Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s týmem Inter Dream

  12:00aktualizováno  10. září 3:26
Mnozí jste jistě nepřehlédli preview hry Space Droids 3D, jež jsme před několika týdny publikovali. Nyní nám tvůrci prozradili další zajímavosti nejen na hru, ale i na jejich styl života. Zajímá vás co říkají na Doom3, EU či herní scénu? Pakliže ano, čtěte náš nadupaný a vyčerpávající rozhovor…

Space Droids 3D 1) Zdravím vás. Nejprve se nám na úvod představte.
Trueman: Tak já se teda představím. Jmenuji se Jan Pravda alias Trueman a kdysi dávno (už to budou skoro 3 roky) jsem vnutil myšlenku ADragonovi předělat jeho původní 2D hru do 3D. A to byl počátek Space Droids 3D. Mám na starosti hlavně programování 3D enginu a pomáhám s grafikou (úprava 3D modelů, texturování).
ADragon: Já jsem Franta Jahoda alias ADragon a před mnoha lety jsem začal kutit 2D hru v SDL, která po čase dostala RPG prvky, ale kamarád ze třídy (Trueman) se nabídl, abychom hru udělali ve 3D. Protože 3D engine nebyl plně hotov a neměli jsme konkrétní představu, tak to vedlo k prodlužování a jelikož se za tu dobu zvyšoval náš programátorský skill, tak z původních zdrojáků moc nezbylo. Popravdě řečeno jsme dospěli do bodu, kdy jsme zjistili, že musíme pokračovat jinak nebo tým rozpustit.
en´Kor: Jmenuji se Martin Procházka, ale mezi droidaři jsem en´Kor. K SD3D jsem se přidal asi před 2,5 roky a od té doby mám na starosti grafiku, design dokument a různé vizuální návrhy.

2) Nedávno jsme našim čtenářům přinesli preview vaší 3D vesmírné akce Space Droids 3D. Co nového nám na ní prozradíte a kdy ji chcete vydat?
Trueman: Úplně nejaktuálnější věc, která droidy postihla, je uskutečnění jisté komunikace v našem teamu, která dříve chyběla. Každý uzná, že je to část velmi nezbytná k dokončení projektu. Nyní je již téměř hotov 3D engine, tudíž grafici a designéři pracují naplno. Obdobná je i situace s tvorbou jádra hry. Poněkud ještě upravujeme příběh, ale z mého pohledu se vše blíží ke zdárnému konci. Byl bych rád, kdybychom vše stihli do příštího GDS2005, ale vůbec se nebudu bránit dřívějšímu (úspěšnému) dokončení. Určitě po tolika letech práce nehodlám udělat z droidů nějakou slepeninu.
en´Kor: Trochu nám uvadla v teamu morálka a hlavně jsme měli chybně rozdělenou práci. Proto se udělal radikální řez a už to zas frčí. Jinak ohledně hry samotné – můžete se těšit na opravdu hodně široký výběr vybavení. Budete mít možnost obohatit svou výbavu nejen o takové ty základní klasiky jako třeba plazmový kanón, ale i o nové specialitky. Ostatně to se budete moci podívat už začátkem roku 2005.

Space Droids 3D 3) Co je podle vás hlavní příčinou dlouhého vývoje? Hra se vytváří léta a na betě je vidět, že toho ještě stále moc nemáte.
Trueman: Ano to je pravda. Jak jsem již řekl, hlavním problémem je komunikace. Dříve každý pracoval na svém "písečku", engine se stale upravoval (nemluvím o formátech souboru), takže jsme většinu času strávili konvertováním modelu do nových verzí. To určitě nebylo správné. Teď jsme se již poučili ze svých chyb a pracujeme na "stabilním" enginu a jeho dokumentaci pro ostatní programátory. Určitě není pěkná představa smíchání 3 roky a týden starého kódu dohromady. Prakticky máme hotové efekty (samozřejmě že tímto nekončí práce na grafickém zpracování a možnostech enginu, ale pro teď to "stačí"). Druhou, neméně podstatnou skutečností je to, že jsme bohužel museli chodit do školy a měli jsme ještě spoustu aktivit okolo, takže času opravdu moc nebylo.
ADragon: Nyní máme již konkrétní představu o obsahu hry. Omlouváme se všem, kteří na hru čekají už šíleně dlouhou dobu, ale musejí mít ještě trpělivost. Na vývoji této hry je také perfektní to, že se můžeme zdokonalit v programování, protože počet řádek programu se počítá na desetitisíce. Zároveň se snažíme používat i aktuální postupy, takže např. pravděpodobně použijeme na skriptování knihovnu lua. Trueman se snaží vkládat do hry efekty, které se objevily snad v jakékoliv vesmírné hře, takže plameny za motory, částicové systémy atd. vypadají velmi pěkně.

