Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s týmem BlueA - nejen o Niefelheim a Prison Escape

  12:00aktualizováno  1:19
Rozhovor s týmem BlueA o jejich velmi očekávané strategii Nieflheim i zatím posledním projektu Prison Escape, jenž se umístil na třetím místě Koncept soutěže Českých her.

Mohli byste se našim čtenářům stručně představit? Kolik vám je let, kde bydlíte, studujete a jak dlouho se věnujete tvorbě her?

Rexistens: je mi 20 a momentálně studuji první ročník stavebního inženýrství VUT v Brně, z čehož plyne že v současné době bydlím na kolejích. Tvorbě her (grafické části) se věnuju už celkem dlouho, aspoň 10 let. Nic měně asi až posledních 5 let mojí práce, potažmo našeho týmu, za něco stojí. 

Weny: je mi 18 let, bydlím v Bohuslavicích u Zlína a v patnácti jsem se rozhodl, že půjdu studovat slaboproudou elektrotechniku, protože jsem chtěl vědět, jak vlastně počítač funguje. Tvorbě her se věnuji už asi od 10 let, pokud počítám i ty hry, které jsme se snažili vytvořit v QBasicu.

Co nám můžete prozradit nového o vašem stávajícím projektu Nieflheim?

Rexistens: Tak tento projekt, pro mnohé s nevyslovitelným názvem, mi krátí život už bezmála dva roky. Jak už bylo řečeno mnohokrát předtím, bude to jakýsi mix mezi budovatelskou strategii a RPG. Nového už asi 3 měsíc není nic, protože jsme se účastnili Nové soutěže serveru České hry. S Prison Escape jsme získali 3 místo, takže to myslím za pozastavení Nieflheimu stálo. 

Weny: Jelikož jsem v poslední době hodně zaneprázdněn školou a vývojem Prison Escape, tak na Nieflheim nemám moc času. Naposled jsem dělal na umělé inteligenci pro počítačem ovládaného protivníka, aby to vypadalo trochu k světu :).

Vydáte v nejbližší době nějakou betaverzi?

Rexistens: Beta-verzi vydávat nebudeme, protože zatím není co ukazovat. Možná jen nějakou novinářskou verzi.

Nieflheim

Už víte co bude následovat poté?


Rexistens: Nevím, na to je ještě času dost. Nieflheim si ještě aspoň 1 rok, ne-li víc, vyžádá. Teda hlavně po programové strance, ale k tomu řekne asi víc Weny. Nieflheim rozhodně není nějaké krátkodobá záležitost, sice se to z počátku tak jevilo ale postupným přidáváním dalších atributů se to všechno nějak zkomplikovalo. 

Weny: Nějaké představy, co budeme dělat po dokončení Nieflheimu určitě jsou, ale nerad bych je teď prozrazoval, aby je někdo jiný nestihl realizovat rychleji než my ;), přeci jenom musíme ještě dokončit Prison Escape a Nieflheim, což nám zabere asi velkou část tohoto roku. Ale musím zklamat všechny příznivce původní Zahrádky, protože neplánujeme její pokračování. 


V jakém programovacím/grafickém nástroji své hry vytváříte a jak jste začínali? Jaká byla vaše první hra?

Rexistens: Tak když jsme začali dělat hry, tak jsem používal Malovaní ve Win 3.11. Naše první oficiálně vydaná hra měla 2D grafiku vytvořenou v programech typu Photoshop. Pro náš nedokončený projekt SkyFight jsem dělal 3D rendrovanou grafiku. Stejným způsobem je vytvořena i grafika pro Nieflheim a to dokonce 2x. Pro hru Prison Escape jsem dělal už skutečnou low poly 3d grafiku. 

Weny: Novější hry počínaje Zahrádkou píšu v C++. Předtím jsem dělal v Pascalu/Delphi a jako úplně první programovací nástroj jsem používal QBasic, který byl součástí DOSu a ve kterém jsme dělali naši první hru, ale nikdy jsme ji nedodělali. Byla to textová adventura, která měla všeho všudy tak 5 lokací :).

Jaké aktivity provozujete, když nejste u PC?

Rexistens: Tak asi bych měl říct, že když nejsem na počítači, tak se učím, ale to bych teda hodně lhal. Je toho hodně co mě zajímá mimo PC. Hraju na kytaru, chodím hrávat fotbálek nebo s přáteli do hospůdky.

Weny: Když nejsem na počítači, tak sleduji televizi nebo pokud je léto a je venku pěkně, tak jdu ven (no je teda pravda, že minulý rok jsem venku moc často nebyl, ale to se letos určitě změní). A pokud zbude nějaký čas navíc, tak se chystám začít zase posilovat.

Kolik hodin denně u PC strávíte a kolik hodin z toho odpracujete?

Rexistens: Já jsem na počítači v podstatě pořad. Prakticky hned po příchodu ze školy usedám ke klávesnici. A když už přímo nic konkrétního nedělám, tak se aspoň dívám na Futuramu :-). 

Weny: Tak u PC strávím denně tak 2-3 hodinky a dost toho času bohužel prosedím na IRC kanálu Českých her nebo u ICQ.

Nieflheim


Jaká je vaše nejoblíbenější freewarová a komerční hra?

