Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor: Vyhrajte 50 000 v soutěži Handjoy Česká Hra

  12:00aktualizováno  4:12
V českých končinách vyrostla zajímavá konkurence pomalu skomírající Becherovka Game, která doposud byla považována za nejštědřeji dotovanou tuzemskou vývojářskou soutěž. Co vlastně Handjoy Česká Hra je a jak získat bohatou finanční odměnu?

Na letošní Game Developers Session proběhlo trochu neočekávaně ohlášení nové soutěže zastřešené serverem České Hry a týmem specializujícím se na mobilní a reklamní hry, Handjoy. Jedná se primárně o konkurenci české stálice, Becherovka Game s poměrně štědrou finanční dotací. Pokusili jsme se tedy přímo od organizátorů něco málo vyzvědět. Fotky pochází z oficiálního ohlášení a oficiální web najdete na adrese http://www.ceskahra.cz/

Handjoy Česká Hra

Jak vlastně vznikl nápad na vytvoření soutěže Hanjoy Česká Hra 2009 a kdo za ním stojí?
Nápad na soutěž pro české a slovenské herní tvůrce se v našich hlavách rodil poměrně dlouho. Jak možná spousta vašich čtenářů ví, již v minulosti server České-Hry.cz pořádal několik menších soutěží pro herní vývojáře. Hodně dlouhou dobu jsme potom přemýšleli, jestli v nich pokračovat nebo zda soustředit síly do nějaké dlouhodobější a větší soutěže, až jsme se nakonec rozhodli pro tuto druhou možnost. Výsledkem toho tedy byla Handjoy Česká hra 2009, kterou jsme ohlásili na letošním Game Developers Session.

Tématem je Game 2.0 můžeš trochu přiblížit čtenářům, kteří nebyli na GDS, co si pod tím vlastně představit a jaké projekty očekáváte?
Zvolené téma „Game 2.0“ bude pro některé herní tvůrce možná hůře pochopitelné, nicméně za ním nehledejte nic složitého. Cílem soutěžícího je vytvořit hru, která se podle vás nějakým způsobem vymyká zažitým konvencím, přichází z nějakou originální myšlenkou nebo představuje ve zcela jiném světle nějaký známý a léty prověřený koncept. Ona požadovaná inovace a novátorství se klidně může týkat designu, grafiky, hudby nebo třeba ovládání. Samozřejmě, že tomu nemusí být podřízena celá hra, ale stačí jen nějaký prvek, který třeba značně okoření nějakou klasickou hru a dá ji zcela nový rozměr. Ve fantazii se meze nekladou.
Stejně tak lze svou hru zaměřit kupříkladu na uživatelsky generovaný obsah, kdy hra může žít vlastním životem a hráči pro ni budou vytvářet další mise, světy nebo levely. Možností, jak toto téma uchopit, je skutečně spousta a je a jen na soutěžících, jak se k tomu postaví.

Handjoy Česká Hra

Vzhledem k finanční odměně a délce soutěže je jasné, že se pokoušíte o přímou konkurenci Becherovka Game. V čem bude vaše soutěž jiná?
V minulosti jsme tu měli spoustu větších či menších soutěží pro herní vývojáře. Jednou z nich je třeba právě zmíněná Becherovka Game. Nicméně naší snahou je jít zcela jinou cestou. Pokud se zamyslíš nad většinou z doposud pořádaných soutěží, v každé z nich byli jejich účastníci něčím limitováni – jednou nutností propagovat nějaké značky, podruhé zase nutností hru stavět na určité technologii a tak dále. My chceme dát tvůrcům co možná největší volnost, která se – alespoň doufáme – projeví na kvalitě a originalitě přihlášených titulů. Jinými slovy zatímco u jiných soutěží jste museli přemýšlet, jak vaše hra vyzní v zadaném kontextu soutěžních pravidel, u nás se můžete plně koncentrovat na vlastní hru a její hratelnost a nedělat žádné kompromisy. To je, myslím, právě ten zásadní rozdíl.

Jasně je daná cena pro vítěze – 50 000 Kč. Co ale dostanou další? Budete odměňovat pouze první tři příčky? A případně čím.
První cena je daná, to máš pravdu. Částka 50 000 Kč pro vítěze soutěže je myslím pěkná motivace a zkrátka nepřijdou ani další soutěžící. S věcnými cenami mohou počítat autoři her na prvních třech místech. Tito lidé získají různě ceny od partnerů soutěže, jako je třeba odborná literatura, různý hardware, software apod. Věcné ceny a odměny pro soutěžící se řeší průběžně a postupně se všechny objeví na oficiálním webu soutěže, jakmile budou potvrzeny.