4) Slyšel jsem, že se tým tak trochu rozpadl. Proč to?
Trueman: To byl další vliv oné problematické komunikace a nedostatku volného času. Tým byl v té době opravdu na prahu rozpadnutí, ale nakonec jsme si vyříkali základní věci (doufám, že i odpustili stálé křivdy) a pokračujeme v původním počtu. Troufl bych si říci, že s větším pracovním nasazením než předtím.
en´Kor: Jak říká Trueman. Už se zdálo, že se rozdělíme, ale opětovné navázání komunikace vše napravila. Opravdu není od věci si některé věci vyříkat a především člověk nesmí ztratit verbální kontakty – to je základem všeho, od čeho očekáváte úspěch.

Space Droids 3D 5) Kdo, kdy a kde vymyslel docela napínavý příběh pro Space Droids?
Trueman: Na příběhu pracuje Paulus, on přišel s myšlenkou bitevníků. Pak jsme k němu přidaly skokové brány, neboť nám z programátorského hlediska herního systému ušetří hodně starostí. Ještě zbývá dořešit nějaké ty drobnosti, možná přijdou na řadu i menší úpravy, ale rozhodně bychom se rádi drželi "osnovy", kterou jsme uvedli.

6) Stále se u vás mohou zvukaři hlásit o místo. Koho dalšího byste potřebovali?
Trueman: Jistě, jak se říká, zvukařů není nikdy dost, obzvláště nemáte-li žádné. V dnešní době je dobrý zvuk a sladěná hudba nutností, která se nesmí ošidit. Proto jsme kontaktovali skupinu Interitus se žádostí o napsání hudby a oni souhlasili. Ovšem tímto naše snažení o nalezení dobrých zvukařů a hudebníků nekončí. Určitě najdeme místo pro grafiky, 3D grafiky a programátory, kteří by měli chuť se podílet na herním systému.
en´Kor: Na webu SD3D je dokonce vypsán inzerát pro zájemce, takže pokud tento článek čte někdo, kdo by se rád podílel na tvorbě droidů, tak ať se nebojí ozvat – většina z nás jsou také jen lidé a nekoušeme. :o)

7) Jaké to vlastně je něco takového vytvořit a v čem hry tvoříte?
Trueman: Chvílemi sice člověk hledá telefonní číslo do blázince, ale za ty probdělé noci to určitě stoji. Od doby, kdy jsme začali programovat (a to je už hodně dávno, skoro cca 2.třída), no spíš to byly první pokusy, jsem snil o tom, že udělám nebo se budu podílet na tvorbě hry podobného rozsahu a námětu. Toto prostředí mě opravdu láká. Nepovažuji se za nějakého zarytého trekkies, neoblékám se jako vulkanec a nemluvím plynule klingoštinou. Mám rád sci-fi (ať je to Star Trek, Andromeda či Hvězdná brána). Na každém najde člověk spousty nesmyslů, ale i hodně dobrých nápadů. Udělat takovouto hru je možnost napsat si vlastni sci-fi příběh a prožít ho.
Vše je psané v C++ (ať už přímo nebo pomocí Borland C++ Builder - hlavně editory), modely tvoříme v GMaxu a pomocí MAXScriptu je exportujeme.

Space Droids 3D 8) Nakdy chystáte betu číslo 2? Poplujeme vesmírem?
Trueman: To opravdu nevím. Už dříve jsme ohlásili, že do měsíce bude demo, ale pak nastaly problémy jak v programu, tak i jinde a demo prostě nevyšlo. Z tohoto důvodu opravdu nebudu radši spekulovat. Ale hned jak bude použitelně sepsán herní systém a vytvořené základní skripty, vytvoříme demo, kde se bude moci hráč prohánět vesmírem. Nepůjde tedy o pouhou ukázku enginu, nýbrž hry samotné.

