Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s týmem PodVlivem

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:26
Jistě mnozí z vás velmi dobře znají freeware hry AntiAmerika, Abstinent, Abstinent 2, KuleStrč, Ryba a další. Málokdo z vás už ovšem ví, že jejími autory jsou dva mladí muži, kterým oběma dohromady není víc než 35 let. Pojďme si je vyzpovídat.

Ham Ňam Ahoj, mohli byste se oba podrobně a zevrubně představit čtenářům Plných Her?

Tykew:
Zdravíčko, takže směle do toho. Tomáš (josh) pochází z Nechanic, je to městečko asi 20km od Hradce Králové, kde bydlí dodnes a kde vystudoval základní školu. Dříve hrával závodně fotbal a ping-pong. Nyní místo toho programuje. Začínal s čistými Delphi, poté DelphiX, PHP, SDL, C++ a OpenGL. Je mu necelých 18let. Je pivní postavy, má dlouhé tmavé vlasy a krásné modré oči :o). Já jsem z Hradce Králové. Během svého 18 let dlouhého života jsem měl tolik koníčku, že si zdaleka všechny nepamatuji. Zůstalo mně z nich snad jen divadlo, které hraji již 12 let, a počítače. Mimo aktivního hraní divadla se na něj i rád dívám a píšu poezii. S pár dalšími lidmi z našeho města chceme vydat jakýsi almanach, ale dost pochybuji, že najdeme nějakého vydavatele. Také jsem hrával fotbal, chodil do posilovny a zpíval jsem v punk rockové kapele. Počítače mne asi chytly kvůli tomu, že jsem nikdy nedostal od rodičů kompletní sestavu, ale pouze jednotlivé díly a sestavoval jsem si vše sám. Když do toho člověk vidí a vždycky se těší, až si naspoří na nový komponent, je to o něčem jiném. Z programování ovládám Delphi, HTML/DHTML/CSS/JavaScript a částečně PHP a DelphiX, z grafických programů je to Photoshop, 3D-maxko, Rhino a Autocad. Josh i já jsme začali od relativně nízkého věku (už asi od 13-ti let) navštěvovat restaurační zařízení, což myslím člověku vybuduje jiný náhled na svět a zformuje to jeho názory. Pozor však, může se to, jako v mém případě, odrazit, respektive srazit na játrech :o). A oba jsme měli společný sen, tvořit počítačové hry…

Josh: Ahoj, mohl a rád to udělám. Takže já a Tykew jsme oba studenti SŠAK. O Tykwim neboli Vladimíru Geršlovi ti povím, že je to super člověk a jsem rád, že spolu vyvíjíme. Jinak to bude asi vše co napíšu, protože kdybych se rozepsal, tak bych určitě na něco zapomněl a to bych nechtěl. On vám o sobě asi řekne víc. Já zvládám HTML a ty věci kolem, PHP/MySQL, Object Pascal, SDL, docela obstojně C++ a lehce OpenGL. Pak už jen nějaké ty drobnosti jako třeba ASM pro jednočip PIC 16F84 nebo hrátky s UCB PIC . Dále jsem plácával ping-pong, jezdím hrozně rád na motorce, nejčastěji s větrem o závod, nebo-li spíš tak, jak mi to můj „velký“ stroj o objemu jeden velký panák dovolí, je to Dandy 50 Minarelli. Piji nejčastěji pivo desítku, chutná mi velice Gambrinus, Staropramen, Zlatý Bažant, Budvar a Plzeň. Mám rád koprovku s houskovým knedlíkem a světe zboř se, brýlatá děvčata.

Abstinent 2Čtenáře by jistě zajímalo, jak jste se oba spolu seznámili a dali dohromady?

Tykew: Potkali jsme se na střední kybernetické škole. Téměř celý prvák jsme spolu strávili konzumací lihovin v hospodách. Tam jsme se poznali, myslím, že velmi dobře a od té doby ho také řadím mezi své přátele.

Josh: Dali jsme se dohromady až v prváku na naší škole kde jsme se poznali, i když takovým lehce zajímavým způsobem. Jednou takhle na začátku školy se kdosi ptal, už ani nevím kdo, jestli by po škole nešel někdo do hospody. No a já jsem si řekl, proč ne? Tak jsem tam šel, sedělo tam pár lidí z naší nové třídy, moc jsme se neznali, ale po první desítce to začínalo být lepší. Po nějaké době, když už konverzace jela na plné obrátky, jsme se nějak s Tykwim hecovali, že odtamtud nepůjdeme pryč dřív, dokud nepopíšeme čárkami celou tabuli, co tam visela. Tak jsme se do toho vrhli, asi po padesáti minutách jsme urazili náš dosud nepřekonaný rychlostní rekord, no a od té doby jsme chodili pravidelně někam posedět.

