Temné hlubiny vesmíru jsou lákadlem pro lidstvo již od prvopočátku. Stejně jako pračlověk před svou jeskyní, i dnes stojíme v úžasu při pohledu na hvězdnou oblohu. Ničím neomezeného prostoru pro fantazii velmi rádi využívají tvůrci her a předkládají nám svou vizi. Dnes se do jeho hlubin vydáme s vesmírným kovbojem, osamělým poutníkem, na jehož bedra padl tradiční úkol: ochránit lidstvo před zlou mimozemskou rasou, jež má dnes podobu podivných chobotniček.
Konkurence na poli vesmírných stříleček je vskutku obrovská. Space Cowboy ubírá na akčnosti a vsází spíše na taktiku a volnost. Důležitou roli hraje interakce s pozadím a ostrůvky pevniny ve vesmíru, jež představují základny. V těchto arkádových pasážích se dostane na řadu ničení rozvodných krabic, jež napájí elektrické ohradníky. V kovovém bludišti musíte manévrovat s milimetrovou přesností, abyste získali superzbraně či osvobodili loď, která zde symbolizuje život. Každý náraz oslabuje váš štít a bonusy pro jeho doplnění se objevují jen zřídkavě. V případě ztráty života se vracíte o kus zpět a začínáte opět se základní zbraní. Nastavitelná obtížnost nabízí upocené pachtění i školáckou pohodovost, při níž hru dokončíte zhruba za hodinu. Space Cowboy tak je o něčem jiném, než o neustálém střílení, nabízí klidné manévrovací pasáže i hutné přestřelky, čímž hra získává na dynamice. Ve zmíněných arkádových částech získáváte bonusy, jež jsou doplněny o tradiční tokeny vypadávající ze zabitých nepřátel. Velmi slušný arzenál zbraní vaší lodi Space Cowboy obohacuje o tři efektní superzbraně a originální harakiri koule, jež plní funkci obětních beránků a jako předvoj vás zbavují části nepřátel.
I přesto, že je hra vytvořena v programu GameMaker, má v rámci vesmírných stříleček, kde je experimentování a šperkování grafiky předpokladem pro úspěch, velmi slušnou úroveň. Šestková verze tohoto programu přinesla solidní podporu pro práci ve 3D, takže zde najdeme trojrozměrné modely. Efekty obzvláště speciálních zbraní překvapují částicovými efekty. Zvuky zbraní většinou přehlušují hudbu na pozadí, již si vychutnáte jen v oddechových fázích a při manévrování. Vaší nepřátelé, i když jde hlavně o různé varianty chobotnic spadnuvších do různých plechovek s barvou, má určitou hierarchii a jak během hry postupujete dále, dostáváte se do lůna emzácké základny, narážíte na stanice zamořené zárodečným slizem. Závěrečná mise na mateřské lodi vám dá pocítit, jak by to asi s civilizací dopadlo v případě vašeho neúspěchu. Dalším prvkem zvyšujícím atraktivnost je příběh, bohužel jako v případě většiny stříleček nemají zadané úkoly zásadní vliv na hratelnost a jsou jen doplňkem. Sotva se propídíte úskalími všech misí, je vám nabídnuto zaslání nejvyššího skóre přes internet. I toto nepříliš vídané zpestření je dalším těžítkem na misce vah, jež rozhoduje o tom, zda se do hry podruhé pustíte. A v případě vesmírného kovboje je těch důvodů PRO docela hodně.
- čtvrtek 7. dubna 2005