Doporučujeme

SubQuest - freewarové Diablo

  • 65
Nová RPG freewarovka SubQuest je nesporným důkazem toho, že pilné české ručičky dokážou pravé zázraky. I toho, kdo českou freewarovou scénu dávno pohřbil, jistě ohromí nejen svou neuvěřitelnou hratelností. Pojďte se s námi vydat do magického světa spanilých panen a udatných rytířů.

SubQuest

Platforma: Freeware
Výrobce: SilverEye Software

Stáhnout
Subquest Mírumilovný svět Khazar byl po dlouhou dobu ovládán silami zla, přisluhovači mocného a šíleného Dariona. Jednoho dne se ale všem těm netvorům, duchům, zobiím a jiným zlořádům postavil jeden člověk, hrdina - byl jím váš otec. Krátce poté, co se mu za pomoci vzácního magického meče podařilo Dariona uvěznit, byl Khazar po mnoha letech nedobrovolné nadvlády konečně sil zla zbaven. Ne však nadlouho. Když totiž před časem zemi postihlo zemětřesení, Darion byl vyvržen z podzemí a krátce na to si za pomoci mimodimenzionálního přesunu svých nemrtvých sluhů opět začal budovat početnou armádu zla. Nastal čas pro vyslání dalšího hrdiny, který by se Darionovi opět postavil a jednou pro vždy jej poslal do hlubin pekelných. Tím hrdinou není samozřejmě nikdo jiný než vy :).

SubQuest začíná relativně nevinně. Stačí si vybrat jednu ze tří typově odlišných postav (mág, paladin, barbar), rozdělit počáteční trojici bodů mezi základní atributy postavy (magický útok, útok zbraně, obrana, životy) a dát se do boje. O žádné velké "vypiplávání" charakteru k dokonalosti se tu starat ani v nejmenším nemusíte, protože obnos, jenž je vám do začátku darován, je tak jako tak v pravém slova smyslu spíš chabým základem, od kterého se budete odrážet, než životně důležitým parametrem, který velkou měrou by rozhodoval o vašem postupu ve hře. Prioritou samozřejmě je, aby vám vybraná postava byla sympatická - budete s ní totiž trávit následujících několik hodin dlouhé pouti paralelními světy.

Subquest Průběh hry je v principu velice jednoduchý - ve stylu Diabla (pouze s tím rozdílem, že všechno dění vidíte zeshora pod pravým úhlem) pochodujete po jednom z více než deseti diametrálně odlišných světů (zejména co se nepřátelského osazenstva týče je ona diferenciace opravdu zřetelná) a sbíráte bonusové předměty (hlavně peníze a léčivé lektvary). Pro odchod z daného světa je také nutné získat klíč, který automaticky otevírá bránu - v opačném případě se totiž do improvizovaného centrálního městečka už nikdy nedostanete. Ne vždy je ale samozřejmě možné se ke všem životně potřebným proprietám dostat bez nutnosti přímého kontaktu s nepřítelem.

Dojde-li ke střetu mezi vámi a jedním z mnoha typů Darionových žoldáků, hra se automaticky přepne do jakéhosi "bojového módu", který probíhá na kola (tj. tahy hráčů se pravidelně střídají). V každém svém tahu můžete provést toliko jednu ze dvou plnohodnotných akcí, popř. libovolné množství akcí zbývajících, vždy ale musíte onu hlavní akci provést až na závěr svého tahu. Zmíněné dvě speciální "vedlejší" akce závisí do jisté dost podstatné míry na peněžním obnosu ve vašem měšci (možnost odkupu jednoho životu výměnou za 42 zlaťáků), popř. obsahu vašeho inventáře (léčivé lektvary).

Subquest Nedostává-li se vám červených životadardných tekutin tak, jak byste si přáli, můžete si je vždy po východu z daného světa pořídit za adekvátní sumu peněž u Léčitele (Healera). Postupem času se ovšem jeho ceny stávají takřka nekřesťanskými a je tedy spíše třeba dbát na to, abyste ony lektvary potřebovali co nejméně. Přebytečné železo, které během své pouti posbíráte z mrtvol pobitých příšer můžete nicméně naštěstí u Kováře (Smith) prodat a aspoň jednou za čas tak svůj peněžní účet zvednout nad únosnou mez.

Od robotického návodování se ale vraťme k samotné hře. Není to totiž ani vekslování s železným artiklem, ani dopování lektvary, co SubQuest činí pravděpodobně nejhratelnějším freewarovým RPGčkem, které jsem kdy měl příležitost si zahrát. Tím magickým klíčem k upoutání hráčovy pozornosti je totiž neustálý vývoj "adoptované" postavy a s tím související plynulá změna nepřátel a nalézaných předmětů. A tak přestože váš svěřenec neustále "dospívá" a permanentně se zlepšuje, nestává se hra nezáživým vyvražďováním stylem Click&Kill.

Jediným a nepříliš podstatným nedostatkem jinak perfektní hry je u SubQuestu snad jen značně nedotažená grafická složka, která jako by z oka vypadla RPGčkům let dávno minulých. Žádné efekty, zřetelně rozpixelovaná grafika a neanimovaní nepřátelé tak zbytečně SubQuestu ubírají na kvalitě a to je, vzhledem k téměř dokonalému systému vývoje postav a ohromující hratelnosti, rozhodně škoda.


  • Vybrali jsme pro Vás