Doporučujeme

Soutěž Yoyogames: Pohled z jiného úhlu (díl druhý)

Je samozřejmé, že soutěž se může z pohledu hráče zdát zcela jiná, než co o ní prohlašují sami vývojáři. Zeptali jsme se pro vás dvou zahraničních tvůrců, jejichž hry patřily k tomu nejlepšímu. Doplnil je také český Fiolasoft. Neváhejte a čtěte!
Rozhovor č.1 – Vyzpovídali jsme autora Caveman Craig
V krátkém rozhovoru jsme se zeptali Rhyse Andrewse na jeho dojmy ze soutěž a také na několik detailů ohledně Cavemana Craiga. Ostatně sami se můžete přesvědčit, jak může takováto nevinná soutěž otevřít cestu do sharewarového světa.

Lab EnigmaLab EnigmaLab Enigma

Proč jsi se rozhodl zúčastnit se Yoyogames soutěže? Co si myslíš o celkovém tématu a líbily se ti některé z došlých her?
Hry vytvářím po celý svůj život, i když jsem v poslední době nebyl příliš aktivní co se game designu týče. Velkou roli sehrála motivace. Mít před sebou jasou deadline, kterou je třeba dodržet, jinak bude hotová práce zcela k ničemu, mě a Timovi opravdu pomohlo. Ve skutečnosti jsem nad hrou strávil více času, než jsem kdykoliv nad vývojem během 30 dnů strávil.
V skutečnosti nejsem příliš fanda starověkých civilizací – ale to mi nevadilo, téma totiž nabízí široké spektrum možností.
Ze všech došlých her se mi nejvíce líbil Robbie Swifthand and the Orb of Mysteries. Autor si pohrál s každým koutem projektu. Také se mi líbil Zaiden, Aztec God nebo Viking Bazooka Bloodbath.

Účastnil jsi se někdy před tím jiné soutěže nebo plánuješ to do budoucna? Proč jsi zvolil právě soutěž na Yoyogames?
Nikdy dříve jsem se soutěže zahrnující game design neúčastnil. Jistě to ale plánuji do budoucnosti, ale rozhodně to nebude v třetí soutěži na Yoyogames. Místo toho se s Timem budeme věnovat vlastním věcem.
Yoyogames jsem si zvolil jednoduše proto že Gamemaker je a vždycky byl mým domovem pro aplikaci game designu. V roce 1999 jsem GM objevil poprvé a ke komunitě se přidal již v roce 2001. Až v průběhu 2003-2004 jsem do problematiky zcela pronikl. Vzhledem k tomu, že své hry tvořím pomocí jazyku GML je logické, že jsem zvolil právě tuto soutěž.

Craveman Craig nepochybně patří k nejoriginálnějším hrám v soutěži. Jak jste na ten nápad vlastně došli?
Na to jsme přišli společně s Timem. Tak stejně jsme postupovali při tvorbě The Treasure House Game. Každý jsme přišel s koncepty, které jsme hráli dřívě nebo na nichž bychom rádi pracovali a zmixovali to dohromady. Dinosauři zněli velmi zábavně, stejně jako druhá alternativa, kterou byli Egypťané dobývaní UFO. Nápadů bylo mnoho, nakonec jsme ale zvolili právě koncept Caveman Craig.

Rozhovor č.2 – Jesse Venbrux, autor Karoshi, Frozzd, Mubbly Tower
Také Jesse Venbrux nám věnoval kousek ze svého jistě cenného času a odpověděl na několik krátkých otázek, v nichž jsme se zeptali jak na jeho dva herní projekty do soutěže, tak i na pokračování Karoshi.

Proč jsi se rozhodl zúčastnit se Yoyogames soutěže? Co si myslíš o celkovém tématu a líbily se ti některé z došlých her?
První soutěž na Yoyogames byla tou první, kterou jsem se kdy zúčastnil, navíc byly skvělé ceny. Téma bylo zajímavé, i když bych byl daleko radši, kdyby to nebylo o tématu, ale o hratelnosti. Z první soutěže se mi líbil Garden Gnome Carnage, z druhé pro změnu Eternal Trial.

Účastnil jsi se někdy před tím jiné soutěže nebo plánuješ to do budoucna? Proč jsi zvolil právě soutěž na Yoyogames?
Vybral jsem si YoyoGames protože je to celé o Game Makeru, což je program, který používám především. Jsou tady i další soutěže, ale nikdy jsem se po nich nedíval. Možná že budu v budoucnosti, ale prozatím žádné plány. Je to zábava účastnit se, ale také spousta práce pokud chcete udělat něco úžasného.

Udělal jsi hry pro obě soutěže, takže otázka se přímo nabízí – pracuješ právě na hře s tématikou kooperace (pozn. Třetí YoyoGames soutěž)
Nepracuji a nejsem si jistý, jestli vůbec budu. Možná pokud dostanu dobrý nápad, ale jsem právě zaneprázdněn jinými vběcmi, které mě baví podstatně více.

