Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Star Trek: Red Alert – skvělá sci-fi akce

  12:00aktualizováno  13. května 10:29
Málokterý fanoušek televizního seriálu Star Trek si nechá ujít dnes recenzovanou akční hru s podtitulkem Red Alert. Ač jde o freeware a k tomu českého původu, je to opravdu velmi hratelná a kvalitně zpracovaná hra.

Star Trek: Red Alert

Platforma: Freeware
Výrobce: Le Crane Sombre Amusement

Stáhnout

Star Trek: Red AlertNázev dnes recenzovaného dílka Star Trek: Red Alert by sváděl k zajímavým myšlenkám na mix klasikých realtimových strategií a jednoho z nejznámějších sci-fi vesmírů. Faktem nicméně je, že s hrami Red Alert od Westwoodu nemá nová česká freewarovka od týmu Le Crane Sombre Amusement absolutně nic společného. Ve skutečnosti se jedná o čistokrevnou akci, a to akci velmi propracovanou a záživnou.

V lehce nepřehledném hlavním menu (jež je hlavně ve vyšších rozlišeních poněkud nepochopitelně nacpáno v malém okně v levém horním rohu obrazovky) lze vybrat z mnoha lodí, jež se zúčastní nastávající bitvy, nastavit jim jednotlivé týmy a určit pravidla hry, jednodušší ale je zvolit pouze jeden z devíti předdefinovaných scénářů. Star Trek: Red AlertKaždý z nich je uveden krátkým briefingem, jenž stručně objasní situaci, načež se mohou jednotlivé strany konfliktu vrhnout na sebe ve frenetické řežbě.

Variabilita hry je více než velká a vyvažuje tak kvalitně absenci delší kampaně či výraznější dějové stránky. Stávající scénáře umožňují vyzkoušet celý arzenál, navíc není problém si vybrat v určité bitvě jinou, než defaultně nastavenou loď a dokázat si, že jde vyhrát i za druhou stranu. Příjemnou možností je i snadná úprava scénářů, neboť do nich lze přidat či naopak odebrat lodě a upravit tak poměr sil k obrazu svému. Uváděcí texty už z pochopitelných důvodů potom nevystihují tak docela situaci, ale to už je daň za historické změny.

Star Trek: Red AlertNyní konkrétně k lodím, jež se do bojových manévrů zapojí. Jejich databáze je široká, nachází se v ní zástupci Federace, Klingonské říše, Dominionu, Romulanů, Borgů a dokonce i bioloď Druhu 8472. Řada plavidel je známá z televizního seriálu či filmů (a nechybí pochopitelně ani USS Enterprise-E), pravou třešničkou na dortu jsou však lodě fanouškovské. Každá z celkem několika desítek lodí je charakterizována různorodými statistikami, počínaje třídou, silou trupu, štítů, rychlostí, silou zbraní a podobně.

Cílem všech misí je zajistit své straně, potažmo vlastní maličkosti co největší počet bodů. Ty se nepřičítají jen tak obyčejným fragovacím systémem, nýbrž roli hraje celkové hodnocení jednotlivých lodí. Star Trek: Red AlertJinými slovy, dobrý pilot v polorozpadlé skořápce, jemuž se podaří zničit velký bitevní křižník, získá více bodů, než by tomu bylo v opačném případě. To dává zejména v případě týmové hry prostor k nevídaným a velmi zábavným taktickým manévrům – není žádoucí, aby silné lodě plnily roli dorážečů – spíše jen "nakousnou" nepřítele, k jehož doražení se pak využijí plavidla menší.

Hra sama není nikterak objevná, je to zkrátka akční řezanice, nicméně proti bezmyšlenkovitým volně šířitelným arkádám je velmi komplexní. Primárními zbraněmi nelze střílet jen tak – po každé ráně se musí znovu nabít, totéž platí pro případné zbraně sekundární. Lodě mohou využívat svých štítů a mezi největší lahůdky patří použití speciálních hraček na palubě. Tak například federální lodě mohou tachyonovým pulsem odhalit maskované lodě, verteronový puls Cardassianů lodě zpomalí a podobně. Star Trek: Red AlertŘada zbraní je naváděných, a to různou měrou: phaserové paprsky se trefí vždy, zato fotonová torpéda už jsou naváděna pouze částečně.

Roli částečně hraje i prostředí – ne všechny boje se odehrávají přímo ve volném prostoru vesmíru, a tak lze kupříkladu v modrých mlhovinách zregenerovat trup a štíty, červené pro změnu zabraňují maskování a i další barevná oblaka mají své specifické funkce. Zpočátku může být vzhledem k této komplikovanosti poněkud složitější se ve hře zorientovat, nicméně fanoušci Star Treku by měli být brzy jako doma. Pro "normální" hráče bude pochopení, co znamenají různé ukazatele, možná trochu složitější, naštěstí je tu rozsáhlý readme soubor a ani samo ovládání není z nejkomplikovanějších.

Grafické i zvukové zpracování lze sfouknout (jako ostatně vždy) velmi rychle: Star Trek: Red Alertscreenshoty snad dostatečně ukazují, že hra vypadá opravdu výtečně. Skvělé modely lodí doplňují pohledné efekty a mlhoviny vypadají prostě kouzelně. Zvuky jsou též na nadprůměrné úrovni, co se hudby týče, jedna krátká skladba není žádný zázrak, ale situaci kompenzuje interní MP-3 přehrávač.

Na závěr tedy nezbývá než dodat, že Le Crane Sombre Amusement odvedli skutečně precizní práci. Jakkoliv možná lidé, kteří Star Treku neholdují, ohrnou nad na první pohled složitou akční hrou nos, o hodně přijdou, neboť zábavnost akce nemusí vždy spočívat pouze v tupé jednoduchosti. Star Trek: Red Alert je pěkně audiovizuálně proveden a výtečně se hraje – a nemusí se přitom snižovat ke zbytečné simplifikaci tématu. Bravo!

P. S.: Jakožto startrekovský poloanalfabet děkuji za kvalitně zpracovaný manuál a neméně kvalitní článek Martina Kováře z webu Star Trek Games.


Autor:




Nejčtenější

Mirror Layers
Geniální Mirror Layers maže hranice mezi realitou a hrou

Horor Mirrol Layers vás vyděsí, ale hlavně zaujme velice netradičními hádankami. Ty jsou obtížné, ale také jedny z nejoriginálnějších, jaké jste kdy viděli....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.