Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor se Soundboss Games

  12:00aktualizováno  10. září 3:55
Poměrně nedávno jste si mohli u nás stáhnout výtečnou hru s názvem Getaway. Zajímá vás proč hra vznikla nebo jak vypadají práce na novém arcanoidu? Pokud ano, račte vstoupit…


Nedávno jsme recenzovali tvojí velmi zajímavou hru Getaway a koukal jsem, že se dostala i do časopisu LEVEL. Mohl by ses nám blíže představit?
Getaway! Getaway se dostala do LEVELu? To jsem nevěděl (budu se muset podívat). Je to vlastně hra na četníky a lupiče. Hráč hraje pochopitelně za lupiče. Účelem je jezdit po městě a hledat banky (znak dolaru) a hlavně diamanty. Ty se ale na mapě objevují pouze, když hráč "odchytne" obrněné auto. Aby to nebylo tak jednoduché, jsou ve hře i policisté (ostatně jako ve skutečném životě). Občas je nutné se jich zbavit, proto má hráč možnost položit "četníkům" malý dárek- bombu. Původní hra z roku 1982 pro počítače ATARI mne velmi oslovila a byla by škoda, kdyby se k mladším hráčům nikdy nedostala a tak vznikl Getaway.
Je mi 21 let, narodil jsem se a žiji v Praze. Poté, co jsem zvládnul základní školu, jsem začal studovat na SPŠE v Ječné ulici obor Telekomunikací. Mimo jiné jsem se za ty 4 roky naučil, jak vlastně fungují integrované obvody a hlavně celý počítač. Pak jsem ještě zvládl asembler, ale programovat bych v něm nechtěl. Po úspěšné maturitě jsem zkusil studium na VŠ, ale jaksi se to nepovedlo a po 1/2 roce jsem byl nucen odejít. Asi jsem si nezvolil úplně tu nejvhodnější školu - ČZU nebyla to pravé. Naštěstí jsem se hned po ukončení studia na VŠ uchytil v pracovním procesu, kde jsem až do dnešního dne.

Jak vzpomínáš na své začátky s PC (Atari) a v jakých programuješ jazycích?
Už je to poměrně dlouho, co jsem měl možnost aktivně hrát na počítači ATARI některé hry. Mezi ně patřil i původní Getaway. Když jsem se dostal k prvnímu PC, (byla to 286ka) začal jsem se už zajímat o to, jak třeba něco naprogramovat. Už na ATARI jsem si lehce hrál s BASICem, ale to nebylo ono. Až teprve Turbo Pascal na PC byl ten pravý start. Jedním z důvodů asi byl i fakt, že jsem konečně začínal umět anglicky a byl jsem schopen číst si v nápovědě. Také to bylo tím, že se dala sehnat nějaká kniha o programování. Postupně jsem se naučil PASCAL a C. Pak jsem si chtěl hrát s Visual C++ 1.0, ale nějak jsem nepochopil objektově orientované programování. Dělat hry pro DOS v PASCALu nebo Céčku byl pro mne dost velký problém (takové znalosti jsem přeci jen neměl). Po nějaké době jsem se dostal k jiné zálibě- HTML a JavaScripty. Je zajímavé, jak rychle může HTML a JS omrzet, tudíž člověk začne hledat něco zajímavějšího. Tím bylo ASP a později PHP3. U PHP zůstávám vlastně až dodnes (PHP4), ale pak jsem jednoho krásného dne našel na internetu Game Maker a protože se mi zdál poměrně použitelný, rozhodl jsem se zkusit v něm něco udělat. První hrou byl takový podivný PacMan, ale to byly vlastně jen pokusy, co GM umí. Když jsem si ho dosti osahal, rozhodl jsem se, že zkusím udělat nějakou opravdu dobou hru. Vzpomněl jsem si na Getaway a po pár hodinách jsem měl první náznaky hry.

Getaway!

Dokončil jsi tedy hru Getaway a už nějakou dobu připravuješ svůj Arcanoid. Co nám k němu povíš?
Když jsem dodělal Getaway měl jsem opravdu radost, že se dílo povedlo a že se dokonce najdou lidé, kteří ho hrají. Přemýšlel jsem co dál. Nějakou dobu jsem se snažil udělat nějakého hada, ale měl jsem pár problémů a hlavně nouzi o nápady, proto jsem ho prostě odložil na dobu neurčitou. Pak mne jednoho krásného rána napadlo, že bych mohl zkusit arcanoid nebo něco podobného. Zkusil jsem tedy vytvořit míček, stěny, jeden druh cihličky a už se to pomalu, ale jistě začalo hýbat. První verze byla dost hrozná, avšak postupně se to zlepšovalo a zlepšovalo. Začal jsem řešit otázku nějakých bonusů a několik jsem jich zkusil do hry dostat. Kupodivu se to povedlo. :-) Od té doby jsem jen přidával nové bonusy a odchytával chybky (což se snažím i teď). Dá se říci, že teď je Arcanoid již ve své finální podobě a jen je nutné do něj přidat úrovně (plánuji jich cca. 50 až 100). Beta verze, kterou mám na stránkách, ale ještě neobsahuje všechny možnosti hry. Další veřejná beta asi už nebude a v dohledné době bude následovat finální verze hry. V současné době je v arcanoidu 10 bonusů a 13 druhů cihliček. Před vydáním finální verze hry se ještě asi tato čísla změní.