Frozzd byl opravdu úspěšný a národ Mubblies jsi použil také v Mubbly Tower, což byl promě osobně jeden z favoritů na umístění. Jak jsi přišel na nápad stvořit takto roztomilou civilizaci? Plánuješ ji zapracovat také do následující hry?
Nemyslím si, že je použiji znovu... Vymyslel jsem je ve Frozzd, protože jsem potřebovat hlavní postavu, které bude mít spolubojovníka. Nejsem si jistý jak přesně jsem přišel na design postaviček, ale já tak nějak obecně rád roztomilé postavičky :-).

I když to nemá nic společného se soutěží YoyoGames, musím se zeptat – Dočkáme se Karoshi 3? Opravdu se mi tento koncept líbí a dle mého se jedná o jednu z nejoriginálnějších her, které jsem za poslední měsíce potkala.
Děkuji! Je docela pravděpodobné, že se v sérii dočkáme další hry, ovšem se bude jednat spíše o boční rozšíření příběhu než o opravdovou třetí část. Ale možná jednoho dne...

Když se člověk podívá na tvé hry, jasně vidí, že game design je tvé hobby. Plánuješ se tomu věnovat i do budoucna? Možná na nějakém komerčním projektu?
Právě studuji, abych se stal profesionální game designer, takže ano. Doufám, že se vytvářením her uživím.

Rozhovor č.3 – Fiola za Fiolasoft – Dragonwave: The Fio's Winter Story
Fiolasoft je jediný český tým, o němž se v souvilosti s Yoyogames psalo více. Logicky jsme tedy v podobném tématickém článku chtěli mít i pohled tuzemského vývojáře a Fiola byl naštěstí ochoten nám na několik otázek odpovědět.

Lab Enigma

Proč jste se rozhodli pustit se do Yoyogames soutěže? Co si myslíš o jejich tématech a byly v soutěžích nějaké hry, které se vám opravdu líbily?
Byla za tím jednoznačně ta chuť něco vytvořit právě do soutěže a změřit síly s ostatními. Porovnat, zda vůbec máme na světové scéně nějakou šanci. Proto jsme se rozhodli jít do této soutěže. O tématech si nemyslím nic zlého, spíš naopak - starověkké civilizace byl super nápad a rozhodně se těším na kooperaci, jelikož mohou vzniknout fakticky super hry . Z té první soutěže Winter Competition mohu za sebe doporučit výtačný gravitační Frozzd anebo z té druhé o nic méně výtečnou casual řežbu Ancient Ant Adventure. V podstatě by se dalo říci, že vlastní souhlasím s vítězi přesně tak, jak rozhodla porota.

Účastnili jste se někdy nějaké jiné soutěže nebo to plánujete do budoucna? Proč právě soutěž na Yoyogames?
Když to vezmu kolem a kolem, tak neúčastnili. Byl pokus o Becherovka Game, ale nakonec jsme to zavrhli. Až Yoyogames byla výzva, alespoň z hlediska tvorby v Game Makeru. Mě osobně přišlo tenkrát z nějakého důvodu trapný jít do Becherovky za pomoci Game Makeru. Samozřejmě jsem se mýlil,...

Vaše hra se zúčastnila úplně první soutěže. Plánujete se zúčastnit některé z budoucích? Proč?
Nevyloučili jsme to, ale potvrdit ti to nemohu. Sama znáš jistě ten shon, navíc to funguje tak, že čím víc ti je, tím máš méně času. Neděláme jenom hry, takže se musíme soustředit i na další věci. Hodně nás zaujala právě kooperace, ale nic slibovat zatím nemohu. A proč? Tak na prvním místě jsou u nás zkušenosti, kdybychom totiž doopravdy vyhráli - moc si cenu neužijeme, jelikož jí musíme mezi sebe rovným dílem rozdělit... ale i tak, je to jako odměna dobrá .

Dragonwave bylo poměrně zajímavým projektem. Proč si myslíte, že se nedostalo až na stupně vítězů?
Nedodělanost. Chybí tomu akčnost a dynamika, jakou znáš například ze hry Jazz JackRabbit a to bylo způsobeno vysokými HW nároky. Moc chyb v kódu způsobovalo pády hry a tak se nedivím, že hra skončila na umístění, tak jak skončila. Proto jsme nakonec od plné hry prozatím ustoupili, alespoň co se týče Fio Winter Story a nazvali ho jako prototyp s tím, že se k Dragonwave ještě vrátíme.

Dočkáme se v budoucnu nějakého pokračování nebo se alespoň Fio objeví ve vašich jiných projektech?
Pokračování ani ne, jako spíše dodělání plné verze hry Dragonwave. Na tu plošinovku nezapomeneme a určitě jí doděláme. Máme pro Fia dobrý příběh, který může oslovit jak děti, tak i rodiče. Nicméně si na Dragonwave budou muset lidi ještě počkat, nejdříve přijde PacIn a Slime World .


Témata: UFO
  • Vybrali jsme pro Vás