Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Ypkisem

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:23
Dnes vám přinášíme rozhovor s autorem českých freeware her Ypkisem, kterému je teprve 13 let. I přes své mládí už stvořil několik jednoduchých her. Chcete-li se o něm dozvědět něco více, přečtěte si náš rozhovor.

Dnes vám přinášíme rozhovor s autorem českých her Ypkisem, kterému je teprve 13 let. I přes své mládí už stvořil celkem sedm plných her, ale z jenom jemu známých důvodu si nepřál uvést své pravé jméno. Snad je to skromnost, nebo jen přání zůstat nepoznám, to si můžeme jenom domýšlet, důvody pro toto své rozhodnutí mi nechtěl sdělit.

Ahoj, mohl bys čtenářům BonusWebu povědět něco sám o sobě?
Hm, snad ano. Můj nick je "Ypkis" nebo "YpkiZ" čí "YKZ", to podle nálady. Vyskytuji se převážně v Brně, ve kterém nyní studuji třídu s rozšířenou výukou informatiky a matematiky na škole ZŠ Kuldova. Je mi 13 let a mým největším koníčkem a s největší pravděpodobností i budoucím živitelem, je počítač. Ve volných chvílích programuji, ale především surfuji na netu a hraji vše, co mi přijde pod ruku. Nejraději mám strategie, nejlepší RTS je podle mě Starcraft: Brood War a nejlepší tahovka Master of Orion 2. Jinak jsem hrál i všechno od Duny 2 a mého milovaného UFO: Enemy Unknown až po Warcraft III. Z RPG potom Fallout I & II, Diablo I & II, Might & Magic 7, Brány Skeldalu atp. Občas si šlehnu i nějakou postarší FPS, kterou zvládne můj počítač, například Half-Life + jedna z jeho tisíců modifikací. Na mém žebříčku popularity nejsou pozadu ani arkády či logické hry, především freewarovky. Poslední dobou mě uchvátila Elastomania. Kdysi jsem založil diskmag "Cosmos", ze kterého jsem nedávno odešel, jelikož mě ho omrzelo programovat. Byla to strašná dřina a navíc mě to přestalo bavit. Ovšem jsem se díky tomu naučil HTML a později také něco o Visual Basicu, když jsem pro čtvrté číslo Cosmosu vytvořil exe engine, na který jsem hrdý. Byl to můj první program, co se dal skinovat, dnes Cosmos řídí "INDIVIDUM" a myslím, že se mu docela daří a že o Cosmosu ještě hodně uslyšíte. Po mém odchodu z Cosmosu mě začaly svrbět prsty, protože moc rád píši recenze a tak se stalo, že jsem založil On-Line magazín "Activator" a to teprve před několika týdny. V tomto on-line plátku se spolu s mými kamarády snažíme vydávat každý den jeden článek. Zatím se nám to celkem daří. Activator spolupracuje s diskmagem Tomorrow, pro něhož jsem vytvořil design, který můžete vidět na placce Levelu. Activator je ke zhlédnutí na http://activator.2ya.com . Jinak, co se hudby týče, poslouchám skoro všechno, ale nejvíc se mi líbí asi Rammstein. Pokud byste mě chtěl někdo navštívit, bývám dost často na IRCnetu, konkrétně na kanálu #czech&slovak a nebo #activator. Můžete mi i poslat email na ypkis@email.cz

