Doporučujeme

Rozhovor s týmem SGames nejen o Air Captains

Obsáhlý rozhovor s Alešem Krátkým z teamu Sgames. Tento team aktuálně pracuje na nadějném simulátoru létání s RC modely - Air Captains. Ovšem rozhovor se netýká jen Air Captains, ale i mnoha dalšího. Neváhejte, čtěte.
Air CaptainsJak jsi se, Aleši, dostal k programování?
No, je to už určitě nějaký ten rok, řekl bych tak 8-9 let zpátky, kdy jsem poprvé usedl ke svému počítači (286) a kutil první hry v QBasicu :) poté jsem přešel na Visual Basic 6 a přesto, že všichni tvrdili, že v tom nejde udělat dobrá hra, se o to už delší dobu pokouším. A předpokládám, že občas i úspěšně ;)

Představ i zbytek teamu, prosím?
Od věku věků jsou se mnou dva grafici z Prahy (já jsem z Ostravy) a to Michal Voják (elenar) a Martin Henych (erv), na projekt Air Captains jsme přibrali i zvukaře Relaxe.Takže celkem 4 lidé a práce momentálně docela odsýpá.

Proč jste se rozhodli tvořit hry?
Na tuto otázku je snad jasná odpověď - kvůli penězům a slávě :-D , ne vážně, zkrátka jsme banda šílenců, co chce vytvořit hru, o které si lidé povídají a ví, že je baví. I když, ty prachy ... taky se už párkrát podařilo ;)

Za jakých okolností vznikl team Sgames a proč jste zvolili zrovna tento název?
Abych byl upřímný, tak si to už ani nějak moc nepamatuji, ale pokud se nemýlím, tak zhruba po půlroce prací ve Visual Basicu jsem si řekl, že by to chtělo mít taky pěknou grafiku a slovo dalo slovo, dal jsem na stránky info a ozvali se mi elenar a erv. Od té doby makáme spolu, nutno říci, že zlepšení je za ty roky extrémní :-D
A Sgames? Jednoduché: Sgames = Short´s Games; Short = Krátký = Mé příjmení ;)

Air CaptainsDlouho jsme o vás neslyšeli, čím to?
Heh, mnooo, ehhm... dobrá, pravda se má tak, že po našem velkém "úspěchu" na Becher Game, kde jsme posbírali, co se dalo s naší hrou Sub Hunter (ačkoliv byla mírně nedoladěna) jsme se rozhodli, že jsme pokořili mety, které jsme chtěli a že nyní uděláme konečně věc, která by nás proslavila… jenom trošku samozřejmě:) A tak jsme začali pracovat na Air Captains. Bohužel (nebo bohu dík) jsem začal v té době pracovat a grafici se dostali před maturitu, takže času nebylo nazbyt. Každý občas něco doma pošmudlal do hry, ale nic extra. Pořádně jsme začali makat až tak před půl rokem, kdy jsem se nas*ral, vše z kódu jsem smazal a začal již 4 evoluci enginu do hry, ta se používá dodnes a nutno říci, že se více než osvědčuje.

V čem hry píšete a proč?
Jako správný blázen jdu proti proudu těch intelektuálu kteří tvrdí, že jedině C++ je ta správná cesta, a proto jsem si zvolil Visual Basic. A jde to i naproti všem těm posměšným řečem. A to je právě to, proč to dělám – dokázat, že to jde, když se chce.

Vaší asi nejznámější gamesou je eXtreme Race, jak vzpomínáte na doby, kdy jste na hře pracovali?
No, nejznámější… asi máš pravdu, SH4 taky nebylo špatné, ale mělo bugy a nebylo tak zábavné jako eX. Doba to byla pěkná, na hře jsme se všichni zaučovali a velmi nám tenkráte
pomohl FOB, dělal tehdyt v Pterodonu a udělal tu úžasnou grafiku do hry, za což mu děkujeme.

Air CaptainsProč jste tehdy pro soutěž Becherovka Game vytvořili zrovna závody aut?
Původně to ani nemělo být do Becherovky, ale když se jednou ozval Fob, že by ho autíčka bavila a udělal by grafiku, tak jsme se toho konceptu už drželi, ani vlastně nevím, co to mělo původně být, :-D ale vyplatilo se ;)


Lze někde stáhnout další tratě apod?
Bohužel ne, hru jsme udělali, uložili k ledu a konec. Hra vás po dokončení přestane bavit a hned by jste dělali něco jiného.