Rexistens: Já hry poslední dobou moc nehraju. Poslední co jsem hrál byl Half-Life 2. Jinak moje nejoblíbenější hra vůbec je asi Mafia. Z freewarových her mě celkem bavil třeba Dispečer nebo Plane Arcade.

Weny: Nejoblíbenější freeware hru nemám. Přeci jenom jsem jich hrál už tolik, že vybrat mezi nimi tu opravdu nejoblíbenější by byl nadlidský úkol. Co se týče komerčních titulů, tak na prvním místě je to určitě Gothic následovaný Mafií a trilogií Atlantis(čtvrtý díl ne-e).

Chcete být jednou profesionálními vývojáři zaměstnanými ve velké firmě či snad dokonce ve vlastních?

Rexistens: No já osobně bych se tomu nebránil. Tvořit hry mě baví, takže proč nespojit příjemné s užitečným. Teda ovšem jestli mě to uživí. Proto ze všeho nejdřív chci dodělat školu, teda pokud mě nevyrazí. 

Weny: Profesionálním vývojářem bych určitě být chtěl a to jestli budu pracovat v nějaké firmě a nebo si založíme vlastní je už jedno, ale na tyto úvahy mám ještě moře času.

Na kterou hru se v tomto roce těšíte nejvíce?

Rexistens: Jak už jsem psal vůbec to nesleduju. Ale doneslo se ke mě, že má byt nějaká hra podle Kmotra, tak na to se docela těším, no uvidíme jaké to bude. 
Weny: Nejvíce se těším na Gothic III, ale mám pocit, že stejně nemá být vydán letos, takže pak už mi tu zbývá jen Age of Empires III. Z freewarových titulů asi na Nieflheim ;).

Jaké to je vytvářet takovou hru? Co je na vývoji nejnáročnější?

Rexistens: Jaké to je vytvářet takovou hru? No na to se těžko odpovídá. Ale kdybych to měl shrnout do jednoho slova, tak asi zdlouhavé. A když vývoj netrvá dlouho, tak z toho bude většinou špatná hra (mnozí jistě zachytili zprávy o jednom velmi plodném kontroverzním vývojáři, který má mimo jiné problémy s češtinou). 
No nejtěžší je asi vymyslet, o co v té hře půjde. Programování já posoudit nedokážu (z mého pohledu jde všechno, ale Weny je prostě linej :-)). Teď ke grafice. Až do Nieflheimu nebyla grafika v našich hrách moc pracná. Zahrádka a všechny hry před ní byly 2D. Nieflheim má už třetí verzi 3D rendrované grafiky (tento způsob jsem začali používat u nedokončeného SkyFigtu). Ale vzhledem k tomu, že vývoj programové časti jde pomalu, uvažuju, že zase něco předělám (terén a modely s animacemi jednotek). Tak se těšte!

Weny: Vytvářet počítačové hry je velmi zábavné. Postupně psát kód a vidět, jak se třeba začínají po mapě pohybovat počítačem ovládané jednotky udělá opravdu radost :). Ale aby nebyl svět jenom růžový, tak i zde je to samý problém. Někdy třeba hledám i dva tři dny nějakou chybou, kterou jsem omylem v kódu udělal a kvůli které program náhodně padá, ale takový už je prostě život.

Nieflheim

Co vaše dokončené hry? Se kterou jste nejvíce spokojeni?

Rexistens: Tak lepší by bylo asi říct překvapení. Já osobně sem třeba takový zájem o Zahrádku nečekal. To samé platí o současném zájmu hráčů o nedokončený Nieflheim. Tak ale už to snad bude :-).

Weny: Nejvíce bych měl být asi spokojen se Zahrádkou, protože ta proslavila(dá li se to tak říct) jako první náš team. Ale já osobně jsem hlavně spokojen s Panem Zahradníkem, kterého jsme nikdy oficiálně neprezentovali, protože si myslím, že tato hra nám dala takový prvotní impuls zkusit vytvořit něco většího.

Navštěvujete Game Developer Session?

Rexistens: No já ještě na GDS nebyl. Ale příští rok už určitě přijedeme a slavnostně představíme Nieflheim :-)

Weny: Ani už nevím, proč jsme tam nebyli loni, ale letos jsme museli být v době konání GDS někde jinde.

Chcete na závěr něco vzkázat našim čtenářům?

Rexistens: Mějte s námi trpělivost! Nieflheim BUDE!!!

Weny: snad jen aby hráli freewarové hry a těšili se na Prison Escape a Nieflheim :)

WWW stránky BlueA najdete na adrese: http://www.blueasoftware.com.

Autor:




Nejčtenější

Další z rubriky

Dovahkiin
Pojmenovali dítě podle postavy ze hry a získali hry zdarma na doživotí

Čerstvě narozený Dovahkiin byl pojmenován podle postavy ze hry na hrdiny The Elder Scrolls V: Skyrim. Jeho rodiče získali od vývojářů přísun her zdarma do...  celý článek

Family Farm perex
Family Farm - dojmy z demoverze

Skvělý simulátor farmaření od českého týmu Hammerware má pohlednou grafiku a nabízí promyšlenou příběhovou kampaň. Ostatně vyzkoušet si ho můžete sami.  celý článek

webovky3_poster
Germánské webovky: Travian a OGame

Ještě jsme zde. Z původně plánovaného týdeníku rozebírajícího necelý tucet signifikantních webových her poslední dekády se sice z recenzentských,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.