Kdy jste začali spolupracovat, jaké byly vaše společné začátky a jak se vám pracuje v současnosti?

Tykew: V druháku jsme ve škole začali mít programování. Pochopili jsme ho pouze tři - josh, já a jeden člověk, který s tím měl již předchozí zkušenosti. Trochu jsme mu záviděli a chtěli jsme také dosáhnout jeho úspěchů. Pamatuji si, když jen tak přes víkend napsal Hada. Jednou v hospodě, podpořeni dávkou zlatého moku, jsme si řekli, že dva lidé musí zvládnout víc než on a založili jsme tým, v té době pojmenovaný Lama Ent. Během jednoho dne jsem udělal hru Kokos-ryba-bum (psáno v Delphi + VCL) a Josh udělal weby. Oboje bylo silně amatérské, ale hru jsme z nostalgie ponechali ke stažení i na našich nynějších webech. Josh se nechtěl nechat zahanbit a spíchnul také hru Abstinent (stále Delphi + VCL). Po zjištění, že název Lama už jedna firma má, jsme se přejmenovali na Podvlivem software. Pomocí hecování jsme dokončili Abstinenta2 (kupodivu pořád Delphi + VCL), jenž byl o poznání propracovanější a (i když pro nás je nyní jak kód, tak grafika Abtinenta2 primitivní), je to stále hra, která nás nejvíce proslavila. V té chvíli se mně však Josh začal v programátorské části vzdalovat a já sklouznul do současného postu grafika a pomocného programátora v PodVlivu. Poté josh napsal hru Kulestrč (DelphiX) a já prográmek Winfast (Delphi s využitím win. API). Pak o velkých prázdninách jsme si řekli, že uděláme nějaký větší projekt, s kterým zkusíme štěstí i na Becherovce a začaly práce na HamŇamu (Delphi + SDL), do kterého vkládáme poměrně velké naděje. Jelikož nejsem moc velký příznivcem USA, protože začaly agresi proti Iráku a jelikož jsem si chtěl zase zakódit, udělal jsem ještě nyní jednoduchou hru antiAmerika (JavaScript). Naše nynější spolupráce je sice stále poháněna hecováním a pivem, ale již probíhá na profesionálnější úrovni, neboť oba už známe svůj obor daleko lépe a máme jíž více zkušeností s vývojem her.

Ham ŇamJosh: Spolupracovat? Vlastně na začátku druháku, kdy nám přibyl předmět programování, jsme se rozhodli, že budeme dělat hry. Zprvu to bylo spíš hodně nadšení než, že bychom něco uměli, chtěli jsme být prostě tým, který dělá freewareové hry, bavit lidi našimi hrami. I když jako počátek naší spolupráce bych určitě počítal jedno posezení „na Hradě“, kde jsme ustanovili naše jméno, tenkrát jsme se jmenovali „Lama Entertainment“, ale jelikož i my jsme měli problémy si tenhle název zapamatovat a protože se už takhle někdo jmenoval, tak jsme zvolili jméno jiné. Dobře si to pamatuji, jednou před výpočetkou mi Tykew říká: „Co kdybychom se jmenovali PodVlivem software“? No a já souhlasil. Dnes se nám pracuje podle mne v něčem lépe a v něčem hůř, než před tím. Třeba už se asi nikdy nevrátí to počáteční nadšení, který bylo fakt nádherné, ale na druhou stranu se budeme brzo rozšiřovat a bude to zase o něčem jiném. Nějaké změny proběhnout musí, ať už změna programovacího jazyka, rozložení týmu, atd., jsou nutné a bez nich bychom zapadli do propadliště dějin a nemohli bychom realizovat naše budoucí projekty. 

Je mi známo, že máte svoje vlastní stránky http://podvlivem.net/, co všechno na nich čtenářům nabízíte?

Tykew: Ano, konečně jsme dospěli do stádia, kdy máme svou doménu a víc atraktivní stránky. Najdete na nich naši historii, pár programů, všechny naše hry, fórum, sekci grafiky (tam zatím nic není, ale snad to někdy dodělám) a naše mota. Z freeware ke stáhnutí jsou to kromě již zmíněné antiAmeriky na příklad hry Abstinent, Abstinent2, KuleStrč a připravovaná HamŇam, nebo prográmek WinFast.

