Stratus – útěk z oblohy
Stratus
Platforma: Freeware
Výrobce: Richard Edwards
- Krásná pixel-artová stylizace
- Vyprávění beze slov
- Svižná hratelnost
- Velmi krátké
Stratus
Probuzení v tratolišti krve nikdy nevěstí nic dobrého. Zvláště, když jste ve vzdušném plavidle a po krku vám jde celá nepřátelská flotila. Jak uniknout z podobné šlamastiky si můžete vyzkoušet ve Stratusu, snad nejoriginálnějším příspěvku do nezávislé soutěže her zaměřených na téma útěku. Stratus přitom vykazuje hned několik podstatných kvalit. Jednak připomíná, jak originalita vítězí nad délkou herní doby, druhak upomíná na kouzlo němého vyprávění.
Pouhá jediná kratičká mise. Cíl? Utéct. Primitivní několikaminutový cíl si nejlépe vychutnáte bez jakýchkoliv vodítek, nechcete-li si zkazit zážitek, doporučuji jít stahovat. Pro vás ostatní – Stratus ve svých několika minutách kombinuje kombinační hratelnost adventur s logickým rychlíkem a dojde i na akční intermezzo.
Poutavý zážitek začne už po probuzení hlavní postavy. Hra totiž neposkytuje žádné vodítko a je na hráči, aby si odvodil, že pokud je pod ním kaluž krve a na obrazovce lpí ikonka obvazu, bude na místě najít stanici lékárničku. Když se po opravení kormidla otevřou dveře na palubu vzducholetu, zase tím poskytne vodítko „Jdi ven a dívej se“. Leckterý komentár hry na webu IndieGames si stěžoval na absenci explicitního děje. Právě němé vyprávění bez vodítek je ale předností hry. Dovoluje totiž použít svou vlastní fantazii a dává tak políček kritikům, kteří si u vizuálních médií jako jsou hry či film stěžují právě na zadupávání představivosti.
Přitom ačkoliv Stratus používá moderní postup žánrového mixu a jednohubkové hratelnosti – před dvaceti lety by podobná hra trvala minimálně deset hodin – odkazuje svou grafikou právě na současnou nezávislou retro vlnu. Masivní pixely, tolik propagované Minecraftem, najdete i zde. A nic hře neubírají na poutavosti ani kvalitách, spíše naopak.
Samozřejmě, leckomu nebude sedět minimální herní doba. Avšak vytýkat hrám krátkou herní dobu přestalo být populární nejpozději po vydání čtvrtého dílu Call of Duty. Jak totiž praví klasik, na délce přece nezáleží. A platí to dvojnásob u her nezávislých. Videohry se úspěšně přerozují z epicky dlouhých traktátů v krátké leč pozoruhodné „zážitky“. A to je devíza obzvláště ocenitelná v dnešní uspěchané době.
Hodnocení hry
Naše hodnocení
Hodnocení čtenářů
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 47 čtenářů
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...