Doporučujeme

Rozhovor: Temná adventura Stíny Osudu

  • 13
Temný středověk a hlavní hrdina s netypickým jménem Kazimír, kterému život předurčil trochu víc než jen se věnovat poklidné kovařině... Zajímá vás, co dalšího nabídne tato zajímavá adventura? Pak čtěte dále...
Stíny Osudu

Není důvod rušit tradice, proto začneme tradičně představením týmu, který pracuje na adventuře Stíny Osudu... ?
Takže jsme velký dvojčlenný tým, vzniknuvší ve školní lavici. Já jsem Dlaha a zastávám funkci programátora, můj kamarád Mike je grafik. Až bude hra blízko dokončení, tak zkontaktujeme ještě nějakého zvukaře. Nejsme vlastně ani tak tým, spíš dva týpci, kteří se rozhodli něco vytvořit. Ten prvotní impuls vznikl asi před rokem a půl, ale od té doby se toho hodně změnilo.

Vaše hra se jmenuje Stíny Osudu. Proč právě tento název, má to nějakou spojitost s příběhem? Jak jste na název vůbec přišli?
Ten název byl taky oříšek, měli jsme opravdu hodně návrhů. Zaangažovali jsme půlku třídy a vymýšleli jsme všechny možný názvy bez ohledu na to, o čem bude příběh. Jediná podmínka byla, aby to sedělo na středověké fantasy. Tak nějak nejvíc se nám zalíbily "Stíny Osudu", protože to zní hezky tajemně. A vlastně až podle toho názvu jsme začali budovat příběh. Takže jsme uplatnili trochu nekonvenční a inovátorský postup při tvorbě hry :D

O příběhu jste se rozepsali na domovských stránkách, můžeš ho ale v krátkosti shrnout? Navíc popisujete období jako "temný středověk" v čem bude právě temný? Můžeš to ukázat na příkladě?
Půjde především o hlavního hrdinu. Právě název "Stíny Osudu" značí předurčený osud, kterému se bude ze všech sil snažit čelit. Kazimír (náš hlavní hrdina) je kovář a celý příběh odstartuje zjištění, že je už od narození předurčen k něčemu většímu. Tímto se mu otevře zcela nový svět a začnou se mu odhalovat některá tajemství. Příběh je spojený s pohanskými rituály a magií, kterou se někteří lidé snaží zneužít. Například v jedné části hry se Kazimír připlete k experimentům o vytvoření jakéhosi nadčlověka. Hráč se bude moci rozhodnout, zda chce osvobodit mladou ženu ze zajetí šílence, nebo ji nechat napospas bolesti. Samozřejmě to nebude tak jednoduché, budou zde pro i proti a toto rozhodnutí částečně ovlivní i budoucí děj. Víc odhalovat nebudu. Přes středověk je expert grafik Mike, ten by dokázal vyprávět hodiny a hodiny.

Stíny Osudu

Dá se tedy očekávat, že nepůjde o hru zcela lineární? (jak jsi naznačil v případě experimentu s nadčlověkem)
Nějaké odchylky v příběhu zřejmě budou, ale ve výsledku se toho příliš neovlivní. Plánuje se zatím jen jeden možný konec, i když toto se může také změnit. V zásadě půjde pořád o dost lineární záležitost.

S adventurou jsou neodmyslitelně spjaty logické rébusy. Jakého stylu budou ve vaší hře? Bude se jednat jen o kombinování předmětů nebo dojde i na logické "minihry" a složitější záležitosti? Jak obecně bys popsal obtížnost úkolů?
S různým kombinováním předmětů, dialogy atd. se můžeme pořádně odvázat, protože se příběh do programu zapisuje velmi snadno a rychle. Jeden z prvních logických úkonů je ukování podkovy, což samozřejmě není nijak těžké a tímto směrem se chceme také ubírat. Žádné nelogičnosti a zapeklitosti, všechno by mělo dávat smysl. Jde hlavně o příběh, který nebudeme hatit nelogickými rébusy.
Pixelhunting se snažíme naprosto vyřadit, protože ho nemá nikdo rád Logické minihry taky budou, už pár měsíců mám připravený kód na jednu takovou hříčku, ale nebude se jednat o nic těžkého, téměř nesplnitelného (v nejhorším vytvořím cheat), jako střelnice v jednom dílu Poldy, přes tu jsem se já skoro nedostal :D

Zmínil si Poldu - je to jedna z her u níž jste se inspirovali? Nebo patří k vašim oblíbeným adventurám zcela jiné...?
Polda to je klasika, na tom jsem vyrůstal a hodně jsem se jím inspiroval u své první adventury. Ale u takové temné záležitosti jakou jsou Stíny se humornou adventurou moc inspirovat nedá, spíš jsme vycházeli z vážnějších záležitostí jako Syberia nebo Posel smrti. No mluvím hlavně o sobě, protože Mike nikdy na adventury nebyl, ale myslím, že to byl právě Posel Smrti, který ho oslovil. I když ho nedohrál, tak se aspoň dostal dál než já. Co se týče hratelnosti, tam jsme se snažili vytěžit z každé adventury, kterou jsme kdy hráli, to nejlepší.