Josh: Čtenářům v první řadě nabízíme pěkné počteníčko, naše hry a aplikace ke stáhnutí, naše „životní mota“ a v neposlední řadě forum, na které nám mohou všichni napsat nějaký vzkaz o čemkoliv.

Co je vaším největším životním úspěchem a naopak, co se vám nepodařilo?

Tykew: Mezi své životní úspěchy řadím to, že jsem se narodil. Musela to být dřina, jelikož se na tom prý podíleli oba rodiče a při samotném porodu i pěkná řádka nemocničního personálu. Z něčeho, co se nepovedlo kdekomu, jsou to všechna vystoupení, co jsem odehrál v divadle, dokument o mně, který zvítězil na soutěži amatérských filmařů a to, že dělám hry, z nichž považuji za největší úspěch HamŇam, jelikož jsem demo hrál pořád dokola, ne kvůli testování, ale protože mě chytlo hratelností. Štve mě moje nespolehlivost a nedochvilnost, jak již v tvorbě her, tak i v normálním životě. Dále mě také štve, že jsem se více nevěnoval člověku, který si to zasloužil, což už bohužel nezměním.

AbstinentJosh: Největší životní úspěch? Na to se těžko odpovídá, já bych řekl a byl bych rád, kdyby tomu tak bylo, že na mne ještě někde čeká a myslím, že ještě dlouho čekat bude.
I když člověk je třeba rád, když se mu povede něco pěkně naprogramovat, nebo že se mu něco povedlo v osobním životě. Kdybych o tom přemýšlel jako o dílčím úspěchu, tak budu rád až vyjde HamŇam, což je zřejmě naše poslední hra, kterou děláme ve dvou, protože její vývoj se už táhne dlouho.

Vaše poslední společná hra AntiAmerika je zaměřena silně nejen proti válce v Iráku, ale vůbec proti jakékoliv jiné agresi. Můžete sdělit čtenářům, co vás k tomu vedlo? A co ty poněkud ”silné” výrazy ve hře?

Tykew: Oba jsme pacifisté. Strašně mě štve chování Ameriky a obecně všech států, které násilně prosazují své vlastní zájmy. Myslím si, že z historického hlediska jsou známy spousty příkladů, kdy tyto státy sice nakonec změnily svůj postoj, ale předtím nadělaly spoustu škod. Člověk je vesměs tvor nepoučitelný, ale nějaké věci si již uvědomit musí a nechat se ovlivňovat hrstkou pomstychtivých lidí, kteří chtějí jen bohatství a slávu, je jedna z nich. Nepatřím k lidem bez názoru a i když iráckou otázku sám rozhodně nevyřeším, nebudu jen sedět na zadku a držet ústa! A ty silnější výrazy? Ty jsem se, pokud jsou spontánní a vhodné, vůbec nebál použít.

Josh: Já toho tolik společného s touto hrou nemám a tak nejsem ten nejsprávnější, kdo by na tuto otázku měl odpovědět. Hru vymyslel Tykew, když si chtěl procvičit JavaScript, já jsem psal jen skripty na ukládání skóre na internetu do databáze.
Jen díky tomu, že Tykew vydržel a kódoval, máme možnost si ji dnes zahrát.

Ham ŇamDnešní mladé lidi většinou politika a dění ve světě nezajímají, jste tedy raritou mezi současnou mládeží?

Tykew: Rozhodně ne. Ba naopak, mladí lidé jsou „hnacím motorem“ lidstva, jelikož mají ještě elán k prosazování neotřelých názorů, většinou se nebojí povstat a promluvit. Než upadnou do životního stereotypu, snaží se změnit zaběhnuté věci. Po nás to bude další generace a i když se nám to nebude líbit, budou na nás házet špínu, za náš monotónní způsob života, za naši denní šeď a budou mít pravdu.

Josh: Nemyslím si, že by se to dalo říct takhle všeobecně, že mladé lidi politika nezajímá. Je to hodně individuální. Já například sleduji zprávy, i když většinou jen v televizi a zajímá mne, co se kde děje, ale že bych chodil někam na demonstrace za osvobození Tralalalalastánu, tak to tedy ne! Ale třeba naposled jsme nějak moc debatovali o politice, seděli jsme v našem oblíbeném „Kopci“, bylo nás tam víc. Diskuze se vedla hlavně o Evropské Unii a útoku na Irák. Ale abych se vrátil k původní otázce, nemyslím si, že jsme nějakou raritou, jsme normální lidi, jako každý jiný a vždy jimi zůstaneme. 