No musím říci, že se Getaway s pomocí GameMakeru opravdu povedl a z první hratelné ukázky tvého Arcanoidu je také cítit jistý úspěch. Mimochodem už víš co budeš vytvářet potom?
V současné době mám naprosto jasno, která hra bude následovat. Asi tím nepotěším příliš mnoho lidí, ale určitě se jich pár najde. Plánuji simulaci řízení letového provozu. Takový základ si hodlám vzít z Kenedy Approach, ale chci dojít o něco dále. Hra bude kromě volného hraní obsahovat i kampaň. V současné době mám připravenu koncepci hry a vesměs vyřešených několik problémů. Co je ale nejdůležitější? Mám dohodnutý na 80% dabing hry. Nebudou to ale žádní neznámí lidé, nýbrž profesionálové, kteří se živí čtením zpráv, reklam či moderováním (především pro potřeby rádií). Další plány jsou dosti nejasné a asi není vhodné o nich zatím mluvit.

Arcanoid

Myslíš si, že by jsi se programováním mohl zabývat v budoucnu profesionálně, nebo máš jiné plány, čím se stát?
Asi bych se programováním profesionálně uživil, ale mám trošku jiné plány. V současné době pracuji jako správce sítě v jedné pražské společnosti, kde je občas nutné něco naprogramovat, ale o to se stará kolega.Jediné programování, které v zaměstnání dělám, je tvorba PHP skriptů pro naše internetové stránky a pro potřeby firemních aplikací na intranetu. Dál asi profesionálně ani jít nechci. Hry dělám ve svém volném čase a u toho asi také zůstanu.

A co soutěž Becher Game 2004, v nichž si může člověk „trochu“ finančně přilepšit? Nezúčastníš se?
Tento rok zřejmě ne, asi bych na to neměl moc času, ale možná příští rok se o to pokusím (třeba toho také budu umět víc). Za pokus to určitě stojí, alespoň budu mít možnost změřit své schopnosti s konkurencí. ;-)

Jen tak na okraj byla ta konkurence na Game Becher 2003 opravdu tvrdá. Můžeš porovnat tvorbu a kvalitu českých freeware her se zahraničními?
Osobně si myslím, že kvalita je na stejné úrovni. Najdou se špatné hry, dobré a leckteré se i dokáží proslavit. Sice je kvalitních českých free her méně, než třeba amerických, ale to je spíše tím, že je Čechů mnohem méně než Američanů. Jinak znám spoustu českých free her, které jsou oblíbené po celém světě.

Jaké máš kromě PC záliby ?
Různé. Poslední dobou jsem opět začal pravidelně hrát kulečník (především karambol) a opět se dostávám do formy, ale mou největší zálibou je poslední dobou ozvučování a organizace různých akcí (večírky, křesty). Nedělám diskotéky, ale když o to lidé stojí, tak není problém. Také rád jezdím na kole a občas i na koni (na koni už jsem ale dlouho neseděl). A pak takové ty klasické věci jako kino, divadlo, fotografování.

Arcanoid

Kdo je tvým největším vzorem z autorů komerčních a freeware her?
Tohle je hodně složitá otázka. Po pravdě žádný hlavní vzor ani nemám. Mám velmi rád práci hochů třeba z Westwood studios nebo Blizzardu, ale třeba také z Illusion Softworks. Co se freeware her týče, tak je to velmi různé, ale spíš je to otázka jednotlivých her než lidí.

Vzkážeš něco na závěr našim čtenářům?
Snad jen aby drželi palce všem autorům freeware her a aby i ty méně povedené kousky nezatracovali. Dělají to nadšenci, kteří třeba ani nemají možnosti udělat hru, která by se mohla rovnat s komerčním produktem, avšak alespoň se snaží dělat to nejlepší co dovedou. Já se o to snažím také a doufám, že se mi to vede a hlavně povede. ;-)

Autor:




Nejčtenější

Feral
V graficky excelentní akci Feral si vyzkoušíte kůži divoké šelmy

Smysly jako divoká kočka, ostré zuby, ještě ostřejší drápy. To jsou vaše devízy. Prostředí kolem je plné nebezpečí, ale také bezbranné kořisti. A hlad je téměř...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.