Jak dlouho se již tvorbou freeware zabýváš, vím totiž, že ti je pouhých 13 let a na tvých stránkách jsem s údivem zjistila, že hra YMarine je už tvým sedmým dílem?
Začal jsem založením Ypkis Studios, pod touto hlavičkou vyšla spousta her, ale až těch pár posledních se dostalo na internet. Ne, že by ty ostatní byly nějak extrémě špatné, ale prostě nebyly dost dobré a navíc už jsem neměl zdrojáky, takže jsem nemohl spravit chyby. :) Mezi ně patřilo především Matematico, moje oblíbená matematická hra a Ypkisovy Logické hry, což vlastně byla sbírka několika logických her v jednom balíčku, dále pak Fatal Kombat, zajímavý klon Mortal Kombatu, na kterém jsem pracoval asi měsíc a pak Sniper 1 a 2, klon Moorhuhna. Tyto hry byly uveřejněný pouze na školní síti, protože jsem doma ještě neměl Internet, který mám teprve několik měsíců. Ale i dnes je na Internetu nenajdete, protože je již nemám, za všechno může jeden nejmenovaný vir :). Navíc, nejsou již ani na školní síti, poněvadž k mé nevalné radosti nesmíme hrát ani hry, co si sami vytvoříme. S těmito prvními slušnými gameskami jsem sklidil značný úspěch, jelikož to byly jediné hry, co mohli v informatice všichni "pařit“ :). Navíc Fatal Kombat byl pro dva hráče, takže se nenudil ani můj bývalý učitel, kterého jsem si pěkně podával ;). Za spoustu mých znalostí vděčím právě jemu. Jaká škoda, že se mu nelíbíl plat učitele a odešel dělat správce sítě, ale tak to už dnes chodí. Teď máme jiného učitele, kterého upřímně nemám moc v lásce :). Nutí nás dělat HTML ve Front Page atd. Gameska YMarine se podle mě nepovedla tak, jak měla a určitě je o mnoho lepší moje hra YTrade, kterou do dneška hraji. Z mých her se mi asi nejvíce líbí YTrade a YParabola. 

Jaké byly tvoje začátky a co nám můžeš k tomu říci?
Jo začátky, podle ostatních, jsou nejtěžší, ale podle mě nejzábavnější :). Programovat jsem začal ve 2. třídě, to jsem ještě vysedával u své milované 486-ky a "programoval" v QBasicu, který ještě ani neuměl dělat exe soubory :). Mezitím jsem pařil Dunu dvojku, Wolfeinsteina 3D, Prince of Persia, Stunts a podobné legendy. V QBasicu jsem se naučil základy programovacího jazyka Basic. Většina lidí se nejdříve učí Pascal, ale ten mě nějak minul a nemyslím, že je to na škodu. Zanedlouho následoval upgrade počítače na Celerona 433, který mám bohužel dodnes :( . Tehdy v něm byla nejmodernější deska na trhu, ale dnes už do ní nejde narvat ani 1 Ghz procesor. Naštěstí je u nás doma ještě jeden počítač, sice není lepší, ale aspoň můžu pařit s bratrem Starcrafta po síti. Poslední dobou se mnou ovšem nechce hrát a argumentuje to tím, že "jsem moc dobrej" :o). Na Celerovi jsem začal dělat ve Visual Basicu, ve kterém programuji dodnes. Pak jsem se dostal do třídy s rozšířenou výukou informatiky a matematiky a poznal jsem PsiegeRa a Sh[i]tmana. PsiegeR, dělal v delphi, ale já ho přesedlal na Visual Basic a Sh[i]tmana jsem naučil programovat od základů, neuměl vůbec nic, maximálně pařit střílečky :). V té době jsem zjistil, že mě strašně moc baví design, bohužel na to je potřeba umět i grafiku, na niž jsem docela levý. Taky mě celkem baví skládat muziku, v tom jsem začal už za dob QBasicu, kde jsem skládal melodie reprodukované pomocí PC Speakeru. Dnes skládám celkem poslouchatelné "empétrojky", ale bohužel mám fatální nedostatek samplů, takže "DJing" asi pověsím na hřebík :). Poslední dobou mne celkem zaujal "asciiart", tj. kreslení obrazů pomocí základních znaků v ASCII tabulce. Dá se říci, že jsem hodně kreativní člověk, baví mě dokonce i psát recenze :).

Je mi známo, že máš svoje vlastní stránky na http://www.ypkisstudios.games.cz/ , co všechno na nich čtenářům nabízíš?
Hry které vytvořilo Ypkis Studios :). S aktualizací je to hodně špatné a design už se mi dnes zdá docela odporný :). Jinak zatím jsou tam na stáhnutí tyto hry: YMarine, YVojna, YParabola, YTrade, YZlobSe, YPexeso a YSirky. Nejoriginálnější je asi YZlobSe, ostatní už jsou jen remaky a "běžné hry". V YPexesu jsem použil obrázky z Hvězdné Brány, jelikož je to můj oblíbený sci-fi seriál (film), takže pro další fanoušky tohoto fenoménu je to skvělá volba :). YPexeso jsem vytvořil v šesté třídě, ale i dnes se mi zdá celkem pěkné a hratelné, proto je na mé stránce k dispozici.