Prozradíte nám i to, jaké máte plány do nejbližší budoucnosti?

RybaTykew: Chtěl bych dodělat HamŇam (demoverze hry - Bonusweb.cz - 928 kB) a moc bych si přál, aby to byla hra, o které se bude vědět. Neznám moc lepších pocitů, než když vidím neznámého člověka hrát a bavit se u mojí hry. Naším dalším plánem je rozšíření týmu. Dělat hry ve dvou je časově hrozně náročné. Pokud budou však 2 programátoři, 3 grafici, zvukař a scénárista, budou naše hry na vyšší úrovni a hlavně budou vydávány v kratších intervalech. Udělat RPG typu Get Medieval či tahovou strategii typu Civilizace, to je náš nynější sen. Neříkám, že zítra, nebo tenhle rok, ale jednou se snad splní. Hra, která mě naposledy pohltila a velmi ovlivnila, byl Spellcross. Nevím, zda to bylo věkem, nebo životní konstelací, ale pokud bude alespoň jeden hráč na světě při hraní naší hry prožívat to, co já tehdy, budu na sebe hrdý a doufám, že to někdy zažiji.

Josh: Do budoucna plánujeme co nejrychlejší dokončení naší hry HamŇam, dále rozšíření týmu.V mém případě plánuji ještě pár probdělých nocí nad OpenGL. Chtěl bych novou motorku, nejlépe Yamahu XJ600N nebo Bandita 600. No a pak uvidíme.

Jak myslíte, že si stojí české freeware hry ve srovnání se zahraničními?

Tykew: V české freehry vkládám velké naděje. Nebude jich početně asi tolik, jako třeba v Německu, ale co se týče kvality, bude to vzhledem k velikosti naší zemičky myslím velice lichotivé. Kolik je třeba kvalitních českých filmů, kolik amerických? Myslím, že se stačí kouknout namátkou na kluky z Hippo Games a je jasné, že o kvalitní hry tady není a doufejme ani nebude nouze nikdy.

AntiAmerikaJosh: Podle mne to dříve bylo v porovnání se zahraničím děs a hrůza, ale v poslední době se to zlepšuje, do budoucna vidím jako největší perspektivu českých vývojářů soustředění se kolem nového webu www.ceskehry.cz. Kdo tam ještě není, ať se přidá!

A nakonec obligátní otázka: chcete něco vzkázat našim čtenářům?
Tykew: Žijte si, jak nejlíp umíte.Život je jenom jeden, nepřemýšlejte, co bude po smrti, protože je mi líto lidí, kteří si myslí, že život je jen příprava na nekonečné posmrtné blaho. Nejsem věřící, ale i kdyby byl Bůh, myslíte, že pokud by nechtěl, abychom si to teď užili, tak by nám připravil tolik možného potěšení? Dělejte to, co vás baví a pokud je to tvorba her, směle do toho! Vždyť freeware vývoj je tak krásný, nejsou zde kariéristé, ani mamon, jsou zde lidé, které to baví, proto je spousta freeware her podstatně hratelnějších, než komerční projekty. Pokud vás baví hrát hry, hrajte je a když se u nějaké z nich budete bavit, napište to jejím tvůrcům. Vždyť je děláme pro vás, pro pocit, že jsme tím někoho mohli potěšit ! To je naše největší odměna.

Josh: Budu rád, když nám jakékoliv připomínky nebo podměty k PodVlivem software a našim hrám oznámíte na náš mail podvlivem@podvlivem.net nebo napíšete na naše forum.

Děkuji vám oběma za rozhovor za rozhovor.

Autor:




Nejčtenější

Další z rubriky

Family Farm perex
Family Farm - dojmy z demoverze

Skvělý simulátor farmaření od českého týmu Hammerware má pohlednou grafiku a nabízí promyšlenou příběhovou kampaň. Ostatně vyzkoušet si ho můžete sami.  celý článek

webovky3_poster
Germánské webovky: Travian a OGame

Ještě jsme zde. Z původně plánovaného týdeníku rozebírajícího necelý tucet signifikantních webových her poslední dekády se sice z recenzentských,...  celý článek

2011
Nejlepší nezávislé hry roku 2010 - 1. část

První část nabízí výběr nejlepších adventur, akčních her a arkád, které jste si v minulém roce mohli z Plných her stáhnout.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.