Stíny Osudu

Na domovských stránkách jste také mezi rysy hry zmiňovali větvení dialogu. O co přesně půjde?
Jde o to, že hráč bude mít možnost rozhodnout, jak odpovědět na některé otázky postav ve hře, nebo o čem se bavit. Vím že je to součást snad každé současné adventury, ale v minulém projektu větvení chybělo a bylo mi to vyčítáno. Proto jsem se rozhdl pořádně se na dialogy zaměřit. Je to totiž opravdu silný nástroj pro budování atmosféry.

Prozatím jsme se vyhýbali otázce v jaké fázi vývoj vlastně je, i když ta pálí asi nejvíce čtenářů. Můžeš tedy nějak procentuálně vyjádřit, jak jste daleko a na kdy reálně vidíš dokončení?
Tak tohle je velmi zákeřná otázka. Znázornění v procentech je na webu hry, ale moc důvěry bych zrovna v tohle nevkládal. Hlavní problém je, že příběh ještě není dopsaný, máme kostru, začátek a několik okamžiků v průběhu hry. Takže se ani nedá pořádně říct, jak je na tom grafika, když se neví, kolik se toho ještě bude kreslit. Ale aspoň práce na programu je skoro u konce. Dělá to už všechno, co by mělo, jenom se vychytají nějaké mouchy a bude se jenom skriptovat... no a psát mezihry. Datum dokončení? To je těžko říct, měli jsme stanovený myslím tenhle březen (nebo to mohl být taky loňský březen), ale to se nestihlo. No každopádně by byla škoda ty roky práce zahodit, takže určitě to vyjde, ale záleží hodně na rozsáhlosti hry...

Máte nějaké další plány do budoucna? Bavili jste se v týmu třeba o tom, jestli jíž do další adventury nebo vás láká něco jiného?
Plány do budoucna jsou ošemetná záležitost a to hlavně z toho důvodu, že se málokdy uskuteční. Já osobně se budu snažit, aby na tomhle enginu nevznikla jen jedna adventura, třeba se vynoří řada krátkých adventur jako řada Bez peněz do hospody nelez, Život je boj, ... . Ale nic neslibuju, radši ať všichni zapomenou, že jsem něco takovýho řekl, protože se na to nejspíš vykašlu, jako na spoustu věcí předtím . Adventury samozřejmě nejsou jediný žánr, který nás láká, přemýšlel jsem už o několika různých projektech jako plošinovky nebo RPGčka. Zrovna teď si já i Mike s něčím "neadventůrním" hrajeme, tak třeba něco vznikne. Ale vždycky jsem měl rád hry se smysluplným příběhem, na což se adventury skvěle hodí, takže nevím jestli opouštět tenhle žánr.

Stíny Osudu

Dokázal bys mezi freeware adventurami vybrat nějakou, která se ti opravdu líbí a při hraní tě bavila? Co si myslíš o využívání adventurních enginů jako je Adventure Game Studio?
Vybavuje se mi například Mrtvé Město, to byla zajímavá adventura a mrzí mě, že DeMorte už asi nikdy neuvidím. V poslední době jsem taky hrál Bez peněz do hospody nelez a Život je boj, ale těžko si udělat o hrách obrázek, když jsou tak krátké. U všech těchto her se mi ale nelíbila jedna věc a to absence hlavního hrdiny na scéně. Podle mě nějaká pohybující se postava hru podstatně oživí, ale takovýchto projektů je na české freeware scéně příliš málo. Teď z hlavy se mi vybavuje jenom Pět kouzelných amuletů (které jsem ještě nehrál, takže nemám moc názor) a jedna hříčka, která byla skoro neovladatelná, jenom si teď nevzpomenu na název. Většina adventur je dělaná v nástrojích jako AGS nebo Wintermute. Určitě jsou to velmi výkonné programy a tvoření her v nich je snadné, ale tleskám každému, kdo vytvoří vlastní engine pro hru. Je to sice komplikovanější, ale člověk se u toho spoustě věcí přiučí a má větší volnost. Například u Stínů byl už několikrát razantně překopán engine, díky čemuž jsem se naučil spoustu nových věcí a jsem za to rád. Navíc z hry vytvořené ve Wintermutu bych nemohl udělat svoji maturitní práci a dostat jedničku

Nějaký vzkaz pro všechny čtenáře, kteří se dočetli až na závěr tohoto rozhovoru?
No jestli chcete vidět Stíny Osudu co nejdřív, tak to chce hodně motivace, to znamená piště komentáře (máme i guestbook na stránkách). A jestli jste někdo z Olomouce nebo okolí, tak napište a můžete nás pozvat do hospy ;-), 4 měsíce prázdnin můžou být nuda. Hlavně jestli se někomu z vás narodí malej svišť, tak ho pojmenujte Kazimír, protože za minulý rok jen 287 dětí získalo toto krásné mírumilovné jméno. Tak čest...

Homepage:http://www.stinyosudu.ic.cz/


  • Vybrali jsme pro Vás