9) Zabruslíme do minulosti. Jak jste začínali a co vás táhlo k vytvoření nějaké hry (Space Droids)?
Trueman: Asi každý člověk, který začíná programovat, musí být lákán možností udělat si vlastní hru. Je to velmi dobrý prostředek jak se prezentovat. Nemusí to být ani žádná složitá hra, stačí jen hříčka prostě jen tak pro zábavu. Pak se postupně nabalují nové a nové věci, které nutí člověka naučit se je aplikovat v praxi. U nás to bylo obdobné. Začínali jsme s tetrisem, pak následovaly závody autíček přes nějaké to bludiště, pseudo 3D bludiště (styl Dungeon Master) až po začátky 3D grafiky. V podstatě vždy šlo o uskutečnění / ztvárnění něčeho, co by chtěl člověk dělat. Jezdit autem, uděláme autíčka, létat raketou, proč neudělat droidy?
ADragon: Už když jsem se na ZŠ začal zajímat o programování, bylo to s myšlenkou vytvořit počítačovou hru. Po pravdě jsou hry velmi hezké výtvory z několika důvodů:
1. používají velmi velké rozpětí postupů a algoritmů
2. mají myšlenku a atmosféru, ztvárňují představy např. jako kniha
3. je v nich větší svoboda než při tvorbě jiných programů (ty jsou dost svázány účelem).
Hry jsou většinou neúčelné a mají pouze bavit. A po pravdě droidi vykrystalizovali z toho, že jsme všichni celkem nadšenci do vesmíru a do objevů, jež se v posledním století okolo prostoru kolem uskutečnily.
en´Kor: Odmala mě bavily závody aut a veškeré simulátory. V mnohých hrách jsem našel spousty úžasných myšlenek (někdy třeba nedotažených do konce, ale to je jen můj osobní názor). S klady jsem nacházel také zápory nebo části, které bych raději viděl jinak. To je ale na každém, co se mu líbí. A tak mě napadlo také něco udělat.

Space Droids 3D

10) Jak dlouho sedíte denně u monitoru?
Trueman: Když to spočítám, tak v podstatě celý den. 7hodin v práci a potom doma při práci na droidech nebo při práci na něčem úplně jiném. Ale čas, který se dá nazvat produktivním (sledování equalizéru WinAmpu za produktivní nepovažuji) je tak 2-4hodiny za den.
en´Kor: V práci jsem 5x týdně celý den (dělám grafiku), doma nějaké dodělávky, dále SD3D a občas nějaká PC relaxace v podobě LAN party (když se sejdeme s Truemanem, Dragonem a kámošema). Takže pro mě je spíše svátek nebýt před monitorem a svátků moc není.

11) Programování her není ze začátku, často ani po létech nic pro psychicky slabší. Čím si pročišťujete hlavu od práce?
Trueman: Koupil jsem si vodní dýmku, pak mám také velmi dobrého přítele Jimma Beama, ale hlavním odreagováním jsou večerní posezení po pražských hospůdkách s přáteli nebo víkendové akce typu - někam jedem a celej den spíme a popíjíme. Tam si opravdu odpočinu.
ADragon: To já si teď u programování spíše odpočinu od lineární algebry, matematické analýzy a termiky. ;-)

12) Myslíte, že je počítač a herní průmysl v dnešní době zdroj peněz, slávy či snad ztráta drahocenného času?
Trueman: Já v tom vidím hlavně možnost nenásilné seberealizace a rozvíjení vlastních schopností, jak už improvizace, komunikace tak i jazyka. Ale bez peněz to také nejde a v dnešní době se v herním průmyslu točí přímo astronomické částky. Zde jdou peníze ruku v ruce s "pomíjivou" slávou. Za ztrátu drahocenného času to rozhodně nepovažuji a pokud to tak někomu připadá, měl by rozhodně přemýšlet o změně profese (tedy pokud se tím živí).
ADragon: Herní průmysl je z větší části hlavně řemeslná práce. Bohužel pokud děláš něco profesionálně, tak tě to musí uživit, a vývoj hry dnes stoji kolem několika mil. $ a ty ti jen tak někdo nedá na projekt, který by se ani nemusel prodat. Proto herní průmysl směřuje k žánrům, které mají zajištěnou prodejnost.
en´Kor: Vydělávat peníze dnes musí každý a pokud někdo dělá v bance, maluje obrazy nebo tvoří hry, a ať to dělá proto, aby uživil doma 12 dětí nebo pro svou seberealizaci, vše z toho je důležité. Každý si tak může zvolit, zda bude po smrti slavným van Goghem, neznámým Procházkou se super prací nebo děsně prachatým a slavným Billem Gatesem. Ve vrcholné fázi kteréhokoli odvětví se točí velké peníze, problémem je jen se na tu špičku dostat.