Kolik času vám tehdy tvorba gamesy zabrala?
Tak to si fakt nevzpomenu, ale vím, že jsem u toho seděl často přes noc až do rána. Byl jsem nezkušený programátor ;) Dneska nám jde práce o 1000% rychleji.

A betatesting?
Jo, já, grafici a kámoš ze třídy. Drtivou většinu her zkouším já sám, neboť po každém kousku kódu projekt pouštím, takže mám nejvíce "nalítaných" hodin.

Co vás na tvorbě eXtreme Race nejvíce bavilo a co naopak nejméně?
Nejvíce bezesporu ta vidina, že se jedná o náš tehda nejlepší projekt a že to bude pecka hra (i dnes, téměř tři roky po vydání se stále drží na Slunečnici v TOP CZ hrách).
A nejméně? Tenkráte kolize auta, byly to neuvěřitelná muka, než jsem vymyslel systém, jak to celé kontrolovat a vyhodnocovat. Už nikdy :)

Air CaptainsPracovali jste na pokračování eXtreme Race, ale práce jsou nyní pozastaveny, proč tomu tak je?
Začali jsme na ní, měli jsme jednu trasu, auto jezdilo docela pěkně, nebyla to špatná ukázka hry, ale nějak to přestalo bavit. Raději letadla, těch jsme se chytli hned.

Je nějaká šance, že se to zase rozjede?
Možná až doděláme AC, pak bude asi na řadě eX2 nebo Sub hunter 5.

A u dvojky půjdou případně stahovat a dohrávat do hry další tratě a auta?
Tam by to již mohlo jít, v tom by jsme problém neviděli, ostatně pokud vše půjde podle plánu, něco podobného by mohlo být i v Air Captains.

Čím by se eXtreme Race II měla lišit od svého předchůdce?
V první řadě to bude 3D hra, narozdíl od jedničky (ta byla ručně malovaná 2d), jinak v podstatě stejné...

A co by jste nám řekli o další hře Sub Hunter V, o co mělo tehdy jít?
Sub Hunter 4 (teď jsme si ji asi po roce zahráli doma, a není to zas tak špatná hra :)) 
Byla to docela dobrá gamesa, pětka měla být v podstatě to samé, akorát na novém enginu, kompletně 3D (nejen objekty, ale i okolí) s prvky 2D střílečky (v ponorce s panáčkem atd), samo vše viděné z boku jako u SH4.

Air CaptainsA teď pojďme k vaší třetí vyvíjené hře - Air Captains, její vývoj pozastavený není. Co to bude, až to bude?
Do AC vkládáme neuvěřitelné naděje, přece jen už na té hře nějaký ten pátek pracujeme a opravdu se jí věnujeme, co to jen jde. Ladíme, zkoušíme, vylepšujeme atd ...
A co to bude až to bude? Znáš hru Re-Volt? U této gamesy jsem strávil hodně dlouhé dny a je to hra, která se mi jako jedna z mála usídlila v paměti a proto (vlastně důvodem je i to, že lítám s opravdovými RC modely ve skutečnosti a je to velmi návyková věc) jsme se rozhodli pro arkádové polítaní s RC modely, které půjdou upgradovat, vylepšovat, nakupovat nové ,
rozbíjet je, závodit, plachtit atd.

A kdy to bude? A co to všechno bude umět?
Kdy? No, to je otázka. Nemáme žádný termín, protože nevíme nakolik bude hra kvalitní až bude kompletní (zda by šla do Becher Game nebo spíše shareware nebo jen freeware, nevíme), takže zatím jdeme tak, jak chceme. Ale pokud vše půjde podle plánu, na 1000% do konce roku.
Co to bude umět ? Hlavně lítat, plachtit, závodit, střílet , upgradovat , nakupovat :) No zkráceně to bude odrůda Re-Voltu, ale ve vzduchu, se spoustou vylepšení, co RV neměl, primárně se snažíme zaplácnout místo na trhu, kolik znáš RC leteckých simulátorů? (Myslím her, ne simulátorů). Moc jich není a tak jdeme tudy.

Jaké letecké hry máte nejraději?
Bezpochyby IL2 a jeho datadisky .. Po síti neuvěřitelná sranda.