Soutěž je omezena pro českou a slovenskou republiku. Dále je nutné přihlásit projekt nový, nikoliv ten již před časem dokončený. Jsou zde ještě nějaká další důležitá omezení, které byste chtěli vypíchnout a které by případně mohl někdo v pravidlech přehlédnout?
Handjoy Česká Hra Přesně jak říkáš – do soutěže budou přijaty pouze hry, které vznikly pro účely soutěže. Nepůjde tedy vzít již vydanou hru, trochu ji upravit a do soutěže ji poslat. Jinak jak je uvedeno v pravidlech, zaslané hry by měly fungovat na platformě Windows, je tedy jedno, v jakém jazyku nebo nástroji soutěžící hru vytvoří. Přihlásit se tedy klidně může i nějaká zajímavá flashová hříčka spustitelná ve webovém prohlížeči. Žádná jiná zásadní omezení nejsou, přesto však doporučujeme všem soutěžícím pročíst pravidla a v případě nejasností nebo dotazů se ozvat do příslušného fóra na Českých hrách.

Jak je to s reklamními prvky? Becherovka Game si vždy kladla za podmínku celkovou tématiku k jim propagovaným likérům. Jiné soutěže zase trvají alespoň na logu. Máte také nějaké podobné podmínky?
Ne, nemáme žádné takové požadavky. Soutěžící mají naprostou volnost, co se obsahu jejich her týče. Kdo bude chtít, ten si může na oficiálních stránkách brzy stáhnout logo soutěže, logo Českých her a Handjoy a využít je pro potřeby svého projektu. Ovšem znovu zdůrazňuji, že to nevyžadujeme a jen na rozhodnutí soutěžících, zda se je do hry rozhodnou zakomponovat.

Jakou technologii je možné pro vývoj zvolit? Máte v této oblasti nějaká omezení?
Jak jsem zmínil v jedné předchozí odpovědi, požadavky ani omezení nejsou žádné, jen je nutné, aby hra fungovala na operačním systému Windows.

Jakým způsobem se bude hodnotit? S jak velkým týmem porotců počítáte a koho plánujete oslovit?
Metodika hodnocení je popsána v pravidlech, proto ji popíšu jen v krátkosti: porotci každou přijatou hru ohodnotí podle svého nejlepšího svědomí a vědomí na stupnici od 0 do 100% a výsledné skóre dané hry vznikne zprůměrováním jednotlivých hodnocení. V tomto ohledu tedy nic neobvyklého. Tým porotců bude tvořit cca 15 lidí a bude se jednat o zkušení herní vývojáře, herní novináře a hráče. Jména konkrétních porotců před vyhlášením soutěže samozřejmě zmiňovat nebudeme.

Handjoy Česká Hra

Becherovka Game se vyznačovala velkolepým vyhlášením s občerstvením a pár celebritami navrch. Plánujete něco podobného?
Ano :-). Plánujeme velkolepé vyhlášení na příštím Game Developers Session, i když je otázkou, zda dojde na všechny zmiňované věci včetně celebrit. Nechejte se proto překvapit...

Co říkáte na případnou konkurenci? V kuloárech se hovoří o možném vyhlášení další Becherovka Game a také jedné další tuzemské soutěže.
Každá konkurence je samozřejmě vítána. Na podobných projektech jako je Handjoy Česká hra 2009 skvěle vydělá celá scéna a všichni hráči, takže říkáme jen houšť podobným soutěžím.

Počítáte s nějakými komunitními fóry, diskuzními kroužky, deníčky vývojářů apod.?
Všichni účastníci mají možnost o své hře během trvání soutěže diskutovat s ostatními vývojáři na serveru České hry v příslušném vlákně. Také tam mohou zveřejňovat informace z vývoje nebo vést vývojářské deníčky, to všechno záleží na nich, jak moc budou chtít ostatním poodkrýt pokličku svého projektu. Samotnou hru nebo vývojové verze ale nikde zveřejňovat před vyhlášením soutěže nesmí.

Odlehčená otázka na závěr – pokus se odhadnout, kolik her nakonec do soutěže dorazí.
Toto je opravdu těžká otázka a já bych raději nehádal. Jelikož se jedná o první ročník soutěže, uvítáme každého autora, který se do ní zapojí. Nějaké interní odhady sice máme, ale třeba budeme příjemně překvapeni.

Něco co bys rád vzkázal čtenářům a případným herním vývojářům, kteří uvažují o zapojení se?
Rád bych všem vzkázal, ať to zkusí a do soutěže se přihlásí! Určitě se jedná o mimořádnou šanci, jak zviditelnit sebe, svou hru a ještě za to získat nějakou fajn cenu. Myslím, že nejsem sám, kdo má pocit, že originálních her v poslední době vzniká jako šafránu, takže budeme rádi, když to budete právě vy, kdo nám ukáže, že i v tak malých státech jako je Česká a Slovenská republika mohou vzniknout zajímavé a světové nápady, které hráče chytí a jen tak nepustí.

Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.