Space Droids 3D

13) A teď se naopak zeptám na vaší budoucnost. Chcete se živit tvorbou her profesionálně nebo je to jen vaše hobby?
Trueman: Celou dobu, co jsem programoval jsem snil o tom, že mě to také bude jednou živit, ale čím víc se o to zajímám z profesionálního hlediska, tím více mi dochází, jak malá šance je a jaká je to otročina. Proto bych se raději živil jako 3D grafik, ale spíše bych to viděl na administrátora sítě nebo uklizečku.
ADragon: Zatím studuji VŠ a ta mi jistě po vystudování nabídne jiné možnosti, než které vidím dnes. Ale ani já se neženu do práce profesionálního game programátora, i když si myslím, že je to práce jako každá jiná. Rád bych se věnoval webovým technologiím nebo něčemu jinému, kde je stále ještě velký inovativní prostor (ve vývoji her ho již tolik nevidím, ale to je jen můj osobní názor). Také si myslím, že s rozvojem internetu a kupováním filmů, her, mp3 skrz internet vzroste i prostor pro prodej malých levných her, což by mohl být velmi zajímavý úsek trhu.

14) Máte nějaké vzory? Která hra vás v poslední době nejvíce zaujala?
Trueman: Poslední dobou koukám spíše na obrázky z her, neboť na hraní nemám moc času. Určitě je zajímavý Freelancer, ale nic není dokonalé. Spíše mě ovlivnily starší tituly jako Starlancer, X-Wing a série StarTreku.

15) Co očekáváte od Dooma 3 a Half Lifu 2?
Trueman: Série Doom mě nějak minula. Nikdy mě moc nebavila a při HW požadavcích jaké má Doom3 ani nedoufám, že by mohl můj názor změnit, neboť ho asi ani nespustím. Už mě totiž přešlo období, kdy jsem počítač neustále vylepšoval kvůli hrám. A co se týče Half Life 2, tak jeho bratříček mě opravdu nadchl. Bylo to nádherné a propracované dílo. Bojím se ale, že situace s HW bude podobná jako u Doom3.
ADragon: Myslím, že Doom3 i HL2 posune zase hranice herní grafiky a fyzikální realističnosti prostředí velmi dopředu. Zatím, když studuji, si nemůžu dovolit držet krok s nynějším HW, ale jak říká Bill, za pár let bude HW skoro zadarmo, takže uvidíme. ;-)

Space Droids 3D

16) Jste spokojeni se vstupem do EU? Myslíte, že to tvůrcům her nějak pomůže?
Trueman: To opravdu nevím. Já vidím hlavní přínos v tom, že se tvůrci už nemusí jezdit koupat k moři do ciziny, ale že se v podstatě koupou v tuzemsku.
ADragon : Abych řekl pravdu jsem euroskeptik. V byrokracii, která EU provází vidím spíše překážku rozvoje podnikání. Ochranářské politiky státu EU stale existují. Svobodný trh v EU se zatím nerealizuje, takže ve vstupu do EU nevidím prozatím žádnou výhodu.
en´Kor: Domnívám se, že počítačový průmysl už není rozdělen na státy. Jde o světovou kapacitu. Doma na PC děláte zakázku třeba Taiwancům a je vám jedno, že je to na druhé polokouli.

17) Blížíme se pomalu, ale jistě konci. Co vzkážete našim čtenářům?
Trueman: V první řadě bych jim rád poděkoval za trpělivost a zájem, který o náš projekt projevují, což je opravdu velmi motivující. Také bych je chtěl požádat, aby nad námi ještě chvilku nelámali hůl. Vynasnažíme se droidy dodělat co nejdříve.
en´Kor: Chtěl bych požádat všechny příznivce sci-fi o malé strpení, ale do jara 2005 to je už jen chvilička. Za to vám slibuji, že do toho dáme celé své duše a srdce a doufám, že to poznáte.

Sám jsem velmi zvědav co nám Sdroids3D přinese (snad jen to nejlepší). Děkuji vám za rozhovor.

Autor:


Témata: Bill Gates, Raketa


Nejčtenější

Eagle Island
Akční plošinovka Eagle Island je noční můrou ochránců zvířat

Hlavní hrdina ve hravé a barevné Eagle Island má ten nejpodivnější druh útoku. Na své nepřátele vrhá svého mazlíčka. Tomu to ale naštěstí nijak nevadí. Ponořte...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.