Co považuješ za svůj největší životní úspěch a naopak, co se ti nepodařilo, nebo co tě zklamalo?
Úspěch? Asi tento rozhovor a založení Cosmosu, které mě přesvědčilo o tom, že jsem schopen za pár týdnů sehnat hodně lidí se stejným zájmem a pak také samozřejmě YZlobSe, to vyšlo na dnes již bohužel zaniklých FreeHrách a bylo čtenáři hodnoceno lépe než recenzentem :). Nejvíc mě zklamalo, jak jsem zkonil Ymarine.

Co říkáš na současné politické dění ve světě, zajímají tě události z domova a ve světě?
Politika mě nikdy moc nezajímala, ale události mě zajímají stejně jako každého jiného, ačkoliv mou největší pozornost zaujímá hardwarový a softwarový vývoj.

Kdo je tvým největším vzorem z českých autorů freeware, kdo ze zahraničních, jak obstojí tvé hry s porovnáním s hrami od těchto autorů? 
Z českých autorů freeware her především obdivuji Marka Mojzíka, jenž je podle mě génius a Hafíka či Oktagon bych směle zařadil na českou špičku freewarových her. Z týmů pak Black Light Studio a slibně vypadá také MonySoft či KeenSoft, ten by podle mě mohl udělat díru do světa :). Zahraničních je tolik, že mezi nimi nemůžu mít vzor, ale hlavně je neznám všechny :))). Moje hry jsou takové, jaké jsou a jestli jsou lepší či horší než ty od jiných autorů, to si musí určit každý sám. Ovšem myslím, že moje hry v porovnání s hrami Black Lightů jsou ubohé a s hrami Marka Mojzíka či budoucímy hrami KeenSoftu se nemohou ani měřit.

Prozradíš nám i to, jaké máš plány do nejbližší budoucnosti?
Především předělat web, zaregistrovat Ypkis Studios ve vyhledávačích, vydávat nové hry, hacknout školní síť, naučit se PHP & C++, začít pracovat pod Linuxem a pak taky rozjet ACTIVATORa "ve velkém". Ne, nebojte, nemám v plánu předčit BonusWeb :)). Rád bych také psal články o freeware gameskách pro nějaký server, jen se rozhodnout, pro jaký :).

Jak obstojí celkově české freeware ve srovnání se zahraničními?
Podle mě se můžou samozřejmě srovnat, ale každá země má svoje špatné i dobré freeware hry a nemyslím, že by se to dalo globálně posuzovat. Z českých freeware podle mě vládne výše uvedený Marek Mojzík (http://www.czech-ware.net). 

No, nakonec závěrečná otázka, kterou klademe všem, chceš něco vzkázat našim čtenářům?
Čtěte Acitvatora a hrajte moje hry, ovšem pokud si nudou koušete nehty. Jinak dělejte něco co vás opravdu baví :o), opravdu to pak stojí zato!

Děkuji ti za rozhovor.
Autor:


Témata: Linux, UFO


Nejčtenější

A Walk In The Park
A Walk In The Park je krásná procházka a taky psychologický horor

Klidná procházka parkem za doprovodu hlasu vašeho nejlepšího přítele. Co může být pohodovějšího? Nikoho by asi nenapadlo, že atmosféra se může rázem změnit v...  celý článek

Beyond-Human
Beyond-Human je dokonalá a zatraceně obtížná akční plošinovka

Lidstvo prohrává válku s mimozemskými vetřelci. Vy, supervoják, jste byl jednou z posledních nadějí. Jenže teď vám jde o vlastní život. V perfektní...  celý článek

Další z rubriky

2011
Nejlepší nezávislé hry roku 2010 - 1. část

První část nabízí výběr nejlepších adventur, akčních her a arkád, které jste si v minulém roce mohli z Plných her stáhnout.   celý článek

Dots and boxes
Dots and Boxes - dojmy z betaverze

Máte rádi logické hry? Tým Sosáci vydal betaverzi své hry, která vychází z populárního Othella nebo Reversi.  celý článek

Family Farm perex
Family Farm - dojmy z demoverze

Skvělý simulátor farmaření od českého týmu Hammerware má pohlednou grafiku a nabízí promyšlenou příběhovou kampaň. Ostatně vyzkoušet si ho můžete sami.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.