Stories je klasická rubačka ze staré školy

Bájný rek Herkules by se asi divil, jak „věrohodně“ je v této hře vyobrazen. Nic naplat, je to klasická rubačka, a tak po cestě pošlete do Hádu desítky...  celý článek

Další z rubriky

Awakener
Návod: Awakener - zcela neznámý opilec

Sympatická adventura s poměrně logickými řešenímu hádanek je vhodná i pro začínající hráče adventur. Pokud byste se i přesto na některém místě zasekli, pomůže...  celý článek

Kulivočko
Kulivočko - dojmy z dema

Zahráli jsme si demo české adventury Kulivočko.  celý článek

Mario
Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.