Na svých stránkách píšete, že v Air Captains budou tři módy, ale že zatím nechcete prozradit jaké, neprozradíte to v tomto rozhovoru?
Možná :) ... tak jo,ukecal jsi mě. Každopádně tam bude Kariéra. Ta bude kombinovat klasické checkpointové mise, sprint mise, a ostatní bonusové (plachtění bez baterii nebo paliva, shoz bomby atd). Potom bitvy s Rc modely - tzv Air Combat. A pravděpodobně klasické okružní závody. Dále bezpochyby ostatní bonusové hry jako shoz bomby, plachtění, lety zručnosti atd.

Neplánujete udělat někdy v dalekém budoucnu další skákačku alá Visual Mario?
Někdy mě to láká, ale spíše ne. I když, možná ano. Ale to jako bokovku na odreagování, kdo ví?

Co vás žene dál?
To, co vidíme každý den na monitoru. Jak se hra rýsuje a vložené naděje, že to bude opravdu povedená hra.

Air CaptainsJak relaxujete?
S RC modely na louce nebo s přítelkyní doma.

Chutná vám pivko a pokud ano, kolik toho vypijete?
Bohužel, jsem absťák. :-o

Kde máte internetové stránky a co na nich lze nalézt?
http://sgames.gamecode.cz 
Dá se tam najít spousta věcí, prvně moje (naše) hry, a družně KOMPLETNĚ všechny hry a k nim zdrojové kódy. A do třetice info o námi vyvíjených hrách.

Hrávali jste na poutích automaty, když jste bývali malí?
Jisťééé, Simpsoni rulez :)

Nevíš náhodou, proč stránky Gamecode úplně zmizely?
Náhodou vím, páč mi patří :) No, zkráceně - byly velké organizační problémy, ale jak jde čas, vše vypadá, že to brzy znova spustíme. Sice úplně jinak, ale přece .. pár lidem to chybí.

Jaká je podle vás v současné době situace na české softwarové scéně?
Vzhledem k tomu, že píšu každý měsíc do Gamestaru stranu o české freeware scéně, tak mám trošku přehled a musím říci, že se mi zdá, že to nejde už takovým tempem jako nedávno, ono asi to je dáno školou, počasím atd., ale obecně platí, že jsme velmi vysoko ;)

Máte nějaký vztah k Linuxům? Proč podle vás ještě Linux nevytlačil Windows, přestože je zadaramo?
Zajímavá otázka. No, Linux jsem viděl párkrát na vlastní oči, ale jinak nic nevím :)
A proč jsou všude Wokna? Je to asi tím, že jsou prostě všude, dělají se na to hry, programy, dává se to do každého PC a když se někdo odváží a nahraje si Linux, tak pak softwarově abstinuje (cože, tys nehrál to a to? Jo ták, ty to nepustíš.) 

Air Captains Co vám zabere kromě počítačů nejvíce času a děláte to rádi?
Práce :) Tam jsem skoro furt, pak RC letadla, přítelkyně :-D A co rád? Poslední dvě věci ;)

Který vtip vás v poslední době nejvíce rozesmál?
Nevím, čtu hodně vtipů, ale žádný si nezapamatuji :))

Šéf - sekretářce:
"Katko, prosím tě, překopíruj měsíční data naším partnerům, oni se za chvíli stavěj."
"Dobrý den! Vám mám překopírovat ty data?"
"Dobrý den! Ano, ano, prosím! Tady máte disketu."
"Děkuji."
Strká disketu do mechaniky a....
# mkfs -t vfat -c /dev/fd0h1440
# mount -t vfat -o iocharset=koi8-r,codepage=866 /dev/fd0 /mnt/floppy
# find / -noleaf -type f -name Otchet_april. [a-zA-Z] -exec cp
'{}';/mnt/floppy ;
# ls -la /mnt/floppy/Otchet_april. [a-z][A-Z] && sync && sleep 3
"Tak a je to!“ vrací disketu.
Partneři:
"o-O !!!! 8-O"
"Prosím?!... Ach! Zase jsem zapomněla odmountovat?!"

Co by jste vzkázali našim čtenářům?
RC modely, to je něco a kdo nelítá s opravdovými, ať to zkusí s našima v Air Captains :-D Jinak samozřejmě podporujte české vývojáře, oni pak dělají hry mnohem rychleji a lépe :)


Témata: Linux
  • Vybrali jsme pro Vás